Zuinige benzine motoren (middelklassers)
- Arthur
- Berichten: 43049
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
De 1.8T's (met chiptuning) van VAG die ik gehad heb reden relatief zuinig.
1:12 was daar heel best mee te halen.
Die 5 cilinder van de Focus weet er heel wat meer door te jagen.
Alhoewel ik daar laats naar de Ring gemiddeld 1:9 tot 10 heb gehaald.
Terug was 1:7 gemiddeld.
M'n nieuwe Mondeo 2.0 diesel doet nu 5,5k gemiddeld 1:13,5, valt tegen.
1:12 was daar heel best mee te halen.
Die 5 cilinder van de Focus weet er heel wat meer door te jagen.
Alhoewel ik daar laats naar de Ring gemiddeld 1:9 tot 10 heb gehaald.
Terug was 1:7 gemiddeld.
M'n nieuwe Mondeo 2.0 diesel doet nu 5,5k gemiddeld 1:13,5, valt tegen.
-
- Berichten: 55104
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Er vallen dus veel auto's door de mand! Zelfs de diesels, die juist omwille van het verbruik worden gekocht. Uiteraard speelt het rijgedrag een rol, maar toch is het erg teleurstellend. Denk dat BMW nog de meest fraaie cijfers laat noteren. Ook Honda is denk ik goed bezig met zijn motoren. Maar er moeten toch meer merken zijn die het wel voor elkaar hebben.
Die theoretische waardes uit folders, die welliswaar allemaal op exact dezelfde manier zijn gerealiseerd komen dus absoluut niet in de buurt van het werkelijke verbruik. Daar zou men eens een betere meet methode voor moeten bedenken. Ik hoevere zou je een merk aan kunnen spreken op deze forse afwijkingen?
Wellicht kan Fabian o.b.v. de werkelijke cijfers eens een lijstje maken van toppers qua zuinigheid.
Michel
Die theoretische waardes uit folders, die welliswaar allemaal op exact dezelfde manier zijn gerealiseerd komen dus absoluut niet in de buurt van het werkelijke verbruik. Daar zou men eens een betere meet methode voor moeten bedenken. Ik hoevere zou je een merk aan kunnen spreken op deze forse afwijkingen?
Wellicht kan Fabian o.b.v. de werkelijke cijfers eens een lijstje maken van toppers qua zuinigheid.
Michel
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
- Arthur
- Berichten: 43049
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Is duidelijk, Michel
De Mondeo weegt 1465kg.
Neem je nu de TDI's van VAG, die zijn wel heel zuinig.
De 1.9TDI's helemaal, maar ook de 2.0TDI's.
Kijk, zoals Robin het neerzet van z'n 335i, dat is een net verbruik.
Ook mijn 2.5T 5 cilinder in de Focus kan dat wel, maar ook wel 1:4
Waar ik meer benieuwd naar ben; wat doet nu een 318i of 320i in vergelijk met bv een Focus 1.8 of 2.0?
Om in BMW's en Ford's te blijven
Die dikke motoren zijn best, relatief, zuinig te krijgen.
Hoe zit het met de lichte torretjes?

De Mondeo weegt 1465kg.
Neem je nu de TDI's van VAG, die zijn wel heel zuinig.
De 1.9TDI's helemaal, maar ook de 2.0TDI's.
Kijk, zoals Robin het neerzet van z'n 335i, dat is een net verbruik.
Ook mijn 2.5T 5 cilinder in de Focus kan dat wel, maar ook wel 1:4

Waar ik meer benieuwd naar ben; wat doet nu een 318i of 320i in vergelijk met bv een Focus 1.8 of 2.0?
Om in BMW's en Ford's te blijven

Die dikke motoren zijn best, relatief, zuinig te krijgen.
Hoe zit het met de lichte torretjes?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Arthur je hebt mail terug
--
on topic..
BMW's en zuinig het lijkt bijna niet mogelijk maar toch is het echt mijn ervaring. Karrespoor ritten met de flow mee in de 325i touring zijn verbazingwekkend zuinig. Altijd met het hele gezin een hoop troep mee, denk ik dat alles bij mekaar zomaar 1750 kilo weegt, en dan rij ik 650 tot 700 km op 1 tank. Is denk ik 1 op 12. En dat voor een 2.5 liter 6 cylinder.
En dan nogmaals mijn M3, de 130i die ik had was gevoelsmatig netzo zuinig/onzuinig, maar wel 80pk minder.
De ervaringen die ik had met de S3 de 1.8 turbo vond ik een stuk minder gunstig, bijdezelfde zware voet reed ik eigenlijk nooit zuiniger dan 1 op 8 en de praktijk was 1 op 7.
Een mooi voorbeeld vond ik volgas op de ring, dan reset ik altijd een keer de verbruiksmeter, de S3 deed volle polle 1 op 2 De M3 met 90pk meer 1 op 4.
Opmerkelijk verschil.
Ik koop geen BMW's omdat ze zuinig zijn, maar het is wel een pretiig idee dat je er ook lekker zuinig mee kan rijden.
Lang geleden had ik een Alfa 33 1.7 16v.. 138 pk had ie, ander tijdperk natuurlijk maar die auto reed gewoon nooit zuiniger als 1 op 7.. zelfs als ik 80 reed.
Dat BMW's zuinig zijn heeft denk ik ook te maken met de kennis en know how die BMW heeft op het gebied van motoren maken. Ik laat even in het midden of het de beste motoren zijn, maar BMW heeft altijd wel voor een efficient vermogensbereik gezorgd.
Een BMW hoef je in ieder niet te laten staan omdat ie onzuinig is. Tenminste dat geld voor de atmo's, met de benzinetubo's heb ik geen ervaring. Maar de cijfers van Robin geven wel aan dat het met de turbo's ook goed zit, want zelfs de extreme waarden vallen alleszins mee.

--
on topic..
BMW's en zuinig het lijkt bijna niet mogelijk maar toch is het echt mijn ervaring. Karrespoor ritten met de flow mee in de 325i touring zijn verbazingwekkend zuinig. Altijd met het hele gezin een hoop troep mee, denk ik dat alles bij mekaar zomaar 1750 kilo weegt, en dan rij ik 650 tot 700 km op 1 tank. Is denk ik 1 op 12. En dat voor een 2.5 liter 6 cylinder.
En dan nogmaals mijn M3, de 130i die ik had was gevoelsmatig netzo zuinig/onzuinig, maar wel 80pk minder.
De ervaringen die ik had met de S3 de 1.8 turbo vond ik een stuk minder gunstig, bijdezelfde zware voet reed ik eigenlijk nooit zuiniger dan 1 op 8 en de praktijk was 1 op 7.
Een mooi voorbeeld vond ik volgas op de ring, dan reset ik altijd een keer de verbruiksmeter, de S3 deed volle polle 1 op 2 De M3 met 90pk meer 1 op 4.
Opmerkelijk verschil.
Ik koop geen BMW's omdat ze zuinig zijn, maar het is wel een pretiig idee dat je er ook lekker zuinig mee kan rijden.
Lang geleden had ik een Alfa 33 1.7 16v.. 138 pk had ie, ander tijdperk natuurlijk maar die auto reed gewoon nooit zuiniger als 1 op 7.. zelfs als ik 80 reed.
Dat BMW's zuinig zijn heeft denk ik ook te maken met de kennis en know how die BMW heeft op het gebied van motoren maken. Ik laat even in het midden of het de beste motoren zijn, maar BMW heeft altijd wel voor een efficient vermogensbereik gezorgd.
Een BMW hoef je in ieder niet te laten staan omdat ie onzuinig is. Tenminste dat geld voor de atmo's, met de benzinetubo's heb ik geen ervaring. Maar de cijfers van Robin geven wel aan dat het met de turbo's ook goed zit, want zelfs de extreme waarden vallen alleszins mee.
- Sander S.
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
- Locatie: leerdam
Mijn ex E36 330i kwam met zijn 3 liter en 295/300pk ook gewoon 650km ver als je een fluweelen voetje had.
Opel's ouwe 3.0 V6, Sintra/Omega, was echt een ramp .. ongeacht hoe je reed, je zag het peil(ij)l(:P) gewoon zakken
Opel's ouwe 3.0 V6, Sintra/Omega, was echt een ramp .. ongeacht hoe je reed, je zag het peil(ij)l(:P) gewoon zakken
Laatst gewijzigd door Sander S. op 20 nov 2007, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 55104
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
BMW's en zuinig
De Z3 laat mij cijfers zien die ik nog niet eerder zag bij een eigen auto. O.k. het is een automaat maar die schakelt al vlot naar de hoogste versnelling bij rustig gebruik. Van een motor met veel koppel, vanos en cc had ik iig beter verwacht dan een hele krappe 1 op 10 (lees: 1 op 9 komma nog wat). Bij trappen wordt het al aardig snel tegen de 1 op 7 en in de bergen met gas erop 1 op 5-6
Even ter vergelijking: mijn voormalige 2.9 VR6 Corrado reed 1 op 13 bij snelheden tussen de 160 en 200 in Duitsland over een rit van 800km en in het algemeen reed ik altijd wel 1 op 10-11 gemiddeld. Technisch minder hoogstaand, minder koppel en geen cc
Op zich vind ik dat VAG het qua verbruik goed doet alleen moet je er wel naar rijden maar dat is altijd zo. Zoals Arthur zijn Alhambra met 200pk 20VT en stevige rijstijl, haalde voornamelijk toch 1 op 9. Dat is gewoon top helemaal als je er vanuit gaat dat ik niet veel beter doe met de Z3 en em voornamelijk zeer rustig rijd. Met een FSI kun je best 1 op 14 rijden terwijl een geen FSI 1 op 12 haalt tenzij je gewoon gas geeft dan wordt het verschil gewoon veel kleiner.
VAG diesels: Passat 1.9 TDI 100pk 1 op 16 bij 160 km/h over een afstand van 200km, Polo SDI 1 op 23 over 400 km bij 130km/h, Audi A6 1.9 TDI 130pk; 1 op 16 bij regelmatig 180 km/h over 500km/h, Golf 3 TDI 1 op 19,6 over 130.000km



Op zich vind ik dat VAG het qua verbruik goed doet alleen moet je er wel naar rijden maar dat is altijd zo. Zoals Arthur zijn Alhambra met 200pk 20VT en stevige rijstijl, haalde voornamelijk toch 1 op 9. Dat is gewoon top helemaal als je er vanuit gaat dat ik niet veel beter doe met de Z3 en em voornamelijk zeer rustig rijd. Met een FSI kun je best 1 op 14 rijden terwijl een geen FSI 1 op 12 haalt tenzij je gewoon gas geeft dan wordt het verschil gewoon veel kleiner.
VAG diesels: Passat 1.9 TDI 100pk 1 op 16 bij 160 km/h over een afstand van 200km, Polo SDI 1 op 23 over 400 km bij 130km/h, Audi A6 1.9 TDI 130pk; 1 op 16 bij regelmatig 180 km/h over 500km/h, Golf 3 TDI 1 op 19,6 over 130.000km

-
- Berichten: 9423
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Mijn verbruiksmeter is behoorlijk accuraat maar ik meet gewoon de stand van de dagteller gedeeld door het aantal liters dat ik tank.
Eigenlijk vrij slecht. Dat relatief oude auto's amper meer verbruiken (of juist zelfs zuiniger zijn) dan de 'hightech' blokken van tegenwoordig. OK, de vermogens zijn enorm gestegen de laatste jaren, zowel bij benzine als diesel maar het brandstofverbruik heeft niet een zelfde doorbraak mogen meemaken so far.
Ik bedoel, Fiat schreeuwt bijna van de daken hoe goed hun 1.4 turbo blokjes zijn. Spiksplinternieuw ontwerp (er is nog geen chiptuner te vinden die er iets mee kan), weinig vervuiling vanwege de kleine cilinderinhoud en de prestaties zijn ook goed dankzij de turbo. Het verbruik is echter tot nu toe gewoon triest.
Eigenlijk vrij slecht. Dat relatief oude auto's amper meer verbruiken (of juist zelfs zuiniger zijn) dan de 'hightech' blokken van tegenwoordig. OK, de vermogens zijn enorm gestegen de laatste jaren, zowel bij benzine als diesel maar het brandstofverbruik heeft niet een zelfde doorbraak mogen meemaken so far.
Ik bedoel, Fiat schreeuwt bijna van de daken hoe goed hun 1.4 turbo blokjes zijn. Spiksplinternieuw ontwerp (er is nog geen chiptuner te vinden die er iets mee kan), weinig vervuiling vanwege de kleine cilinderinhoud en de prestaties zijn ook goed dankzij de turbo. Het verbruik is echter tot nu toe gewoon triest.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Als mijn vriendin niet zo verliefd op die auto was dan stond ie waarschijnlijk al op marktplaats SanderSander Spoolder schreef:Het staat allang vast Niels. Eerst dat onbedoelde slippertje én het hoge verbruik. Die BMW gaat vroeg of laat de deur uit


Dagteller en tanken idd. Mijn VAG voorbeelden waren huurauto's. Volgens de boordcomputer haalt de Z3 wel 1 op 12 evenals ik wel 600km op een tank kan halenDinkel schreef:Hoe meten jullie jongens? Kijken jullie naar de boordcompu?


- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
M'n Corolla 1.4 D4-D is angstaanjagend zuinig. Gemiddeld verbruik is volgens BC 5,4 liter en uitgerekend dmv km/tank komt ook op +/- 5,5l/100 km uit.
Fabrieksopgave is 4,9/100 km geloof ik, dus erg goed als je het volgende in je hoofd houdt, deze auto krijgt echt constant op z'n donder:
- koud aftrappen (werk en woon kort aan autostrade, dus invoegen is WOT, ook bij watertemp van 10°c)
- niet schakelen onder 4k toeren(anders geen vermogen om 120 te halen)
- Bij inhalen andere auto op autostrade onder 115 km/h -> terug naar z'n 4
- Elke dag +/- 40 km in file
- Eenmaal uit file is de gemiddelde snelheid 2x80 km/h oid
- Auto heeft nu 25k km en al 2de set voorbanden
Op de zware diesels (2.2 en 3.0) na kan Toyota ook hun opgegeven waarden waarmaken...
Fabrieksopgave is 4,9/100 km geloof ik, dus erg goed als je het volgende in je hoofd houdt, deze auto krijgt echt constant op z'n donder:
- koud aftrappen (werk en woon kort aan autostrade, dus invoegen is WOT, ook bij watertemp van 10°c)
- niet schakelen onder 4k toeren(anders geen vermogen om 120 te halen)
- Bij inhalen andere auto op autostrade onder 115 km/h -> terug naar z'n 4
- Elke dag +/- 40 km in file
- Eenmaal uit file is de gemiddelde snelheid 2x80 km/h oid
- Auto heeft nu 25k km en al 2de set voorbanden

Op de zware diesels (2.2 en 3.0) na kan Toyota ook hun opgegeven waarden waarmaken...