Ik heb gisteren het fameuze autoblad Sportauto van a tot z gelezen. Interessante stukjes over de enorme downforce van 43kg voor en 80kg achter bij de F12 Ferrari(zonder zichtbare spoilers) bij 200kmh, tot aan hoe 't met Bugatti en Bentley en hun boten moet terwijl de eerste weer 'n 'nieuw' model met 100PKmeer uitbrengt in nagenoeg 't zelfde jasje en de tweede in 't GT3 kampioenschap rond vaart...
Verder dikke diesels die er >20 s overdoen bij 0-200.
Dan nog 'n RS6 vs 'n E53 AMG die beide rond de 13s naar de 200 gaan. 560/580pk.
Verder nog 'n verhaaltje over de te lange veerwegen in de WRC en dat 't wat te makkelijk gaat, korter veerwegen, minder easy en aldus Giigi Galli minder balast achter voor betere drifts:)
En terwijl ze volgend jaar(?) met andere airrestrictors gaan werken. Zegt één engineer van VW Motorsport: Dann haben wir vieleicht 380PS.
KORTOM. In dat hele blad heeft geen techneut/engineer/coureur 't over koppel, alleen maar PS/PK.
We weten dat vele factoren(massa, overbrening, kracht aan de wielen, awd, type banden(tractie), type bak, aerodynamica etc) auch noch im Frage kommen, maar het viel me gewoon op.
