Wegmisbruikers: Waar ligt de grens?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Paul

Bericht door Paul » 10 mar 2008, 19:40

Tja....

Denk in ieder geval dat deze meneer noooit meer autorijd

SteV6

Bericht door SteV6 » 10 mar 2008, 19:51

Marcel van Meerbeek schreef: In dit geval vind ik het buitengewoon amateuristisch om deze kerel op deze manier tot risico's te dwingen. Op het filmpje zie je al enkele keren een politievoertuig langs de kant staan, dus zijn ze ook prima in staat om alle vluchtwegen af te sluiten.
Dat was mij ook al opgevallen! Als die politieMPV aan de linker kant nu 4 meter naar voren was gezet was het verkeer vastgelopen en hadden ze de autodief daar al kunnen stoppen ... Maar net als Marcel, waarschijnlijk heb ik nu van achter het toetsenbord makkelijk oordelen.

SteV6

Fernando

Bericht door Fernando » 10 mar 2008, 20:02

Macboy schreef:Onverantwoorde en onacceptabele achtervolging.

Dat geldt overigens ook voor het commentaar van Geelhoed en Luco. Beetje de realiteit uit het oog verloren?

Die auto had niet zo gereden als ie niet zo werd achtervolgd. Daardoor ontstaat er onacceptabel gevaar voor overige weggebruikers en moet de achtervolging gestaakt worden.

Dit betekent niet dat de dader uit het oog wordt verloren. Er zijn dan nog 300 andere manieren om zo'n gast te pakken.

Waarom lezen jullie in deze commentaren dat wij vinden dat ie maar ongestraft moet blijven? Lekker nivo weer :?

Daarbij snap ik heus wel dat de agenten vanwege de adrenaline niet meer kunnen nadenken. De chauffeur uit dit filmpje ken ik wel van andere filmpjes.

Die kicked hier gewoon op helaas. Wel begrijpelijk. Als ie dan in een situatie komt, kan ie niet meer logisch nadenken en het enige wat ie wil is hem pakken.

Het instinct is dus prima, helaas de uitvoering niet. Zo iemand moet door anderen worden teruggefloten (o.a. collega's ernaast).

Wel vermakelijke beelden nu er gelukkig niemand ernstig gewond lijkt te zijn geraakt :)
een hele dikke +1...

Joop

Bericht door Joop » 10 mar 2008, 23:56

Fernando schreef:

Dat geldt overigens ook voor het commentaar van Geelhoed en Luco. Beetje de realiteit uit het oog verloren?

Die auto had niet zo gereden als ie niet zo werd achtervolgd. Daardoor ontstaat er onacceptabel gevaar voor overige weggebruikers en moet de achtervolging gestaakt worden.

Dit betekent niet dat de dader uit het oog wordt verloren. Er zijn dan nog 300 andere manieren om zo'n gast te pakken.

Waarom lezen jullie in deze commentaren dat wij vinden dat ie maar ongestraft moet blijven? Lekker nivo weer :?

Daarbij snap ik heus wel dat de agenten vanwege de adrenaline niet meer kunnen nadenken. De chauffeur uit dit filmpje ken ik wel van andere filmpjes.

Die kicked hier gewoon op helaas. Wel begrijpelijk. Als ie dan in een situatie komt, kan ie niet meer logisch nadenken en het enige wat ie wil is hem pakken.

Het instinct is dus prima, helaas de uitvoering niet. Zo iemand moet door anderen worden teruggefloten (o.a. collega's ernaast).

Wel vermakelijke beelden nu er gelukkig niemand ernstig gewond lijkt te zijn geraakt :)
een hele dikke +1...
+1

Een collega wees me vanochtend op de uitzending; als gewoonlijk kijk ik het programma niet eens meer; en wel om de diverse redenen die hier ook al genoemd zijn.

Vind het ook helemaal niet gek dat er iedere dag 7 politieauto's bij ongelukken betrokken zijn, waarbij de politiie-auto's doorgaands linea recta naar de sloop kunnen.

Dit is geheel onverantwoord om op deze wijze iemand achteraan te zitten. Pure sensatiezoekerij, zeker met de camera erbij even laten zien wie zogenaamd de baas is.

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2008, 00:19

Tenenkromend en schandalig gevaarlijke achtervolging....

Op een gegeven moment hoor je ze roepen dat een politieauto ervoor rap aan de kant moet, want de camerawagen zit er achter :? Alles voor de kijkcijfers..

EEN GROF SCHANDAAL DIT..

Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 11 mar 2008, 06:38

Bedoelen ze niet dat de camerawagen de beelden moest vastleggen voor de rechtszitting? Verklaringen zijn tot daar aan toe, beelden zijn sluitend, en rechters hoeven vaak de beelden niet eens te zien om het bewezen te verklaren (merkt ik laatst op een rechtszitting, melden van het bezit van de beelden is afdoende).

Ik denk dat men er toch voor gekozen heeft de beelden uit te zenden om een signaal af te geven dat, zelfs als men als een idioot rijdt de achtervolging doorzet. Het zou trouwens ook wat zijn dat als je als crimineel de stoep op rijdt, dat de politie de boel staakt en het zootje laat gaan.

Dan staan helemaal de schapen in de wei te blaten.

Knot

Bericht door Knot » 11 mar 2008, 08:08

Rico v Velzen schreef: Op een gegeven moment hoor je ze roepen dat een politieauto ervoor rap aan de kant moet, want de camerawagen zit er achter :? Alles voor de kijkcijfers..
Rico, denk aub even na man.. een zafira 1.9cdti of een dikke V6, wie zal er nou beter kunnen volgens?

Wat die zafira wel had moeten doen is even een paar van die bordjes platrijden en via de linkerkant de oprit blokkeren, dan hadden ze m al klem gehad!

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 mar 2008, 08:14

Ik heb wat kilometers in een buurland van Macedonie achter de kiezen, en daar wordt gewoon ingehaald als de Benz doet bij die truck. Kan me voorstellen dat Macedoniers hetzelfde doen.

Je ziet ze op een gegeven moment meer afstand nemen, maar zomaar opgeven? Nee dat lijkt me ook niet de bedoeling.

HansD

Bericht door HansD » 11 mar 2008, 08:53

Ik heb wat kilometers in een buurland van Macedonie achter de kiezen, en daar wordt gewoon ingehaald als de Benz doet bij die truck. Kan me voorstellen dat Macedoniers hetzelfde doen.
Wat is dat nu weer voor kloteopmerking :cry: .

Ontopic: dit gaat me te ver voor de kijkcijfers. De gevaarzetting voor andere weggebruikers is te groot. Dit heeft ook niets meer met de oorspronkelijke opzet van het programma te maken.

Dexter

Bericht door Dexter » 11 mar 2008, 08:54

Rico v Velzen schreef: Op een gegeven moment hoor je ze roepen dat een politieauto ervoor rap aan de kant moet, want de camerawagen zit er achter :? Alles voor de kijkcijfers..
Jeroen Bosman schreef:Bedoelen ze niet dat de camerawagen de beelden moest vastleggen voor de rechtszitting? Verklaringen zijn tot daar aan toe, beelden zijn sluitend, en rechters hoeven vaak de beelden niet eens te zien om het bewezen te verklaren (merkt ik laatst op een rechtszitting, melden van het bezit van de beelden is afdoende).

Ik denk dat men er toch voor gekozen heeft de beelden uit te zenden om een signaal af te geven dat, zelfs als men als een idioot rijdt de achtervolging doorzet. Het zou trouwens ook wat zijn dat als je als crimineel de stoep op rijdt, dat de politie de boel staakt en het zootje laat gaan.

Dan staan helemaal de schapen in de wei te blaten.
@Rico en Jeroen: Nee, ze zeggen dat de strepenauto aan de kant moet 'want wij zijn sneller'....

Voor wat betreft het afgeven van een signaal heb je denk ik helemaal gelijk Jeroen.
En dat is dan ook precies waarom ik vind dat dit niet door de beugel kan en wel om de volgende redenen:

- Ze wisten dat de bestuurder een bekende crimineel was
- ze wisten ook al dat deze man daarom dus nooit zou stoppen en zich al helemaal niet zou overgeven
- ze wisten dat de auto gestolen was en was voorzien van een voertuigvolgsysteem
- ze namen onnodig veel risico's om iemand op dat moment te kunnen arresteren waarbij meerdere malen andere weggebruikers in levensgevaarlijke situaties terecht kwamen.
- Ze hebben geen enkele poging ondernomen om de auto tot stoppen te dwingen toen het wel degelijk kon!
(blokkade met strepenwagen, spijkermatten, aantikken om hem om zijn as te krijgen of gewoon een AT inzetten die hem klem zou kunnen rijden.)
Waarbij aangetekend moet worden dat dan de media helemaal niet welkom zijn om een en ander vast te leggen!

En als je dat dan allemaal laat zien in een programma op de TV waarvan het doel is om de gemiddelde automobilist (die misschien in een dolle bui ook wel eens 150 km/h rijdt waar 100 is toegestaan) zodanig schrik aan te jagen dat hij dat wel uit zijn hoofd zal laten dan ben je gewoon verkeerd bezig.
Laten we vooral niet vergeten dat dit geen ranzige reality-TV zou moeten zijn, maar een programma over een gewone werkdag voor de surveillanten aan boord van een VROS auto waarbij een camerapoeg aanwezig is om een en ander vast te leggen. (Dat was het uitgangspunt van 'Blik op de Weg' een flink aantal jaren terug in ieder geval)
Wat we nu zien is pure overkill en sensatiezucht waarbij een achtervolging van een zware crimineel (een wolf) wordt gebruikt om de grote massa gemiddelde automobilisten (de schapen) ontzag voor de politie in te boezemen.
Dat diezelfde massa nooit zoiets mee zal maken omdat ze eenvoudigweg nooit zoiets zullen proberen doet niet ter zake.
Het is een zwaar pressiemiddel waar de media (SBS6 Wegmisbruikers in dit geval) worden gebruikt om een boodschap zodanig sterk over te brengen dat iedereen zal sidderen en bibberen bij de gedachte zelf ooit zoiets mee te gaan maken.

Eens kijken wat er was gebeurd als er hierbij een dode was gevallen.
Dan was half Nederland van mening dat dit soort programma's niet meer zou mogen en dat Koos Spee maar met ontslag moest worden gestuurd.
Nu wordt er net gedaan alsof de surveillanten echte helden zijn en ze het uitstekend hebben gedaan.
En dat is in mijn ogen niet het geval...

Marc R

Bericht door Marc R » 11 mar 2008, 09:10

Kort samengevat wat ik in mijn bescheiden post al zei........

Luco

Bericht door Luco » 11 mar 2008, 09:17

Ik vind voor bedien wat te zeggen, zoals ik al eerder zei.

Haken ze af, zullen er een hoop roepen, wat een watjes ze doen ook helemaal niks, zie je nu wel dat ze niet meer verdienen dan dat ze nu doen.

Nu gaan ze door en pakken hem uiteindelijk, vergeet niet dat de crimineel uiteindelijk de levensgevaarlijke situaties creeert, die kiest ervoor om niet te stoppen en als een mongool overal tussendoor te stuiven.

Misschien zijn ze tever gegaan, maar waar ligt dan de grens tussen stoppen en blijven volgen.

Ik den niet dat wij dat vanaf de kant kunnen beoordelen.

Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 11 mar 2008, 09:20

“Ze wisten dat de bestuurder een bekende crimineel was”
Dit wisten zij naderhand toch pas, van der Toorn noemt het toch bekende crimineel? Dit wisten zij waarschijnlijk pas na de arrestatie. Het feit dat er een cameraploeg in de auto zat is min of meer “toeval”zij reden immers gewoon in de omgeving rond. Zoals ik al eerder aangaf vermoed ik dat ze voorop moesten rijden ivm bewijslast en niet zo zeer om er een goed TV programma van te maken.

Het afstreden/ontslag nemen van Koos Spee, waarom? Noch hij of van der Toorn hebben volgens mij direct opdracht gegeven aan de diender achter het stuur, het was een beslissing die de agenten (beide) op dat moment maakte.

Hooguit is het discutabel dat Spee toestemming geeft tot het uitzenden hiervan, kan wellicht een foute beslissing/signaal zijn maar reden tot aftreden nee.

Blijft alleen nog het feit dat waarschijnlijk de agenten te lang de achtervolging hebben doorgezet. Wellicht was het inderdaad handiger geweest om inderdaad het verkeer stil te zetten of niet natuurlijk.

Achteraf kijkt men de koe in de kont.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 mar 2008, 09:35

Hans Disco schreef: Wat is dat nu weer voor kloteopmerking :cry: .
Hoezo?

Dexter

Bericht door Dexter » 11 mar 2008, 09:57

Jeroen Bosman schreef:“Ze wisten dat de bestuurder een bekende crimineel was”
Dit wisten zij naderhand toch pas, van der Toorn noemt het toch bekende crimineel? Dit wisten zij waarschijnlijk pas na de arrestatie. Het feit dat er een cameraploeg in de auto zat is min of meer “toeval”zij reden immers gewoon in de omgeving rond. Zoals ik al eerder aangaf vermoed ik dat ze voorop moesten rijden ivm bewijslast en niet zo zeer om er een goed TV programma van te maken.

Het afstreden/ontslag nemen van Koos Spee, waarom? Noch hij of van der Toorn hebben volgens mij direct opdracht gegeven aan de diender achter het stuur, het was een beslissing die de agenten (beide) op dat moment maakte.

Hooguit is het discutabel dat Spee toestemming geeft tot het uitzenden hiervan, kan wellicht een foute beslissing/signaal zijn maar reden tot aftreden nee.

Blijft alleen nog het feit dat waarschijnlijk de agenten te lang de achtervolging hebben doorgezet. Wellicht was het inderdaad handiger geweest om inderdaad het verkeer stil te zetten of niet natuurlijk.

Achteraf kijkt men de koe in de kont.
Misschien is het handig om te weten dat Spee heel duidelijk de 'regie' in handen heeft van dit programma én van Blik op de Weg.
Hij bepaalt wat inhoudelijk wel en wat niet voor uitzending in aanmerking komt en dat heeft hij ook heel duidelijk gemaakt aan beide programmamakers.
Daar weet Leo de Haas dus inmiddels alles van.... :wink:

Over deze specifieke achtervolging: via de radio is snel na te vragen of een achtervolging wel of niet doorgezet mag/kan of zelfs moet worden, zeker als dit het geval is bij de 'camerawagen' van Wegmisbruikers.
Ze wisten al dat deze man zijn rijbewijs kwijt was (haal ik uit het commentaar) en kenden blijkbaar zijn identiteit, maar ook al wisten ze niet wie het was, een autodief in een Mercedes met een voertuigvolgsysteem is NOOIT een mensenleven waard.
En juist daarom hadden ze gewoon moeten stoppen en de auto naderhand moeiteloos op kunnen sporen.
En ja, dan was de dief (tijdelijk) ontkomen.
En wat dan nog? Zo lopen er tientallen rond in Nederland dus een meer of minder maakt mij niet zoveel uit.
En denk je niet dat er voldoende bewijslast was na een minuut of 2 filmen?
Die was er in ieder geval zeker na het stukje 'langzaam rijden' waar de verdachte duidelijk in beeld kwam.
Alles daarna was dus overbodig voor de bewijslast.

Ik heb niet gezegd dat Koos Spee ontslagen moet worden, net zoals ik niet gezegd heb dat hij of van der Toorn persoonlijk opdracht hebben gegegeven om dit te doen.
Ik heb gezegd dat het volk (of een kamerlid) bij een dodelijk ongeval tijdens deze achtervolging waarschijnlijk zou gaan roepen om zijn ontslag.
Of dat al dan niet terecht is laat ik maar even in het midden tot het een keer echt gebeurt, maar ik verwijs graag nog even naar wat ik hierboven schreef over de regie van deze programma's.

En inderdaad achteraf kijkt men de koe in de kont.
Maar als daar in de toekomst iets mee gedaan wordt is dat voor mij alleen maar goed.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 11 mar 2008, 10:01

Kennen jullie dat filmpje met die GT3 nog? Daar werd proffesioneel een achterlijke crimineel aan de kant gezet.

Ok, meneertje reed de GT3 wel krom op de oprit, maar hoe ze daarna het hele zooitje inrekenden was van grote klasse.

Dexter

Bericht door Dexter » 11 mar 2008, 10:01

Geelhoed schreef:
Hoezo?
Als je dat niet snapt had je de opmerking beter niet kunnen plaatsen.
Dergelijke inhaalacties komen overal ter wereld voor en beperken zich niet tot Macedonië of buurlanden.
Dat je deze opmerking plaatst als reactie op de post van Ilija, zonder via een smiley aan te geven dat je het mogelijk grappig bedoelt, is naar mijn mening op het randje.
Respect voor elkaar is op DF een eerste vereiste!

Luco

Bericht door Luco » 11 mar 2008, 10:03

@ Dexter, leuk zon volgsysteem, daar spoor je de wagen mee op maar niet de crimineel 8)

Dexter

Bericht door Dexter » 11 mar 2008, 10:07

luco hornsveld schreef:@ Dexter, leuk zon volgsysteem, daar spoor je de wagen mee op maar niet de crimineel 8)
Wat heb je liever?
Je auto relatief onbeschadigd terug in plaats van dat ie naar het Oostblok verdwijnt of via een container naar Afrika?
Of je auto terug volledig in de puin omdat ze de dief hebben gepakt na een dollemansrit?
Dief krijgt dan een maand of wat cel en jij moet een andere auto kopen.
Ik wist het wel hoor.....:wink:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 11 mar 2008, 10:12

Heb overigens kortgeleden een test uitgevoerd met een Audi A8 met paniekknoppen tot in de kofferbak. Het werkte dus voor geen meter. Op een gegeven moment stond ik bij de verkeerslichten naast een politievoertuig....nu gaat het gebeuren dacht ik nog, terwijl de diender naar m'n velgen zat gluren.

Heb een half uurtje over de boulevard gereden totdat uiteindelijk eens een telefoontje binnen kwam over een evt alarmmelding.

Ze konden wel mooi zien dat ik op de boulevard reed...

Luco

Bericht door Luco » 11 mar 2008, 10:12

Dexter schreef:
luco hornsveld schreef:@ Dexter, leuk zon volgsysteem, daar spoor je de wagen mee op maar niet de crimineel 8)
Wat heb je liever?
Je auto relatief onbeschadigd terug in plaats van dat ie naar het Oostblok verdwijnt of via een container naar Afrika?
Of je auto terug volledig in de puin omdat ze de dief hebben gepakt na een dollemansrit?
Dief krijgt dan een maand of wat cel en jij moet een andere auto kopen.
Ik wist het wel hoor.....:wink:
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar je zegt dat ze hem later zo op hadden kunnen pakken vanwege het volgsysteem, en dat is dus per definite niet zo.

Verder val ik in herhaling denk ik :D :D Maar het is een beslissing die ze in een moment moeten nemen, soms is het de goede, soms minder goed, soms verkeerd.

Maar achteraf erover oordelen zonder dat je er zelf bij was vind ik in ieder geval erg lastig.

HansD

Bericht door HansD » 11 mar 2008, 10:15

Hans Disco schreef:

Wat is dat nu weer voor kloteopmerking .

Hoezo?
Omdat je met die opmerking aangeeft/insinueert dat dit soort rijgedrag voor Macboy en/of zijn landgenoten heel normaal is. Er spreekt een bepaalde neerbuigendheid uit die ik vaker in posts van je tegenkom.
Verder wat Dexter al schreef. Doe ermee wat je wilt maar laten we weer ontopic gaan.

Michel P

Bericht door Michel P » 11 mar 2008, 10:31

Dexter schreef:
Geelhoed schreef:
Hoezo?
Als je dat niet snapt had je de opmerking beter niet kunnen plaatsen.
Dergelijke inhaalacties komen overal ter wereld voor en beperken zich niet tot Macedonië of buurlanden.
Dat je deze opmerking plaatst als reactie op de post van Ilija, zonder via een smiley aan te geven dat je het mogelijk grappig bedoelt, is naar mijn mening op het randje.
Respect voor elkaar is op DF een eerste vereiste!
+1

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 mar 2008, 10:31

Ten eerste: Gave achtervolging. Niet van dat slappe gedoe, maar alles voor de kijkcijfers. Zowel voor de crimineel als volgauto 10 punten voor 't hoge kijkcijfergehalte.

Ik ben 't met Geelhoed eens dat die man, die een vrij Oosteuropees uiterlijk heeft, best gewend is aan die rijstijl. In Polen rijdt iedereen zo op 2-baans wegen. Haalt er een tegenligger in, dan seinen ze niet, maar rijden ze zelf door de berm. Geen leugen, is gewoon echt zo daar. Dus die vent weet enigszins wat 'ie doet, dat het fout is, daar hoeven we niet over te discussieren.

Dat de medeweggebruikers nog zo alert reageren verbaast me echt, gezien het niveau van de nederlandse weggebruikers. Slaapkoppen eerste klas, maar nu waren ze goed bij de les.

En dan zeg ik: dit ging toevallig goed, maar dit filmpje had al 10 keer eerder tot een einde kunnen komen. Die agenten deden 1 ding echt fout en dat was tijdens de langzame actie van die crimineel. Daar hadden ze hem echt vol moeten rammen, opduwen en omduwen. Ze reden daar ook een hele verkeerde lijn, waardoor de benz makkelijk uitliep bij het invoegen.

Allemaal achteraf gelul natuurlijk. Die agenten doen waarvoor ze betaald worden: boeven vangen. Tijdens de evaluatie en het zien van de beelden achteraf zullen ze wel een paar keer achter hun oren hebben gekrabd.

En wegmisbruikers is een misselijkmakend programma. Dit had niets met wegmisbruikers te maken, maar met criminele activiteiten.

Overigens zie ik ook weleens mensen op 2 baans wegen dezelfde capriolen uithalen. Van mij mogen ze bij dat soort lui direct de wapens trekken en schieten. Heb me zelf er vast ook weleens schuldig aan gemaakt, maar vanachter je stuur lijkt het allemaal goed te gaan en dat ging 't ook altijd. Achteraf denk je: mwoa, dat ging net goed. Dat doe ik dus ook niet meer.

Edit: ik had pagina 2 van deze draad nog niet gelezen. Je mag hier en daar wel wat sarcastische smiley's lezen in mijn post. :lol:

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2008, 10:39

Goeie post Dex. zo dacht ik er ook precies over. Behalve de crimineel, vond ik ook de politieauto zwaar onverantwoordelijke inhaalacties uithalen. Daarbij speelt dat de politie auto een burger auto is en ook al voert die sirene en lampen pas in 2e instantie herkenbaar is als politie auto door een ander.

Op die 2 baans weg was het zo fucking druk dat het een wonder mag heten dat er geen zware ongelukken zijn gebeurt. Dan kan Koos Spee wel roepen dat het komt omdat die agenten zo goed en oplettend zijn, maar die kunnen op dat moment er niet op rekenen dat andere weggebruikers ook zo oplettend zijn.

Dit had ook verder niks met verkeersovertredingen/danwel hard rijden te maken, maar was gewoon een ordinair kat en muis spel. en alleen voor de kijkcijfers.. verhalen over beelden in de rechtzaal daar geloof ik niet in. 2 agenten spreken toch altijd de waarheid, daar voegen de beelden verder niks aan toe.

Voor wat betreft het aan de kant moeten van de Zafira met het argument dat die camera auto veel sneller is, dat is echt een kul argument.. die Mercedes was geen Gallardo ofzo.. en daarbij komt dat Nederland ZO fucking klein is, die auto had toch nooit kunnen ontsnappen in dit drukke verkeer.

Alles sucks gewoon in dit stukje reality TV. bijna jammer dat er niemand onder de regie van SBS6/Koos Spee in de kreukels was gereden..

Maarja dan waren we het nooit te weten gekomen.. want anti propaganda word zo onder het vloerkleed geschoven.

Plaats reactie