DF Licentiecursus 2008 + nabespreking

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Corvette

Bericht door Corvette » 02 jan 2008, 11:24

Volgens mij wordt de lijst nog niet bijgehouden. Zeker nog last van al die oliebollen :lol: :lol: :lol:

Gr.

Cor

René130i

Bericht door René130i » 02 jan 2008, 11:55

Volgens mij moeten we het zelf doen Cor :lol:

1. Peter - E30 M5
2. Tom van H. - E36 M3 sedan (+ hotel)
3. René - E36 325 (+ hotel)
4. Cor Dame -Z06 (- hotel)
5.
6.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 02 jan 2008, 12:21

Ik ben er ook bij, zonder hotel aub

Grtz,Hanz06 :wink:

René130i

Bericht door René130i » 02 jan 2008, 12:59

Grr

1. Peter - E30 M5
5. Hanz06 - Z06 (- hotel)
6.
7.
8.
9.
10.

Scooby Leo

Bericht door Scooby Leo » 02 jan 2008, 13:03

1. Peter - E30 M5
6. Scooby Leo 2x (- hotel)
7.
8.
9.
10.

@iko

Bericht door @iko » 02 jan 2008, 14:49

Ik heb in december in Assen een racecursus gedaan.
Vooraf twijfelde ik ook of ik in mijn eigen auto zou gaan of een auto zou huren. (Ik had al aardig wat keren met mijn eigen auto op het circuit gereden)
Na verhalen o.a. op dit forum heb ik besloten toch een auto te huren (E36 325 bij Koopman uit Winkel).

Dit was een goede keuze! Zelf heb ik geen schade gereden, maar om me heen zag ik flinke klappers gebeuren. M.n. de tweede dag. Diverse auto's zijn afgeschreven. Van minimaal 1 persoon weet ik dat hij ook naar het ziekenhuis moest ter check.

Je hoofd gaat op zijn cursus in een andere stand staan. Je denkt niet meer aan schades of risico's, je denkt alleen maar aan racen.
Zelf ben ik er tijdens regen 1x flink afgeschoten in het gras (gelukkig dus zonder schade).
Ook diverse uitwijkmomenten gehad in de regen (b.v. als ik van de auto voor me opeens koplampen zag ipv achterlichten). Verder een aantal "bijna" momenten gehad gedurende de 3 dagen.

Ook van de huurauto moet je de schades zelf betalen, maar van te voren had ik wel besproken wat het maximale bedrag zou zijn als hij total loss zou raken. Dit is aanzienlijk lager dan als ik mijn eigen 350Z zou afschrijven. Bovendien zijn kleinere schades aan dit soort auto's een stuk goedkoper dan als je je eigen auto weer in showroomstaat wilt krijgen (een paar krasjes of kleine deukjes is niet echt een probleem op een oudere huurauto).

Een voordeel van huren is dat je support krijgt. Als er iets stuk gaat wordt het meteen verholpen. In het uiterste geval staat er nog een reserve auto klaar. Ook bandenwissels (semi slick / regen) zijn mogelijk.

Ik zag een andere cursist waarvan haar motor plofte. 15 minuten later reed ze weer rond.

Als je zelf iets ouds gaat kopen, denk ik dat je kunt verwachten dat er iets stuk gaat (Een hele dag op het circuit is een flinke belasting voor een auto). Op dat moment is je cursus beëindigd.

De cursus is mij trouwens geweldig goed bevallen (ook nog een Eu-licentie weten te behalen).

Kortom, mijn adviezen:
- schrijf je onmiddelijk in
- Huur een auto bij een goede verhuurder (of koop een auto waarvan je overtuigd bent dat hij het vol houdt).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jan 2008, 17:02

Ik zou ook gewoon een oud barrel kopen of een (geprepareerde) BMW huren. Schade kost je hooguit je borg (en dat is een stuk minder dan wanneer je zelf een BMW koopt en prepareert met kuipje, gordels, etc.)

En ja, met een Starlet kun je ook rijden, die koop je echt voor een appel en een ei (van Knot, hehe).

Het gaat erom dat je veilig leert rijden en racen op een circuit, daar hoef je geen 200 pk of meer voor te hebben, dat komt later wel.

Dus inderdaad, allemaal inschrijven en laat je normale, mooie of bijzondere auto lekker thuis en koop iets leuks voor weinig, of huur gewoon. Koopman, Peter Molenaar en anderen verhuren allemaal auto's voor cursussen. Kost je de wereld niet, en is wel makkelijk, zeker als je met je normale, mooie of bijzondere auto naar het circuit rijdt en daar instapt in je huurhok. :)

Ik ben die dagen misschien ook aanwezig om een beetje mee te helpen.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 02 jan 2008, 17:42

Weer goed idee Peter!
Ik doe mee. Zonder hotel.
Kan ik meteen proberen of het geleerde op straat ook werkt. :wink:

Rupie

Bericht door Rupie » 02 jan 2008, 17:51

Toch is met je eigen auto rijden heel aantrekkelijk, afhankelijk of je een auto hebt die het een hele dag vol houd op het circuit....

Ik heb het in de huurauto zonder schade volgehouden en dat moet in de praktijk dus ook kunnen met je eigen auto.

Ik had natuurlijk wel een hele leuke huurauto een 325i Compact cupauto. Heeft wat gekost maar dan heb je wel maximaal plezier. Als je dus een leuke auto kunt huren...

Reactie's op de e30's waren wisselend, ik weet helaas niet welke huurder mensen mindertevreden over waren (dweilerig gedrag). Maar de prijs die hier wordt gehanteerd van 330 euro per dag is niet veel...

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 02 jan 2008, 18:47

Wat ik wel eens graag zou willen weten: Wat is het instap-niveau van de mensen die aan zo'n cursus deelnemen?

Het lijkt me dat het meestal doorgewinterde trackday-rijders zijn, die een stapje hoger gaan. Zeker als ik de lijst nu bekijk, is dat voor Peter & Tom zeker het geval.

Reden dat ik het vraag is dat ik zit te twijfelen of ik daar (nu) iets te zoeken heb. Het lijkt me supergaaf, het geld is er en het jeukt als de neten om het te doen. Maar met een ervaring van 15 rondjes Nordschleife, 1 dag bij Ron Simons, een trackday op Zolder en een driftcursus(je) van 3 uur, lijkt me dat onvoldoende om goed mee te kunnen doen op zo'n licentie-cursus.

Het is natuurlijk wel verschrikkelijk leerzaam. Maar misschien is het wel beter om nog even een jaartje de diverse circuits over te schuiven en in 2009 het alsnog te gaan doen.

Wat de algemene inschatting hier ?

René130i

Bericht door René130i » 02 jan 2008, 18:48

Genoeg beginners (like me) :wink: Lijkt me geen probleem.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 02 jan 2008, 18:59

@Erik, op zich zou ik me niet zo'n zorgen maken. Bij andere licentiecursussen doen ook mensen mee zonder enige ervaring, in combinatie met mensen die wel ervaren zijn. Nu begrijp ik dat het in dit geval juist de opzet is om met mensen te gaan die al enige- tot veel ervaring hebben. Je mag dan misschien geen "doorgewinterde trackday rijder" zijn, maar van enige ervaring is zeker te spreken. Gewoon meedoen dus! :D

Rupie

Bericht door Rupie » 02 jan 2008, 19:11

Erik Klootwijk schreef:Wat ik wel eens graag zou willen weten: Wat is het instap-niveau van de mensen die aan zo'n cursus deelnemen?

Het lijkt me dat het meestal doorgewinterde trackday-rijders zijn, die een stapje hoger gaan. Zeker als ik de lijst nu bekijk, is dat voor Peter & Tom zeker het geval.

Reden dat ik het vraag is dat ik zit te twijfelen of ik daar (nu) iets te zoeken heb. Het lijkt me supergaaf, het geld is er en het jeukt als de neten om het te doen. Maar met een ervaring van 15 rondjes Nordschleife, 1 dag bij Ron Simons, een trackday op Zolder en een driftcursus(je) van 3 uur, lijkt me dat onvoldoende om goed mee te kunnen doen op zo'n licentie-cursus.

Het is natuurlijk wel verschrikkelijk leerzaam. Maar misschien is het wel beter om nog even een jaartje de diverse circuits over te schuiven en in 2009 het alsnog te gaan doen.

Als bovenstaande reacties niet voldoende zijn, gewoon gaan!

Mijn ervaring was een paar rondjes in de 318i touring van mijn vader en met de cursus reed een gozertje mee van 13 jaar die niet eens kon schakelen, maar lol heeft ie gehad en volgens mij ook geen schade.

Luco

Bericht door Luco » 02 jan 2008, 19:15

Erik Klootwijk schreef:Wat ik wel eens graag zou willen weten: Wat is het instap-niveau van de mensen die aan zo'n cursus deelnemen?

gewoon meedoen
ik had pas twee keer een halve dag op een circuit gereden toen ik aan de cursus begon
als je een beetje gevoel voor autorijden hebt, pak je het heel snel op

Calavera

Bericht door Calavera » 02 jan 2008, 19:18

Ik heb het lijstje ff aangevuld. met daaronder lijstje voor twijfelaars.
Stel voor dat twijfelaar uiterlijk 25 januari (ofzo) ja of nee zeggen?

DF-ers die zeker gaan rijden.
1. Peter - E30 M5
6. Scooby Leo 2x (- hotel)
7. Jan Ozephius (- hotel)
8.
9.
10.

Onder voorbehoud/twijfelaars:
1. DDX
2. Calavera/Quoc - Starlet (-hotel)
3. Erik Klootwijk
4.
5.
6.
7.

Luco

Bericht door Luco » 02 jan 2008, 19:19

Cor Dame schreef:Ze hebben daar toch het mes niet op tafel zeker :shock: :?: :shock: :?: :shock:

Gr.

Cor
cor hier mijn cursuservaring
ik zou niet met een corvette meedoen
risico op schade is zeker aanwezig
6 auto's kompleet afgeschreven met 30 deelnemers

GESLAAAAAAAAAAAAAAAAAGGGGGGGGGGGGGGGGGGD

verder alles goed

gisteren inderdaad een akkefietje met een bmw en de zijkant van de vijf in elkaar maar zet morgen wel ff foto's neer van die BMW
die rijdt NOOIIIIIIIIIIIT meer ghehehehehehe

ja hij haalde me in vlak voor de tarzan bocht en hij dacht dat die met de bmw net zo laat kon remmen als ik, ja foutje.
dus hij schiet door en ik steekbinnendoor, maar ja met 70 pk trekt dat niet zo hard, dus de bmw komt er weer naast en schrikt dat ik er nog rij en gaat naar buiten, komt dus met vier wielen buiten de curb in het grind en hij blijft vol gas geven en komt me dus voorbijin het grind, helaas voor hem eindigt het grind met een kuiltje voor het gras begint en hij schiet dus zon 2 cm voor me langs haaks de baan over (80km) ongeveer en ramt hem vol in de vangrail, en ja dan stuiter je terug en dat was dus in de bijrijderskant van de vijf

maar ja voor hem is het erger

975 huurauto
1300 voor cursus en hotel
150 vangrail
en ff 2500 aftikken omdat die de bmw los heeft gereden
neus staat ongeveer 20 cm om
achterkant ook helemaal aan gort
slappe hokken die bmw's
hier dan de foto's van de bmw-versus vijf :D :D :D :D

[img:640:427]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... all%29.jpg[/img]

je ziet dus dat de bmw er erger aan toe is, waardeloze hokken :D :D :D :D :D :D :D :D

kijk en hier heeft de andere vijf rijder hem op zijn dak gelegd
wel in de juiste bocht, namelijk de renaultbocht
ja als je het doet, doe het dan in de juiste bocht.
binnen 3 uur reed die weer (Y) (Y) (Y) (Y)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 02 jan 2008, 19:37

Zonde, maar dit volg ik even niet:

975 huurauto
1300 voor cursus en hotel
150 vangrail
en ff 2500 aftikken omdat die de bmw los heeft gereden

Als je dus zo'n wagen total loss rijdt moet je de waarde van de wagen ook nog even aftikken ?
dus hij is in dit geval 2500+975 euro kwijt geweest puur voor die auto?

Luco

Bericht door Luco » 02 jan 2008, 19:40

yeps
goed gerekend

je huurt de auto en als je hem totall rijd moet je de restwaarde betalen
in dit geval vond de verhuurder de auto 3500 euro waard
dus wel even goed de dagwaarde van die hokken bespreken
naar mijn mening leven ze dus van het totallos rijden van die hokken :D

frankv

Bericht door frankv » 02 jan 2008, 21:51

prima initiatief!

als ik mijn 328 coupe nog had gehad, zou ik zeker mee hebben gedaan, nu weet ik het niet met de M3 vs een huur E30 die je ook nog eens kunt aftikken als je schade rijdt

het is inderdaad een erg goed idee om voor het huren een dagwaarde af te spreken zodat je niet voor het blok wordt gezet als je hem met schade terugbrengt, dan zit er zo 500-1000 euro bij

misschien nog even nadenken over een occasion for the occasion

frank

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 02 jan 2008, 21:54

Leerzaam, deze discussie. Ik zal een rolkooi in mijn GT3 monteren. :idea:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 03 jan 2008, 01:40

Dat lijkt me meer dan genoeg ervaring. Voor zover ik weet word je beoordeeld over vier rondjes (outlap, twee vliegende rondjes en een inlap) die je op gezond tempo en ongeveer over de ideale lijn moet rijden.
Dat is dus vrij makkelijk (ik ga echt enorm spijt krijgen van deze uitspraak als ik die rondjes verpruts :lol: ;)), maar ik bedoel: je hoeft niemand in te halen, uit te remmen, je lijn te verdedigen of anderszins gekke capriolen uit te halen (tijdens het afrijden). En zelfs als je in die rondjes een keertje spint is dat geen drama, zolang je maar laat zien vlot en goed over het circuit te kunnen gaan.

Ter illustratie: vorig jaar is volgens mij iedereen die de cursus bij Hans Deen volgde geslaagd en daar zaten zeker ook de nodige absolute beginners tussen. Het verschil zal hem er misschien in zitten of je een clublicentie (daarmee kun je al ZAC rijden bijv.) of een EU licentie (daarmee kun je bijna alles rijden behalve hogere formule-auto's volgens mij) krijgt, maar als je het meer ziet als een paar leerdagen is dat ook niet zo heel belangrijk.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 03 jan 2008, 06:43

Het is toch alleen voor DFers :?: Want dan durf ik het wel aan met de Dax ik wil juist beter leren rijden met de Dax met 270pk en 700kilo.. en niet met een of ander oud BMW hok.. :? Licentie lijkt mij niet echt nodig, wedstrijden zal toch nooit gaan doen.

Scooby Leo

Bericht door Scooby Leo » 03 jan 2008, 07:08

Daar zit ik dus ook mee Hans. Ik wil juist met mijn Type R meer ervaring opdoen en niet met een BMW-tje. Volgens mij bepaal je als groep hoe er gereden wordt en hoe je met het materiaal en elkaar omgaat.

Hans en Cor nemen de Vette mee en Jan zijn GT3 verwacht ik. Zij zitten ook niet op schades te wachten door allerlei rare uitremacties en inhaalpogingen. Ik ga er nog even over nadenken maar ik veracht toch dat ik de Type R meeneem . De auto is op de kooi na volledig circuit opgebouwd. Misschien dat ik tegen die tijd nog een kooi inzet.

gr Leo

Maik

Bericht door Maik » 03 jan 2008, 08:36

Wat Hans zegt, als er een groep DF-ers kan worden samengesteld dan lijkt het mij geen punt dat je met je opgepoetste trots gaat rijden, iedereen van die groep zal echt wel goed opletten voor elkaars auto'tje :idea: :?: Maar dan moet je wel die zekerheid hebben, er moeten niet teveel of te weinig DF-ers zich dan aanmelden.

Hoe groot is 1 groep?

Luco

Bericht door Luco » 03 jan 2008, 08:46

Maik schreef:Wat Hans zegt, als er een groep DF-ers kan worden samengesteld dan lijkt het mij geen punt dat je met je opgepoetste trots gaat rijden, iedereen van die groep zal echt wel goed opletten voor elkaars auto'tje :idea: :?: Maar dan moet je wel die zekerheid hebben, er moeten niet teveel of te weinig DF-ers zich dan aanmelden.

Hoe groot is 1 groep?
het probleem is dat je niet alleen in groepjes blijft rijden (teninste dat was bij ons zo)
op een gegeven moment gaat iedereen de baan op en staan de instructeurs her en der te kijken hoe het gaat
in de groepjes gebeurt meestal niks omdat je dan netjes om de beurt of achter elkaar een stuk circuit rijdt
wij hadden groepjes van een auto of zes a zeven

Plaats reactie