BMW is zoooooooo goed

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Niels » 27 aug 2014, 14:48

Erik K. schreef:Blijf het apart vinden dat een 335d met +/-380pk/740Nm zoveel sneller zou zijn dan deze (e91)335d.

Beide auto's in deze video zijn op dezelfde (betrouwbare)rollenbank geweest.
De M3 leverde 325pk/360Nm, de 335d 320pk/680Nm (het max.koppelverloop van de 335d was ook vlak, dus geen dieselpiek)

Deze avond van de sprint was ook niet zomerheet qua temperatuur en dus geen (groter)nadeel voor de turbodiesel.

We hebben het zeker 5x geprobeerd en iedere keer dezelfde overtuigende uitkomst.
Niels schreef:Eigenlijk zou je je overbrengingen weer zou moeten afstemmen op de nieuwe koppel -en vermogens krommes na het chippen. Zo'n ding trekt wel harder maar brengt je naar dezelfde snelheid per verzet als voorheen (tenzij je na het chippen ook iets meer toeren pakt natuurlijk).
:wink: (al is de luchtweerstand van de E36 ook wel gunstig)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 27 aug 2014, 15:38

Tim N schreef:Wat zijn de gewichten van beiden?
Mijn M3 volgens de RDW 1490kg, de 335d touring +/-1650kg gok ik.

Dat hier in de video de 1 sneller is dan de ander is duidelijk. Waar het mij ook gaat is dat ik niet kan geloven dat een (iets lichtere en met een iets betere luchtweerstand)335d met 60pk en 60 Nm meer vééél sneller is dan deze 335d.

PD power

Bericht door PD power » 27 aug 2014, 21:07

Erik K. schreef:Blijf het apart vinden dat een 335d met +/-380pk/740Nm zoveel sneller zou zijn dan deze (e91)335d.

Beide auto's in deze video zijn op dezelfde (betrouwbare)rollenbank geweest.
De M3 leverde 325pk/360Nm, de 335d 320pk/680Nm (het max.koppelverloop van de 335d was ook vlak, dus geen dieselpiek)

Deze avond van de sprint was ook niet zomerheet qua temperatuur en dus geen (groter)nadeel voor de turbodiesel.

We hebben het zeker 5x geprobeerd en iedere keer dezelfde overtuigende uitkomst.
Bij Beek gemeten zeker.

dvh

Bericht door dvh » 27 aug 2014, 21:14

Even voor mijn duidelijkheid.

Stel. Je hebt 2x een 3-serie. Ze wegen beide even zwaar en ze hebben beide evenveel pk en evenveel koppel.
Alleen de benzine heeft laten we zeggen 300pk bij 6500 rpm en de diesel heeft 300pk bij 2000rpm.
Beide auto's hebben 6 versnellingen.

Dan is de benzine toch altijd sneller op een lang recht stuk ? Omdat de diesel in dit geval overbrengingen te kort komt op het lange stuk en zo zijn vermogen niet voldoende aan kan spreken ?

Of zie ik dit verkeerd ?

PD power

Bericht door PD power » 27 aug 2014, 21:56

Als ie bij 2000 toeren al 300pk heeft maakt ie gehakt van die benzine, want bij 4000 rpm heeft ie dan nog veel meer.

Ik blijf het herhalen koppel aan de wielen zegt alles, de rest is giswerk.

Erik zijn voorbeeld, zegt waarschijnlijk toch iets over de afstelling of meting, statische metingen zeggen bij turbo motoren niks.

Maar ook als een auto niet goed is afgesteld, kan het wezen dat ie het vermogen even haalt, daarna gewoon inzakt, toen op de a31 meeting was ook een diesel met "320 pk" maar die werd veel te warm en kakte compleet in.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 28 aug 2014, 08:20

PD power schreef:
Bij Beek gemeten zeker.
JD-Engineering in Lochem.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 28 aug 2014, 08:32

Laten we van dit topic ook nog even een rollenbank discussie maken ja! :lollerdelol:

Wat ik tot nu toe heb geleerd in dit topic is dat:

- diesels nog steeds kut zijn als je voor mega acceleratie gaat.
- benzine nog steeds superieur is
- er een hoop onduidelijkheid bestaat over pk's en nm's
- dat het me werkelijk geen reet interesseert hoe je die berekend want meer pk's winnen uiteindelijk toch
- dat een 335d echt niet zo snel is als sommige mensen denken
- dat versnellingsbakverhoudingen vaak vergeten worden

:swinging: :swinging: :swinging: :swinging:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 aug 2014, 08:37

Ik heb gisteren het fameuze autoblad Sportauto van a tot z gelezen. Interessante stukjes over de enorme downforce van 43kg voor en 80kg achter bij de F12 Ferrari(zonder zichtbare spoilers) bij 200kmh, tot aan hoe 't met Bugatti en Bentley en hun boten moet terwijl de eerste weer 'n 'nieuw' model met 100PKmeer uitbrengt in nagenoeg 't zelfde jasje en de tweede in 't GT3 kampioenschap rond vaart...
Verder dikke diesels die er >20 s overdoen bij 0-200.
Dan nog 'n RS6 vs 'n E53 AMG die beide rond de 13s naar de 200 gaan. 560/580pk.
Verder nog 'n verhaaltje over de te lange veerwegen in de WRC en dat 't wat te makkelijk gaat, korter veerwegen, minder easy en aldus Giigi Galli minder balast achter voor betere drifts:)
En terwijl ze volgend jaar(?) met andere airrestrictors gaan werken. Zegt één engineer van VW Motorsport: Dann haben wir vieleicht 380PS.

KORTOM. In dat hele blad heeft geen techneut/engineer/coureur 't over koppel, alleen maar PS/PK.

We weten dat vele factoren(massa, overbrening, kracht aan de wielen, awd, type banden(tractie), type bak, aerodynamica etc) auch noch im Frage kommen, maar het viel me gewoon op.:)

Fernando

Bericht door Fernando » 28 aug 2014, 09:57

Robin schreef:Ik heb gisteren het fameuze autoblad Sportauto van a tot z gelezen. Interessante stukjes over de enorme downforce van 43kg voor en 80kg achter bij de F12 Ferrari(zonder zichtbare spoilers) bij 200kmh, tot aan hoe 't met Bugatti en Bentley en hun boten moet terwijl de eerste weer 'n 'nieuw' model met 100PKmeer uitbrengt in nagenoeg 't zelfde jasje en de tweede in 't GT3 kampioenschap rond vaart...
Verder dikke diesels die er >20 s overdoen bij 0-200.
Dan nog 'n RS6 vs 'n E53 AMG die beide rond de 13s naar de 200 gaan. 560/580pk.
Verder nog 'n verhaaltje over de te lange veerwegen in de WRC en dat 't wat te makkelijk gaat, korter veerwegen, minder easy en aldus Giigi Galli minder balast achter voor betere drifts:)
En terwijl ze volgend jaar(?) met andere airrestrictors gaan werken. Zegt één engineer van VW Motorsport: Dann haben wir vieleicht 380PS.

KORTOM. In dat hele blad heeft geen techneut/engineer/coureur 't over koppel, alleen maar PS/PK.

We weten dat vele factoren(massa, overbrening, kracht aan de wielen, awd, type banden(tractie), type bak, aerodynamica etc) auch noch im Frage kommen, maar het viel me gewoon op.:)
Als ik die naam lees moet ik toch altijd denken aan:

:tooth:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 28 aug 2014, 10:03

Wat een ongelooflijke notabel persoon is die Gigi Galli toch. Achtenswaardig mooi gegrift! :D

Robin

Bericht door Robin » 28 aug 2014, 11:49

Heeft Gigi allemaal geleerd van mannen als Waldegard, Toivonen, McRae senoir en Vatanen etc:)

Men neme een toerenjankende BENZINE ATMO zonder koppel:)
Komt geen turbo bmw aan te pas!

Deel 2 is er ook nog zie youtubelink:)

GTRene

Bericht door GTRene » 28 aug 2014, 13:24

leuk dat ouwe spul, heb wel het idee dat de moderne rally cars op dat soort plekken bijna dubbel zo snel gaan en of vanuit de bocht weer weg schieten, nu is dubbel zo snel op dat soort plekken iets overdreven, maar zo lijkt het wel :D

Roy RS

Bericht door Roy RS » 28 aug 2014, 14:39

koppel is altijd handig als je in de verkeerde versnelling blijkt te zitten! :D

Van erg veel koppel ga je wel lui rijden, waarom schakelen als je genoeg kracht hebt...

Tomj

Bericht door Tomj » 28 aug 2014, 15:11

Koppel ter vervanging/aanvulling van talent :tooth:

PD power

Bericht door PD power » 28 aug 2014, 17:34

Petrolhead Tom schreef:Laten we van dit topic ook nog even een rollenbank discussie maken ja! :lollerdelol:

Wat ik tot nu toe heb geleerd in dit topic is dat:

- diesels nog steeds kut zijn als je voor mega acceleratie gaat.
- benzine nog steeds superieur is
- er een hoop onduidelijkheid bestaat over pk's en nm's
- dat het me werkelijk geen reet interesseert hoe je die berekend want meer pk's winnen uiteindelijk toch
- dat een 335d echt niet zo snel is als sommige mensen denken
- dat versnellingsbakverhoudingen vaak vergeten worden

:swinging: :swinging: :swinging: :swinging:
We weten iig Tom, dat jij iig de ballen verstand van hebt, en met je huidige instelling I.W.A.B iig ook niet verder komt.

Dat jij het verschil niet snapt tussen en dynamische en statische meting, neem ik je dan ook niet kwalijk.....Tom is nu aan het googlen.... :tooth:

In ruim 10 secondes naar 230km/u met een 2 liter tditje

https://www.youtube.com/watch?v=ZbkQDi57nig

Nou vind ik dat best snel, nou weet ik wel dat jou aygo referentie kader een stuk hoger lig...... :lollerdelol:

GTRene

Bericht door GTRene » 28 aug 2014, 17:49

zo...dat gaat af, rookt wel een bettie :tooth:

DieselPower

Bericht door DieselPower » 28 aug 2014, 18:48

Wat is sneller? Een 350pk tuned E90 335d of een standaard E46 M3 met 343pk die een paar honderd kilo lichter is en meer cilinder inhoud heeft? Hier zie je hoe dat in de praktijk gaat.

[YouTube]http://www.youtube.com/embed/KXndCQeU__k[/YouTube]

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 28 aug 2014, 18:54

DieselPower schreef:Wat is sneller? Een 350pk tuned E90 335d of een standaard E46 M3 met 343pk die een paar honderd kilo lichter is en meer cilinder inhoud heeft? Hier zie je hoe dat in de praktijk gaat.

Weer vanuit stilstand... doe eens 100->200 filmpjes dan zal het verschil wel mee vallen denk ik. En de diesel staat op slicks? Hij heeft in ieder geval een setje andere achterbanden, als die m3 alleen in de traction control schiet maakt die ook geen vaart.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 28 aug 2014, 19:00

DieselPower schreef:Hier zie je hoe dat in de praktijk gaat.
Op een kwart mijl inderdaad. Nog steeds appels en peren. Ik trok laatst een 500+ pk sterk dieselmonster er uit bij het verkeerslicht met mijn 528i.

Er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden. Een heleboel dingen zijn hier al genoemd. Allemaal leuk en aardig, die vergelijkingen van benzine en diesel maar voor mij blijft het appels en peren vergelijken.

Robin

Bericht door Robin » 28 aug 2014, 19:15

EvdP. 500pk dieselmonster?

Laat me raden, begint met een S...

en eindigt op ..cania?

:)

Tractie is alles. Kijk naar die rallybakken van weleer:)
Massa ook : Pk/kg of kg/pk wat je wil. En hoe 't verhaal aan de wielen de straat op komt.

voorbeeldje van tractie, de camerawagen is de rwd M5, M550d is xdrive natuurlijk, maar na 'n paar seconden komt de M5 'schandalig' op gang, maar 't filmpje duurt te kort. Maar laat duidelijk 't verschil in VERMOGEN zien. Op papier 180pk verschil.
Laatst gewijzigd door Robin op 28 aug 2014, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 28 aug 2014, 19:22

Het was een Scania R580. Heeft ook best veel koppel. En zonder trailer gaan ze best rap.

Joy

Bericht door Joy » 28 aug 2014, 19:24

De M3 uit het filmpje is een cabriolet. Die weegt 100 kilo zwaarder dan een 335d. :wink:

Robin

Bericht door Robin » 28 aug 2014, 19:26

EvdP schreef:Het was een Scania R580. Heeft ook best veel koppel. En zonder trailer gaan ze best rap.
Ha, Jan de Rooy ken 't weten in met 200kmh ervoor in z'n 1000pk turbotwin DAF een Pug 405? T16 inhalend(Vatanen?) op 't gerade in the dessert. Ja 500pk vs 1000pk.:)

raymondw

Bericht door raymondw » 28 aug 2014, 19:27

Eigenlijk is het best grappig wat hier gebeurd. Een nieuwe bezoeker voelt zich blijkbaar aangesproken en wil een punt maken. Dat punt wordt onderbouwd met beweringen op basis van zijn eigen waarnemingen. Het nadeel van beweringen is dat die vaak subjectief zijn en dan rijst vaak de vraag in hoeverre de bewering is gedaan met een roze bril.

Als je appels met appels vergelijkt, dan zou je je moeten beperken tot het vergelijken van fabrieksspecificaties van standaard auto’s. Alleen op basis daarvan is het moeilijk te ontkennen dat de 335d, 535d of zelfs maar de 550d indrukwekkende auto’s zijn die tot bovengemiddelde prestaties in staat zijn. En dat mag gerust als een feit worden beschouwd.

Maar autorijden is ook beleving en die is juist subjectief. Merken als Porsche en BMW weten en hebben dat niet voor niets in hun missie staan. “freude am fahren” (BMW) is daar een prachtig voorbeeld van. Audi is daar ook een goed voorbeeld van: “Vorsprung durch Technik”. Mercedes heeft het hier wat moeilijker mee en bouwt wat meer op een conservatief publiek….. ze stonden ook wel bekend als ‘Das Haus’, hetgeen moeilijk is aangezien dat niet echt een missie is, want wat heeft de klant eraan. In dat opzicht mag je de missie van Audi ook wel een beetje in twijfel trekken want die techniek, daar heeft, uitzonderingen als vierwielaandrijving en ASF (A2 & A8) daargelaten, Audi nooit echt een unique selling point gehad.

Merken als Porsche en BMW richten zich dus veel meer op de rijbeleving. Het moge duidelijk zijn dat de verwachtingen van diesel-en benzine rijders hierin enorm verschillend kunnen zijn. Het maakt niet uit of je een 335d of een M3 hebt; beide auto’s voldoen compleet aan dat ‘missie-statement’. Natuurlijk wordt daar aan marktpositionering gedacht. Een 550d mag geen M5 zijn (of andersom). Dat geldt ook voor de performance en rijeigenschappen en toch is die eerste een klein beetje schizofreen vanwege zijn (marketing) relatie met de sterkste letter ter wereld (///M). Puristen zullen een 550d dus ook nooit als een echte M gaan zien, die gaan toch wel voor de M5 of M3, maar er is een grote groep die wat objectiever naar autokosten (moeten) kijken maar wel de performance wil; juist voor die mensen is de 550d of 335d bedoeld. De meesten daarvan zullen uitermate tevreden zijn met de standaard uitvoering.

Een kleinere groep zal dat niet genoeg vinden en onze nieuwe bezoeker en diesel-adept valt daar blijkbaar ook onder. Hij onderbouwt zijn uitspraken met beweringen die voor een ander niet na te gaan zijn. Dat leidt dan tot een welles-nietes verhaal. Godzijdank heeft iemand het verband tussen koppel en vermogen uitgelegd, waarbij het i.d.d. om het koppel op de wielen gaat; vermogen is niets meer en niets minder dan een functie van motorkoppel en toerental. Dieseladepten zeggen dan gelijk: “ zie je wel”……

……de klok hebt horen luiden en je weet niet waar de klepel hangt.

Koppel op de wielen is niets meer en niets minder dan een functie van het motorkoppel en de overbreng verhouding van versnellingsbak en differentieel; in essentie werkt de overbrengingsverhouding als een koppelomvormer. M.a.w, als een eerste versnelling een ratio van 1:4 heef, wordt het motorkoppel met een factor vier versterkt. Dat geldt ook voor de eindreductie. En hier wringt hem de schoen; de eindreductie is bij een diesel vaak erg lang gekozen om acceptabele eindsnelheid te garanderen.

Stel je hebt een tri-turbo diesel met 700Nm en de versnellingsbak heeft een gekozen versnelling met een ratio van 1:1 en het diff van 1:3. Dat houdt ik dat er (ideaal) ruim 2100Nm op de wielen beschikbaar is.

Een benzine V10 met 500Nm, een gelijk gekozen ratio van 1:1 (zelfde verzet) en een eindreductie van 1:4 heeft een eindkoppel van 2000Nm.

…. Nog steeds een voordeel voor de diesel zou je zeggen……?!

Maar, de diesel draait 5000RPM en daarmee tegen het rode gebied. Dat dwingt de dieselrijder naar het volgende verzet met een aangenomen reductie van 0,8. Dat houdt in dat er dan nog maar 1680Nm op de wielen beschikbaar is!

Tot op dat moment ging het gelijk op, maar….. de benzine V10 heeft nog 3000RPM over voor het verzet met de eenheidsratio, ofwel haalt nog een tijdje door met 2000Nm op de wielen. Tegen de tijd dat die in het rode gebied is, moet de diesel alweer naar het volgende verzet om niet uit zijn toeren te draaien.

Op een gegeven moment is de benzine V10 dus altijd in het voordeel; ondanks zijn lagere motorkoppel zet deze meer koppel op de wielen, maar omdat vermogen een functie van koppel en rotatiesnelheid is, blijft het vermogen op de motor en de wielen (nagenoeg) gelijk.

DieselPower

Bericht door DieselPower » 28 aug 2014, 19:27

Eric Z schreef:
DieselPower schreef:Wat is sneller? Een 350pk tuned E90 335d of een standaard E46 M3 met 343pk die een paar honderd kilo lichter is en meer cilinder inhoud heeft? Hier zie je hoe dat in de praktijk gaat.

Weer vanuit stilstand... doe eens 100->200 filmpjes dan zal het verschil wel mee vallen denk ik. En de diesel staat op slicks? Hij heeft in ieder geval een setje andere achterbanden, als die m3 alleen in de traction control schiet maakt die ook geen vaart.
Ik herinner me een andere discussie waarbij werd beweerd dat diesel vanuit stilstand juist trager is en bij tussen-acceleratie juist sneller dan een vergelijkbare benzine variant. Wel grappig dat hier nu precies het tegenovergestelde word beweerd.

De M3 heeft slechts 365nm koppel (tegen 700nm+ voor de diesel) dus dat tractiecontrol excuus is erg onwaarschijnlijk. De M3 heeft toch een sper of niet? Je ziet juist de 335d aarzelend op gang komen de eerste seconde, hij zoekt grip en je hoort dat ook. Wel erg knap van je dat je kunt zien welke banden setjes beide autos hebben en zelfs het profiel kunt onderscheiden.

Plaats reactie