E36 325's

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 16 jan 2008, 16:38

Wat onderstel betreft ben ik er nog niet helemaal uit. B8 + eibach lijkt me wel wat. Later evt antiroll-bar, als het driften mij goed gaat bevallen en dit hiervoor helpt.

Remmerij achter heb ik DS2500 blokken liggen, rest blijft standaard.

Voor komt dus 3.2 M3 remmerij met Carbone Lorraine RC6 blokken. Moet toch wat probeeren :lol:
Tristan schreef:B8 + veren = B12 Tuning Kit.

Dus niet los B8 bestellen en veren los bestellen. Gewoon de B12 bestellen, dan heb je de complete set.
Wat voor veren?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 16 jan 2008, 17:45

Is AST niet wat voor je onderstel Rene?

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 16 jan 2008, 18:22

Frank, waar kan ik informatie en prijzen vinden van AST? Niet op de eigen site helaas.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 jan 2008, 18:55

Gewoon even informeren. Maar van anderen weet ik dat Sportline I net even boven de 1000 euro zit.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 16 jan 2008, 22:43

Rene / Hazze schreef:
Niels schreef:Pro Kit voor de snelle beslisser :wink:
De pro kit voor de e36 6cil <'92 heb ik helaas al verkocht. Mocht je nog iemand weten voor de pro kit >'92 dan hou ik me aanbevolen. Voor 100eu mag die set weg.
Wat voor bouwjaar is de jouwe Rene? 100,- is wel erg goedkoop! Weet iemand het verschil tussen de veren >92 en <92?? Indien je een B8 set gaat kopen kun je hiermee rekening houden en de pro kit goedkoop scoren :D

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 16 jan 2008, 23:20

Prijzen van AST weet ik zo niet, zou ik even na moeten vragen bij een kennis van me die er zelf ook mee rijdt.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 17 jan 2008, 00:13

Bert ///M3 schreef:Gewoon even informeren. Maar van anderen weet ik dat Sportline I net even boven de 1000 euro zit.
www.supro.nl
Is gewoon ast als ik me niet vergis. Prijzen kun je op de site vinden.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 17 jan 2008, 08:58

Niels, die van mij is van november 91. Denk dat ik toch voor de combinatie bilstein eibach ga.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 17 jan 2008, 09:07

Same here. Die veren van 100e is niet veel opzich, maar ga het onderstel nu nog niet vervangen dus tzt neem ik wel een set. Zoals Tristan zegt, B12 of de B8/Eibach combi. Denk dat we er beide nu uit zijn.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 21 jan 2008, 10:25

Steven Nauta schreef: Differentieel:
Nu kunnen we een sper kopen van een 3.0 M3 voor 350e. Twee voor 600 moet misschien dan wel lukken. Ik weet dat het diff wel in het subframe past, maar past dit diff wel op de std 325 aandrijfas? Overbrenging is volgens mij beide 3.15?
Kan iemand hier op in gaan? Wat houdt het standaard sperdif van een M3 precies in? Overbrenging 3.15, en hoeveel % sper? Past het in een E36 325?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 jan 2008, 10:30

3.15 is erg lange verhouding voor een 325. Accelereert niet lekker snel.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 21 jan 2008, 10:32

Is dat aan te passen?

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 21 jan 2008, 10:39

Hmm standaard 325i diff is ook 3.15

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 jan 2008, 11:39

Ok dan zijn bak en diff verhoudingen op E30 dus heel anders dan E36. :oops:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 21 jan 2008, 11:47


Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 jan 2008, 12:00

Dennis Cavallino schreef:Ok dan zijn bak en diff verhoudingen op E30 dus heel anders dan E36. :oops:
Juist.

Bij een E30 is de 4 1:1 en bij een E36 is 5 1:1

Voor een 100% trackauto is 3.15 nog steeds te lang, maar voor op de weg is het prima.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 21 jan 2008, 13:31

Bert, is die verhouding aan te passen in zo'n differentieel?

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 21 jan 2008, 13:39

Ik zal ook nog wel wat straat kilometers maken met de 325, dus ik vind 3.15 prima. Deze overbrenging is ook relatief simpel aan te komen voor een fatsoenlijk bedrag. Een sper mist hij wel, dus gaat er zeker onder komen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 jan 2008, 13:50

Rene / Hazze schreef:Bert, is die verhouding aan te passen in zo'n differentieel?
Yep.

Kan je bij elke BMW tuner laten doen, Bas Roos, Hein Koopman enz. Je kan ook je sperwaarden veranderen naar 40% als je dat zou willen.

Zo heb ik voor mijn rode M3 het diff laten verbouwen van 3.23 naar 3.62 en op de gele M3 komt een 3.91 diff in plaats van een 3.15 met opgewaardeerd platenpakket.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 21 jan 2008, 13:56

Oke dat is wel fijn. Kun je vertellen wat zo'n verbouwing kost? Van sper en diffverhouding?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 jan 2008, 14:04

Ligt er net aan wat je hebben wil.

Ik was voor een setje andere tandwielen inbouwen, met nieuw lagertje, nieuwe olie, in en uitbouw onder de auto toen 350 euro ex kwijt. Had ik wel mijn eigen tandwielen meegenomen.

Compleet diff, met gereviseerd binnenwerk, 3.91 verhouding, speciale assymetrische drukringen voor 45% sper, 25% gas los, 4 plaats ipv 2 plaats kostte me 1500 euro. Heb je wel alles nieuw :)

Zelfde idee, dus heel binnenwerk gereviseerd en overnieuw opgebouwd maar dan 3.91, 40% sper beide richtingen dmv andere drukringen, standaard 2 plaats kostte iets van 1100 euro.

Meer opties = meer $$$

Heb je nog andere opties zoals een Quaiffe ATB diff, zit je aan 1000 euro oid en nog wat inbouwkosten, andere verhouding ben je ook zo rond de 1500 kwijt denk ik.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 21 jan 2008, 14:11

Hm dat is wel weer erg veel. Ik denk als we zo'n E36 M3 sperdif kopen voor 300E en voor 200/300E laten verbouwen, dan is het te doen...

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 21 jan 2008, 14:20

Ik ben gewoon een student die het el cheapo eronder wil hebben :lol: 300/350e voor een m3 diff vind ik mooi. Zolang ik maar veilig op weg ben, hoef ik niet al die hi tech meuk erin. Ben al blij dat ik deze e36 een beetje naar eigen wensen op kan bouwen en hiermee de nodige DF kan hebben. Zoals de 325 er nu bij staat was de 318is beter :oops: Dus remmen + onderstel + diff + stoel kan hij wel gebruiken

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 jan 2008, 14:39

Rene / Hazze schreef:Hm dat is wel weer erg veel. Ik denk als we zo'n E36 M3 sperdif kopen voor 300E en voor 200/300E laten verbouwen, dan is het te doen...
Dan moet je de te koop sites in de gaten houden. E36 word ook populairder bij de cirucitdagen enz dus je ziet steeds meer dat er ook kortere diffjes in omloop komen. Stond laatst nog een 3.91 sper op Pittalk.nl voor 600 euro, 2 dagen mee gereden na revisie.

Het lastige bij een E36 is gewoon dat kortere diffs lastig te krijgen zijn. Bij een E30 kan je van alles krijgen, 3.73, 3.91, 4.10, 4.27 het is allemaal in omloop. Sperhuis er in schroeven en klaar.

Bij een E36 heb je 2.93 op de 328, 3.15 op de 325i en M3, 3.45 op de 320i en 4 cylinders, en dan ineens 4.45 op sommige automaat modellen. Tussen 3.45 en 4.45 zit dus vrij weinig. Alleen de USA 6 cylinder automaten hebben 3.91 volgens mij. Betekend dat je bijna altijd zo'n ding moet laten bouwen, of onderdelen overal vandaan scharrelen om er zelf 1 te bouwen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 21 jan 2008, 22:36

Dit is wel wat voor jullie.

Een M3 inlaatspruitstuk met gaskleppen :)
[IMG:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v635/ ... 008553.jpg[/img]

Is dus al eens gedaan en zou dus passend te maken zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast