Zuinige benzine motoren (middelklassers)

Dit is ons algemene autoforum.
allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 19 nov 2007, 20:23

Speciaal voor Joy:
[img:560:373]http://www.autobild.de/ir_img/1320599_098cb3567f.jpg[/img]

:twisted:

Bij betaalbaarheid kom ik uit op de Vagjes. Zo'n Cup ding van de Polo of een standaard GTI.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 20 nov 2007, 09:28

De 1.8T's (met chiptuning) van VAG die ik gehad heb reden relatief zuinig.
1:12 was daar heel best mee te halen.
Die 5 cilinder van de Focus weet er heel wat meer door te jagen.
Alhoewel ik daar laats naar de Ring gemiddeld 1:9 tot 10 heb gehaald.
Terug was 1:7 gemiddeld.
M'n nieuwe Mondeo 2.0 diesel doet nu 5,5k gemiddeld 1:13,5, valt tegen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 nov 2007, 10:43

Vanochtend een rit in de M3, gewoon netjes aan de toegestane snelheid rustig gereden. gemiddeld 10,5 liter op 100 km. Over een rit van 28 kilometer.

Vind ik best zuinig voor zo'n type motor/auto.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 20 nov 2007, 10:44

Je hebt mail!

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 nov 2007, 10:52

120 cruisend kom ik wel op 1:12, geen geintje. Maar geef ik 'm van jetje gaan we naar 1: 5,73 in Duitsland jongstleden.LOL

In de dagelijkse praktijk 1:9 a 1:10. Da's zuinig voor zo'n motor.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 20 nov 2007, 10:59

Er vallen dus veel auto's door de mand! Zelfs de diesels, die juist omwille van het verbruik worden gekocht. Uiteraard speelt het rijgedrag een rol, maar toch is het erg teleurstellend. Denk dat BMW nog de meest fraaie cijfers laat noteren. Ook Honda is denk ik goed bezig met zijn motoren. Maar er moeten toch meer merken zijn die het wel voor elkaar hebben.

Die theoretische waardes uit folders, die welliswaar allemaal op exact dezelfde manier zijn gerealiseerd komen dus absoluut niet in de buurt van het werkelijke verbruik. Daar zou men eens een betere meet methode voor moeten bedenken. Ik hoevere zou je een merk aan kunnen spreken op deze forse afwijkingen?

Wellicht kan Fabian o.b.v. de werkelijke cijfers eens een lijstje maken van toppers qua zuinigheid.

Michel

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 20 nov 2007, 11:04

Ah, we zijn er weer.
De BMW's laten de mooiste cijfers zien.
:twisted: :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 20 nov 2007, 11:06

Arthur schreef:Ah, we zijn er weer.
De BMW's laten de mooiste cijfers zien.
:twisted: :wink:
Dit is geen BMW draad, laat dat ook zo, maar je zegt zelf al dat je over je diesel qua verbruik niet echt tevreden bent. (wat weegt jou mondeo)

Michel

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 20 nov 2007, 11:13

Is duidelijk, Michel :wink:
De Mondeo weegt 1465kg.
Neem je nu de TDI's van VAG, die zijn wel heel zuinig.
De 1.9TDI's helemaal, maar ook de 2.0TDI's.
Kijk, zoals Robin het neerzet van z'n 335i, dat is een net verbruik.
Ook mijn 2.5T 5 cilinder in de Focus kan dat wel, maar ook wel 1:4 :shock:
Waar ik meer benieuwd naar ben; wat doet nu een 318i of 320i in vergelijk met bv een Focus 1.8 of 2.0?
Om in BMW's en Ford's te blijven :wink:
Die dikke motoren zijn best, relatief, zuinig te krijgen.
Hoe zit het met de lichte torretjes?

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 20 nov 2007, 11:15

Mijn 335i is echt NIET zuinig .. en de cijfers die Robin geeft kom ik vrijwel nooit tegen, maar dat boeit niet.

Gezien mijn kilometrage zou ik eigenlijk diesel moeten rijden :P

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 nov 2007, 11:17

Arthur je hebt mail terug :wink:

--
on topic..

BMW's en zuinig het lijkt bijna niet mogelijk maar toch is het echt mijn ervaring. Karrespoor ritten met de flow mee in de 325i touring zijn verbazingwekkend zuinig. Altijd met het hele gezin een hoop troep mee, denk ik dat alles bij mekaar zomaar 1750 kilo weegt, en dan rij ik 650 tot 700 km op 1 tank. Is denk ik 1 op 12. En dat voor een 2.5 liter 6 cylinder.

En dan nogmaals mijn M3, de 130i die ik had was gevoelsmatig netzo zuinig/onzuinig, maar wel 80pk minder.

De ervaringen die ik had met de S3 de 1.8 turbo vond ik een stuk minder gunstig, bijdezelfde zware voet reed ik eigenlijk nooit zuiniger dan 1 op 8 en de praktijk was 1 op 7.

Een mooi voorbeeld vond ik volgas op de ring, dan reset ik altijd een keer de verbruiksmeter, de S3 deed volle polle 1 op 2 De M3 met 90pk meer 1 op 4.

Opmerkelijk verschil.

Ik koop geen BMW's omdat ze zuinig zijn, maar het is wel een pretiig idee dat je er ook lekker zuinig mee kan rijden.

Lang geleden had ik een Alfa 33 1.7 16v.. 138 pk had ie, ander tijdperk natuurlijk maar die auto reed gewoon nooit zuiniger als 1 op 7.. zelfs als ik 80 reed.

Dat BMW's zuinig zijn heeft denk ik ook te maken met de kennis en know how die BMW heeft op het gebied van motoren maken. Ik laat even in het midden of het de beste motoren zijn, maar BMW heeft altijd wel voor een efficient vermogensbereik gezorgd.

Een BMW hoef je in ieder niet te laten staan omdat ie onzuinig is. Tenminste dat geld voor de atmo's, met de benzinetubo's heb ik geen ervaring. Maar de cijfers van Robin geven wel aan dat het met de turbo's ook goed zit, want zelfs de extreme waarden vallen alleszins mee.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 20 nov 2007, 11:19

Mijn ex E36 330i kwam met zijn 3 liter en 295/300pk ook gewoon 650km ver als je een fluweelen voetje had.

Opel's ouwe 3.0 V6, Sintra/Omega, was echt een ramp .. ongeacht hoe je reed, je zag het peil(ij)l(:P) gewoon zakken
Laatst gewijzigd door Sander S. op 20 nov 2007, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 20 nov 2007, 11:19

Die 1.8T's die ik had waren echt veel zuiniger :shock:
Ook getuned, geen Quattro.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 nov 2007, 11:34

Sander ik meld hoogte(1:12) en diepte(1:5,73)punten en avg 1:9 a 1:10
Daar moet iets van jouw gading bij zitten.Wat is jouw avg? Ik denk 1:8? Dat soort dagen/weken heb ik er vaak tussen. :lol:

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 20 nov 2007, 11:42

hehe hij komt niet veel en vaak hoger neeh .. alleen als m'n moeder erin rijdt

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 20 nov 2007, 12:22

BMW's en zuinig :lol: De Z3 laat mij cijfers zien die ik nog niet eerder zag bij een eigen auto. O.k. het is een automaat maar die schakelt al vlot naar de hoogste versnelling bij rustig gebruik. Van een motor met veel koppel, vanos en cc had ik iig beter verwacht dan een hele krappe 1 op 10 (lees: 1 op 9 komma nog wat). Bij trappen wordt het al aardig snel tegen de 1 op 7 en in de bergen met gas erop 1 op 5-6 :shock: Even ter vergelijking: mijn voormalige 2.9 VR6 Corrado reed 1 op 13 bij snelheden tussen de 160 en 200 in Duitsland over een rit van 800km en in het algemeen reed ik altijd wel 1 op 10-11 gemiddeld. Technisch minder hoogstaand, minder koppel en geen cc :wink:

Op zich vind ik dat VAG het qua verbruik goed doet alleen moet je er wel naar rijden maar dat is altijd zo. Zoals Arthur zijn Alhambra met 200pk 20VT en stevige rijstijl, haalde voornamelijk toch 1 op 9. Dat is gewoon top helemaal als je er vanuit gaat dat ik niet veel beter doe met de Z3 en em voornamelijk zeer rustig rijd. Met een FSI kun je best 1 op 14 rijden terwijl een geen FSI 1 op 12 haalt tenzij je gewoon gas geeft dan wordt het verschil gewoon veel kleiner.

VAG diesels: Passat 1.9 TDI 100pk 1 op 16 bij 160 km/h over een afstand van 200km, Polo SDI 1 op 23 over 400 km bij 130km/h, Audi A6 1.9 TDI 130pk; 1 op 16 bij regelmatig 180 km/h over 500km/h, Golf 3 TDI 1 op 19,6 over 130.000km :D

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 20 nov 2007, 12:24

Het staat allang vast Niels. Eerst dat onbedoelde slippertje én het hoge verbruik. Die BMW gaat vroeg of laat de deur uit :wink:

Gebruikersavatar
Dinkel
Berichten: 869
Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:18
Locatie: Leusden

Bericht door Dinkel » 20 nov 2007, 12:31

Hoe meten jullie jongens? Kijken jullie naar de boordcompu?

Dagteller aan en kijken hoeveel je tankt, da's de enige betrouwbare methode.

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 20 nov 2007, 12:44

Mijn verbruiksmeter is behoorlijk accuraat maar ik meet gewoon de stand van de dagteller gedeeld door het aantal liters dat ik tank.

Eigenlijk vrij slecht. Dat relatief oude auto's amper meer verbruiken (of juist zelfs zuiniger zijn) dan de 'hightech' blokken van tegenwoordig. OK, de vermogens zijn enorm gestegen de laatste jaren, zowel bij benzine als diesel maar het brandstofverbruik heeft niet een zelfde doorbraak mogen meemaken so far.

Ik bedoel, Fiat schreeuwt bijna van de daken hoe goed hun 1.4 turbo blokjes zijn. Spiksplinternieuw ontwerp (er is nog geen chiptuner te vinden die er iets mee kan), weinig vervuiling vanwege de kleine cilinderinhoud en de prestaties zijn ook goed dankzij de turbo. Het verbruik is echter tot nu toe gewoon triest.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 20 nov 2007, 13:05

Heel eerlijk gezegd intresseert het verbruik me geen ene moer. Als ik wat vaker aan de pomp sta haal ik ook vaker een flesje water :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 20 nov 2007, 13:09

Sander Spoolder schreef:Het staat allang vast Niels. Eerst dat onbedoelde slippertje én het hoge verbruik. Die BMW gaat vroeg of laat de deur uit :wink:
Als mijn vriendin niet zo verliefd op die auto was dan stond ie waarschijnlijk al op marktplaats Sander :wink: Maar vroeg of laat gaat elke auto de deur weer uit tenzij het je droomauto is. Qua rijden en looks bevalt ie goed hoor alleen stoor ik me wel aan een aantal zaken (nu weer achtersproeier lekkage en volgens mij een wiellager defect..het zijn maar kleine dingen maar met mijn ouwe Golf heb ik nooit wat!). Gelukkig krijg ik 20% korting op brandstof en zit ik te kijken voor een drift cursus die al vanaf 185,- te volgen zijn :D
Dinkel schreef:Hoe meten jullie jongens? Kijken jullie naar de boordcompu?
Dagteller en tanken idd. Mijn VAG voorbeelden waren huurauto's. Volgens de boordcomputer haalt de Z3 wel 1 op 12 evenals ik wel 600km op een tank kan halen :lol: na 450km staat de naald toch altijd wel errrugg laag :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 nov 2007, 13:39

Boordcomputers in mijn e46 zijn griezelig nauwkeurig.

En ja turbo's.. mooi voor de emissie eisen, maar onder de streep zijn het toch allemaal zuipschuiten.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 20 nov 2007, 14:18

huidig verbruik is 17.2 liter de 100km 8)

maar goed zojuist weer een Prius verkocht voor de compensatie

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 20 nov 2007, 14:28

honda civic 1.5 vtec-t, deed bij mij 1 op 15 gemiddeld.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 20 nov 2007, 14:34

M'n Corolla 1.4 D4-D is angstaanjagend zuinig. Gemiddeld verbruik is volgens BC 5,4 liter en uitgerekend dmv km/tank komt ook op +/- 5,5l/100 km uit.

Fabrieksopgave is 4,9/100 km geloof ik, dus erg goed als je het volgende in je hoofd houdt, deze auto krijgt echt constant op z'n donder:

- koud aftrappen (werk en woon kort aan autostrade, dus invoegen is WOT, ook bij watertemp van 10°c)
- niet schakelen onder 4k toeren(anders geen vermogen om 120 te halen)
- Bij inhalen andere auto op autostrade onder 115 km/h -> terug naar z'n 4
- Elke dag +/- 40 km in file
- Eenmaal uit file is de gemiddelde snelheid 2x80 km/h oid
- Auto heeft nu 25k km en al 2de set voorbanden :lol:

Op de zware diesels (2.2 en 3.0) na kan Toyota ook hun opgegeven waarden waarmaken...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hielke, SlowCo en 4 gasten