Voor de brildragers
- RVV
Ik betaalde altijd bij de best bekend staande opticiën in Groningen voor een set jaarlenzen 110 euro per jaar. Maar die zijn nu niet meer leverbaar.. ik ben over gestapt op maandlenzen die 78 euro per half jaar kosten. Eigenlijk was het advies om voor die siliconen lenzen te gaan maar dat vergt wat gewenning, dus was het advies om eerst een half jaar gewone maandlenzen te nemen.
Die siliconenlenzen kosten 135 euro voor een half jaar 2x6.. straks ga ik dus ook over op die siliconen lenzen.
Tom 180 euro is best een forse prijs.
Die siliconenlenzen kosten 135 euro voor een half jaar 2x6.. straks ga ik dus ook over op die siliconen lenzen.
Tom 180 euro is best een forse prijs.
-
Klopt maar aan de andere kant hoor ik regelmatig verhalen van mensen die last hebben van lenzen na verloop van tijd (per set of gewoon na een paar jaar).. dat heb ik niet, heb deze al jaren en nooit last van, is ook wat waard. Verder is de service er dik in orde.. tijdje terug was een lens kwijtgeraakt en kreeg netjes een nieuwe zonder af te rekenen, ook vloeistof die iets eerder op was doen ze niet moeilijk over. Ken ook mensen die hun lenzen bij de drogist halen ofzo, dat snap ik dan weer niet.... 

-
Ik heb nu de Fresh Soft Hydrogel van Microlens.
Gezien de omschrijving een redelijk gewone lens denk ik.
http://www.microlens.nl/producten_zacht.html
Gezien de omschrijving een redelijk gewone lens denk ik.
http://www.microlens.nl/producten_zacht.html
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Ik merk dat toch heel veel mensen hier over gestapt zijn op lenzen en dat het meer een lenzen dan brillentopic wordt
. Niet erg trouwens.
Ik worstel zelf al langer met het idee om lenzen te gaan nemen. Lijkt me een stuk fijner. Ook zoals Arjan aangaf, met bijvoorbeeld een zonnebril in de auto. Die druk je dan gewoon op je kop, en je hoeft niet speciaal een zonnebril op sterkte te hebben. Kun je ook nog eens een leuke zonnebril opzetten.
Wat betreft lenzen, ik denk dat ik spoedig maar eens een afspraak ga maken om te kijken of dat geschikt is voor mij en wat ik daarvoor moet betalen. In Franeker zijn 2 opticiens waar ik wel een kijk. De ene ias Hans Anders en die bieden sinds kort ook lenzen aan in Franeker. Ik laat me daar toch eens informeren. Daarnaast is er gewoon nog een onafhankelijk (eigen zaak) opticien. Die laat ik er dan ook eens naar kijken. Zou er nu ook veel verschil zitten in prijs tussen beide of, nog belangrijker, in kwaliteit??

Ik worstel zelf al langer met het idee om lenzen te gaan nemen. Lijkt me een stuk fijner. Ook zoals Arjan aangaf, met bijvoorbeeld een zonnebril in de auto. Die druk je dan gewoon op je kop, en je hoeft niet speciaal een zonnebril op sterkte te hebben. Kun je ook nog eens een leuke zonnebril opzetten.
Wat betreft lenzen, ik denk dat ik spoedig maar eens een afspraak ga maken om te kijken of dat geschikt is voor mij en wat ik daarvoor moet betalen. In Franeker zijn 2 opticiens waar ik wel een kijk. De ene ias Hans Anders en die bieden sinds kort ook lenzen aan in Franeker. Ik laat me daar toch eens informeren. Daarnaast is er gewoon nog een onafhankelijk (eigen zaak) opticien. Die laat ik er dan ook eens naar kijken. Zou er nu ook veel verschil zitten in prijs tussen beide of, nog belangrijker, in kwaliteit??
-
- Dutch
Nog best duur, al die varianten van zachte lenzen! Ik heb al meer dan 25 jaar harde lenzen (zuurstofdoorlatend uiteraard). Iets duurder, maar gaan véél langer mee en zijn minder schadelijk voor het hoornvlies.
Sinds een paar jaar heb ik daarnaast weer een 'echte' bril in plaats van alleen een reservefiets voor 's ochtends vroeg en 's avonds laat. Je hebt nu zo veel keus uit leuke brillen dat ik weer wilde afwisselen. Dus heb ik nu weer wat vaker een bril op, montuur van SHOC, made in Italy.
Zelf heb ik -10 aan beide ogen en Junior zit op z'n negende al aan de -5 (allebei boekenwurmen
). Dus hebben we onze ziektekostenverzekering speciaal uitgezocht op de hulpmiddelenvergoeding. We hebben nu niet de goedkoopste, maar dat extra tientje premie verdienen we ruimschoots terug met de enorme bedragen die we op onze brillen en lenzen terugkrijgen... Ook dat was voor mij een reden om er weer een modieuzere bril bij te nemen.
Op laser zit ik ook niet te wachten, maar ik hou wel een compleet nieuwe techniek in de gaten, speciaal voor mensen met grote afwijkingen: lensimplantaten. Een vriendin met -17 heeft laatst beide ogen laten doen en zit nu op nul. NUL! Nog steeds een kostbare grap en niet vergoed, net als laser, maar geen achteruitgang. Je bent gewoon in één keer klaar. Het enige dat ze niet mag doen, is in haar ogen wrijven, da's alles. En tja, zij moest wel, want lenzen kan ze niet meer verdragen en brillenglazen zijn loodzwaar. Bovendien bleef ze achteruitgaan en was ze hard op weg naar staar en dus blindheid. Ideale oplossing dus. En geen vage kliniek, nee, gewoon een normaal Nederlands ziekenhuis.
Sinds een paar jaar heb ik daarnaast weer een 'echte' bril in plaats van alleen een reservefiets voor 's ochtends vroeg en 's avonds laat. Je hebt nu zo veel keus uit leuke brillen dat ik weer wilde afwisselen. Dus heb ik nu weer wat vaker een bril op, montuur van SHOC, made in Italy.
Zelf heb ik -10 aan beide ogen en Junior zit op z'n negende al aan de -5 (allebei boekenwurmen

Op laser zit ik ook niet te wachten, maar ik hou wel een compleet nieuwe techniek in de gaten, speciaal voor mensen met grote afwijkingen: lensimplantaten. Een vriendin met -17 heeft laatst beide ogen laten doen en zit nu op nul. NUL! Nog steeds een kostbare grap en niet vergoed, net als laser, maar geen achteruitgang. Je bent gewoon in één keer klaar. Het enige dat ze niet mag doen, is in haar ogen wrijven, da's alles. En tja, zij moest wel, want lenzen kan ze niet meer verdragen en brillenglazen zijn loodzwaar. Bovendien bleef ze achteruitgaan en was ze hard op weg naar staar en dus blindheid. Ideale oplossing dus. En geen vage kliniek, nee, gewoon een normaal Nederlands ziekenhuis.
- Wim te Riet
- Auto: Saab 9-3
- Wim te Riet
- Wim te Riet
- Dutch
-
- Auto: M3P, 130i
Inderdaad. Buiten dat loop ik de gehele tijd te tranen met lenzen in. Verder vind ik het gepriegel in je ogen maar niets...Wim te Riet schreef:Ik wil per sé geen lenzen. Heb regelmatig last van hooikoorts en dan lijkt me dat een drama. Of kan je gewoon in je ogen wrijven met lenzen?
Oh, en die 'vant' met die panama, dat ben ik dus
- Sjoerd
Draag sinds mijn 15de denk ik contactlenzen; helaas de zachte want de harde konden mijn ogen gewoon niet aan. Sinds ruim een jaar draag ik synthetische contactlenzen; veel beter dan de reguliere. Ik ben een absolute abuser mbt het dragen van lenzen, want doe ze bijvoorbeeld nooit s'avonds wat eerder uit. Verder vlieg ik ook erg veel, die droge omgeving was niet altijd even makkelijk met de reguliere lenzen, met de synthetische geen centje pijn.
Ik zit er zeer serieus aan te denken om mijn ogen te laten laseren. Mijn vader heeft het in 1999 laten doen in het oogziekenhuis in Rotterdam, wat toen nog de enige (betrouwbare) laserbehandeling had. Hij is van -10 -8 terug gegaan naar + 0.5 en - 0.5. En dat heeft hij nog steeds! Voordeel van de + 0.5 is dat hij (nog) geen leesbril nodig heeft. Enige tegenargument van laseren heeft Rico al genoemd; lenzen doe ik s' ochtends in met een hand zonder spiegel; makkerlijker dan recht in de pot pissen
Ik zit er zeer serieus aan te denken om mijn ogen te laten laseren. Mijn vader heeft het in 1999 laten doen in het oogziekenhuis in Rotterdam, wat toen nog de enige (betrouwbare) laserbehandeling had. Hij is van -10 -8 terug gegaan naar + 0.5 en - 0.5. En dat heeft hij nog steeds! Voordeel van de + 0.5 is dat hij (nog) geen leesbril nodig heeft. Enige tegenargument van laseren heeft Rico al genoemd; lenzen doe ik s' ochtends in met een hand zonder spiegel; makkerlijker dan recht in de pot pissen

-
OnlineMarcH
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Ik heb een bril (geen merkding) en die draag ik eigenlijk alleen kort voordat ik m'n lens indoe en eventjes nadat ik m'n lens heb uitgedaan. Verder geen bril meer voor mij. Ik heb overigens maar 1 lens, m'n andere oog is niets aan te doen qua zicht.
En itt tot Sjoerd ben ik juist blij met m'n zachte lens want ik heb het idee dat je met harde lenzen al vrij snel last hebt dat er iets onder zit. Dat heeft m'n broer tenminste. Verder heb ik wel eens van de opticien begrepen dat de keuze voor een harde of zachte lens niet zozeer een persoonlijke keuze is maar dat het model van je oog bepalend is (evt. icm de oogafwijking die je hebt).
Marc
En itt tot Sjoerd ben ik juist blij met m'n zachte lens want ik heb het idee dat je met harde lenzen al vrij snel last hebt dat er iets onder zit. Dat heeft m'n broer tenminste. Verder heb ik wel eens van de opticien begrepen dat de keuze voor een harde of zachte lens niet zozeer een persoonlijke keuze is maar dat het model van je oog bepalend is (evt. icm de oogafwijking die je hebt).
Marc
-
Sinds mijn 6e brildrager, heb nog nooit lenzen of lazer overwogen. Bril bevalt prima.
Ik heb sinds een maand deze bril en die bevalt me niet. Hij heeft dus rechte poten en dat zit niet echt prettig en niet stevig genoeg. Moet dus terug om te kijken of er kromme poten op kunnen en anders maar iets anders uitzoeken. Verzekering vergoed onbeperkt en moet daar dan toch maar eens gebruik van maken vrees ik (normaal eens in 3-4 jaar iets nieuws).
Ik heb sinds een maand deze bril en die bevalt me niet. Hij heeft dus rechte poten en dat zit niet echt prettig en niet stevig genoeg. Moet dus terug om te kijken of er kromme poten op kunnen en anders maar iets anders uitzoeken. Verzekering vergoed onbeperkt en moet daar dan toch maar eens gebruik van maken vrees ik (normaal eens in 3-4 jaar iets nieuws).
- RVV
Harde lenzen ken ik niet, ik draag 21 jaar lenzen en altijd zachten.
Reserve bril heb ik wel vooral voor de momenten als ik toch recht in de pot moet pissen zoals 's nachts want met 2x -4,25 blijft het zonder lenzen en bril ook knoeiwerk
Waarom geen bril ? Cosmetische reden is wel de laatste reden. Een bril staat me prima.
Alleen een bril is altijd knoeien bij overgang van koude naar warme situaties (beslaan) Ik zie minder met een bril naar de randen toe van mijn gezichtsveld. En een bril wil nog wel eens stuk gaan.
Reserve bril heb ik wel vooral voor de momenten als ik toch recht in de pot moet pissen zoals 's nachts want met 2x -4,25 blijft het zonder lenzen en bril ook knoeiwerk

Waarom geen bril ? Cosmetische reden is wel de laatste reden. Een bril staat me prima.
Alleen een bril is altijd knoeien bij overgang van koude naar warme situaties (beslaan) Ik zie minder met een bril naar de randen toe van mijn gezichtsveld. En een bril wil nog wel eens stuk gaan.
- Niels
- Auto: Prius+
Sinds m'n 7e een bril. Iets van -7.25 en -6.75 oftewel stekeblind dus
Ik heb een tijdje lenzen gedragen maar dat beviel me met veel computer/scherm kijken/werken niet echt. Ik heb er nog wel een setje naast voor op vrije en zonnige dagen en voor motorrijden e.d. Momenteel heb ik een bril van Emporio Armani, wel een leuk modern modelletje maar merken zeggen me verder niets. Ik kocht em bij "Het Huis", prima winkel met goede service.

- Joop
Ben er ook zo'n één, met dezelfde kwaal.Wim te Riet schreef:Ik wil per sé geen lenzen. Heb regelmatig last van hooikoorts en dan lijkt me dat een drama. Of kan je gewoon in je ogen wrijven met lenzen?
....
Dat gepiel in die ogen 's ochtend hoeft van mij ook niet. Het zal wel gewenning zijn, maar tot nu toe nog nooit aan begonnen.
Heb gewoon een strak montuurtje voor normaal gebruik en een zonnebril op sterkte; wisselen is niet altijd ideaal; maar goed als de zon niet meer schijnt doe je normaal gesproken de zonnebril ook af...
Verder vervang ik de bril één keer in de twee tot drie jaar; meestal voor een merkmontuurtje bij Pearl; maar geef er ook geen karrevrachten geld aan uit.
- Wim te Riet
Ik heb iets van zes opticiëns bezocht en montuurtjes van extreem modern tot erg klassiek geprobeerd. Uiteindelijk bij de plaatselijke opticiën terechtgekomen waar ik een redelijk klassiek, maar toch wel modern (huh?
) montuur gekozen heb. Achteraf wist ik de hele tijd dat ik zoiets wilde, maar ik kon geen montuur vinden dat op mijn dikke kop paste. Daarom vielen bij de eerste zes-of-zo opticiëns de klassieke monturen af.
Ik koop eens in de drie a vier jaar een nieuwe bril. Maar wil dat eigenlijk wel frequenter gaan doen.

Ik koop eens in de drie a vier jaar een nieuwe bril. Maar wil dat eigenlijk wel frequenter gaan doen.
- Stéphane
Ik heb ook zachte lenzen en toevallig net sinds vorige week nieuwe, Bausch & Lomb PureVision. Bevallen erg goed. Ook nog de Acuvue Advance Hydraclear geprobeerd van Johnson & Johnson en die vond ik ook wel prettig. Vloeistof die ik erbij heb is Alcon (moest gelijk aan die remmen denken, beroepsdeformatie) OptiFree Express. Vooral die laatste maakt weer best een verschil met huismerk van Het Huis waar ik altijd mijn spullen haal.
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Vanmiddag heb ik mijzelf ook lenzen aan laten meten. Ik heb me voor laten lichten en uiteindelijk de keuze gemaakt voor harde lenzen. Daarvan zijn 3 types, ik heb de middelste, dat is niet een traditionele harde lens, maar één van een nieuw, iets zachter materiaal.
Waarom dan harde. Puur op het zicht. Met harde is het zicht nog iets beter dan met zachte lenzen. Bij het meten van mijn ogen en verschillende testjes doen, bleek dat ik een uitmuntend goed zicht had, dat maakt de keuze voor harde lenzen, de betere. Met zachte lenzen zou ik nooit het resultaat kunnen halen dat ik met een bril kan halen. Met het type harde lenzen dat ik nu gekozen heb kan dat wel, en zelfs nog beter.
Volgende week zullen ze er zijn en ga ik het proberen. Ik ben heel benieuwd. Het is onder het motto no cure no pay. dus bevalt het niet, betaal ik ook niets, of kunnen we wissellen naar zachte. Ik heb ze gekocht bij de plaatselijke opticiën.
Waarom dan harde. Puur op het zicht. Met harde is het zicht nog iets beter dan met zachte lenzen. Bij het meten van mijn ogen en verschillende testjes doen, bleek dat ik een uitmuntend goed zicht had, dat maakt de keuze voor harde lenzen, de betere. Met zachte lenzen zou ik nooit het resultaat kunnen halen dat ik met een bril kan halen. Met het type harde lenzen dat ik nu gekozen heb kan dat wel, en zelfs nog beter.
Volgende week zullen ze er zijn en ga ik het proberen. Ik ben heel benieuwd. Het is onder het motto no cure no pay. dus bevalt het niet, betaal ik ook niets, of kunnen we wissellen naar zachte. Ik heb ze gekocht bij de plaatselijke opticiën.