Aankoopkeuring BMW 330i

Dit is ons algemene autoforum.
Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 24 jan 2008, 09:28

Ha, die Maurice;

"Zware afkeuring": wat is dat precies? :?
Een auto wordt toch ook niet 'een beetje afgekeurd'?
Dat klinkt net zo maf als 'een beetje zwanger'.... :twisted:

Rupie

Bericht door Rupie » 24 jan 2008, 09:34

Maurice Graber schreef:En zou normaliter een BMW aankoopkeuring voldoende zijn?
In mijn ogen niet. Ik heb ook een occasion laten nakijken die ik op het oog had en daar hebben ze max ook 45 minuten aan besteed. Waar het op neerkomt: op de brug, onderstel met een lamp checken, remblokken opmeten en aan de computer hangen om het storingsgeheugen uit te lezen. Het is dat ik nog een verkoper aansprak om naar de auto te kijken, anders hadden ze de schade ook nog over het hoofd gezien. Storingsgeheugen was overigens leeg terwijl de auto een tijdje met kapotte bombine heeft gestaan...

Knot

Bericht door Knot » 24 jan 2008, 09:37

Import is de manier om terug te kunnen draaien natuurlijk he....

Zoek je persé een sedan? Ik zoek namelijk een coupe eigenlijk en dan vind ik 25k voor een <100.000km 330Ci Msport + xenon etc wel acceptabel.

Niall

Bericht door Niall » 24 jan 2008, 09:38

Maurice Graber schreef:De auto is gekocht onder voorbehoud van "zware afkeuring". Zou de roest hier onder kunnen vallen? Ik vind van wel natuurlijk, maarjah.. hoe staat zoiets juridisch :D
Macboy Moment :D

Tom V

Bericht door Tom V » 24 jan 2008, 10:08

Steven Nauta schreef:Hey Erik, nu ik dit lees is mijn advies ook absoluut laten staan! Roest op een auto uit 2000, come on!

Kijk die 325 die ik heb gekocht is ook niet perfect, maar daar is het risico dik 5x zo laag. 18k is gewoon een enorm bedrag voor een auto waarvan je gewoon niet weet hoe hij zich in de toekomst zal houden. Dan zou ik toch verder kijken naar een andere 330i. Eventueel een ander type auto, maar daar hadden we het al over gehad :lol:
Hier kan ik me wel in vinden. Het lijkt eigenlijk helemaal geen goede auto zoals het beschreven wordt.

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2008, 10:57

Zo op het oog best een nette auto, uiterlijk bekleding lijkt me wel conform de kilomterstand (hoewel de foto's niet superduidelijk zijn) Velgen zien er ook knap uit, waarschijnlijk wel van een liefhebber geweest, en dat zijn de Duitsers al snel natuurlijk.

Voor wat betreft de koop..

Ik denk dat je hier gewoon aan vast zit. De afspraken zitten in een "te grijs" gebied. Deze auto mankeert wel wat, maar het zijn geen onoverkomelijke punten om kosteloos de verkoop te anuleren. (vanuit het standpunt van de verkopende partij)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 jan 2008, 11:06

Naja als het een heel lullig klein roestplekje is.. dat is toch wel voor een kleine prijs te repareren? Dan is er ansich misschien weinig aan de hand.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 jan 2008, 11:17

Tenzij je hem voor 20 weg doet isie te duur in dit topic denk ik :D Wel een gave auto trouwens.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 jan 2008, 11:31

Rico v Velzen schreef:
Voor wat betreft de koop..

Ik denk dat je hier gewoon aan vast zit. De afspraken zitten in een "te grijs" gebied. Deze auto mankeert wel wat, maar het zijn geen onoverkomelijke punten om kosteloos de verkoop te anuleren. (vanuit het standpunt van de verkopende partij)
Afspraken in een grijs gebied werken natuurlijk twee kanten op Rico. Het is heel simpel, de wagen is onder voorbehoud van een AKK verkocht (zoals ik het begrijp). De garage wil niet alles verhelpen dus is er geen deal. Simpel! Roest wat verwijst naar een slecht gerepareerde schade is juist een aanleiding om een auto niet te kopen en dat zijn juist de dingen die je wil achterhalen met een AKK :wink: Gewoon bedanken en weglopen.

Fabian heeft o.a. naar eenzelfde Z3 gekeken daar als ik en de garantie voorwaarden van de beste man zijn ook niet 100%. Hij geeft bijvoorbeeld 2 maanden garantie op motor en bak (wat ik nogal mager vind voor auto's van 15-20K). Een zwetende koppakking houdt het vast nog wel 2 maanden uit dus daarom heeft ie geen zin om em te vervangen.

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2008, 11:39

Niels, waarom dan eerst kopen en niet eerst laten keuren ?

Dan voorkom je toch problemen en discussie ?

Aan de andere kant dit is wel een auto van 8 jaar oud en dan kun je geen nieuwstaat verwachten.

Niels

Bericht door Niels » 24 jan 2008, 11:57

Op zich heb je niet helemaal ongelijk maar onder voorbehoud van een AKK kopen is niets mis mee natuurlijk. De AKK was niet positief dus geen deal. Afkeuring of "zware" afkeuring is hetzelfde. Over zwaar kun je discusieren maar dit is zwaar genoeg in de ogen van een koper. Het is een optelsom niet gewoon ff een dingetje wat vervangen moet worden. Koppakking is een maar roest is gewoon absoluut not done. Als de verkoper dit laat fixen dan wordt ff bijgespoten en zit je volgend jaar met de gebakken peren. :roll:

Nieuwstaat is niet genoemd Rico en je moet realistisch zijn in wat je koopt dat ben ik met je eens maar als je 18K uitgeeft aan een auto dan vind ik dat het gewoon tip top in orde moet zijn. Dat een auto niet nieuw meer is dat mag je alleen zien aan gebruikerssporen en verder niet. Je koopt geen Golf met 3ton op de klok :wink:

Daarnaast ben ik er destijds geweest en BMW, tjonge dat was het toch helemaal. Kwalitatief gewoon perfect enz. enz. nou waarom verkoop je dan eentje met roest en lekkage :P

Kortom; AKK was negatief en dus is er geen deal PUNT. (imho)

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2008, 12:07

Niels, ik heb aleen nog niet gelezen dat die afgekeurd is. Alleen dat er tijdens de keuring diverse zaken naar voren zijn gekomen (zie post 1)

In het keuringsrapport kan toch staan dat deze punten niet zodanig zijn dat de auto afgekeurd word ? Of mischien staat in het verkoopcontract wel (kleine lettertjes) dat de verkopende partij de kans moet krijgen om de punten die bij de aankoopkeuring aan het licht komen te herstellen.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 24 jan 2008, 12:18

Ha, die Rico;

Zover ik weet geeft een AKK geen overall (al dan niet bindende) uitkomst die je als goed- danwel afgekeurd kunt beschouwen,
maar eerder een rapportage van de gebreken/minpunten en eventueel ook de te verwachten extra onkosten.
Aan de beide betrokken partijen om daar samen verder uit te komen.

Niels

Bericht door Niels » 24 jan 2008, 12:19

Goed -of afkeur is niet iets wat de keurmeester beslist. Dekra verschaft inzicht in de staat van de auto en daarbij een (aantal) aanbeveling(en). Als koper moet je daar je conclusie uit trekken:
Nadat de Nationale Auto Pas is geraadpleegd en het voertuig op schade in het verleden is gecontroleerd, ontvangt u de bevindingen middels een overzichtelijk rapport. In de rapportage wordt middels codes aangegeven wat dient te worden vervangen of hersteld, ontbreekt, afgesteld, vastgezet of bijgevuld moet worden.
Er komen dus zaken naar voren die ofwel gefixt dienen te worden, ofwel financieel verekend kunnen worden of dermate onacceptabel zijn dat de koper van de koop afziet.

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2008, 12:22

Hans, zoiets dacht ik, dus dat kan inderdaad veel stof tot discussie geven, en zeker een reden om vooraf geen koopovereenkomst te tekenen lijkt me.

Wat wel een nadeel is, is dat autohandelaren/bedrijven een auto niet willen laten keuren als die nog niet is gekocht. Kan ik me ergens wel iets bij voorstellen omat dit veel roompslomp geeft waar je als verkopende partij niet veel beter van word, vooral omdat er altijd wel iets is te vinden bij een oudere auto waar iets aan kan mankeren. Geen koe zo bont of er zit wel een vlekje op.

Casper

Bericht door Casper » 24 jan 2008, 12:50

Ik zou gewoon zeggen dat die roest verholpen moet worden, en jullie de kosten voor een koppakking delen ofzo. Maw gewoon €2000 van de prijs af, of er is geen deal. Geen rechter die daar aan zal twijfelen...

Erik335i

Bericht door Erik335i » 24 jan 2008, 14:55

Er zit 2 maanden garantie op de motor en versnellingsbak, en nu is er dus juist een lekkende koppakking en lekt er ook olie in/op de versnellingsbak, terwijl ze aangeven dat deze dingen niet verholpen worden.

Dit zijn in principe dingen die zelfs onder de garantie vallen volgens mij, dus erg vreemd dat ze dan voor aankoop dit niet willen repareren.

Ik ben nog steeds in afwachting van het volledige rapport.

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2008, 14:59

Het is zeker die beruchte garantieregel "alleen op draaiende delen" :? :roll:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 jan 2008, 16:49

Rico v Velzen schreef:Het is zeker die beruchte garantieregel "alleen op draaiende delen" :? :roll:
Nah nog specifiek naar gevraagd. Nee was echt op alle motor- en versnellingsbak onderdelen. Uhuh.. :)

Het mooie is nog dat Erik opdracht heeft gegeven voor die Dekra keuring. Nu blijkt dat Autosale zichzelf als opdrachtgever heeft aangemerkt waardoor Erik niet direct over het rapport kan beschikken. Het rapport gaat dus via Autosale naar Erik.. wat zouden ze er aan aanpassen en veranderen? =)

Niall

Bericht door Niall » 24 jan 2008, 17:05

Maurice Graber schreef:
Rico v Velzen schreef:Het is zeker die beruchte garantieregel "alleen op draaiende delen" :? :roll:
Nah nog specifiek naar gevraagd. Nee was echt op alle motor- en versnellingsbak onderdelen. Uhuh.. :)

Het mooie is nog dat Erik opdracht heeft gegeven voor die Dekra keuring. Nu blijkt dat Autosale zichzelf als opdrachtgever heeft aangemerkt waardoor Erik niet direct over het rapport kan beschikken. Het rapport gaat dus via Autosale naar Erik.. wat zouden ze er aan aanpassen en veranderen? =)
Effe bellen met de DEKRA in Uden dan

http://cms.dekra-services.de/nl/nl/index.php?id=29

Shakes

Bericht door Shakes » 24 jan 2008, 17:35

Ik snap er niks van eigenlijk.......

Heb je al geld neergelegd? Zo nee wegwezen?! Zo ja kopen

N.

Erik335i

Bericht door Erik335i » 24 jan 2008, 18:17

Ik heb 1750 als aanbetaling gedaan (10%). Maar de koop is onder voorbehoud van de Dekra keuring. Uit de Dekra keuring blijkt dat er erg veel mis is met de auto. Dus ik besluit hem nu niet te kopen.

De vraag is alleen hoe makkelijk ze mij die aanbetaling terug gaan geven. Dat ik in mijn recht sta is zeker, maar of zo'n garage mee werkt is een tweede.

Shakes

Bericht door Shakes » 24 jan 2008, 18:19

Aaah ok

Succes ermee!

N.

HSR

Bericht door HSR » 24 jan 2008, 18:33

Ik vraag me dan af, overigens absoluut niet om lullig c.q. stekend te doen.

Waarom 1750 Eu aanbetalen voor een wagen waar je op voorhand toch wel had kunnen aanvoelen dat er iets mee zou zijn. Zichtbare! roest op een wagen van 2000 duidt alleen maar op zeer onvakkundig gerepareerde schade. Let wel, we hebben het over zichtbare roest wat 9 van de 10 keer duidt op nog heel wat meer roest op de minder zichtbare plaatsen. Daarnaast is het ook zeer ongewoon dat een 2000 330i een lekkende/zwetende koppakking heeft.

Als laatste tip kan ik je alleen maar meegeven dat je dergelijke auto's bij een officiele bmw consessiehouder moet kopen, het liefst nog met 2 jaar garantie welke bmw geeft op wagens tot 150K kilometers op de klok. Vanzelfsprekend ben je meer kwijt, maar je hebt ook wel veel zekerheid.

Voor de rest veel succes met de afhandeling, een zepert tegenkomen is nooit leuk.

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2008, 18:40

Als laatste tip kan ik je alleen maar meegeven dat je dergelijke auto's bij een officiele bmw consessiehouder moet kopen, het liefst nog met 2 jaar garantie welke bmw geeft op wagens tot 150K kilometers op de klok.
Alleen mogen ze dan niet ouder zijn dan 5 jaar, en dan zit je toch rond de 26 a 28k te shoppen. (goedkoopste huisselectie 330i is momenteel 27500)

Plaats reactie