Inrijden nieuwe auto

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 01 jan 2008, 19:12

Jan Visser schreef:
Niels schreef:
Wat voor plannen heb je zelf eigenlijk allemaal met de Honda??
- Type-S zuigers voor hogere compressie
- Geflowde en een mega gevlakte cilinderkop
- Andere kleppen voor een nog iets hogere compressie
- Andere lichtere klepveren en schotels voor een hoger toerental
- Andere nokkenassen (weet nog niet exact welke)
- Een eigengemaakt uitlaatspruitstuk naar een voorbeeld van de beste die er te verkrijgen is, maar 1200$ kost om te laten maken in the states.
- Ander inlaatspruitstuk + throttlebody

Dat was t voorlopig zo'n beetje :)
Skunk2 heeft leuke spulletjes (oa nokkenassen).. voor jouw blok. En qua kosten valt het ook reuze mee. ;)

Welk merk spruitstuk heb je het over eigenlijk ?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 01 jan 2008, 19:26

Mooie plannen Jan 8) De compressie verhouding moet overeenkomen met de nokkenasen die je gaat kiezen evenals de klepgrote lijkt me. Heb je een bepaald streefvermogen?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 01 jan 2008, 20:04

Worden de meeste auto's niet al ingetrapt als ze de boot/trein enz. af komen gereden? :wink:
Met koude motor volgas de begrenzer injanken :lol: Onder het motto van: hoe sneller geladen/gelost hoe beter, want tijd is geld :wink:

En wat voor auto het dan is, maakt niet voor die jongens ook niet uit. Ooit eens een filmpje gezien hoe een Porsche werd geladen....

Als een motor al met hoge toeren heeft gedraaid, komt het inrijden niet meer zo krap. Belangrijkste is en blijft dat de motor op bedrijfstemperatuur is, voordat de motor (zwaar) wordt belast!

De spanningen van het gieten zijn er ook pas na 80.000 a 100.000 km uit. Of die regel tegenwoordig nog staat weet ik niet met alle lichtmetalen legeringen die er worden gebruikt.

Ik had ook altijd het idee dat een motor rustig in te laten draaien het beste was. Totdat ik m'n V8 racemotor liet afstellen op een testbank.....binnen nog geen half uur draaide de motor 8500 toeren.

Inrijden moet je doen wat jezelf het beste lijkt. De engineers hebben er tijdens het ontwerpen en ontwikkelen al over nagedacht, hoeven wij niet meer te doen.

Als je de motor maar met respect behandelt, dat is het belangrijkste :wink:

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 01 jan 2008, 21:00

Beetje toppic vervuiling :wink:
Skunk2 heeft leuke spulletjes (oa nokkenassen).. voor jouw blok. En qua kosten valt het ook reuze mee. Wink

Welk merk spruitstuk heb je het over eigenlijk ?
Ik zit ook te twijfelen over Skunk2. Stage 2 van de tuner reeks, of stage 2 van de pro series. Het zit er een beetje om met de compressie die ik in gedachten heb. En het spruitstuk waarover ik het had is van het merk SMSP. Schijnt het beste te wezen wat er is voor de H22A. Alleen die 1200$ en lange wacht tijden :?
Mooie plannen Jan Cool De compressie verhouding moet overeenkomen met de nokkenasen die je gaat kiezen evenals de klepgrote lijkt me. Heb je een bepaald streefvermogen?
Ergens rond de 220 en 230 pk's zou mooi wezen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 02 jan 2008, 00:55

Auto van mij werd na 500km al gechipped en op de bank gezet. Resultaat 266pk en 406Nm. Qua inrijden gewoon warmrijden en gas geven, met het liefst zoveel mogelijk verschillende toerentallen.

Na 36K weer op de bank en voila: 280pk en 415Nm, met minimale olieverbruik.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 jan 2008, 05:08

Niels schreef: @Arthur: reken maar op 40Kkm voordat ie echt los is :wink:
Huh??
:shock:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40201
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 jan 2008, 11:27

Na 500km al top/banken zou ik dus niet doen... hoge olietemp etc.. chippen prima, maar ik zou t bij stoplichtsprintjes houden tot ie wat meer km gelopen heeft.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 jun 2006, 20:29

Bericht door Erick » 02 jan 2008, 11:35

- Andere lichtere klepveren en schotels voor een hoger toerental
Denk dat je zwaardere bedoeld want bij een hoger toerental heb je volgens mij met lichtere veren kans dat ze niet helemaal sluiten en dat je van die zwevende kleppen krijg en dat lijkt me niet goed voor je motor.

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 02 jan 2008, 13:04

Hij bedoeld denk ik stuggere klepveren van een lichtere legering.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 02 jan 2008, 14:53

Knot schreef:Na 500km al top/banken zou ik dus niet doen... hoge olietemp etc.. chippen prima, maar ik zou t bij stoplichtsprintjes houden tot ie wat meer km gelopen heeft.
Op de bank is in principe hetzelfde als een sprintje. Gewoon in 3e versnelling van ca. 1000 rpm naar max. toerental. En dat is 2x gebeurt op de bank. JD had het me anders echt wel afgeraden. Hij gaf aan dat het geen probleem was.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40201
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 jan 2008, 14:57

Oke, ik dacht dat er altijd in 4 getest werd en dan trek je m natuurlijk wel richting de 200...

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Bericht door Ahmed » 02 jan 2008, 20:15

TopFuel schreef:Worden de meeste auto's niet al ingetrapt als ze de boot/trein enz. af komen gereden? :wink:

Wat ook veel schijnt te gebeuren is dat de autofabrikant bij de fabriek de auto al maximaal op zijn klote geeft om de auto te ''testen''???

Bij suzuki motoren schijnt het nog anders te gaan. Motor gaat voor dat hij de fabriek uit komt op de bank en wordt koud vol gas alle 6 de versnellingen doorgejaagd...
Ja. :wink:

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Bericht door Ahmed » 02 jan 2008, 20:22

[img:500:315]http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/ ... 10.500.jpg[/img]

[img:500:315]http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/ ... 18.500.jpg[/img]
A GT-R goes through its break-in procedure on the test track that surrounds the assembly plant.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 03 jan 2008, 22:24

Pascal schreef:Hij bedoeld denk ik stuggere klepveren van een lichtere legering.
Helemaal goed. De nieuwe klepveren schijnen goed te zijn voor meer dan 10000 toeren en het scheelt zo'n 6 gram per veer (48 gram voor de originele veer en 42 gram voor de nieuwe). En de schotels schelen 5.6 gram per stuk ( 13.2 voor de originele en 7.6 voor de nieuwe). Alles beetje helpen........

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 04 jan 2008, 09:28

Meerdere theoriën gelezen en meerdere in praktijk gezien, maar ken genoeg auto's die vanaf dag 1 afgebeuld zijn en ook geen olie gebruiken.
Zelf lijkt me gewoon dat je zooi netjes warmrijdt/af laat koelen en in de eerste periode idd niet tot extreme olie temperaturen laat komen (+120 graden werk ed).

Waar blijft die foto van die S4?

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 04 jan 2008, 09:30

[img:500:315]http://a332.g.akamai.net/f/332/936/12h/ ... 18.500.jpg[/img]

Wat een HEFTIG uitlaatsysteem !!! :shock:

Thx for het plaatje !

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 08 jan 2008, 16:39

Kasteel schreef:Meerdere theoriën gelezen en meerdere in praktijk gezien, maar ken genoeg auto's die vanaf dag 1 afgebeuld zijn en ook geen olie gebruiken.
Zelf lijkt me gewoon dat je zooi netjes warmrijdt/af laat koelen en in de eerste periode idd niet tot extreme olie temperaturen laat komen (+120 graden werk ed).

Waar blijft die foto van die S4?
Ik weet niet hoe het met tractoren zit, van 1 van onze tractoren hebben wij nauwelijks geschiedenis. weinig draaiuren, en 2 jaar oud. Deze neemt nog wel een beetje olie, maar die andere (die we laatst ingeruild hebben op een nieuwe) had meer dan 7000 draaiuren, en was 17 jaar oud. Altijd eerst goed warmgereden, en dan pas maximaal belasten. Dronk geen druppel olie. Ook kon je het wel merken als de motor warm is of nog een beetje koud, want met 13 ton erachter bij 2300 tpm komt de turbo erin, en met een warm blok trok ie dan makkelijker. Verder nooit problemen mee gehad. Mijn pa heeft hem ingereden volgens bovenstaande "procedure". Alleen mijn opa reed er volgas mee als 'ie koud was, maar die gebruikte hem nauwelijks omdat 'ie te "high-tech" was.

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 08 jan 2008, 17:20

Mijn nieuwe motor met zuigerspeling 0.07mm !

Oude afgewerkte olie erin en 600km met wisselende belasting rijden.
Niet plankgas als een dolle, warm en wisslend belasten, liever niet op de motor afremmen.

Dan frisse olie er in en op de pijnbank voor de final mapping.
(toe nog rijdend! en dat gebeurt niet zuinig!)

1825cc 8 kleppen, 296pk 324nm max 8200 rpm
Max laaddruk 1bar.

Verwachte levensduur van de motor 10.000km.
Van de lader 1000km revisie/kontrole. (droog lopende lagers altijd)
Toerental lader rond de 18000rpm.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 08 jan 2008, 21:48

A1-G60 schreef:Verwachte levensduur van de motor 10.000km.
Van de lader 1000km revisie/kontrole. (droog lopende lagers altijd)
Toerental lader rond de 18000rpm.

:shock: Dat zou voor mij niet leuk meer zijn. :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 08 jan 2008, 22:14

Ja Allen, dit is een serieuze Golf 1 hoor 8)

Luco

Bericht door Luco » 08 jan 2008, 22:23

10.000 km kan je twee a drie seizoenen mee racen :D
echt serieus ja pfewwwwwwwww

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 08 jan 2008, 22:29

luco hornsveld schreef:10.000 km kan je twee a drie seizoenen mee racen :D
echt serieus ja pfewwwwwwwww
Nou ongeveer 1250km per jaar van apk naar apk.
Dus dan valt het weer mee.

Luco

Bericht door Luco » 08 jan 2008, 22:34

A1-G60 schreef:
luco hornsveld schreef:10.000 km kan je twee a drie seizoenen mee racen :D
echt serieus ja pfewwwwwwwww
Nou ongeveer 1250km per jaar van apk naar apk.
Dus dan valt het weer mee.
dan rij je heel weinig ja :D

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 08 jan 2008, 23:40

TopFuel schreef:Worden de meeste auto's niet al ingetrapt als ze de boot/trein enz. af komen gereden? :wink:

Wat ook veel schijnt te gebeuren is dat de autofabrikant bij de fabriek de auto al maximaal op zijn klote geeft om de auto te ''testen''???

Bij suzuki motoren schijnt het nog anders te gaan. Motor gaat voor dat hij de fabriek uit komt op de bank en wordt koud vol gas alle 6 de versnellingen doorgejaagd...
Niet alleen Suzuki doet dat. Sowieso Ducati ook met elke motor (al dan niet ingebouwd).

Trouwens een onderhoudsmonteur van scheepsmotoren heb ik dat ook wel eens gevraagd hoe ze eigenlijk scheepsmotoren "indraaien". (Van binnenvaartschepen dan.)

Ook gewoon door eerst warm te draaien en dan een uur of zo volgas te gaan varen. Dat schijnt beter te zijn dan de wisselende belastingen of stationair draaien.

Maar goed, dat gaat een beetje tegen mijn gevoel in. Ik spaar motoren niet, maar draai ze wel eerst goed warm (en laat ze ook "afkoelen" door rustig te rijden voor stilstand).

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 09 jan 2008, 07:39

Bij scheepsmotoren praat je over 200 toeren of zo. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Darudevampire en 4 gasten