Bericht
door Macboy » 06 feb 2008, 12:51
Edwin, leuk initiatief. Ik ga het hier neerpennen in het algemeen, wat voor MIJ belangrijk is en niet specifiek voor jou zaak, want ik ken je zaak verder niet.
1. Serieus genomen worden. Alle klanten serieus benadrukken. Niet meteen op klanten aflopen, tenzij je ziet dat ze je "zoeken" en meteen geholpen willen worden.
2. Vragen of ik misschien ergens mee geholpen kan worden. Als dat niet zo is, zeggen dat als er vragen zijn, dat ik dan bij ze kan komen.
3. Wel interesse? Bied wat te drinken aan. En neem elke klant serieus.
4. Zorg dat je personeel verstand van zaken heeft. Prijzen, opties, mogelijkheden, uitvoering, uitrusting, alles moet mogelijk zijn.
5. Wijs mensen op alternatieven als je denkt dat er een alternatief is.
6. Ga niet doordrammen als mensen te kennen gegeven hebben wat ze willen (bijv een handbak en dan automaat, zie voorbeeld Tom).
7. Zorg dat na afloop de verkoper geinteresseerd blijft, vraag om contact eventueel. Er is niets leuker dan een verkoper die je spontaan opbelt om te zeggen: ik heb dit of dat voor je. Zelf moet ik over paar maanden mogelijk al keuzes maken. Het is dan prettig als de verkoper zegt: volgende week komt deze auto binnen in die en die uitvoering, misschien leuk voor jou om naar te kijken?
8. Bied bij een servicebeurt (indien er vervangend vervoer is) een soort van proefrit aan. Dus stel je weet dat een klant een nieuwe auto zal gaan krijgen over x maanden, bied hem dan een auto aan: kijken wat je hiervan vindt, mogelijk als volgende auto?
9. Ga niet over een auto praten: MOOI HE, SNEL HE? Dat soort knullige opmerkingen. Laat je verkopers eerlijk zijn, maar ook neutraal. Enkel het eigen merk ophemelen is niet wat. Toen ik de Leon had uitgekozen, was de dealer redelijk lyrisch over de A3, in alle eerlijkheid, maar gaf aan dat die ook veel meer kostte. Dat vind ik een betere insteek dan een dealer die roept: fuck die A3, de Leon biedt hetzelfde voor minder. Das namelijk onzin.
10. Zorg ervoor dat een proefrit wordt aangeboden indien hierom wordt gevraagd en indien dit serieus is (je kunt niet iedereen proefritten aanbieden, dat begrijp ik).
11. Laat een verkoper nooit meegaan in een proefrit, tenzij een klant hierom verzoekt.
12. Zorg voor een zitruimte en leesmateriaal als klanten ergens op (moeten) wachten.
13. Aftersales (ik noem het nog maar eens, omdat dit zo belangrijk is). Laat een klant die tot aanschaf is overgegaan niet in de steek ! Hij moet immers klant blijven en laat dit ook merken (niet elke week gaan bellen, maar 1x per 6-8 maanden kun je best bellen en vragen of alles naar wens is en x maanden voor de nieuwe auto (bij lease) een proefrit in iets aanbieden.
14. Laat je verkopers klanten precies zo behandelen als zijzelf behandeld zouden willen worden.