Winterbanden en marketing

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dutch

Bericht door Dutch » 06 dec 2007, 21:32

Op droog of op nat?

In zo'n volle waterbak kan ik me er nog iets bij voorstellen, idem met bermrijden. Het profiel van een winterbanden kan nu eenmaal meer verstouwen.

Juist daarom heb je op droog of op een 'gewoon' natte weg bij deze temperaturen juist minder grip: gewoon minder rubber op de weg.

En wat voor zomerbanden zijn het contrast bij een uitwijkproef? Ik zwalk nu echt letterlijk met mijn winterbanden en ben ik ook veel zijwindgevoeliger. Sturen gaat een stuk minder direct, vanwege die zachte wangen die door dit weer nog zachter zijn. Het scherpe is totaal van de ST af en dat geeft erg weinig vertrouwen, moet ik zeggen.

En dat met die door Dennis zo aanbevolen Toyo's... :lol:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 dec 2007, 21:35

Nat.
Jouw gevoel onderschrijf ik ook wel al is het wel minder geworden nu ik een V-band heb ipv een H-band voorheen.
Deze bevallen mij echt stukken beter.

Dutch

Bericht door Dutch » 06 dec 2007, 21:36

Rico v Velzen schreef:@Pascal ik snap je redenatie hoor. De straten hier zijn smal en de stoepranden soms erugh hoog :cry:
Is daar in 't hoge Noord'n geen natuur ofzo?

Ik ben hier - onder de rook van Amsterdam - met sneeuw urenlang helemaal dwars gegaan met de Skoda, met geen stoeprand in velden of wegen te bekennen. Vooral in maart '05, maar ook vorig jaar nog tijdens die paar dagen.

Ik zou zeggen, bring it on.

markk

Bericht door markk » 06 dec 2007, 21:57

Ik zwalkte werkelijk over de weg en ik en mijn vrouw zijn beide een keer geslipt.
Woehahahaha. En dat met een FWD ;-)

Mark.

Elmar

Bericht door Elmar » 06 dec 2007, 22:10

Het gevoel van "zwalken" komt natuurlijk ook door de lamellen in het profiel van de winterbanden.

Ik kan mij nog herineren met een drift/slipdag van Extreme Machines op Lelystad (in februari), dat bij de uitwijkproef op een natte baan een Subaru met winterbanden die proef met de hoogste snelheid nam.

SteV6

Bericht door SteV6 » 06 dec 2007, 22:46

Als je winterbanden met V-codering neemt heb je weinig last van zwabberen is mijn ervaring.

En eerlijk gezegd vind ik het wel leuk om een aantal maanden per jaar met een wat "lossere" auto te rijden. Lekker spelen met de lastwissel :wink:

SteV6

Tommy

Bericht door Tommy » 06 dec 2007, 22:59

Ik heb op m'n E46 m'n winterbanden gezet. Ik moet zeggen dat je er wel makkelijker stevig mee kan doorrijden met de diepe plassen van het regenseizoen. Maar dat heeft dan meer te maken met de bandenmaat 205/55r16 vs zomermaatje 255/35r18. Qua gevoel is de auto nu een stuk losser, wel vrij comfortabel nu. Zo slecht is de grip nog niet met alle prut en rotzooi op de weg. M'n E36 op zomerbandjes glibbert wel wat meer op de natte , ietwat modderige wegen in de omgeving. Of winterbanden noodzaak zijn? Mwoch, denk het ook niet. Nu zijn ze nog niet nodig. Die ene paar dagen dat het sneeuwt hebben ze wel nut. Als ik een garage had, dan gingen ze er pas onder als ik wist dat het ging sneeuwen.
Maar gezien de auto's op straat slapen en ik geen zin heb om pas te sleutelen als het kalotuhweer is zitten de bandjes er al op.

Joop

Bericht door Joop » 06 dec 2007, 23:22

SteV6 schreef:Als je winterbanden met V-codering neemt heb je weinig last van zwabberen is mijn ervaring.

En eerlijk gezegd vind ik het wel leuk om een aantal maanden per jaar met een wat "lossere" auto te rijden. Lekker spelen met de lastwissel :wink:

SteV6
Op droog wegdek krijg ik mijn eigen auto met gemak over vier wielen glijdend de bocht door gestuurd; dat gaat me niet lukken op de zomersloffen.

Vooral met zeer nat weer en sneeuw/ijzel heb je wat aan je winterbanden is mijn ervaring; maar op droog is de winterband zelfs bij vorst nog heer en meester.

SteV6

Bericht door SteV6 » 06 dec 2007, 23:31

Voor al onze hoog opgeleide DFers hier:

http://player.omroep.nl/?aflID=5972194& ... 14404e2cde

Thema: Banden

SteV6

Dutch

Bericht door Dutch » 06 dec 2007, 23:40

SteV6 schreef:Als je winterbanden met V-codering neemt heb je weinig last van zwabberen is mijn ervaring.
Die hebben ze helaas nog niet bedacht voor een auto van het formaat Fiesta. :lol:

jaydee

Bericht door jaydee » 07 dec 2007, 00:10

SteV6
Dit kan ik volledig onderschrijven. Ik rij in de winter op Toyo's met een H-codering en die voelen veel softer aan dan de Conti's met V-codering van SteV6. Ik wil ook wel V-codering, maar die verrekte Toyo's slijten niet hard genoeg! :roll: (ik rag nu al drie winters rond en de lamellen zijn nog steeds niet op :oops: )

Het is deze week trouwens gewoon te warm... Twee weken terug was het een stuk frisser, toen voelde de auto veel zekerder aan dan nu.
Toch blijf ik wel met winterbanden rijden; niet zozeer vanwege de voordelen die ze onder de huidige omstandigheden bieden, maar meer vanwege de fikse nadelen die de Conti SC2's ondervinden met veel water en modder op de weg.

Arthur

Bericht door Arthur » 07 dec 2007, 09:26

Dutch schreef:
Die hebben ze helaas nog niet bedacht voor een auto van het formaat Fiesta. :lol:
Da's wel jammer, die bevallen mij een stuk beter.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 08 dec 2007, 21:47

Elmar schreef: Ik kan mij nog herineren met een drift/slipdag van Extreme Machines op Lelystad (in februari), dat bij de uitwijkproef op een natte baan een Subaru met winterbanden die proef met de hoogste snelheid nam.
En dat probeerde jij toen te verbeteren volgens mij. :mrgreen: :wink:

TR6ME

Bericht door TR6ME » 09 dec 2007, 00:28

Inderdaad groot stuk marketing... In Nederland is het in de winter tegenwoordig zelfs boven de 7 graden... overdag. De genoemde tests zijn interessant: dat een zomerband het rond 0 graden beter doet en dat de winter (sneeuw) band enkel beter presteert op sneeuw.

Gewoon een setje M+S banden dus! :wink:

Ik zie de laatste weken alweer veel mooie bolides rondrijden met die lelijke ZWARTE STALEN VELGEN! Sukkels... hebben ze een mooie auto met lichtmetaal, kan er voor de winterbanden geen (eventueel zwart gespoten) lichtmetaal of een setje wieldoppen af !!! :lol: :lol: :lol:

Arthur

Bericht door Arthur » 09 dec 2007, 11:25

Zwarte velgen is ook "status" :wink:
Ik heb winterbanden ook voornamelijk omdat ik veel 's nachts en 's avonds onderweg ben.
Altijd voor de strooiers enzo aan.
Of je wordt "overvallen" door slecht weer.
Gewoon het zekere voor het onzekere.
TR6ME schreef: Gewoon een setje M+S banden dus! :wink:
M+S band is een winterband.
Dat staat tenminste wel altijd op mijn winterbanden.
Snap dus niet wat je met die kreet duidelijk probeert te maken?
Laatst gewijzigd door Arthur op 09 dec 2007, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 dec 2007, 11:31

TR6ME schreef:Ik zie de laatste weken alweer veel mooie bolides rondrijden met die lelijke ZWARTE STALEN VELGEN! Sukkels... hebben ze een mooie auto met lichtmetaal, kan er voor de winterbanden geen (eventueel zwart gespoten) lichtmetaal of een setje wieldoppen af !!! :lol: :lol: :lol:
Je snapt het niet helemaal...
Ik heb ze om LM liggen maar da's wel een gokje.
Ik ga nl op wintersport en moet ik dan sneeuwkettingen monteren dan help ik de velgen naar z'n grootje.
Dus is zwart staal zo dom nog niet.
Maakt niet uit wat ermee gebeurt en je hoeft niet schoon te maken.
Het staat idd minder mooi.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 dec 2007, 12:15

In Nederland tijdens de wintermaanden winterbanden boven normale banden willen prefereren is hetzelfde als zeggen dat een Range Rover vanwege z'n terreincapaciteiten de meest geschikte auto is om ons geasfalteerde landje te doorkruizen. Onzin dus.

Gemiddeld hebben we in Nederland per winter 5 sneeuwdagen (vorig jaar haalden we er misschien 2). Tijdens die dagen heb je met winterbanden in theorie een voordeel vanwege de dan veel betere grip en tractie. In de praktijk sluit je gewoon achter je eerste voorligger aan. Die heeft misschien ook winterbanden maar weet de capaciteiten van die banden niet te benutten en rijdt aldus als een slak. Of hij heeft gewoon zomerbanden en rijdt voor die 5 dagen naar de capaciteiten van z'n banden.

Voor die andere ruim 100 dagen van de winterse periode rijdt de bestuurder met winterbanden met minder stuurgevoel, precisie, grip en tractie dan z'n vergelijkbare auto met zomerbanden. Een slechte deal lijkt me. Leve de marketing. De bandenboeren zijn blij met jullie.

Bovenstaande zegt dus niets over het rijden in gebieden waar het heuvelachtig is en waar echt veel sneeuw ligt. Rij je daar veel dan zijn winterbanden bijna een must.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 dec 2007, 12:22

Zoals met alles; jij hebt gelijk, Hielke :wink:

TR6ME

Bericht door TR6ME » 09 dec 2007, 12:29

Arthur schreef:
TR6ME schreef:Ik zie de laatste weken alweer veel mooie bolides rondrijden met die lelijke ZWARTE STALEN VELGEN! Sukkels... hebben ze een mooie auto met lichtmetaal, kan er voor de winterbanden geen (eventueel zwart gespoten) lichtmetaal of een setje wieldoppen af !!! :lol: :lol: :lol:
Je snapt het niet helemaal...
Ik heb ze om LM liggen maar da's wel een gokje.
Ik ga nl op wintersport en moet ik dan sneeuwkettingen monteren dan help ik de velgen naar z'n grootje.
Dus is zwart staal zo dom nog niet.
Maakt niet uit wat ermee gebeurt en je hoeft niet schoon te maken.
Het staat idd minder mooi.
Arthur: ik snap het wel helemaal. :wink: De functionaliteit met sneeuwkettingen en wintersport is duidelijk, lichtmetaal is dan kwetsbaar. Ik doel met name op het zgn. 'status' verhaal, mensen dus die denken dat van september tot diep in de lente met zwart stalen velgen rondrijden iets toevoegt. Net als drie weken voor de wintersport tot drie weken erna met de skibox op het dak rondrijden... Voor de Rover P6 heb ik ook een set winterbanden/velgen, de RVS wieldoppen gaan er dan wel gewoon op.

Mijn stelling is dat het er gewoon niet uitziet al die 'me too' auto's met zwarte velgen. Mooie wielen maken een auto àf, jammer om dan bijna een half jaar lang met een minder mooie auto rond te rijden, toch? :)

Hielke

Bericht door Hielke » 09 dec 2007, 12:30

Je mag me ook best ongelijk geven Arthur.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 dec 2007, 12:32

Dat heeft niet veel zin, Hielke.
Mensen geven hun menin g weer.
Het gaat om de manier van schrijven.
Zoals ik het lees is er bij jou geen andere mening dan jouw mening.
Je schrijft alsof het zo is zoals jij het zegt.
Alsof het een feit is.
Dat andere mensen een andere mening of ervaring hebben doet er dan niet meer toe.
Ik kan er volkomen naast zitten natuurlijk maar zo lees ik jouw posts altijd.
Sorry :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 09 dec 2007, 12:34

TR6ME schreef:Mijn stelling is dat het er gewoon niet uitziet al die 'me too' auto's met zwarte velgen. Mooie wielen maken een auto àf, jammer om dan bijna een half jaar lang met een minder mooie auto rond te rijden, toch? :)
Eens. Daarom wilde ik geen zwarte velgen.
Neem hiermee wel een licht risico, Ik ga nl nog wel op wintersport...

wooter

Bericht door wooter » 09 dec 2007, 13:03

Arthur, het probleem is dat vele mensen dezelfde ervaringen hebben: goede zomerbanden die bij normaal niét-sneeuw-weer gewoon véél beter scoren dan goede winterbanden. Om dan voor 5 maanden elke bocht onderstuurd door te glibberen omdat er 5 dagen per jaar sneeuw op de wegen ligt, is voor velen dan ook belachelijk.

M'n vrouw is Canadese, en vind dat de hele winterbandenheisa onzin is: daar hebben ze quasi altijd een witte kerst en winters met -10° en kouder, en rijdt quasi niemand met winterbanden. Winterbanden is voor die provincies in het noorden, weetjewel...

Arthur

Bericht door Arthur » 09 dec 2007, 13:32

Je bedoelt het Noorden van ons land?
Laat ik daar nu voor m'n werk rondrijden... :wink:

Ik onderschrijf ook die meningen wel.
Echter na mijn laatste ervaring/cursus op Lelystad denk ik er toch weer ietsie anders over.
Tevens heb ik nu een V-band ipv een H-band en dat scheelt ook al een halve wereld.
Als ik ander werk had gehad zou ik ze waarschijnlijk anders gebruiken.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 09 dec 2007, 13:43

Winterbanden? ik rij Landcruiser :-)
*(die ik voor de wintersport voorzien van all-seasons ivm. verplichting winterbanden etc maar anders niet.

zonder gekheid in de sneuuw is het gewoon 10x beter maar idd. al die klanten die nu bij ons langskomen omdat ze lekker goedkoop in Duitsland boodschappen willen doen 8000km per jaar rijden en dan winterbanden snap ik ook niet.

Wel verkopen we aardig wat setjes idd :-)

Plaats reactie