'Puntenrijbewijs voor iedereen'
-
Bumperklevers ben ik een voorstander van. Als ik dan voortaan naar de linkerbaan kijk in de ochtendspits, gaat het lekker opruimen.
Voor de rest ben ik bang dat zoiets uiteindelijk er toch gaat komen. Ik ben geen overheid basher, maar volgens mij hebben ze niks te doen in Den Haag en Soesterberg. Eerst de huidige echte problemen oplossen dan weer verder kijken. Zolang ik in de file sta omdat de gemiddelde Nederlander opgevoed moet worden en dit niet gebeurt, zie ik niet in wat dit bijdraagt.
Maar ja, wie zal er voor ons opkomen...?
Voor de rest ben ik bang dat zoiets uiteindelijk er toch gaat komen. Ik ben geen overheid basher, maar volgens mij hebben ze niks te doen in Den Haag en Soesterberg. Eerst de huidige echte problemen oplossen dan weer verder kijken. Zolang ik in de file sta omdat de gemiddelde Nederlander opgevoed moet worden en dit niet gebeurt, zie ik niet in wat dit bijdraagt.
Maar ja, wie zal er voor ons opkomen...?
- Arthur
- Auto: Nr.51
-
Zelfde strekking Geelhoed,dat veranderd mijn verhaal niet.Geelhoed schreef:Over geen punt want dat is het pas bij 40 op de snelweg.....Marc RS4 schreef: Ga je eigen nou eens na, een overtreding van 30 km/h op de snelweg....WAAR HEBBEN WE HET NOU OVER?
40km/h tehard,das een lichte kromming van je teen.
En ik durf rustig te stellen dat dat echt geen schrikbarende verlaging van de verkeersveiligheid tot gevolg heeft,vooral met de uitrusting van de huidige auto's.
- Hans
-
- Geelhoed
Verkeersveiligheid wellicht niet uit de statistieken want het is een kleine minderheid, maar iedere boerelul kan natuurlijk zo een handvol voorbeelden bedenken van bestuurders die je dingen ziet doen waarvan je denkt; Nou, zou het niet een stukje veiliger op de weg zijn als hij een poosje met de fiets ging?
-
+1wjn schreef:Ik kan weer op mn stokpaardje klimmen hoi hoi hoi
Kijk eens naar landen om je heen met puntenrijbewijs, is het daar veiliger / minder verkeersslachtoffers??
Nee dus.
Case closed.
De enige manier waarop je het verkeer veiliger kan krijgen is om het als geheel te verbieden.
Als alles stilstaat kunnen er ook geen ongelukken gebeuren.... 8)
Ik wordt al jaren kotsmisselijk van die types die achter een bureau zitten te bedenken hoe ze het verkeer 'veiliger' kunnen maken.
Het verkeer is van zichzelf een risicovol iets en daar horen nu eenmaal doden en gewonden bij omdat mensen fouten maken.
Toen er hier nog meer dan 2000 doden per jaar in het verkeer vielen was het bedenken van maatregelen om het verkeer veiliger te maken niet verkeerd, maar er hebben sinds die tijd zoveel veranderingen plaatsgevonden bijvoorbeeld op het gebied van passieve veiligheid aan auto's (ABS, Tractiecontole, Airbags, kreukelzones enz.enz.) en ook aan ons wegennet, dat het vandaag de dag geen zoden meer aan de dijk zet om met onzinnige snelheidsbeperkingen of een puntenrijbewijs het aantal verkeersdoden nog verder terug te dringen.
Toch is dat nog steeds het meest gebruikte argument en het lijkt erop dat ze in Den Haag dus gewoon voorbijgaan aan het feit dat de mens zelf de altijd in het verkeer aanwezige risicofactor zal zijn, waardoor je op een gegeven moment gewoonweg geen winst meer kunt boeken.
Kijk maar niet verder dan de dode-hoekspiegel bij vrachtwagens of de sukkels die zonder helm op op een opgevoerde bromfiets/scooter stappen of fietsers zonder licht die in de winter schijnen te denken dat ze vanzelf zichtbaar zijn.
Daar valt nog wel winst te boeken, maar niet door op een driebaans autosnelweg de maximumsnelheid terug te brengen naar 100 of zelfs 80 km/h of om de hele bevolking met een puntenrijbewijs op te zadelen als stok achter de deur.
Ik zou het wel een goed idee vinden als ze dit soort dingen uit zouden geven aan a-socialen die er al meermalen blijk van hebben gegeven zich van de verkeers- en gedragsregels niets aan te trekken.
En al helemaal als daarbij ook ongelukken zijn gebeurd.....daar mag Ome Koos ze wat mij betreft wel verplicht aan uitgeven.
En daarna......punten kwijt? Rijbewijs voorgoed kwijt!
-
Over die verkeersveiligheid en hoe het daarmee verder moet.....
Quote uit een SWOV Rapportage m.b.t dit onderwerp:
"Onze conclusie is dat een verkeersveiligheidsdoelstelling voor 2010 van 750 verkeersdoden haalbaar moet zijn. Het maximale aantal doden in 2020 kan 550 bedragen. Daarbij is aannemelijk dat het beoogde beleid (beheersing van de mobiliteitsgroei en een versterkte risicodaling) een scherpere doelstelling voor 2020 reëel maakt."
Het hele rapport staat hier: http://www.swov.nl/rapport/R-2006-04.pdf
Vooral leuk om te lezen is dat ze de scherpe daling in 2004 en 2005 willen verklaren omdat die daling onverwacht kwam.
Quote uit een SWOV Rapportage m.b.t dit onderwerp:
"Onze conclusie is dat een verkeersveiligheidsdoelstelling voor 2010 van 750 verkeersdoden haalbaar moet zijn. Het maximale aantal doden in 2020 kan 550 bedragen. Daarbij is aannemelijk dat het beoogde beleid (beheersing van de mobiliteitsgroei en een versterkte risicodaling) een scherpere doelstelling voor 2020 reëel maakt."
Het hele rapport staat hier: http://www.swov.nl/rapport/R-2006-04.pdf
Vooral leuk om te lezen is dat ze de scherpe daling in 2004 en 2005 willen verklaren omdat die daling onverwacht kwam.

-
Bullshit.....met een puntenrijbewijs blijven mensen ook fouten maken.Geelhoed schreef:Dat is nu juist waar men met het puntenrijbewijs de winst probeert te boeken! :!:dat de mens zelf de altijd in het verkeer aanwezige risicofactor zal zijn, waardoor je op een gegeven moment gewoonweg geen winst meer kunt boeken.
Hooguit boek je een beetje winst bij bangelijke types die zich altijd al keurig aan de regels hielden en dat nu nog wat fanatieker gaan doen.
Maar de a-sociale die-hards gaan gewoon door desnoods zonder rijbewijs.
Die trekken zich er geen ene zak van aan of ze dat papiertje nou wel of niet op zak hebben.
Als je echt wil dat zoiets werkt dan moet je een technologische oplossing bedenken waarbij dat soort mensen gewoon niet zelf kunnen rijden in welk vervoermiddel dan ook.
Een chipje implanteren of zoiets...... :twisted:
- Geelhoed
Het heeft wat meer gevolgen als je gepakt wordt dan.Dexter schreef: Maar de a-sociale die-hards gaan gewoon door desnoods zonder rijbewijs.
Die trekken zich er geen ene zak van aan of ze dat papiertje nou wel of niet op zak hebben.
en juist dat is mijn kritiek op de redenatie van het BVOM, men zou de pakkans drastisch moeten verhogen (op auto(snel)wegen is de pakkans voor snelheid kleiner dan 0.35%, op andere wegen is geen betrouwbare snelheidsmeting, maar juist daar zou men veel meer moeten controleren) in plaats van deze bijzaken aan te pakken.
-
Maar ondanks dat de pakkans klein is op de autosnelwegen werden er het afgelopen jaar weer een recordaantal boetes voor te snel rijden uitgedeeld. ( en niet alleen daar uiteraard!)Geelhoed schreef:Het heeft wat meer gevolgen als je gepakt wordt dan.Dexter schreef: Maar de a-sociale die-hards gaan gewoon door desnoods zonder rijbewijs.
en juist dat is mijn kritiek op de redenatie van het BVOM, men zou de pakkans drastisch moeten verhogen (op auto(snel)wegen is de pakkans voor snelheid kleiner dan 0.35%, op andere wegen is geen betrouwbare snelheidsmeting, maar juist daar zou men veel meer moeten controleren) in plaats van deze bijzaken aan te pakken.
Waarom lees ik nu nooit eens dat er in het afgelopen jaar een recordaantal automobilisten met teveel alcohol in hun bloed zijn opgepakt?
Of een recordaantal fietsers zonder licht?
Misschien omdat dat financieel gezien niet veel oplevert?
De wet van de grote getallen is daar niet van toepassing namelijk.
Maar zeg nou zelf, is het inmiddels al niet op een niveau aangeland dat we als kleine kinderen in een klasje en/of op het schoolplein van de basisschool worden behandeld?
Een auto staat voor een gevoel van vrijheid, het jezelf verplaatsen over de weg op de manier die jou goeddunkt.
Nou, daar is sinds de eerste auto's op de weg kwamen niet veel meer van overgebleven.
En ik heb daar zeker begrip voor zolang het erom gaat dat je de kans op ongelukken met letsel en/of doden tussen die automobilisten beduidend kleiner kunt maken.
Ik heb nu echter het gevoel dat het er meer om gaat om de druk zo hoog op te voeren dat we met z'n allen vooraf al zodanig bang zijn gemaakt om mogelijk een overtreding te maken dat we het wel uit ons hoofd laten om dat te doen.
Daar is een term voor: Indoctrinatie.
Misschien gebruikelijk in bananenrepublieken of landen met een totalitair regime maar niet hier!

- Geelhoed
Ik heb ook nog een moeilijk woord voor je dan:
Ik kan me levendig voorstellen dat je bepaalde figuren van de weg wilt hebben, en daar is dit een prima middel toe.
Over normwaardes zal nog wel wat gediscussieerd worden daar kom je toch niet uit.
Waar ik me druk om maak is Spee's verdraaien van de feiten; hij zegt dat het preventief werkt, doe dat nou niet en zeg gewoon dat je de boefjes van de weg wilt halen.
risicohomeostasezoveel veranderingen plaatsgevonden bijvoorbeeld op het gebied van passieve veiligheid aan auto's (ABS, Tractiecontole, Airbags, kreukelzones enz.enz.
Ja, dat is wellicht op dit forum zo, maar ik denk dat je als weldenkend mens inziet dat dat niet voor heel nederland geldt, en zeker niet voor de wetgever.Een auto staat voor een gevoel van vrijheid, het jezelf verplaatsen over de weg op de manier die jou goeddunkt.
Ik kan me levendig voorstellen dat je bepaalde figuren van de weg wilt hebben, en daar is dit een prima middel toe.
Over normwaardes zal nog wel wat gediscussieerd worden daar kom je toch niet uit.
Waar ik me druk om maak is Spee's verdraaien van de feiten; hij zegt dat het preventief werkt, doe dat nou niet en zeg gewoon dat je de boefjes van de weg wilt halen.
- Joop
Ik zie op zich wel iets in dit systeem van punten; maar niet het nederlandse systeem en zeker niet met de motivering die door Obersturmbahnführer Spee gegeven wordt.
Preventieve werking en het terugbrengen van de verkeersongevallen zoals gesuggereerd wordt is niet aan de orde met deze invoering. Daar is de pakkans gewoonweg veel te laag voor.
Als ze echt overwegen om een dergelijk systeem in te voeren dan wel graag volgens het Duitse model dat vel betere argumenten heeft om een punt te verdienen.
Voor degeen die niet helemaal weten hoe dit systeem werkt, hier een beknopte uitleg:
Strafpunten
Bij het ‘puntenrijbewijs’ krijgen overtreders strafpunten toegekend. In Duitsland worden 1 tot 4 punten gegeven voor lichte overtredingen, terwijl zware delicten gestraft worden met 5 tot 7 punten. Een totaal van 8 tot 13 punten komt op een waarschuwing te staan, tussen de 13 en 18 punten zorgen voor verplichte cursussen of psychologische begeleiding. Meer dan 18 punten betekent inname van het rijbewijs. Maar minister Peijs van Verkeer en Waterstaat ziet dit systeem niet zitten, omdat volgens haar niet kan worden aangetoond dat het verkeer er veiliger door wordt. Bovendien brengt het veel administratieve rompslomp met zich mee.
Dit was nog bij het vorige kabinet(artikel is van januari 2005)... Het voorstel wat er nu ligt is eigenlijk veel belachelijker.
Preventieve werking en het terugbrengen van de verkeersongevallen zoals gesuggereerd wordt is niet aan de orde met deze invoering. Daar is de pakkans gewoonweg veel te laag voor.
Als ze echt overwegen om een dergelijk systeem in te voeren dan wel graag volgens het Duitse model dat vel betere argumenten heeft om een punt te verdienen.
Voor degeen die niet helemaal weten hoe dit systeem werkt, hier een beknopte uitleg:
Strafpunten
Bij het ‘puntenrijbewijs’ krijgen overtreders strafpunten toegekend. In Duitsland worden 1 tot 4 punten gegeven voor lichte overtredingen, terwijl zware delicten gestraft worden met 5 tot 7 punten. Een totaal van 8 tot 13 punten komt op een waarschuwing te staan, tussen de 13 en 18 punten zorgen voor verplichte cursussen of psychologische begeleiding. Meer dan 18 punten betekent inname van het rijbewijs. Maar minister Peijs van Verkeer en Waterstaat ziet dit systeem niet zitten, omdat volgens haar niet kan worden aangetoond dat het verkeer er veiliger door wordt. Bovendien brengt het veel administratieve rompslomp met zich mee.
Dit was nog bij het vorige kabinet(artikel is van januari 2005)... Het voorstel wat er nu ligt is eigenlijk veel belachelijker.

-
Ik denk dat als de overheid wil dat iets in de krant komt dat het er dan ook gewoon inkomt....Geelhoed schreef:Ook die berichten komen in het nieuws alleen worden die niet door de pers uitgelicht omdat 99% van de bevolking tegen drankrijden is. Daar verkoop je geen krant extra door. Is ook minder interesant voor wegmisbruikers.

-
Met dat laatste ben ik het wel met je eens.Geelhoed schreef:Ik heb ook nog een moeilijk woord voor je dan:
risicohomeostase
Ja, dat is wellicht op dit forum zo, maar ik denk dat je als weldenkend mens inziet dat dat niet voor heel nederland geldt, en zeker niet voor de wetgever.Een auto staat voor een gevoel van vrijheid, het jezelf verplaatsen over de weg op de manier die jou goeddunkt.
Je moet het dan volgens mij niet met iedereen doen. Dat bleek ook al uit mijn eerder ingenomen standpunten dacht ik zo....

Voor wat betreft risicohomeostase:
http://www.venv-netwerk.nl/publicaties/ ... erkeer.doc
Leuk document om door te lezen....wat jij vast al eens gedaan hebt.

- GTRene
Als je echt een gevaar op de weg bent, en geen rekening houd met anderen en of geen inzicht hebt dan een boete en een cursus, een punten rijbewijs en dat ook voor hardrijden? wat niks met je rijderseigenschappen te maken hoeft te hebben vind ik niet goed, en is niet gewenst.Geelhoed schreef:Nee, hij was nieuw voor me! Wel aardig ja.
Drie punten en een cursus dan maar?