320i STW motor

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 12 mar 2008, 22:21

E36..... S14 klinkt ook niet gek natuurlijk.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 12 mar 2008, 22:27

@Joy ah...4 cill heb je dus en wil je ook houden? van Heek motorsport heeft mooie 4 cill liggen van de 320si ofzo? waar ze mee racen kon ie ook meer dan 300pk NA uithalen, volgens mij 330 ofzo, het kale blokje was niet eens zo duur nieuw, maar al met al en inbouw kost natuurlijk wel wat.
Laatst gewijzigd door GTRene op 12 mar 2008, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 12 mar 2008, 22:29

Ach ja, het is altijd goedkoper dan een andere leuke auto erbij kopen. Het is maar hoe je het bekijkt. :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 12 mar 2008, 22:34

blokje uit zo'n ding 8)

[img:800:533]http://www.speedsportlife.com/photopost ... 023106.jpg[/img]

Engine type: four-cylinder in-line
Capacity: 1998 cc
Max. output: approx. 275 bhp at approx. 8,400 rpm
Max. engine speed: 8,500 rpm (as per regulations)
Cylinder block: aluminum crankcase reinforced with a bedplate
Engine control: BMW Motorsport ECU404

zo'n ding dus en ook met die carbon deksel en extra olie sproeiers enz enz...

[img:600:551]http://www.totalmotorsport.com/Features ... 2-2006.jpg[/img]

Afbeelding

prachtig blokje, voor meer info en foto's zie hier :

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 12 mar 2008, 22:36

Denk dat APK dan niet meer gaat lukken :wink:

Dat is een puntje om op te letten. Verder is 140 pk per liter revisie om de zoveel duizend km. Dat schiet niet op.

Het hoeft niet persé een 4 pitter te blijven, alleen is het wel zo dat het heel lichtvoetig stuurt.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 17 mar 2008, 12:18


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 17 mar 2008, 13:03

Casper schreef:Gaat wel lekker zo'n STW!

http://www.youtube.com/watch?v=eSJ-HzNW ... re=related
:shock: :shock: :shock: holy ships wat een gang heeft dat ding, lijkt wel of ie een prive rail heeft aangelegt wat ligt dat ding, buiten en binnenom inhalen en die remmen en die onzettende korte bak :shock: respect zeg...das nog eens een flapper :lol: hoeveel pk? 3.0 of 3.2 wat voor bak? remmen? banden?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 17 mar 2008, 13:19

Is gewoon een 320. :lol:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 17 mar 2008, 13:22

Volgens mij een 4cylinder motor Rene.

Michel

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 17 mar 2008, 13:22

allen schreef:Is gewoon een 320. :lol:
zo uit het schap zekers :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 17 mar 2008, 13:31

Michel Pol schreef:Volgens mij een 4cylinder motor Rene.

Michel
:shock: lol, ik kwam dit er al over tegen:
Dat komt omdat dit een giga doorontwikkelde BMW is in tegenstelling tot de wat normalere Porsches en Marcossen. Kost zo rond de 500000 euro ! Perfect uitgewogen/gebalanceert e.d. Hij kan gewoon veel harder door de bochten dan de rest van het deelnemersveld. Op vermogen moet hij het wel afleggen tegen de Porka's en de Marcossjes hoor. Deze bewuste BMW is overigens van een Italiaans team geweest, weet even niet meer welke..


--------------------------------------------------------------------------------

Ah, een kenner!
De BMW 320i E36 STW is inderdaad tot perfectie uitgebalanceerd. Gewicht van de auto is perfect verdeeld over de vier wielen, onder andere door dingen zoals accu en startmotor op een andere plek te plaatsen, dus op elk wiel rust hetzelfde gewicht. Deze auto heeft daardoor de hoogste bochtensnelheid van het hele deelnemersveld.
Hij is bereden door Gianni Morbidelli in Italië.
das serieus geld :lol:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 17 mar 2008, 17:42

Helaas is de spoeling erg dun vwb auto's met RWD layout en een 4cyl in de neus. Uiteindelijk kom je altijd uit bij een E36 318is maar met 140pk is dat ook geen strepentrekker.

Wat ik zoek is gewoon een RWD wagen met een lichte 4cyl in de neus en een vermogen van rond de 170 tot 200PK. En dan met een leeftijd van tussen de 10 en 15 jaar oud en een prijskaartje onder de 10K.


Ergo, dat is er m.i. gewoon niet.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 17 mar 2008, 17:57

hugo schreef:Helaas is de spoeling erg dun vwb auto's met RWD layout en een 4cyl in de neus. Uiteindelijk kom je altijd uit bij een E36 318is maar met 140pk is dat ook geen strepentrekker.

Wat ik zoek is gewoon een RWD wagen met een lichte 4cyl in de neus en een vermogen van rond de 170 tot 200PK. En dan met een leeftijd van tussen de 10 en 15 jaar oud en een prijskaartje onder de 10K.


Ergo, dat is er m.i. gewoon niet.
Nog een keer deze discussie :roll:

Een e30 of e36 318is, blok onder hande laten nemen tot een vermogen van 175pk wat prima te doen is. Onderstel en dergelijke meenemen en je hebt voor minder dan 10k een hele leuke racer. Maar dit was allemaal al eens verteld, Hugo neem die stap nou eens man! :wink:

Of je moet een leuke BTCC wagen op de kop kunnen tikken 8)

Luco

Bericht door Luco » 17 mar 2008, 17:59

hugo schreef:Helaas is de spoeling erg dun vwb auto's met RWD layout en een 4cyl in de neus. Uiteindelijk kom je altijd uit bij een E36 318is maar met 140pk is dat ook geen strepentrekker.

Wat ik zoek is gewoon een RWD wagen met een lichte 4cyl in de neus en een vermogen van rond de 170 tot 200PK. En dan met een leeftijd van tussen de 10 en 15 jaar oud en een prijskaartje onder de 10K.


Ergo, dat is er m.i. gewoon niet.
Voor dat bedrag koop je echt wel een leuke racebeamer met ongeveer 200 pk hoor

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 17 mar 2008, 18:03

Steven Nauta schreef:[...]blok onder hande laten nemen tot een vermogen van 175pk wat prima te doen is[...]
Heb je wel geduld bij nodig... ;)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 17 mar 2008, 18:08

hugo schreef:Helaas is de spoeling erg dun vwb auto's met RWD layout en een 4cyl in de neus. Uiteindelijk kom je altijd uit bij een E36 318is maar met 140pk is dat ook geen strepentrekker.

Wat ik zoek is gewoon een RWD wagen met een lichte 4cyl in de neus en een vermogen van rond de 170 tot 200PK. En dan met een leeftijd van tussen de 10 en 15 jaar oud en een prijskaartje onder de 10K.


Ergo, dat is er m.i. gewoon niet.
Staat nog een 320is op marktplaats!

Michel

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 17 mar 2008, 18:24

hugo schreef:Helaas is de spoeling erg dun vwb auto's met RWD layout en een 4cyl in de neus. Uiteindelijk kom je altijd uit bij een E36 318is maar met 140pk is dat ook geen strepentrekker.

Wat ik zoek is gewoon een RWD wagen met een lichte 4cyl in de neus en een vermogen van rond de 170 tot 200PK. En dan met een leeftijd van tussen de 10 en 15 jaar oud en een prijskaartje onder de 10K.


Ergo, dat is er m.i. gewoon niet.
Koop een knappe 318is €5000? En knal er dan zo'n compressor op (waarvan laatst een filmpje met vlasblom). Evt nog een leuke nokkenas, en de kop laten flowen.
Dat heb je wel voor <10k

En als je een 318is voor €5000 koopt, mag je wel verwachten dat er een leuk onderstelletje+velgen onderzit.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 17 mar 2008, 18:53

Toevallig dit weekend nog over gehad. Voor 5000 euro heb je 185 -200 pk atmosferisch uit een 318is.

Je pakt als basis de M44 met zijn 1.9 liter. Kop bewerken, individuele gaskleppen, Alpha-N, krukas/vliegwiel/zuigers balanceren, 282 graden nokkenassen, aangepaste chip.

Andere optie is een DASC supercharger voor 2300 eur. Geeft tussen 190 en 210 pk.

Dit weekend met een E30 318is gereden. Die dingen zijn zo gaaf. Binnen 5 minuten ga je lange bochten door met licht overstuur. Ik heb er echt lol mee gehad. Het blok is veel levendiger in de lichte koets. Geen stuurbekrachtiging, veel gevoel en een sper diff. Echt een baby-M3.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 17 mar 2008, 18:56

Heeft een 318is standaard een sper?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 17 mar 2008, 18:59

Nee. In Amerika dacht ik wel, maar hier op het Europese vaste land niet.
Maar goed dat is een kwestie van swappen. Ik heb er op mijn auto ook 1 gezet en dat maakt de auto een stuk leuker.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 17 mar 2008, 19:19

Joy Jolliffe schreef:Toevallig dit weekend nog over gehad. Voor 5000 euro heb je 185 -200 pk atmosferisch uit een 318is.

Je pakt als basis de M44 met zijn 1.9 liter. Kop bewerken, individuele gaskleppen, Alpha-N, krukas/vliegwiel/zuigers balanceren, 282 graden nokkenassen, aangepaste chip.

Andere optie is een DASC supercharger voor 2300 eur. Geeft tussen 190 en 210 pk.

Dit weekend met een E30 318is gereden. Die dingen zijn zo gaaf. Binnen 5 minuten ga je lange bochten door met licht overstuur. Ik heb er echt lol mee gehad. Het blok is veel levendiger in de lichte koets. Geen stuurbekrachtiging, veel gevoel en een sper diff. Echt een baby-M3.
Bij de 318 ti is de ophanging compleet identiek aan de E30 M3. Met de M44 die er bij mij in ligt kun je lekker aan de slag. Downing Atlanta SC is een Eaton M62 met aangepaste delen & software. Kost USD 3300 en is met de lage koers momenteel een relatief koopje. Atmo is leuker, maar zou ik niet durven i.v.m. dagelijkse rijdbaarheid en alle ellende die Allen er mee heeft is ook niet echt bemoedigend om het uit te proberen.

Alternatieven zijn i.d.d. zeer dun gezaaid buiten BMW.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 17 mar 2008, 19:33

Erik Klootwijk schreef:
Joy Jolliffe schreef:Toevallig dit weekend nog over gehad. Voor 5000 euro heb je 185 -200 pk atmosferisch uit een 318is.

Je pakt als basis de M44 met zijn 1.9 liter. Kop bewerken, individuele gaskleppen, Alpha-N, krukas/vliegwiel/zuigers balanceren, 282 graden nokkenassen, aangepaste chip.

Andere optie is een DASC supercharger voor 2300 eur. Geeft tussen 190 en 210 pk.

Dit weekend met een E30 318is gereden. Die dingen zijn zo gaaf. Binnen 5 minuten ga je lange bochten door met licht overstuur. Ik heb er echt lol mee gehad. Het blok is veel levendiger in de lichte koets. Geen stuurbekrachtiging, veel gevoel en een sper diff. Echt een baby-M3.
Bij de 318 ti is de ophanging compleet identiek aan de E30 M3. Met de M44 die er bij mij in ligt kun je lekker aan de slag. Downing Atlanta SC is een Eaton M62 met aangepaste delen & software. Kost USD 3300 en is met de lage koers momenteel een relatief koopje. Atmo is leuker, maar zou ik niet durven i.v.m. dagelijkse rijdbaarheid en alle ellende die Allen er mee heeft is ook niet echt bemoedigend om het uit te proberen.

Alternatieven zijn i.d.d. zeer dun gezaaid buiten BMW.[/quote


Kijk, dat bedoel ik ook. Ik heb uit mijn volvo periode zoveel van die tuningsprojecten op de klippen zien lopen. Ik begin er liever niet aan. 5K investeren en vervolgens alleen maar gezeik hebben.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 17 mar 2008, 19:42

Jaja, maar Allen is toevallig zo eigenwijs geweest om eens te bewijzen dat je met een m40(!) blokje iets leuks kunt maken. Tegen alle adviezen in, ook die van Bas Roos, moest en zou ik persee m'n eigen blok onder handen laten nemen. Voor een IS blok hoef je niet eens zoveel te veranderen om aan 170 pk te komen. Setje goed gekozen nokkenassen met de juiste afstelling en je bent er al. Laat je daarnaast de kop bewerken en plemp je er alpha n of een complete stand alone op dan moet je 190 pk ook wel halen hoor. Als je nog wat moet is dat ook mogelijk, alleen lopen de kosten dan wel onevenredig uit de hand. Anyway... wellicht zijn mijn problemen binnenkort wel over. :twisted:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 17 mar 2008, 20:55

Martijn Koevoets schreef:Toch blijft ie leuk: http://www.youtube.com/watch?v=ICsrADnW ... re=related
Gaaf filmpje. zoals die de toerenteller uitloopt 8)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 17 mar 2008, 21:31

allen schreef:Jaja, maar Allen is toevallig zo eigenwijs geweest om eens te bewijzen dat je met een m40(!) blokje iets leuks kunt maken. Tegen alle adviezen in, ook die van Bas Roos, moest en zou ik persee m'n eigen blok onder handen laten nemen. Voor een IS blok hoef je niet eens zoveel te veranderen om aan 170 pk te komen. Setje goed gekozen nokkenassen met de juiste afstelling en je bent er al. Laat je daarnaast de kop bewerken en plemp je er alpha n of een complete stand alone op dan moet je 190 pk ook wel halen hoor. Als je nog wat moet is dat ook mogelijk, alleen lopen de kosten dan wel onevenredig uit de hand. Anyway... wellicht zijn mijn problemen binnenkort wel over. :twisted:
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald Allen. Schroef die TB's eraf en koop een iS blok man :D

@Hugo: voor 10K koop je heel wat moois op 4 cilinder gebied alleen moet je op mobile.de zijn. Laatst nog een originele E30 318iS met M-Tech2 voor 3K en momenteel een originele 190E 2.3-16 met 187K kilometers voor 2700,- Moet je kijken hoeveel geld je voor mods overhoud 8) Mocht je voor een E36 gaan dan weet ik nog een hele frisse voor je en dan heb je ook nog 7K in de pocket voor mods. Op mp staat momenteel een 320iS voor 7,5K en dan heb ik een 944S2 nog niet eens genoemd :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcF, SlowCo en 3 gasten