TUV Regelgeving i.c.m. Hausrecht op de Ring

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 18 nov 2007, 09:05

5. De EU zal op dit gebied steeds meer gaan reguleren. De speelruimte om iets aan auto’s te doen zal daardoor steeds kleiner worden.
Deze tekst voorspelt ook niet veel goeds voor de toekomst :?
(Kuip)stoel: De inbouwhoogte en het ontwerp van de stoel mogen het zicht van de bestuurder niet beinvloeden. Kuipstoelen met “oren” zijn verboden. De stoel moet in afstand en hoogte verstelbaar zijn. Verstelling van de stoel met in de auto aanwezige middelen kunnen plaatsvinden.
En hoe wil ik dit doen in de Dax? er is niet eens ruimte om te schuiven.. Ik had gewoon de GP moeten houden.. goed klote dit nu zit ik niet iedere weekend op de ring maar begon het wel net leuk te vinden.
In 2008 meer DF cicuitdagen op zandvoort houden dan maar :wink:

HaDries

Bericht door HaDries » 18 nov 2007, 09:13

Zijn dit ook de gevolgen van de beperkingen die ze op de autobahn wilden.

Tommy

Bericht door Tommy » 18 nov 2007, 14:07

hoogte verstelbaar zijn van een stoel? Dat kunnen veel originele stoelen niet eens. In een sparco'tje gaat het nog net om hem met rail in te bouwen. Maar een setje 3 inch 6 punts gordels wordt dus al een probleem...

yorick

Bericht door yorick » 18 nov 2007, 14:38

Dit zijn droevige berichten... Ben heel erg benieuwd hoe streng er gecontroleerd gaat worden en wat de werkelijke reden van al die strenge regels is.

Is het nu de directie van de ring, die aandringt op deze regels? Of de regering die ergens een stokje voor wil steken.

Wanneer er werkelijk zeer streng alle regels nageleefd gaan worden, moet mijn wagen ook maar van het kenteken af. Dan wordt het maar rijbewijs E achter B halen en alleen trackday's bezoeken. :?

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 18 nov 2007, 14:57

Tommy schreef:hoogte verstelbaar zijn van een stoel? Dat kunnen veel originele stoelen niet eens. In een sparco'tje gaat het nog net om hem met rail in te bouwen. Maar een setje 3 inch 6 punts gordels wordt dus al een probleem...
Dit is inderdaad vreemd als je weet dat standaard kuipstoel in een GT3 ook niet in hoogte verstelbaar is. En die auto is echt wel TuV gekeurd, lijkt me.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 18 nov 2007, 14:59

yorick schreef:Dit zijn droevige berichten... Ben heel erg benieuwd hoe streng er gecontroleerd gaat worden en wat de werkelijke reden van al die strenge regels is.

Is het nu de directie van de ring, die aandringt op deze regels? Of de regering die ergens een stokje voor wil steken.

Wanneer er werkelijk zeer streng alle regels nageleefd gaan worden, moet mijn wagen ook maar van het kenteken af. Dan wordt het maar rijbewijs E achter B halen en alleen trackday's bezoeken. :?
Lijkt aardig op linkse (zijn ze inmiddels allemaal dus) Nederlandse politiek: die weten wel wat goed is voor de domme burgers.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 18 nov 2007, 15:13

Vond net een fout in de vertaling. Stoel moet qua afstand en hoek van de leuning verstelbaar zijn. Dat zorgt nog steeds voor onduidelijkheid voor de vaste stoel in een GT3. Maar omdat deze af fabriek is gekeurd door de TUV is er daar geen probleem. Als je het achteraf ergens anders (met name andere merken of Porsches van een andere modelgeneratie inbouwt, wordt het wel lastig.

Joy

Bericht door Joy » 18 nov 2007, 15:16

Elk kuipje heeft een vaste leuning. Ik snap die regel niet om eerlijk te zijn. Wat is er beter aan een verstelbare stoel ?

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 18 nov 2007, 16:04

Joy Jolliffe schreef:Elk kuipje heeft een vaste leuning. Ik snap die regel niet om eerlijk te zijn. Wat is er beter aan een verstelbare stoel ?
Dat Mickey Mouse zonder stoelverhoger toch naar buiten kan kijken. :roll:
Vraag je bij politieke beslissingen maar beter niet af "waarom".

allen

Bericht door allen » 18 nov 2007, 16:06

Jan Ozephius schreef:
Tommy schreef:hoogte verstelbaar zijn van een stoel? Dat kunnen veel originele stoelen niet eens. In een sparco'tje gaat het nog net om hem met rail in te bouwen. Maar een setje 3 inch 6 punts gordels wordt dus al een probleem...
Dit is inderdaad vreemd als je weet dat standaard kuipstoel in een GT3 ook niet in hoogte verstelbaar is. En die auto is echt wel TuV gekeurd, lijkt me.
Wanneer een wagen door de fabrikant zo is geleverd, mag het wel denk ik.
Een e36 zou dan geen kuipje mogen omdat ze nooit zo geleverd zijn. Wat de hoogteverstelling betreft zal dat ook weer te maken hebben met de originele auto. Stel dat ieder model al een hoogteverstelbare stoel af fabriek heeft, dan zul je dat na het wisselen van je stoel ook hoogteverstelling moeten hebben.
Overigens staat er ook nog dat de hoogteverstelling moet kunnen met in de auto aanwezige middelen. In m'n gereedschapsset in de koffer (origineel meegeleverd) zit een waterpomptang. Daarmee kan ik de stoel los halen van de zijmounts wil ik hem hoger of lager hebben. Dat mag?
Veiligheid van goede 6 punts gordels icm rolkooi en een helm op je knar lijkt me toch echt veiliger dan in een niet aangepaste wagen.

Het is allemaal zo makkelijk niet. Interpreteren van de regels. Hoop toch wel dat ik er volgend jaar overheen kan rijden. Met de 3 nog nooit gedaan. :)

allen

Bericht door allen » 18 nov 2007, 16:07

Jan Ozephius schreef:Dat Mickey Mouse zonder stoelverhoger toch naar buiten kan kijken. :roll:
Ik voel me aangesproken! :wink:

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 18 nov 2007, 18:53

We zijn een stuk dichter bij een definitief antwoord:

Bij een orginele auto uit het buitenland is GEEN Tuv noodzakelijk. Daarbij is het alleen handig om hem te hebben als je op de Ring wordt gecontroleerd. Dan ben je gelijk in 1 keer klaar.

Bij verbouwde auto's / Ringtools is het als je op de Duitse openbare weg rijdt, voldoende om de Nederlandse APK te hebben. Op de Ring zul je bij een controle echter een TUV keuring moeten laten zien van de verbouwde onderdelen. Heb je die niet, zul je op basis van het Hausrecht van de GmbH zeer waarschijnlijk worden geweigerd (wat Marco dus tot 2x toe overkwam). De weigering zal dan gebaseerd zijn op het gehele technische TUV verhaal zoals ik hier eerder heb neergezet.

Is er geen controle, zul je de baan wel opkomen. Heb je onderdelen aan de auto die geen TUV hebben, maar ziet je auto er vrij standaard uit, kun je er mee (misschien) wegkomen. Maar: Ben je de l*l en wordt je er tussenuit gehaald: SUCCES (en bidden maar) Je zult dan alles aan moeten kunnen tonen met papieren / foto's etc.

Maar waarschijnlijk wil je ook niet weten wat er rechterlijk gebeurd als het op de baan misgaat en je rijdt er met een "TUV ondeugdelijke" auto.

Antwoord van Carsten Schröder (auteur van het technische artikel)

Grundsatzlich:
Natürlich muss kein Getuntes ausländisches Auto deutschen Tüv haben!

Aber das muss auch nicht bei den Touristenfahrten zugelassen werden!

Deutlicher:

Je mehr getuned,desto besser mit Gutachten.

Zie verder:

http://www.touristenfahrerforum.de/foru ... post352745

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 18 nov 2007, 19:06

Duidelijk antwoord 8)

frankv

Bericht door frankv » 18 nov 2007, 19:40

tja, lijkt me toch nog zeer onduidelijk

mijn volledig originele 328 [r.i.p.] had geen originele BMW waterpomp, maar eentje met metalen schoepen, had die "volgens de letter" niet op de Ring mogen rijden?

mijn E30 M3 heeft een schnitzer onderstel set en veerpootbrug, is dat legaal als de set TUV is gekeurd? ik heb er geen papieren van natuurlijk, die auto is 18 jaar oud

mijn uitlaat op de E30 M3 is RVS huisvlijt van een bedrijf uit groningen, moet daar een TUV op zitten dan?

de tracktools zullen misschien wel problemen krijgen, maar voor origineel uitziende auto's zal het wel met een sisser aflopen verwacht ik

frank

Herman Gast

Bericht door Herman Gast » 18 nov 2007, 20:03

En hoe stelt men zich de naleving van deze regels voor? Is dat papiertje laten zien (APK?) of wordt de auto van onder tot boven nagezien? Dat kan een uurtje of wat per auto gaan kosten..... :? Maandag melden als je zondag aan de beurt wil komen en een rondje wilt doen :(

Beetje vreemd dat je overal ter wereld mag rijden, want EU-typegoedkeuring, APK en verzekering, maar niet aan een toeristenritje op een stukje eigen weg mag rijden? Moet niet gekker worden :!:

Of, je bouwt een FIA approved racemonster en je mag het circuit niet meer op :?:

Is het niet gewoon een reglement om de meest vreemde onveilige eigenbouwsels er vanaf te kunnen halen? Dat de regeltjes wat ver doorschieten maar dat het in de praktijk wel mee valt :roll:

Maik

Bericht door Maik » 18 nov 2007, 20:45

Laten we het laatste hopen Herman.... maarja, dan blijft het weer een mysterie wat er gebeurd als je dan toch met je ietwat verbouwde auto een flinke klapper maakt... :?

SteV6

Bericht door SteV6 » 18 nov 2007, 21:12

Ik ken iemand die dit seizoen al door de TÜV-meester van de Ring is gehaald. Dat gaat om een speciaal opgebouwde Golf I ...

Op dit moment kan ik niet inschatten hoe heet deze soep gegeten moet worden :roll:

SteV6

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 18 nov 2007, 22:48

Om onze discussie ietwat te verbreden: Weet iemand hier hoeveel ongevallen met [ernstig] lichamelijk letsel en hoeveel doden per jaar vallen op de Nordschleife?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 18 nov 2007, 22:49

Globaal een 10 doden per jaar, vaak zijn dat motorrijders.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 nov 2007, 23:07

Jan Ozephius schreef:Om onze discussie ietwat te verbreden: Weet iemand hier hoeveel ongevallen met [ernstig] lichamelijk letsel en hoeveel doden per jaar vallen op de Nordschleife?

Nou Jan, gelukkig rij jij geen motor.....

RVV

Bericht door RVV » 19 nov 2007, 00:15

Niet leuk voor de ringtoolers, maar ik kan het wel begrijpen. Ergens paal en perk.. blablabla..

Blijkbaar is de term touristenfährt sommigen (teveel blijkbaar) voorbij gegaan.

Het zal 5 voor 12 zijn en als men deze maatregelen niet treft, dan maar de ring dicht ? (overheidswege).

allen

Bericht door allen » 19 nov 2007, 00:50

Ach ja, iedereen met een abonnement op de Evo moet gewoon de wegen die zij rijden opzoeken. Met zo'n tijdschrift vind je 24/7 je eigen Touristenfährt. 8)

Maik

Bericht door Maik » 19 nov 2007, 08:47

partyondude schreef:Globaal een 10 doden per jaar, vaak zijn dat motorrijders.
Dat cijfer is zwaar overdreven. Fabian weet daar veel meer over te vertellen (wie weet waar Fabian eigenlijk uithangt? Al een tijdje niet gezien op het forum :?: ). Vorig jaar wel een paar doden (2 ofzo?) maar het jaar daarvoor bv geen 1 dacht ik...
Aantal doden RONDOM de ring ligt wel vrij hoog begreep ik.

Jorrit

Bericht door Jorrit » 19 nov 2007, 10:50

Nauw 10 kan aardig in de buurt komen (het zijn er minder gelukkig). De laatste 3 jaar regelmatig diverse NL, duitse, en engelse forums gelezen. Lang niet elk slachtover is bekent. Zo lees je op het duitse forum dat er iemand is overleden en dat komt niet door bij de NL en engelse forums (en omgekeerd).

Het aantal slachtoffers op de ring valt mee als je het vergelijkt met de hele Eifel. Ik zat (helaas weer eens) in een afsleep wagen en in het gesprek met de afsleper kwam naar voren dat hij 6x per jaar moest slepen bij een dodelijk ongeluk. En daarbij benadrukte hij dat hij ook nog collega's en concurenten had. (even voor de duidelijkheid: dit gaat om een sleper een KM of 30 van de ring)
In eigenwoorden zei hij iets als: Waarom doen ze toch zo moeilijk over 5 a 10 doden op de ring, het zijn er maar een paar invergelijking met de hele eifel. plus die mensen die op de ring rijden weten wat ze doen. Ik vind het pas echt k*t als ik iemand moet bergen die terug komt van het boodschappen doen"

Tom V

Bericht door Tom V » 19 nov 2007, 11:53

Kwa doden heb ik van betrokken mensen wel eens gehoord dat er ook mensen zijn die een zwaar ongeluk hadden, naar het ziekenhuis werden gebracht en daar overleden waren. Officieel werd het dan opgegeven als "gestorven in het ziekenhuis". Misschien dat dit de cijfers wat drukt?

Plaats reactie