Tesla Model S

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Vanmuur

Re: Tesla Model S

Bericht door Vanmuur » 20 aug 2016, 20:34

alt schreef: Daar ontdekte ik dat tijdens het inrijden van een viaduct, welke i.p.v asfalt beton had, de Tesla even ging zoeken waar de witte lijnen waren.
Toevallig zag ik laatst bij onze vrienden van Grip hetzelfde gebeuren :tooth:

Tja over de autopilot functie is al veel gezegd. Voor mij heeft het totaal geen toegevoegde waarde. Ik heb een tijdje geleden ook met de P85D gereden en zo'n auto koop je naar mijn idee niet om met losse handen achteraan te sluiten in een file.

Tom

Bericht door Tom » 21 aug 2016, 10:34

Vanmuur schreef: Tja over de autopilot functie is al veel gezegd. Voor mij heeft het totaal geen toegevoegde waarde. Ik heb een tijdje geleden ook met de P85D gereden en zo'n auto koop je naar mijn idee niet om met losse handen achteraan te sluiten in een file.
Waarvoor dan? Dat ding weegt 2 ton ofzo? Die acceleratie is even geinig maar ik begrijp dat vooral 0-120 leuk is maar dat het daarna hard inkakt. Ik ben altijd wel benieuwd wat ze doen op de snelweg maar ben er nog geen enkele tegengekomen die aan wilde haken. Wellicht zitten ze allemaal zenuwachtig te staren naar het display dat de accu's weergeeft :) Buiten de acceleratie en die grote iPad in de middenconsole is het wat mij betreft een middelmatige personenauto die je gebruikt om van A naar B te komen.

dvh

Bericht door dvh » 21 aug 2016, 12:39

Middelmatige personenauto?
Heb je er wel eens ingezeten/meegereden.

Rijdt verder dikke prima en interieur (zeker bij de '16 uitvoeringen met meer kleur/interieuropties) gewoon zeer fraai te noemen.

Die beleving heb ik niet bij een normale personenauto.
Het is een personenauto. Maar wel een moderne en een futuristische.

Vanmuur

Bericht door Vanmuur » 21 aug 2016, 15:50

Waarvoor dan? Dat ding weegt 2 ton ofzo? Die acceleratie is even geinig maar ik begrijp dat vooral 0-120 leuk is maar dat het daarna hard inkakt. Ik ben altijd wel benieuwd wat ze doen op de snelweg maar ben er nog geen enkele tegengekomen die aan wilde haken. Wellicht zitten ze allemaal zenuwachtig te staren naar het display dat de accu's weergeeft :) Buiten de acceleratie en die grote iPad in de middenconsole is het wat mij betreft een middelmatige personenauto die je gebruikt om van A naar B te komen.
Voor aanvang van de testrit was ik net als velen erg sceptisch. Een Amerikaan op stroom :? Het zal wel... Het interieur is even wennen met die ipad, ik heb er ook nog niet aan kunnen wennen, maar het is wel gedurft en het werkt opzich prima. De kwaliteit van de gebruikte materialen laat naar mijn idee nog wat te wensen over. De harde plastic instaplijsten op de dorpels waren al flink beschadigd door het in en uitstappen. Tevens begon bij +- 140 kmph één van de dakraamrubbers los te laten. Dat verklaart misschien waarom de Tesla rijders niet toehappen op de snelweg :whistle:

Het is ook geen autbahn raser maar wel de koning van de stoplichtsprintjes. Dat gaat naar mijn idee nooit vervelen. En je kan er prima je gezin mee vervoeren op een aangename stille manier. De actieradius van 400km zou voor mij meer dan genoeg zijn. Ik ben trouwens wel benieuwd hoelang de accupakketten het uiteindelijk uit zullen houden en wat de prijzen van een gebruikte Model S in de toekomst gaan doen.

Naast een hobby auto is een electrische auto in de toekomst toch een prima optie?

alt

Bericht door alt » 21 aug 2016, 16:50

Na 2 jaren Tesla rijden, vind ik het grote scherm een leuke aanvulling, heb altijd flitsmeister aanstaan..
Maar zou toch liever ouderwetse knoppen hebben.
Dan hoef niet eerst een menu op te vragen.
Het net met een mob. telefoon als je een foto wil maken.

p.s.

Je hoeft je motor niet warm te rijden.
Je kunt meteen knallen als dat zou willen.
Geen olie te verversen, kleppen stellen, wel koelvloeistof wordt ververst.
Ik denk dat een verdienmodel is.
Wel slijten de achterband snel (30.000 km ).& ik heb al heel lang grijze haren.
Normaal reed ik met de Audi S5 80.000 km met de banden.

Bij verkeerslichten ga je enkel met motorfietsen een sprint aan, niet met andere auto's die zijn veel te traag.
Vooral de duo motor uitvoering rijdt als op rails.
Vooral door langzame bochten.

Het laden onderweg is toch een langdurige opgave.
Je bent toch een kwartier tot half uur kwijt.
Dat went nog steeds niet.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 21 aug 2016, 20:18

Tom schreef:
Vanmuur schreef: Tja over de autopilot functie is al veel gezegd. Voor mij heeft het totaal geen toegevoegde waarde. Ik heb een tijdje geleden ook met de P85D gereden en zo'n auto koop je naar mijn idee niet om met losse handen achteraan te sluiten in een file.
Helemaal met je eens Tom.
Wat ik wel opvallend vind is dat sprinten in een auto nu ineens leuk is.
Vroeger werd je hier bijna gestenigd als je dat leuk vond....... :hmmm: :wink:

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 21 aug 2016, 20:22

Sprinten in de (snelste) Tesla is fantastisch leuk. Het is echt een fysieke aangelegenheid. Je voelt het echt in je hoofd en nek zeg maar, mede ook omdat je meteen al het vermogen paraat hebt. Dat maakt het gaaf!

Tom

Bericht door Tom » 21 aug 2016, 21:11

dvh schreef:Middelmatige personenauto?

Rijdt verder dikke prima en interieur (zeker bij de '16 uitvoeringen met meer kleur/interieuropties) gewoon zeer fraai te noemen.

Ja, ik vind het een middelmatige personenauto. Niet middelmatig in de zin dat ie niet uniek is, maar middelmatig dat ie niet echt uitblinkt in andere zaken. Waarin is een Tesla beter dan een Passat die voor de helft van de prijs de showroom staat?
- Uiterlijk, is smaak en de Model S is een fraaie auto, maar in mijn ogen niet bovenmatig mooi. Gewoon okay. Net als een Passat.
- Interieur ligt op hetzelfde niveau (wellicht dat van de Passat nog hoger).
- Wegligging: koop je ze beide niet voor. Aangezien de Tesla minimaal 2000kg weegt wellicht een punt voor de Passat.
- Acceleratie (t/m 120km/u): punt voor Tesla.
- Automatische piloot (die nog lang niet volmaakt is): puntje voor Tesla.
Waarbij de Tesla weer de nodige punten in mag leveren als je naar de actieradius kijkt (of verplichte toch-wel-lange-pauzes bij 'snel'laadstations).

Ik heb niks tegen de Model S en de techniek heeft de toekomst. Ik heb ook bewondering voor wat het merk al voor elkaar heeft gekregen, maar veel mensen lijken vooral de acceleratie kicken te vinden en hebben weinig oog voor de rest.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 21 aug 2016, 21:12

alt schreef:
Het laden onderweg is toch een langdurige opgave.
Je bent toch een kwartier tot half uur kwijt.
Dat went nog steeds niet.
Je mag voor de lange ritjes altijd even omruilen met de Alpina hoor ...

Snipe

Bericht door Snipe » 22 aug 2016, 13:24

dvh schreef:Middelmatige personenauto?

De afwerking en het ontwikkelingsniveau kun je niet vergelijken met BMW's en Mercedessen van dezelfde prijsklasse. Dat zou je middelmatig kunnen noemen.

Andre

Bericht door Andre » 22 aug 2016, 13:39

Als je 4 keer hard optrekt dan kan je de rest van de dag aan de laadpaal. 15 min volle belasting op circuit Tesla leeg. Leuk voor trackdays. Moet je hopen dat ze 15 min sessies hebben. Anders betaal je 250 euro voor een middag terwijl je in 15 min klaar bent.

Die elektrische auto staan nog te ver van de werkelijkheid af. Dat geitenwollen sokken ze willen kopen moeten ze zelf weten. Een auto moet je vrijheid geven en moet je kunnen pakken wanneer jij dat wil. En het moet niet zo zijn dat je eerst te lang moet wachten dat ie vol geladen is. Het laden komt altijd op momenten dat je het niet kan gebruiken.

bijv Je komt uit je werk met je electro auto en pot leeg, net thuis gehaald. Kom er op dat moment je vrouw met je kind aan de arm naar je toe. Allemaal bloed te weinig voor een ambulance teveel voor een pleister ze moet naar de eerste hulp. Hmmmm accu leeg. Prettige dag nog:)

Leen

Bericht door Leen » 22 aug 2016, 14:08

idd , heb vorig jaar ook even met die p85d proefgereden , verbazingwekkend snel , even getwijfeld , maar toch maar verder in de Volvo v60 hybrid diesel 0% , in mijn geval de betere zakelijke keuze ( woon werk praktisch 100% electrisch , en verder goedkoop lange ritten met diesel) . vond verder de bouwkwaliteit van de tesla maar matig .

ik vraag mij af of mensen als ze echt de keuze krijgen tussen :

een 7 of S of A8 voor zegmaar 130K met 25 % bijtelling of een tesla van 130K met 25% bijtelling hoeveel mensen dan nog zouden kiezen voor de tesla . denk niet veel .

De subsidie spons is straks leeg eind 2019 dan moet ik het nog maar zien .

BTW als die Volvo geen 0% was had er hier natuurlijk ook nooit geen Volvo op de stoep gestaan :-)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 aug 2016, 14:13

Bijtelling en subsidie maken de Tesla een kiloknaller:)

100x liever 'n S/A8/7/Lexus/Jag natuurlijk in 't voorbeeld van Leen.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 22 aug 2016, 14:24

Andre schreef:Als je 4 keer hard optrekt dan kan je de rest van de dag aan de laadpaal.
Als je vanaf Friesland naar de bewoonde wereld wil wel ja ;). Verder kan je best wel lang lopen klooien/sprinten en dan echt nog wel 300-400 op een volle lading rijden. Actieradius is echt wel een ding wat nu echt niet tegenvalt. Verder sta je bij gewone palen +50km per uur te laden en bij de snellere laadstations heb je ook binnen een half uur 90% van je range.

Persoonlijk vind ik het als je in de stad woont, bijvoorbeeld Amsterdam, heerlijk, vlot geen herrie, geen start-stop, moeiteloos en nooit een probleem met laden. Verder doet een M5 oid 1 op 6-7 op de snelweg en 1 op 4 in de stad (ook geen actieradius wonder), terwijl de Tesla het in de stad juist niet slecht doet met z'n 'range'.

Persoonlijk liever een M5 als je km's maakt, maar zeker in de randstad, kan ik me de Tesla echt volkomen begrijpen, ondanks dat het niks op een trackday te zoeken heeft ;).

Snipe

Bericht door Snipe » 22 aug 2016, 14:45

Het nadeel van zo'n Tesla is dat ie zes triljoen kilo weegt, maar het voordeel daarbij is wel weer dat het allemaal laag zit waardoor je een laag zwaartepunt hebt. Hij rijdt best lekker, zeker voor een auto die uit een land komt waar ze tot dusver voornamelijk dweilen hebben geproduceerd.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 22 aug 2016, 15:26

Andre schreef:Als je 4 keer hard optrekt dan kan je de rest van de dag aan de laadpaal. 15 min volle belasting op circuit Tesla leeg. Leuk voor trackdays. Moet je hopen dat ze 15 min sessies hebben. Anders betaal je 250 euro voor een middag terwijl je in 15 min klaar bent.

Die elektrische auto staan nog te ver van de werkelijkheid af.
Dat laatste is erg subjectief natuurlijk. Ik vraag mij af of meer dan 1 procent van de doelgroep de Tesla laat staan omdat je hem met een trackday te snel leeg trekt. Dat is voor hen geen werkelijkheid waar ze mee zitten.

Werkelijkheid is voor diegene dat je veel in de file staat en twee keer per jaar op vakantie gaat met de auto. Bij de e-up kreeg je standaard drie weken per jaar een Golf Variant als huurauto. Was VW ook van die discussie af. :-)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 aug 2016, 18:21

Een M5, zoals hierboven benoemd, zal idd geen actieradius wonder zijn. Verschil met de Tesla is wel dat ie in 5-10 weer "vol" is :)

Spijkerhard
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 22 aug 2016, 19:09

Een Tesla als trackday auto, wie bedenkt 't?

En vervolgens m daarom laten staan. Lijkt me een belangrijk beslissings criterium ... not. Alsof half NL met de familie auto trackdays rijdt. Ze zijn niet allemaal zo gek. ;-)

Ook de subsidie discussie: De subsidie gaat tegenwoordig liever via potentiele klanten, in plaats van direct naar producenten, die het vervolgens in kansloze projecten verspillen. Dat individuele klanten daar gebruik van maken lijkt me meer dan logisch. Dat de beslissers daarover nu met een kater zitten omdat er teveel getankt wordt en de auto's nu geexporteerd worden, betekent volgens mij dat er niet goed lifecycle georienteerd georganiseerd is. En dan nu een zwalkend beleid hanteren.

En natuurlijk is de bijtelling een belangrijk criterium geweest. Maar ik ken genoeg PHEV rijders die er een sport van maken om zoveel mogelijk electrisch te rijden, vooral in de steden.

En ik ken er ook zat die nooit laden. Vooral leaserijders trouwens die thuis op eigen kosten mogen laden, en op de zaak niet kunnen laden. Dus de cijfers van de leasebedrijven lijken me niet helemaal representatief voor de gemiddelde PHEV rijder.

Enneh, hoeveel M5 rijders kom jij tegen op een trackday Andre?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 22 aug 2016, 19:12

Arthur schreef:Een M5, zoals hierboven benoemd, zal idd geen actieradius wonder zijn. Verschil met de Tesla is wel dat ie in 5-10 weer "vol" is :)
True, de ander is daarintegen altijd vol als je bij de zaak of thuis vertrekt ;).

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 22 aug 2016, 19:13

^
Inderdaad.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 aug 2016, 19:24

Ook waar :D

En ik vind het ook geweldig om een auto af te serveren omdat ie niet geschikt is voor trackdays :D Een electrische auto nog wel, die voor andere doeleinden gebouwd is :lol: Maar ja, dit is DF en daarom moet dat want anders kun je naar t Libelleforum.
Vervolgens worden ook 1M's, M2's en Porsches aangepast omdat ze ook steekjes laten vallen op een circuit (remmerij, onderstel).
Maar ach, het houdt de stemming erin, denk ik dan maar :)

sitechris

Bericht door sitechris » 22 aug 2016, 19:56

Een Tesla afserveren vanwege circuitvaardigheden zal voor (bijna) niemand een argument zijn. Alsof de gemiddelde Audi A6 rijder het circuit opgaat.

In NL is de Tesla voor dagelijks woon-werkverkeer een hele leuke auto. De afstanden zijn meestal niet zo groot, het netwerk van laadpalen erg groot en echt hard mag/kun je toch niet rijden. Dan zijn de ziekelijk snelle sprintjes juist weer erg leuk om de sleur van alledag te doorbreken. Ik ga mezelf niet al te veel herhalen, maar dit is wat ik er van vind.
http://www.driving-fun.com/3383/home/te ... modus.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Na deze rijtest heb ik ook nog een keer in de nieuwste Ludacrous mode gereden. Die heeft iets meer pk, maar dat voel je in de praktijk nauwelijks. Je maag schiet net zo hard in je keel. Wel leuk is de Auto-Pilot functie. Het zal vast niet altijd werken, maar tijdens mijn rit werkte het feilloos. Het voelt wel heel onnatuurlijk om de controle zo uit handen te geven, maar ook dat is een kwestie van wennen denk ik.

Andre

Bericht door Andre » 22 aug 2016, 20:21

Ik noem het circuit om aan te geven hoe snel zo n ding leeg is in volle belasting. Of trappen jullie nooit het pedaal eens naar beneden om snel thuis te zijn.

http://www.libelleforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

sitechris

Bericht door sitechris » 22 aug 2016, 20:39

Er zijn dagen dat ik in NL geen 250 kilometer per uur rijd ;)

Natuurlijk maak je een terecht punt dat de accu heel snel leeg is bij een stevige rijstijl. Op de Autobahn heb je met een Tesla weinig te zoeken. In NL is het prima imo. Het is ook niet zo dat je na elk sprintje meteen je accu moet opladen.

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 22 aug 2016, 21:08

Ik heb een keer een dag een Tesla P85 S geloof ik meegehad.
Lieshout - Einhoven - Tilburg - Goirle - Tilburg - Oudewater - Gorinchem - Lieshout.
In elke plaats vrienden opgepikt en de absurde acceleratie vele malen gedemonstreerd natuurlijk.
Toen ik de sleutels inleverde had ie nog 80km range.

Zou een prima auto voor mij in NL zijn. S echter te duur. De Tesla 3 kon t wel eens worden.

Plaats reactie