Zelf als DF auto's gaan testen

Dit is ons algemene autoforum.
Luco

Bericht door Luco » 08 apr 2008, 12:03

Hielke schreef:
luco hornsveld schreef:Euhh kritische vraag.
Waar wil je die auto's gaan testen?

Ik neem aan op een circuit?
Dat zei ik ook altijd Luco. Totdat iemand me vroeg hoe het dan zou gaan wanneer zo'n auto plat werd gereden. Onverzekerd. Dan ga je er wel anders over denken. Het is geen wonder dat het alleen de grote europese vaktijdschriften zijn die auto's op circuits testen.
Maar op de openbare weg is toch ook geen optie?
Voor je het weet kan je je rijbewijs inleveren.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 apr 2008, 12:05

Blijft een heel gaaf idee en ik heb er alle vertrouwen in dat dit van de grond gaat komen de komende tijd. Ik zie mijn naam er zelfs al bij staan lol.

Ik vind mezelf totaal niet geschikt voor 'TV'. Lelijke kop en irritante kutstem. Ook zeg ik nogaleens 'uh' volgens mij. Maar ik heb al wel gezegd dat ik de rijtesten die worden uitgezonden wil aanvullen met geschreven reportages, daarin ligt meer mijn kracht denk ik. En dan niet alleen rijtesten maar ook wat specials. Wat camera/filmwerk hier en daar of een driftje zo nu en dan, daar ben ik altijd voor te porren.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 08 apr 2008, 12:20

Hielke schreef:Geweldig idee.

Ik zit al vaak over het format na te denken maar zie veel addertjes onder het gras. Neutraliteit en objectiviteit moeten de leidraad worden. Als een tester een auto helemaal niks vindt dan moet ie dat kunnen zeggen. Door die eerlijkheid loop je snel de kans dat importeurs/dealers geen auto's meer willen leveren.
Dat is inderdaad zo Hielke. Voor het magazine waar ik voor schrijf/schreef (Motormaniacs.nl en later ook Carmaniacs.nl) hadden we daar ook mee te maken. We waren gewoon soms 'te eerlijk' (aldus de importeur). Zo hebben we van Suzuki eens een jaar geen motorfietsen gekregen omdat we de V-Strom van destijds (1e model geloof ik) redelijk afkraakten (terwijl andere magazines heel positief waren, bang voor reclame-inkomsten). Tja, jammer dan, wij deden nooit concessies daarin. Desnoods haalden we daarna de motoren gewoon bij een bevriende dealer op. Da's ook een voordeel als internetmagazine, je bent niet afhankelijk van adverteerders zoals de bladen.

Ik vind dat je als 'reviewer' een grote verantwoordelijkheid hebt. De aankoop van een auto of motor gaat om grote bedragen en een potentiële koper gaat mede af op de recensies die hij/zij leest. Als iets dus slecht is moet je dat ook noemen, andersom ook natuurlijk.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 apr 2008, 12:26

Ik zou het aardig vinden als 'alledaags' gebruik op een boeiende wijze gebracht kan worden.

Maik

Bericht door Maik » 08 apr 2008, 12:27

*denkt stilletjes na over de opzet van een review*

- Macboy loopt al masturberend of niet om de auto heen, wijst naar naden die wel of niet kloppen, verbaast zich over een carbon lip die wel of niet vloekt met de zijspiegels. Daarna stapt hij in en valt dan definitief bewusteloos (als het een audi is) of spuugt een mooie klodder op het dashboard (als het een kia is)...

- Andre trekt hem achter het stuur vandaan en zegt hardop: "het drooggeilen is over, rammen met dat ding!" Al kwispelend gaat de RWD ervandoor en de eerste bocht wordt gelijk full lock genomen. Na wat veegwerkbeelden komt Andre terug en roept uit het open raam de conclusie: "wat een strontkar!" of "dit is een pareltje jongens!".

- Aan Hielke de schone taak om het 1 en ander te nuanceren en nadat hij met inboard camera o.a. het met-de-kont-stapje-opzij-bochtje gedaan heeft en daarna maniacaal met de Performance box alle meetbare cijfertjes van de auto heeft ontfutseld, kan hij goed beargumenteerd een eerlijke conclusie van de auto ventileren.

- Peter doet daarna een zinloos geweld item door met een oude afgeleefde RWD auto (wtf, elke auto is goed) de sterkte van de wielophanging te testen door vol tegen stoepranden te rammen.

Ik zie het helemaal zitten! :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 apr 2008, 12:33

Maik schreef:*denkt stilletjes na over de opzet van een review*

- Macboy loopt al masturberend of niet om de auto heen, wijst naar naden die wel of niet kloppen, verbaast zich over een carbon lip die wel of niet vloekt met de zijspiegels. Daarna stapt hij in en valt dan definitief bewusteloos (als het een audi is) of spuugt een mooie klodder op het dashboard (als het een kia is)...

- Andre trekt hem achter het stuur vandaan en zegt hardop: "het drooggeilen is over, rammen met dat ding!" Al kwispelend gaat de RWD ervandoor en de eerste bocht wordt gelijk full lock genomen. Na wat veegwerkbeelden komt Andre terug en roept uit het open raam de conclusie: "wat een strontkar!" of "dit is een pareltje jongens!".

- Aan Hielke de schone taak om het 1 en ander te nuanceren en nadat hij met inboard camera o.a. het met-de-kont-stapje-opzij-bochtje gedaan heeft en daarna maniacaal met de Performance box alle meetbare cijfertjes van de auto heeft ontfutseld, kan hij goed beargumenteerd een eerlijke conclusie van de auto ventileren.

- Peter doet daarna een zinloos geweld item door met een oude afgeleefde RWD auto (wtf, elke auto is goed) de sterkte van de wielophanging te testen door vol tegen stoepranden te rammen.

:lol: :lol: :lol:

Luco

Bericht door Luco » 08 apr 2008, 12:34

En wie gaat al die klodders van Macboy schoonmaken voor die wordt teruggebracht??????????

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 08 apr 2008, 12:35

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Verdomd, nou ik onze hele opzet ook al uitgelekt! :lol:

Ach, we zien wel hoe het gaat, zal wel veel leren worden in het begin.

Dingen als objectieve tests zouden leuk zijn, maar dat betekent voor (om maar eens wat te noemen) een elandproef ook dat je iedere keer een hele kofferbak vol met pylonen op precies dezelfde manier uit zult moeten zetten en dan nog zullen de omstandigheden (temperatuur, gladheid van het wegdek etc.) nooit gelijk zijn.
Dan zie ik meer in een subjectieve test (mestkar of pareltje ;)), maar dan wel uitgebreid erbij verteld en laten zien waarom je dat zo vindt en dan kan iedereen voor zichzelf beslissen of hij het er mee eens is of niet.

Testen van auto's van DF'ers lijkt me zeker ook leuk. Niet rookgordijn dwars door iedere bocht nee, maar de bedoeling is ook dat straks iedereen van het forum die het leuk lijkt zelf filmpjes toe kan voegen aan de site, dus bijvoorbeeld ook een test van zijn eigen auto kan insturen.

RVV

Bericht door RVV » 08 apr 2008, 12:59

luco hornsveld schreef:En wie gaat al die klodders van Macboy schoonmaken voor die wordt teruggebracht??????????
Maik natuurlijk :lol:

Femme

Bericht door Femme » 08 apr 2008, 13:05

Je moet voorkomen dat je de lat meteen zo hoog legt dat het idee onuitvoerbaar wordt. Persoonlijk denk ik niet dat er veel publiek is dat zit te wachten op video's waarin auto's objectief worden getest met allerlei meetproeven. Als je interesse hebt in dit soort gegevens kun je beter Sportauto of een ander Duits blaadje aanschaffen. Wat zij doen is voor een stel amateurs onnavolgbaar.

In vergelijking met de videoreviews van bijvoorbeeld Petrolhead kan er nog wel veel diepgang aangebracht worden door iemand aan het stuur te zetten die nauwkeurig de rijeigenschappen van de auto kan beschrijven ten aanzien van de besturing, het onderstel, remmen, motor en dergelijke. Vervolgens zou deze persoon dit in het juiste perspectief moeten kunnen plaatsen ten opzichte van vergelijkbare auto's en de informatie op een enigzins vermakelijke wijze moeten kunnen brengen. Nu blijft de strekking van het commentaar in de video's veelal beperkt tot 'ooooh wat gaat hij hard', 'ooooh wat klinkt hij lekker', 'lekker dwars gaat ie ook wel' en 'oooh wat is hij mooi' cq 'maar eigenlijk is het een lelijk ding'.

De fotografie moet mijn inziens ook beter kunnen.

Marc R

Bericht door Marc R » 08 apr 2008, 13:11

Maik schreef:*denkt stilletjes na over de opzet van een review*

Goeie review Maik. :D :D

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 08 apr 2008, 13:45

CPZ dagen om te testen :)

Zorg dat je een paar knakenbakken achter de hand hebt en dan testen??
Kan je meerdere op een dag doen + kosten vallen dan wel mee en het in de poeier rijden zal minder zijn dan op een openbare weg ;) met het behoud van je rijbewijs.

A31 om ff volle polle te gaan ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 apr 2008, 13:45

@Femme: Vind ik ook. Objectiviteit vind ik ook niet zo boeiend, zolang je maar weet wat de eikpunten van de tester zijn. Als ik een rijverslag van André lees, dan vat ik dat anders op dan een fapverslag van Macboy. En juist daarin ligt wel de charme van DF. Niet echt merkgebonden, het gaat om de overall look&feel van de sportief georienteerde rijder. Wel ben ik altijd erg geinteresseerd hoe een auto op de limiet, bereden door een goeie rijder (niet door een wannabe/n00b), zich gedraagt. En dan kun je allerlei meetproeven doen, maar de omschrijving van je gevoel achter het stuur vind ik interessanter.

Ik neem daarbij altijd Octane Magazine als voorbeeld. Daar zitten een paar redacteuren die niet alleen goed kunnen schrijven, of kunnen sturen, maar het dermate goed op papier weten te zetten hoe zij een auto ervaren (ook op de limiet), dat je als lezer die zelf wel een beetje kan sturen, echt een goeie indruk krijgt van een auto.

Ik heb veel autojournalisten aan het werk gezien en het meerendeel kan gewoon niet goed autorijden. En dat resulteert vaak in cliché's en het napraten van andere autojournalisten. Een waste of time dus meestal.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 apr 2008, 18:36

Leuk idee :D

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 apr 2008, 18:43

ik wil wel presenteren, schrijven en wat ramwerk verrichten met Andre en Hylke bijvoorbeeld. Dre en ik hebben al wat internationale ervaring een paar jaar geleden. :lol: Skitterend-gvd productions BV zal binnenkort online gaan, LOL :wink:

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 08 apr 2008, 18:49

Top idee!

Plaatselijke bandenboer als sponsor nemen?

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 08 apr 2008, 18:51

Heel gaaf idee! Zou ook best een steentje bij willen dragen, de tijd heb ik wel, testen moet wel lukken en schrijven ook, maar mijn kop voor een camera lijkt me niet bevorderlijk voor de kijkcijfers :lol:
Hoe dan ook stel ik bij deze alvast mijn autos beschikbaar :)
Laatst gewijzigd door Tom van H. op 09 apr 2008, 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.

markk

Bericht door markk » 08 apr 2008, 19:00

Geweldig idee.

Eerst even investeerder vinden en voor 1,5ton per jaar en een M3 V8 als DF-leasebak wil ik zeker m'n bijdrage leveren ;-)

Als je het serieus wilt doen gaat er serieus tijd en geld inzitten. Doe je het niet serieus / hobbymatig dan zal het resultaat niet onderscheidend zijn.

Mark.

Tom

Bericht door Tom » 08 apr 2008, 19:35

markk schreef:Als je het serieus wilt doen gaat er serieus tijd en geld inzitten. Doe je het niet serieus / hobbymatig dan zal het resultaat niet onderscheidend zijn.
Met wat voor resultaat zouden we tevreden moeten zijn? Ik heb er wel vertrouwen in. Moet ook groeien. Je ziet bij die filmpjes van Wouter/Autoblog ook per filmpje vooruitgang.

Naar mijn idee kunnen we met beperkte middelen iets leuks opzetten. DF zal inderdaad de basis moeten leggen (in ieder geval iets van een site en mogelijkheid om filmpjes op kwijt te kunnen) en ik denk dat we met de input en enthousiasme van DFers een heel eind kunnen komen. Er lopen hier genoeg mensen met flink wat technische autokennis rond (Bert, Jan Visser, Dennis Schroyen, Dick etc.), rijvaardigheid (Andre, Hielke, Dennis, Dieseltourist etc.), film/camera/fotokennis (Metchu, Femme, Martijn, Mark etc.),.. ik denk dat het wel goed gaat komen :)
En daarbij, Top Gear-achtige filmpjes zijn prachtig maar uiteindelijk gaat het er toch om wat je te vertellen hebt.

Hielke

Bericht door Hielke » 08 apr 2008, 19:48

Dennis Cavallino schreef: Ik heb veel autojournalisten aan het werk gezien en het meerendeel kan gewoon niet goed autorijden. En dat resulteert vaak in cliché's en het napraten van andere autojournalisten. Een waste of time dus meestal.
En zo is het. Zag laatst een filmpje van een aantal testredacteuren van het eens befaamde Britse CAR. Kon er niet goed de vinger op leggen waarom het blad me de laatste 10 jaar niets meer deed. Na het zien van het filmpje viel alles op z'n plaats. Die gasten kunnen gewoon niet maximaal hard rijden. Uitspraken over wat een auto op de limiet doet zijn van hun hand dan ook van generlei waarde.

Een tester van sportieve auto's hoort een uitmuntend rijder te zijn.

Om de ziel van een auto bloot te leggen heb je geen circuit nodig. Geluid, veercomfort, bediening, stuurgevoel, zitcomfort, allemaal zaken die op de openbare weg goed horen te zijn. Voor het testen van de balans en de wegligging heb je niet eens een klaverblad nodig. Een kwart klaverblad volstaat om sterke en zwakke punten bloot te leggen :wink:

Ik ben van mening dat wanneer we het middels video gaan doen we het beste nederlandse product horen te gaan produceren. De kennis en kunde is er ruimschoots op DF. Met voice-overs en wat knip en plakwerk editen we die lelijke koppen er wel uit :lol:

Fernando

Bericht door Fernando » 08 apr 2008, 19:53

klinkt allemaal heel erg gaaf, ben benieuwd hoe dit er over een jaar uit ziet!!! :)

Hielke

Bericht door Hielke » 08 apr 2008, 19:58

Fernando schreef:klinkt allemaal heel erg gaaf, ben benieuwd hoe dit er over een jaar uit ziet!!! :)
Als de befaamde website van Ilija. Binnenkort spectaculair online!!! 8)

Fernando

Bericht door Fernando » 08 apr 2008, 20:00

Hielke schreef:
Fernando schreef:klinkt allemaal heel erg gaaf, ben benieuwd hoe dit er over een jaar uit ziet!!! :)
Als de befaamde website van Ilija. Binnenkort spectaculair online!!! 8)
laten we het niet hopen het idee is nl. fantastisch!!!ik kijk trouwens minstens 1x per week op ww.ilija.nl kan het gewoon niet laten... :twisted:

Tommy

Bericht door Tommy » 08 apr 2008, 20:13

auto's fappen en schrijven is wel leuk, in het vroege verleden ook zat leeg in de ruimte geluld op "die andere " site ;)

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 08 apr 2008, 20:15

Geweldig idee inderdaad, maar iedereen heeft zo zijn eigen visie van hoe het zou moeten zijn.

Ik denk dat we iets onderscheidends moeten vinden, er zijn nu al een behoorlijk aantal blogs en sites die dit soort dingen doen dus niemand zit te wachten op nog eentje die meer van hetzelfde heeft.

En wat willen we, willen we iets iets leuks maken voor onze club of willen we dat dit nationaal of zelfs internationaal gaat?

Als je voor (inter)nationaal gaat moet je toch over het uiterlijk gaan denken.
Natuurlijk staat de kwaliteit van de test vooraan maar er moet wel iets extra's zijn.
Hoe je dat moet invullen weet ik ook niet, een lekker wijf doet natuurlijk altijd wonderen, kijk maar naar Aimee van Autoblog.
Humor doet het ook goed, maar het liefst moet je iets hebben wat nog niemand heeft.

Een aantal ideeen:

Wij hebben het voordeel van leuke auto's in de eigen groep, hiermee kunnen we al interessante dingen doen.

Bijvoorbeeld;

Als mijn auto klaar is mag Andre/Hiele er bijvoorbeeld best een artikel van maken, ik bedoel rijden gaan ze er toch al mee.
Dit is een bijzonder apparaat straks of je er van houd of niet, hoe rijd zoiets nou?
Zet er een andere Subaru naast of een Evo, die hebben we hier ook vast wel, en hoe vergelijkt zo'n zelfbouw geval zich hiermee?

We hebben nog meer van dat soort projecten hier, zet de aangepakte Corvette van Cor naast die van Hans, wat brengen de opties nou?
Neem er een 3e auto bij om die 2 weer te relativeren etc.

Femme's auto is ook niet standaard meer, wat brengt dat?

En er zijn nog meer fantastische auto's, Elmar, Hans (Dax) noem maar op, als die jongens het ook niet erg vinden kun je daar leuke dingen mee doen.

Onderlinge vergelijking bijvoorbeeld, een Rico's M3 tegen een 135 ofzo, wat is meer fun, laat de heren in elkaars auto rijden en dan ook hun mening geven.

Nog een mogelijkheid, als we een auto lenen laat dan verschillende forum leden de auto rijden, iemand uit een luxe BMW kijkt anders tegen een nieuwe auto aan dan iemand uit een Elise denk ik, het lijkt me wel grappig om de dan de PRO's en CON's van beide of meerdere kanten te horen, hoe kijken de mensen tegen een auto aan.
De een prijst de auto op dat punt, een ander kan dat punt geen zak schelen etc. etc.

Ik denk dat er met dit soort dingen nog wel wat aparte formats te creeren zijn.

Andere dingen zoals roadtrips, zet ze uit, film ze, zet de map online, nog mooier zou zijn als je op 1 of andere manier een file kunt maken voor de Tomtom waar die rit op zou staan zodat je hem kunt narijden.

Mogelijkheden zijn legio lijkt me. :)

Oh, en net als iedereen bied ik mezelf ook aan voor testrijder naast Dre en Hielke. :D

Plaats reactie