'Puntenrijbewijs voor iedereen'

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Is een puntenrijbewijs zinvol?

Ja
15
26%
Nee
42
74%

Totaal aantal stemmen: 57

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 apr 2008, 08:16

Gepubliceerd op vrijdag 11 april 2008

Het puntenrijbewijs moet voor alle automobilisten worden ingevoerd. Dat heeft verkeersofficier Koos Spee van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie vrijdag gezegd op BNR Nieuwsradio.
Nu hebben alleen beginnende automobilisten een puntenrijbewijs. Dat houdt in dat ze hun rijbewijs kwijtraken als ze drie keer flink de fout in gaan, bijvoorbeeld door met alcohol op te rijden.

Zeventig automobilisten
Verkeerspsycholoog Kees Wildervank zei tegen BNR Nieuwsradio zich af te vragen of het puntenrijbewijs nut heeft. Zo zou niet kunnen worden aangetoond dat door het systeem minder slachtoffers zijn gevallen.

Het puntenrijbewijs bestaat nu vijf jaar. Ongeveer tienduizend mensen hebben een strafpunt gekregen. Zo'n zeventig beginnende automobilisten kregen er drie en raakten hun rijbewijs kwijt.

Hoe raak ik een punt kwijt?

Veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer (art. 5 WVW)
Veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel (art.6 WVW)
Bumperkleven (art. 19 RVV)
Ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard. Op de snelweg meer dan 40 km/uur te hard) (art. 20, 21 en 22 RVV)
Veroorzaken van materiële schade of lichamelijk letsel door onjuiste naleving van de verkeersregels (RVV)

Hans

Bericht door Hans » 11 apr 2008, 08:46

Als Koos iets vind, dan vind ik van niet.

Daar kunnen ze dus alles van maken, slecht plan dus om daar een punt van te maken
Veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel (art.6 WVW)
Daar is iets voor te zeggen, maar justitie heeft nu al genoeg macht om dan het rijbewijs in te trekken
Linksplakkers (de uitlokkers) ook een punt geven?
Ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard. Op de snelweg meer dan 40 km/uur te hard) (art. 20, 21 en 22 RVV)
Met 50km te snel ben je het rijbewijs nu al kwijt dus punten voor overtredingen onder die snelheid hoeft van mij niet.
Veroorzaken van materiële schade of lichamelijk letsel door onjuiste naleving van de verkeersregels (RVV)
Dus als ik het goed lees is iedereen die schade rijdt, hou klein ook een punt kwijt? Dat zal op den duur lekker opruimen op de weg. Belachelijk plan.

En waaorm staat er geen alcohol in zijn lijstje? Verder heeft politie en justitie al meer dan genoeg mogelijkheden om rijbewijzen ongeldig te verklaren en of mensen naar het CBR te sturen om de rijvaardigheid opnieuw te toetsen. Media geile Koos blaat dus weer een hoop poep, helaas heeft ie veel macht.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 apr 2008, 08:50

Misselijke klootzak, die Spee. Ik wou nog wat extremers tikken maar laat ik dat voor me houden.

Hans

Bericht door Hans » 11 apr 2008, 08:57

Ohja, en ook nog bij deze:
Nog meer doorrijders na een ongeval (parkeerschade's, etc.)omdat ze naast hun no-claim korting nu ook een punt van hun rijbewijs verliezen.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 apr 2008, 09:07

Prima, want je haalt de grootste idoten van de weg natuurlijk!

Het probleem is echter dat puntenrijbewijzen helemaal geen preventieve werking hebben en dat is nou net Spee's redenatie. Ik heb met een van zijn medewerkers vorig jaar bij de presentatie van de cijfers toen een fikse email discussie gehad die ik nu weer kan voeren.

Uit de cijfers van het BVOM distilleerde ik hetvolgende:

Code: Selecteer alles

punten    2007       2006
0    1000000     800000
1      12000      10000
2        720        500
3        120         80
Dat betekent dus dat van alle jongelingen die 1 punt hebben, er 6% een tweede krijgen, en van alle mensen die twee punten hebben krijgt 16,7% een derde punt.

Als er preventie vanuit zou gaan zou het tweede percentage lager moeten zijn dan het eerste.

Dit argument wordt door de dyscalculanten van het BVOM echter verworpen omdat: "het aantal mensen met drie punten lager is dan het aantal mensen met twee punten"

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 apr 2008, 09:14

Mooie discussie Geelhoed, zo zie je maar weer dat men niet op basis van objectieve feiten redeneert maar op basis van een mengelmoes van onderbuikgevoel en financiële redenen.

Tom

Bericht door Tom » 11 apr 2008, 09:38

Natuurlijk is een puntenrijbewijs zinvol!

Mensen zijn nu ook 'bang' dankzij programma's als wegmisbruikers, flitsers, artikelen in de media.. dat is juist waar Koos druk mee bezig is. Tenslotte kan achter elke struik een flitser staan tegenwoordig. Hoeveel mensen denken niet dat ze bij 50 te hard definitief het rijbewijs kwijt zijn? Er zijn er maar weinig die weten dat (als het je eerste keer is) je het binnen een paar dagen weer terug hebt. Bangmakerij.

En zo'n puntenrijbewijs werkt precies hetzelfde. Gister die kapster nog (goed, ze was blond, maar toch) die vertelde dat ze cursus had gehad en op de terugweg de hele tijd 160 had gereden en ze vond dat ze geluk had dat ze geen boete had gehad want dat had d'r ook een punt gekost. Ik haalde m'n rijbewijs toen het puntenrijbewijs net ingevoerd was en rijd ook overal te hard, maar na die vijf jaar had ik al m'n punten nog. Ook een stukje geluk maar dan nog, het systeem werkt vooral om angst te zaaien.

Overigens wil ik niet zeggen dat ik het verder met het plan eens ben. Ik denk dat je op andere gebieden veel meer kunt winnen mbt verkeersveiligheid. Verder houd ik er niet van dat ze angst zaaien om niets, ik vind dat je bij het verkeer mensen juist bewust moet maken van de risico's en niet alleen bang maken. De aanpak vind ik smerig, 'je moet rustig aan doen anders pakken we je rijbewijs af', ipv 'je moet rustig aan doen want het is een gevaar om die en die reden'. Maargoed dat zal niet gebeuren aangezien ze alleen rechtsinhalers gekeuren en linksplakkers vaak vrijuit gaan.

Asief

Bericht door Asief » 11 apr 2008, 09:40

Als ze dit invoeren, moeten ze meteen de boete-bedragen verlagen voor deze overtredingen :twisted:

Bort

Bericht door Bort » 11 apr 2008, 09:46

Hans schreef:
Linksplakkers (de uitlokkers) ook een punt geven?
Maar dan moet het wel consequent gebeuren natuurlijk :)
Ik vind het zeer zinvol, dat puntenrijbewijs.

Hans

Bericht door Hans » 11 apr 2008, 09:53

Asief schreef:Als ze dit invoeren, moeten ze meteen de boete-bedragen verlagen voor deze overtredingen :twisted:
Dream on.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 apr 2008, 10:00

Ik heb JA geklikt. Is het zinvol? JA.

Ben ik het ermee eens? NEE!

Roman

Bericht door Roman » 11 apr 2008, 10:01

Heb al een punten rijbewijs.

Alleen erg zinloos als de agenten te lui zijn om iets te doen :lol:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 apr 2008, 10:04

Hier kon je op wachten natuurlijk.
Hierna komt het dat je elke 5 of 10 jaar (afhankelijk, wellicht, van je leeftijd) opnieuw examen moet doen...

Hans z'n 1e post kan ik me wel in vinden.
Vooral de wat "onduidelijke" artikelen.
Daar kunnen ze van alles aanhangen als ze net ff de focus op jou hebben.
Maar dat ze je net niets kunnen maken, pakken ze zo'n artikel erbij.

Ik ben voor nee :wink:

Mack

Bericht door Mack » 11 apr 2008, 10:07

Dennis Cavallino schreef:Ik heb JA geklikt. Is het zinvol? JA.

Ben ik het ermee eens? NEE!
+1

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 apr 2008, 10:20

Wouter81 schreef:Mooie discussie Geelhoed, zo zie je maar weer dat men niet op basis van objectieve feiten redeneert maar op basis van een mengelmoes van onderbuikgevoel en financiële redenen.
Dat is hiet niet anders, hoor!

Michel P

Bericht door Michel P » 11 apr 2008, 10:38

Ik heb uiteraard voor nee gekozen. Dit is wederom een bevestiging dat de overheid de factor FUN uit het autorijden wenst te halen, autorijden doe je in Nederland niet meer voor je plezier. Die boodschap zal steed harder en harder worden uitgedragen met de passende maatregelen. Een puntenrijbewijs voor de eerst 5 jaar bied al niet eens meetbaar minder verkeersslachtoffers (bron BNR vanmorgen).

Tom heeft dus gewoon gelijk, intimideren, en bijna op stasi nivo willen controleren. De volgende stap zal de blackbox zijn met automatische incasso :!:

Ik ga dus echt rekeninghouden met de auto keuze als ik wat anders koop, fun zoek ik wel op circuit en op de ring, voor zolang dat door de milieu maffia nog zal worden toegestaan.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 11 apr 2008, 10:40

Nee. maar wen er maar aan.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 apr 2008, 10:55

Ik heb nee gestemd, gewoon omdat je van het rijbewijs af moet blijven, anders krijg je Engelse toestanden van weg rijden voor politie op hoge snelheid, en onverzekerd rondrijden enz enz enz,

Als iemand goed kan rijden moet je van z'n rijbewijs af blijven, laat hem/haar de staat spekken met een boete, klaar.

immers zonder rijbewijs,

1. kans op toch rijden zonder rijbewijs en dus zonder verzekering

2. kans op wegrijden bij het zien van politie of controle ivm 1

3. staat loopt boetes mis als die persoon niet meer rijd

4. staat loopt benzine accijnzen mis als die persoon niet rijd

5. staat zit met hoge werkdruk(politie en rechters) en kosten vanwege rijbewijs gedoe en of auto inbeslagname's

6. mensen rijden nog meer gestrest

7. zo zal er nog wel meer zijn, dus zinvol? NEE

Dus kan je gewoon goed rijden, blijf dan van zo'n persoons rijbewijs af :twisted:

Xave30

Bericht door Xave30 » 11 apr 2008, 11:03

een Het Lagerhuis stelling :

Kan het nog leuker worden.?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 apr 2008, 11:19

Als iemand goed kan rijden moet je van z'n rijbewijs af blijven, laat hem/haar de staat spekken met een boete, klaar.
En dat is precies het plan, als je drie keer ver over de schreef gaat gaat het rijbewijs naar de officier en die kijkt of je het terugkrijgt (klinkt bekend toch?) of je een onderzoek naar je rijvaardigheid moet ondergaan.

pimmetje

Bericht door pimmetje » 11 apr 2008, 11:44

Deze hoort nog achter het lijstje hoe je je punten kan verzamelen.

Uiteraard kunnen de misdrijven van de Wegenverkeerswetgeving ook punten kosten. Denk hierbij aan rijden onder invloed, het verlaten van de plaats van het ongeval na een aanrijding enz.

Pikey

Bericht door Pikey » 11 apr 2008, 11:46

pimmetje schreef:Deze hoort nog achter het lijstje hoe je je punten kan verzamelen.

Uiteraard kunnen de misdrijven van de Wegenverkeerswetgeving ook punten kosten. Denk hierbij aan rijden onder invloed, het verlaten van de plaats van het ongeval na een aanrijding enz.
Dat is ook meer dan terecht, dat zijn beide gewoon schofterige feiten.

Macboy

Bericht door Macboy » 11 apr 2008, 12:07

Hans schreef:(...)maar justitie heeft nu al genoeg macht om dan het rijbewijs in te trekken
Dit vind ik de mooiste opmerking. Zo is het maar net.

Marc R

Bericht door Marc R » 11 apr 2008, 12:16

Ik erger me dood aan de maatvoering waarmee Koos de ruggenklimmer de mensen compleet noia maakt.

Ga je eigen nou eens na, een overtreding van 30 km/h op de snelweg....WAAR HEBBEN WE HET NOU OVER?

Het slaat nergens meer op,30km/h dan ben je een misdadiger die levenslang in het gevang zou moeten.

Compleet van de gekke vind ik het,als iemand zou 230 zou rijden zou ik zeggen: Ja gozer ga jij maar een tijdje fietsen maar als je 130 gaat waar je 100 mag....Nee achterlijk en zielig vind ik het...

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 apr 2008, 12:26

Marc RS4 schreef: Ga je eigen nou eens na, een overtreding van 30 km/h op de snelweg....WAAR HEBBEN WE HET NOU OVER?
Over geen punt want dat is het pas bij 40 op de snelweg.....

Plaats reactie