Pa mag ik de auto mee (omgaan met verantwoordelijkheid?!)

Dit is ons algemene autoforum.
Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 29 jan 2008, 17:53

Mijn pa weet wel ongeveer hoe ik rijd. Hij zegt wel dat ik het gas wel kan vinden, maar waarom druk ik bij een trekker dan nauwelijks het gaspedaal in???
Op de trekker rijdt ik over het algemeen behoorlijk rustig, anders maak je te snel fouten, omdat je het overzicht verliest. Nu moet ik mijn pa daar ook bewust van maken dat ik wel weet wat ik doe. Maar dat zal nog een behoorlijke kluif worden. Als ik dus over (hopelijk) een jaar het rijbewijs heb, zal ik ook echt wel eens de auto van mijn vader meekrijgen (peug 2.0hdi). Hoewel hij nu zegt dat ik daar nooit in kom te rijden, omdat hij bang is dat ik hem na honderd meter om een boom vouw :?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 jan 2008, 18:04

Elmar schreef:Ja Rico, alleen Michel Pol geeft antwoord op je vraag. De rest is ruis op de lijn...
:lol: @ wending van dit draadje :!:

Ik kaats em even terug Rico, je hebt zelf ook kinderen immers en een snelle wagen. Hoe zou je er zelf mee ermee omgaan? Zelf vind ik het moeilijk hoor en als ik naar mezelf kijk dan zou ik mijn zoon in de leeftijd van 18 tot ca. 24 niet vertrouwen met een snelle auto of motor :?

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 29 jan 2008, 18:47

OP mijn 16de leeftijd reed ik al elke dag een trekker...

Op 17-jarige leeftijd mocht ik vaak van mijn oude heer al rijden in zijn Range Rover. Uiteraard wel als hij ernaast zat... Mijn pa is nooit een moeilijke vent geweest. 8)

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 29 jan 2008, 18:47

let wel.. dit was op het eiland Texel, dus dat scheelt ook een berg.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 29 jan 2008, 18:57

ik kon vroeger met moeite soms de auto van mijn ouders mee krijgen. Niet dat mijn pa toen zo'n bijzondere wagen had, 1 van de eerste Opel Zafira's.
Even later werdt het lastiger en kon ik door zelf een auto te kopen meer verdienen en had ik in no time de kosten van de wagen eruit.

Mijn pa stelde toen voor dat ik een paar duizend euro van hem kon lenen voor de aanschaf van een auto, mits ik deze zo spoedig mogelijk weer terug betaalde.

Ik denk dat ik later ook zoiets zou gaan doen mocht ik kinderen hebben die 18 + zijn + rijbewijs.
Laat ze zelf maar centen voor een auto verdienen, uiteraard kunnen ze als start wel een bijdrage krijgen wat ze weer terug betalen.

markk

Bericht door markk » 29 jan 2008, 18:57

No way dat mijn dochter 1 van mijn bolides meekrijgt. Zijn allemaal veels te snel.

Veel hangt af van de indruk die ik van haar heb op dat moment, de rust en verstandigheid die ze op dat moment toont (naar MIJN oordeel) en of ik er wel/niet bij ben.

Laat ze maar in een oud barrel vol met airbags en 1pk per ton beginnen...

Mark.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 29 jan 2008, 19:00

Ik krijg bijna altijd de auto van m'n vader mee. Resulteerde in vorig jaar zo'n 15000 kilometers voor mij en 7500 voor hem.... Maar ach, hij rijdt dan weer 30000 motor in het jaar :)

Ook geen auto die uitnodigt tot hard rijden met een top van waarschijnlijk niet meer dan 160. Over een paar maanden mag de mijne de weg op, en mag'ie net zo makkelijk die ook meenemen. Scheelt weer gezoek naar een gaspomp in het buitenland, zo'n diesel.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 29 jan 2008, 19:17

Denk dat het per kind verschilt. Ik had toen ik 16 was ook scooters en een schakelbrommer. Me pa zag toen eigenlijk al dat ik er wel "feeling" mee had, dus heb sinds dag 1 dat ik mijn rijbewijs heb altijd de auto mee kunnen nemen.

Toen ik 18 werd reed mijn pa in een Opel Omega 2.0d met 100 pk (15 sec op de 100), dus echt snel was ie niet. Maar als je uit een leswagen waar je niet hard mee mag rijden, vind je dit al wel hard gaan.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 29 jan 2008, 19:21

Ik behoor net als velen hier tot de jongere garde (22 jaar) van het forum. Ik heb ook altijd kunnen genieten van de voertuigen van bijvoorbeeld broers en ouders. Meteen na het behalen van me rijbewijs reed ik met grote regelmaat in rappere (vaak ook nieuwere) personenauto's dan mijn eigen Megane 2.0 16v; toch ben ik als ik erop terug kijk, redelijk met verantwoording met dit vertrouwen omgegaan. Ik zou er ook geen moment een probleem mee hebben, als ik zelf in zou schatten dat iemand dit vertrouwen niet schaadt, om mijn auto uit te lenen.
Grote punt zit hem echter denk ik in het inschatten van anderen, ik zelf heb vaak zat bob-acties/mee rijden laten staan vanwege het feit dat ik weinig vertrouwen had in dergelijk persoon/auto-combinatie. Het lijkt mij als ouder dan ook zeer zwaar, om je kroost te zien vertrekken met een onverantwoordelijk persoon.

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 29 jan 2008, 19:31

Ik heb geen kinderen en dat blijft voorlopig wel even zo. Ik denk dat ik ook niet zo gauw een snelle auto zou uitlenen aan mijn kinderen. Of dit nou een jongen of meisje is dat maakt me niet zoveel uit.

Ik financier dan liever een leuk starters autootje. Tegen de tijd dat ik kinderen heb ben je ook al zeker 24 jaar verder. Wie weet rijden we dan allemaal al rond met een blackbox in de auto. Of is er een of andere AI die ingrijpt als het te absurt word.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 jan 2008, 20:39

Goed topic Rico. Met een eigen kind op komst denk je (ik althans) hier ook al over na, al duurt het bij mij nog wel een behoorlijke tijd. :wink:

Ik heb zelf mijn motorrijbewijs en heb er enorm veel plezier aan beleefd en echt wel gekke dingen uitgehaald de afgelopen 5 jaar. Gelukkig ben ik er altijd zonder kleerscheuren uitgekomen, hoewel het soms niet veel scheelde. Ik zou het nu echt serieus doodeng vinden als mijn kind het motorrijbewijs haalt. :shock: Liever niet. :wink:

Met de auto is het iets anders, heb ik toch een zekerder gevoel bij hoewel ik absoluut gezonde bezorgdheid zal hebben. Ik heb hier al eerder over nagedacht en denk eraan om ze gelijk een antislipcursus en verdere rijvaardigheidscursussen cadeau te doen. Ik wil dat ze gelijk zoveel mogelijk ervaring op doen.

frankv

Bericht door frankv » 29 jan 2008, 20:53

ik heb zelf pas op mijn 27ste ofzo mijn rijbewijs gehaald

ik ben wel altijd heel erg autominded geweest, maar ik heb tijdens mijn studie gewoon nooit het geld gehad om lessen te nemen en een auto op de weg te houden, en met een OV kaart heb je ook niet zo'n noodzaak voor een auto

mijn eerste auto was dan wel weer een E30 325i, dan leer je wel snel wat een auto doet in verschillende situaties en met verschillende vormen van haast

ik maak me er wel eens zorgen over dat onervaren rijders met moderne auto's met stabiliteitssystemen en tractie controle pas bij hoge snelheid zullen kunnen voelen wat je met zo'n e30 325i bij normale snelheden voelt en de snelheid waarmee het dan mogelijk misgaat ook veel hoger ligt

frank

Maurice Hoekstra

Bericht door Maurice Hoekstra » 29 jan 2008, 21:10

Vanaf de eerste dag dat ik mijn rijbewijs had heb ik al meteen in mijn ouders auto's gereden (leuke Saab en BMW beide met ruim 100pk meer dan de lesauto), onder het motto liever dat je daar een klapper mee maakt dan met een oud hok. Blik is altijd nog vervangbaar..

Feit is wel dat voor het beginnen met de rijlessen al de consequenties voor eventuele roekeloosheid of stommiteiten duidelijk werden gemaakt.

Ik ben in elk geval ontzettend blij dat vanaf moment 1 mijn ouders mij de kans hebben gegund op veilig en comfortabel vervoer tot het moment dat ik daar zelf voor kon zorgen.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 29 jan 2008, 21:53

Leuk topic dit.
Ik heb wel een beetje ervaring inmiddels.
Ik kocht 2 1/2 jaar geleden m'n eerste GT3. Een van mijn jongensdromen waargemaakt, zal ik maar zeggen.
Mijn zoon Jitse was toen 20. Had inmiddels 2 jaar z'n rijbewijs. Snel gehaald ook nog: was net 10 dagen 18. Was ook noodzakelijk voor zijn nieuwe baan, maar evengoed wel solide. Hij reed regelmatig in mijn meer standaard auto's met mij ernaast. Had ook al snel z'n eerste karretje: Toyota Yaris. Een grafding! ging steeds kapot die super degelijke Toyota. (Sorry voor de blije Toyota-rijders hier!).

Nu het topic: wat doe je als vader? Althans wat deed ik?
Jitse is een koele vent, dus niet snel door adrenaline bevangen. Dat helpt bij je overwegingen. "Hij laat zich niet gek maken".
Na een aantal maanden zelf gestoeid te hebben (en helaas ook al snel een voorwaardelijke ontzegging), komt het moment dat je als vader denkt "hoe zou ik het vroeger zelf hebben gevonden om eens in een Porsche (mee) te rijden? Laat zich wel raden.
Welnu, dat moment kwam voor Jitse een stuk sneller dan voor mij. We maakten kleine dealtjes: Jitse de auto wassen en poetsen en dan de gelegenheid geven ermee (zonder mij erbij) naar de snackbar te rijden en vanaf het terras daar dat prachtig glimmende zwarte monster met zijn vrienden te bekijken. En zo stapje voor stapje uitbouwen. We gingen nogal eens naar Theo Jansen Porsche in De Wijk waar ik de auto had gekocht. Dik 2 uur rijden en ouwehoeren over auto's. Hij mocht dan ook rijden en zo kreeg ik meer en meer vertrouwen in zijn rijstijl. Hij kreeg vervolgens regelmatig de GT3 mee om te toeren. Er zit een DSI computer in, dus af en toe kon ik die eens uitlezen om te kijken of hij het niet al te bont maakte. Dat viel dus wel mee. Harder dan 230 kwam niet voor en dat is met die auto echt geen probleem. Sorry meneer Spee. :wink:

Tot we in september 2006 met de familie een weekje naar Luxemburg gingen. Jitse bleef thuis; kon vanwege zijn werk niet weg. Hij vroeg of hij de GT3 af en toe mee mocht nemen om te poetsen en rond te toeren. Dat ging altijd goed, dus ik trotseerde de opmerkingen van mijn vrouw Lenie en liet de sleutel binnen bereik van Jitse thuis liggen.

Enkele hier weten de afloop al: na een paar dagen werden we op ons vacantieadres gebeld door Jitse z'n vriendin. Aardig in paniek vertelde ze mijn vrouw"" "Jitse heeft de Porsche totall-loss gereden. Hij heeft zelf gelukkig niets.". Gevolg: ik kreeg ontzettend op mijn lazer van moederlief. Was natuurlijk mijn schuld enz.enz.enz. Lange preek, zal ik maar zeggen. Natuurlijk wist ook iedereen in de familie te vertellen dat het volstrekt onverandwoordelijk was om die auto aan zo'n knul uit te lenen. Een deel van hen was erbij in het vacantiehuisje en kon dus heerlijk bijdehand doen en fijn "lik op stuk beleid voeren". :(
Feitelijk had Jitse op zeer nat wegdek een beetje stoer gedaan. beetje gas erop. En werd op zeer lullige wijze aangetikt door een wijsneus aannemertje in ons dorp met diens Vito. Die vervolgens zo flink was om door te rijden. niemand die zich bekommert om pa die zijn jongendroom na 20 jaar zich de T....g werken in duigen ziet vallen. Eigen schuld, dikke bult.

Erg leerzaam moment: de politie gaat vervolgens niet achter die Vito aan (waarvan we het kenteken nota bene hadden), maar gaat "dat rijkeluisjochie eens een lesje geven in bescheidenheid". Geen waarheidsvinding, maar Hollandse kleinzieligheid. Gevoed door louter vooroordelen.
Samenvatting van het vervolg: hij krijgt een dagvaarding en wat staat daarin?
"Gezien de leeftijd van de jonge man en het vermogen van de auto, moet worden aangenomen dat deze veel te hard heeft gereden." Bewijs hiervoor: nihil.

Vervolgens leert de politieagente mij nog even dat ik me niet druk moet maken over waarheidsvinding, want "u bent toch all risk verzekerd". Welkom in het land van de vooroordelen en gelegaliseerde jalousie. :oops:

De auto bleek helaas nog te repareren Overigens zeer netjes gedaan in Zwolle. Inmiddels ingeruild voor een andere, waarmee Jitse en ik nu regelmatig op circuits onze zinnen verzetten met dank aan de organisatoren van Driving Fun. Helaas is Jitse niet meer zo'n poetser. :wink:

En, zou ik het weer zo doen?
Volmondig JA.

Pfffffffffffffff
:D :D :D :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 jan 2008, 22:00

Zo dan!
Vooral de laatste alinea's :wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 jan 2008, 22:10

Duidelijk verhaal Jan en ik ben blij dat je je mengt in de discussie gezien jouw positie met snelle wagen en zoon met rijbewijs.

Ik denk dat het neerkomt op een stuk vertrouwen en een stuk geluk. Ook ik ben nuchter maar bij het motorrijden vroeger waande ik me toch coureur en dat staat los van de vaardigheden die iemand heeft maar heeft alles te maken met onderschatting en overmoed. Ik wil daarmee zeggen dat je je op jonge leeftijd (en ook op oudere :oops: ) wel eens laat verrassen en/of laat verleiden. Indien je pech hebt dan loopt dat fout af en zo nu en dan heeft een mens pech :roll:

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 29 jan 2008, 22:17

Niels, helemaal mee eens.
Ik reed rond m'n 20 ste ook, achteraf niet echt verantwoordelijk, erg hard op mijn motor. Kon een auto niet betalen en kwam er vlot achter dat motor ook veel meer kick geeft. Maakte ook een paar keer een lelijke klap en had blijkbaar een paar engeltes in de buurt.
Wat dat betreft kan je je kinderen beter een snelle auto meegeven dan zelf een motor laten kopen. Afgezien van de materiele schade ben ik van mening dat uiteindelijk de overlevingskansen met een Porsche GT3 vele malen groter zijn dan met een motorfiets. Al blijft het uiteraard gevaarlijk speelgoed. Wat ook niet erg veel met leeftijd te maken heeft.
Voordeel van een porsche is nog dat er maar twee jongens tegelijk in kunnen. kunnen er in elk geval niet 4 of 5 elkaar gek maken en er is nog zo'n voordeel. :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 29 jan 2008, 22:21

Jan, wat een hufters bij de politie! Verder mooi verhaal. Mijn zoon heeft zijn rijbewijs nog niet, nu nog 17 jaar oud, maar de M even meegeven zou toch pas echt gebeuren na dat ik zijn rijd capaciteiten goed in beeld heb, en dan ook alleen om te touren, en niet mee uit of iets dergelijks. Zou echter graag hebben dat hij net zoals jou zoon in een eenvoudige low power kar gaat rijden ter lering.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 29 jan 2008, 23:15

Niels schreef:
Elmar schreef:Ja Rico, alleen Michel Pol geeft antwoord op je vraag. De rest is ruis op de lijn...
:lol: @ wending van dit draadje :!:

Ik kaats em even terug Rico, je hebt zelf ook kinderen immers en een snelle wagen. Hoe zou je er zelf mee ermee omgaan? Zelf vind ik het moeilijk hoor en als ik naar mezelf kijk dan zou ik mijn zoon in de leeftijd van 18 tot ca. 24 niet vertrouwen met een snelle auto of motor :?
Zo denk ik ook een beetje.

RVV

Bericht door RVV » 29 jan 2008, 23:22

Jan ik lees je verhaal met gemengde gevoelens, wil geen waarde oordeel vellen over je keuzes, maar absoluut respect voor de manier waarop je het hier neerpent en er mee omgaat.

Tom

Bericht door Tom » 29 jan 2008, 23:27

Jan, goede post.
Triest dat zoiets kan gebeuren.

Elmar

Bericht door Elmar » 29 jan 2008, 23:34

Jan, het verhaal was mij al bekent, maar dank voor eindelijk een antwoord op Rico's vraag. :wink:

Tristan

Bericht door Tristan » 30 jan 2008, 00:26

Heb altijd alle auto's kunnen meekrijgen (SRT-10, 911's. BMW's, Audi's en de AM) en nooit in de problemen geraakt. Mijn pa geeft eerlijk toe dat mijn rijkunsten beter zijn dan de zijne. Maar in het begin moest ik wel met een redelijk normale auto beginnen qua vermogen.

Ik denk als ik kinderen heb hetzelfde zou doen. Kijken hoe ze zich kunnen gedragen. Snelle auto meekrijgen, geen probleem. Als ze zich maar kunnen gedragen en verantwoordelijkheden kennen. En ook de 1e auto normaal qua vermogen.

Casper

Bericht door Casper » 30 jan 2008, 10:39

Mijn ouders hadden nou niet echt een racemonster, en vanaf dag 1 heb ik mijn eigen auto gehad.

Als ik ooit een kind heb die z'n rijbewijs haalt en hij wil een E30 318i/320i (of het equivalent over 25 jaar :D) kopen, denk ik dat ik toch zijn budget x3 doe ofzo en er een fatsoenlijke 6x Airbag, ABS, ESP-auto komt. Heb zelf in zo'n oud hok tegen een boom gezeten. En ik denk niet dat je op je geweten wilt hebben dat je kind dood tegen een boom aan zit, terwijl met een paar airbagjes er niet zoveel aan de hand zo zijn geweest. Dan vervloek je de rest van je leven je eigen gierigheid.

RVV

Bericht door RVV » 30 jan 2008, 11:17

Casper schreef:Mijn ouders hadden nou niet echt een racemonster, en vanaf dag 1 heb ik mijn eigen auto gehad.

Als ik ooit een kind heb die z'n rijbewijs haalt en hij wil een E30 318i/320i (of het equivalent over 25 jaar :D) kopen, denk ik dat ik toch zijn budget x3 doe ofzo en er een fatsoenlijke 6x Airbag, ABS, ESP-auto komt. Heb zelf in zo'n oud hok tegen een boom gezeten. En ik denk niet dat je op je geweten wilt hebben dat je kind dood tegen een boom aan zit, terwijl met een paar airbagjes er niet zoveel aan de hand zo zijn geweest. Dan vervloek je de rest van je leven je eigen gierigheid.
Casper inderdaad goed om over na te denken.

Plaats reactie