Rijders met minder budget ziet die liever gaan als komen
Dutch supercar challenge.
-
Luco
- Hielke
- Berichten: 11657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Daarom heb ik je ook verteld om die centen in mij.............eehh, ik bedoel in jezelf te steken WilbertWilbert schreef:Natuurlijk andré ik begrijp dit en jou maar al te goed. De mannen van de viper hebben er weer een hoop geld in moeten pompen om hem sneller te maken. Dat geld moet wel weer bij de sponsoren vandaan komen. Wij hebben dit jaar ook veel meer neer moeten leggen dan vorig jaar.
Er rijden niet alleen doetjes in de DSC rond. Mannen als Richard vd Berg, Peter vd Kolk, Pieter van Soelen en Henk Thuis kunnen heus wel een portie sturen. Maar het zijn "42 seconden" rijders. Dan weet Wilbert wel waar ik het over heb
Een kampioenschap in de DSC valt gelukkig nooit zomaar even te 'kopen'. Je moet als je het samen met een maat doet aan een 3-tal basisvoorwaarden voldoen:
1. De auto moet snel genoeg zijn. Met een beetje preparatie en een goeie focus op de pk/gewicht verhouding is dat al snel zo.
2. Je maat moet ook snel en competatief zijn en over de juiste focus beschikken. Levert die maat per rondje 3 seconden op jou in dan red je het tegen de "42 seconden" rijders al niet meer op. Dan lever je na een uur racen 15-30 seconden in.
3. De auto moet behalve snel ook degelijk zijn. Ik heb het in de DSC vaak over "gebakjes". Auto's die hap snap "zo doen ze het in de WTCC en DTM volgens mij ook" in elkaar gezet zijn.
De eerste GT3 die op het eind van het kampioenschap in de top 3 staat moet nog aan de start verschijnen.
- Hielke
- Berichten: 11657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
In feite heb je gelijk Peter. Maar in de praktijk zie je niet veel teams tijdens de pitstop 4 banden wisselen. Hooguit eens een linkervoorband. Wil je 4 banden binnen een minuut wisselen dan moet je al minimaal 6 man goed getraind pitpersoneel inzetten. Zelfs voor de DSC worden de budgetten dan (waarschijnlijk) te hoog. En waarom zou je ook zoveel moeite en geld in de DSC steken als je met diezelfde centen een internationale GT klasse kunt gaan rijden. Een Europees GT3 kampioenschap bijvoorbeeld. En daarbij, heb je rijders die 3 seconden op de toppers inleveren dan helpen die nieuwe banden na 30 minuten racen voor de resterende 30 minuten ook niet meer. Je bent er 2 rondjes echt een stuk sneller mee (bijna 2 sec. per ronde) maar daarna is het een tiendenkwestie. Het zijn immers 45 minuten of 1 uurs races in de DSC.Peter Tunissen schreef:
Het gaat mij niet eens zozeer om het budget om die auto te bouwen, dat zijn eenmalige kosten, denk vooral ook eens aan de running costs.
Ervan uitgaande dat nieuwe banden sneller zijn dan gebruikte banden kun je daar heel makkelijk een voordeel pakken.
In iedere race zit een verplichte pitstop van even uit mijn hoofd een minuut dacht ik; in ieder geval ruim voldoende tijd om een set wielen te wisselen (zeker als je met centerlock naven rijdt).
En zo kun je wel 100 voorbeelden bedenken waarom je met veel geld altijd sneller zult zijn dan met weinig geld, boerenverstand of niet.
Het staat of valt allemaal met je doel. Ben je tevreden met het meerijden en de gevechten die je in het middenveld levert dan kun je met een (relatief) beperkt budget volstaan. Om het kampioenschap kun je pas meerijden als je rijders van kampioenen niveau zijn. Anders red je het niet. Daar doet een injectie in de auto en de running costs van een miljoen ook niets aan.
-
Steven N.
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Die houden we erin HielkeHielke schreef:Maar het zijn "42 seconden" rijders. Dan weet Wilbert wel waar ik het over heb![]()
De show wordt gewoon gecreerd door van Elk, net wat André zegt en aan ons uitlegt. Ik bedoel, André is toch degene die hier de meeste ervaring in heeft én er met zijn neus midden in zit. Maar dan ook echt midden in en niet zoals anderen die 'er veel van weten', dat wil niet zeggen dat er ook andere nuttige input is. Maar de eye-opening posts van André zijn heerlijk en verduidelijkend leesvoer.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
Luco
- Hielke
- Berichten: 11657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
-
Luco
-
Andre
- Berichten: 11461
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
-
Luco
- Hielke
- Berichten: 11657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ik zou het wel eens in je 5 willen proberen Luco maar ik heb de ballen niet om in dat kleine ding harder dan 150 te durven gaanluco hornsveld schreef:Ja in bijna elke cupklasse wordt gesjoemeld, maar over het algemeen kan je dan wel zeggen waar je ongeveer staat, in de klasse waar ik in rij is dat vrij lastig
Je had er bij de Kart Time Attack bij moeten zijn.
-
Luco
Dat was een beetje ver wegHielke schreef:Ik zou het wel eens in je 5 willen proberen Luco maar ik heb de ballen niet om in dat kleine ding harder dan 150 te durven gaanluco hornsveld schreef:Ja in bijna elke cupklasse wordt gesjoemeld, maar over het algemeen kan je dan wel zeggen waar je ongeveer staat, in de klasse waar ik in rij is dat vrij lastig![]()
Je had er bij de Kart Time Attack bij moeten zijn.
Schijterd
- Peter Tunissen
- Berichten: 8392
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
-
Luco
Allemaal een clioPeter Tunissen schreef:Binnenkort in dit theater.... :twisted:Andre schreef:Als ik multimiljoenair was. Kocht ik zelf 10x 130i en ging ik met 10 vrienden lekker tegenelkaar racen.
Hoef je niet eens multimiljonair voor te zijn; alleen ruilen we die 130i'tjes dan in voor wat minder exotisch spul.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8392
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Darudevampire, Eric Z, L5S1 en 12 gasten
