BMW 1 series coupe (vanaf pag 6 verder)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 10 nov 2007, 21:32

allen schreef:Zal ik dan maar de eerste zijn die baalt van het blok? Ik had gehoopt dat bmw dat blok van de 320si toch een keer in een 1 serie zou knallen. Die vervolgens naar 220-240 pk atmosferisch door te tunen en waarin je echt moest werken. Dan was hij voor mij hoogst waarschijnlijk betaalbaar en was m'n vierfapfetish vervuld.
Nu heb je een megavermogen wat op zich wel leuk is maar zal de prijs zo moeten zijn dat ik dat er nooit voor over zou hebben. Dan koop ik liever een boot.
Om de tii succesvol te kunnen maken moet het minstens de prestaties van de 135i overtreffen en dat lukt niet met een ongeblazen viercylinder. Met turbo zou het wel mogelijk moeten zijn, maar de ontwikkelingskosten daarvan zijn veel hoger dan de 3,0 liter twinturbo hergebruiken en het motormanagement naar 340pk tunen (kost niets). Een echte lichtgewicht zal de tii daardoor helaas nooit kunnen worden.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 10 nov 2007, 22:22

In 1 woord: GAAF !!! :lol:
Ben benieuwd hoe dat rijdt !

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 10 nov 2007, 23:06

4cil turbo toch?

Hi,

I've been reading this thread with some interest this afternoon (well it's afternoon now in the UK)

I don't know if this information will cheer you up, but hopefully it will...

I went to a bemused BMW dealer on the 24th of October after seeing the tii concept photos and basically sat there until they agreed to take a deposit off me for a tii. Once we'd agreed some terms, given I was trying to buy something that didn't technically exist it was agreed that IF it was put into production, my name's first on the list for one..

I got a call from them yesterday confirming BMW's intentions to produce the car. We're looking around Nov 2008 for a 2.0 turbo'd motor in the region of 240ps, lightweight and motorsport focussed version of the 1-series. Fingers crossed for an LSD although quaiff ones are easy enough to retro fit and that interior! prices are approx £25,000 ($50,000). Tuners hopefully won't take too long in extracting some more poke out of it too.

This spec. is ideal for the UK market, as we only have the 120d, 123d & 135i in coupe form which are a little 'grown up' and certainly expensive. A 135i M sport running at around £30,000 ($60,000) before options!!... a thrashy tii is just what it needs to lure the younger buyers out of their Golf (Rabbit) GTIs and such, as BMWs aren't typically driven by anyone less than 30. Plus, with fuel prices over here running at £1 ($2) a litre you need something that's economical when not being thrashed, something a big 6 is not.

I hope you guys over the pond get something similar too, although for your tastes it might be a different motor?

Anyhoo, Hi from the UK - very nice site you have here.

Mike.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 10 nov 2007, 23:35

Tuurlijk is die 35i heerlijk....maar ik hoop dat onze overzeese Mike gelijk heeft en er gewoon een 2.0 turbo in koopt te liggen!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 10 nov 2007, 23:50

Ik zei het al eerder (dacht ik.).

Maar gewoon exact deze concept op de markt brengen met een 4 cylinder turbo, 240pk stock is prima na een chipkuurtje heb je dan ca. 270/280pk.

Dan kocht ik hem vorige week.


Ik hoef geen 3 liter twinturbo's in een 1 serie van 1560 kilo. (rdw 1460)

Een licht op de neus sturende 4 cylinder van 1415 kilo (rdw 1315) in sporttrim als coupe.. BMW bring it on !

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 11 nov 2007, 01:23

Dat zou een verrekt goeie zet van BMW zijn!

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 11 nov 2007, 01:26

Yep my thoughts. Ik zat zelf al weer na te denken over een 123d. :)

Maar dit is nog beter 4cil benzine turbo.

:)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 11 nov 2007, 04:56

romo schreef:Gaat niet gebeuren, als er al een 6 cilinder in komt dan wordt het een reihen 6 er natuurlijk.........................
Ook geen schande natuurlijk...kijk die zware S54 gebruiken ze niet meer, die is passé maar ik denk dat bv de 3.0L een mooie NA basis kan vormen voor een R6 M blok, iets meer longinhoud zeg 3.3 moet kunnen en een speciale kop met snelle nokkenassen en een carbonairbox dus die 330 <> 340pk moet er wel inzitten dan met NA wat een blepper zou je dan krijgen.

De Z4 M krijgt de nieuwe V8 van de M3 en een speciale R6 M hebben ze ook nodig lijkt metja en waar komt die dan in? in de 1 serie 8)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 11 nov 2007, 08:30

:arrow: :o :) :D :lol:

Eerst zien, dan geloven. Maar sprankeltje hoop op een vierpitter.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 11 nov 2007, 09:20

allen schreef:Zal ik dan maar de eerste zijn die baalt van het blok? Ik had gehoopt dat bmw dat blok van de 320si toch een keer in een 1 serie zou knallen. Die vervolgens naar 220-240 pk atmosferisch door te tunen en waarin je echt moest werken. Dan was hij voor mij hoogst waarschijnlijk betaalbaar en was m'n vierfapfetish vervuld.
Nu heb je een megavermogen wat op zich wel leuk is maar zal de prijs zo moeten zijn dat ik dat er nooit voor over zou hebben. Dan koop ik liever een boot.
+1 en dan alle kermis goodies weg aub!

@Femme, wie zegt dat het sneller moet zijn dan een 135i, als Tii nu eens als hardcore trackday auto zou worden gepresenteerd.

Michel

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 11 nov 2007, 10:03

Ik zie het niet gebeuren met die 4 cylinder turbo. Dat is marketingtechnisch gezien een veel te groot risico. In Nederland bijv. is de vraag naar de krachtige 1-series al heel gering. In de hoofden van het gros van de consumenten hoort een hogere prijs van de verschillende 1-serie modellen parallel aan stijgend vermogen te staan. Een 240 pk of 280 pk auto die de duurste van de range is klopt dan niet. En wat wil je ook, zelfs hier op DF wordt grotendeels zo gedacht.

Echte dynamische, agiele stuurmansauto's worden niet gewaardeerd. Die paar liefhebbers zitten al bij Lotus of Porsche. BMW weet dat blinders goed. In die poel hoeven ze helemaal niet te vissen. Het merk wordt zodanig opgehemeld (grotendeels terecht) dat ook kenmerken die aan Porsche of Lotus toebehoren aan BMW worden toegewezen (onterecht).

Een 135i gaat nauwelijks anders sturen dan een 335i. Dat gat is veel kleiner dan tussen een 120d en een 135i. Ik zeg het niet graag maar zo is het wel. Heb er nog nooit mee gereden (en dat wordt blinderskaters wel eens tijd) maar ik verwacht dat een standaard Caymann qua rijden ook lichtjaren boven een eventueel te verschijnen 4 cylinder Tii zal staan. Die Caymann is een 2 persoons auto, de BMW 4 persoons. Wellicht zou dat voor veel mensen een koopargument kunnen zijn.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 nov 2007, 11:13

Grappig al die aannames. Hoe het rijd is allemaal afwachten.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 11 nov 2007, 11:28

Rico v Velzen schreef:Grappig al die aannames. Hoe het rijd is allemaal afwachten.
Tuurlijk. Maar gezien de techniek, het gewicht, de banden en een aantal andere variabelen die ook al bekend zijn, zou het toch wel redelijk goed te beredeneren moeten zijn. Of ik snap helemaal niks meer van auto's. Als ik zeg dat ie als een 100 kg zwaardere 130i met een sloot meer vermogen en wat meer onderstuur rijdt, dan kan ik er nooit en te nimmer ver naast zitten.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 11 nov 2007, 11:53

porsche en lotus zijn sportauto.

Maar bmw heeft zich altijd meer gericht op de toerwagens in de autosport.

GTR WTCC DTM vroeger.

Om de eer een beetje hoog te houden zou er toch wel iets leuks moeten komen. Wel met een beetje pk. Anders verkoop het niet.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 11 nov 2007, 12:44

@Hielke: Ik heb gisteren het er nog met Ton Roks over gehad. Hij wist niet veel meer over deze auto.

Wat ik wel weet is dat BMW inderdaad zich meer wil richten op <30 jaar (jongere) markt, dus dan moeten er auto's komen die die mensen aanspreken. En dus ook niet te dure auto's. Dan past een 4 cyl. turbo beter in dat rijtje dan een 40-50k kostende 135i.

Gisteren nog even kort een 135i Coupe gezien die achter mijn auto op de oprit stond, maar geen tijd gehad om er in te rijden helaas.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 nov 2007, 12:45

Ik begrijp je wel hielke, maar tussen lichtjaren en beter zit ook nog wel een stukje nuance.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 11 nov 2007, 12:48

@Andre, inderdaad zo zie ik het ook, met 240pk hoef je echt niet aan te komen...dat hadden ze al rond 1990 in de E30 M3 sport...minimaal 280pk en max 1300kg en anders nog wat meer pk's, zelf denk ik dat ie rond de 330pk krijgt en dat heeft ie ook nodig, immers alleen als tracktool verkopen ze er niet veel, en je wilt op de snelweg ook mee kunnen doen met de eerste de beste diesel of seat met turbo zeg maar...BMW gaat echt niet zoiets neerzetten dat daarvoor onderdoet met zo'n uiterlijk, no way.
En die snelle 4cill bewaren ze voor de nieuw te komen bmw city ofzo, een nog kleinere BMW :roll:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 11 nov 2007, 13:01

Stéphane schreef:Wat ik wel weet is dat BMW inderdaad zich meer wil richten op <30 jaar (jongere) markt, dus dan moeten er auto's komen die die mensen aanspreken. En dus ook niet te dure auto's. Dan past een 4 cyl. turbo beter in dat rijtje dan een 40-50k kostende 135i.
Dat aanspreken niet alleen, ze moeten ze ook nog kunnen betalen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 nov 2007, 13:08

Stéphane schreef:
Stéphane schreef:Wat ik wel weet is dat BMW inderdaad zich meer wil richten op <30 jaar (jongere) markt, dus dan moeten er auto's komen die die mensen aanspreken. En dus ook niet te dure auto's. Dan past een 4 cyl. turbo beter in dat rijtje dan een 40-50k kostende 135i.
Dat aanspreken niet alleen, ze moeten ze ook nog kunnen betalen.
Eerst kunnen, dan nog is de vraag of ze het willen...............................

Robin
Berichten: 55112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 11 nov 2007, 13:23

Tja, we hebben:
-prijs
-pk's
-massa
-marketing

Ik denk dat de DieHard rammer ook niet goed bediend is met een 240pk turbo 4 pitter...

240pk is gewoon te weinig in 't dagelijks leven, (en zeker als je naar de hierarchie in een modellenrange kijkt), er zijn meer rechte stukken dan bochten. We zitten niet constant op de Ring. Pk's worden hier afgedaan als daar wen je wel aan:Waar. Maar dan moet je er wél VOLDOENDE van hebben. Knullig als je op een klaverblad/bochtencombi in je Tii een Audi S5 op 20 meter zet en hij je uit die bocht vernederend voorbij komt, wees eerlijk, dat went niet. :lol:

Robin
Berichten: 55112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 11 nov 2007, 13:29

De 997 GT3 die COTY 2007 werd, heeft 415pk. De '99er 996 360pk.

Een vlotte 'Ringtijd' hangt niet ALLEEN aanmekaar van een subliem chassis. Als de 997 50kg minder was geweest en de 360pk motor had gehad was ie verloren geweest tov de Suderia.

Niet alleen onderstellen/banden moeten/worden beter/massa hoger, maar ook de motoren:MEER pk's is gewoon fijner om van dat sublieme chassis te genieten.

Maar sommigen willen dat niet horen/zien...spijtig 8) :lol:


Dan had de Formule 1 ongewijzigd 400pk moeten houden op 600kg sinds 1967. Dat doen ze ook niet. :twisted:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 11 nov 2007, 13:37

Robin schreef:Tja, we hebben:
-prijs
-pk's
-massa
-marketing

Ik denk dat de DieHard rammer ook niet goed bediend is met een 240pk turbo 4 pitter...

240pk is gewoon te weinig in 't dagelijks leven, (en zeker als je naar de hierarchie in een modellenrange kijkt), er zijn meer rechte stukken dan bochten. We zitten niet constant op de Ring. Pk's worden hier afgedaan als daar wen je wel aan:Waar. Maar dan moet je er wél VOLDOENDE van hebben. Knullig als je op een klaverblad/bochtencombi in je Tii een Audi S5 op 20 meter zet en hij je uit die bocht vernederend voorbij komt, wees eerlijk, dat went niet. :lol:
En dan is die S5 man waarschijnlijk ook nog aan het bellen en wat uit z'n neus aan het halen, nee dat kunnen ze bij BMW echt niet doen met de Tii, de auto wordt sowieso duur dus die hele jonge snuiters, helaas pindakaas maar zeg nou eerlijk de E30 M3 was destijds ok al tussen de 100.000,- gulden en zelfs 160.000,-gulden voor de duurste? zoiets en dat voor de jaren 1986<>1991 dus neem maar aan dat de Tii minimaal tussen de 70K en 75K gaat kosten! met al die goodies! en dat is dan gekeken naar de E30 M3 destijds in die tijd(1986<>1991), en dan kijken naar 2008 helemaal niet zo gek, in verhouding zelfs goedkoper dan die E30 M3 destijds dus kom op, wees reeël tis helaas niet anders maar mooi vind ik hem zeker...

Voor de jeugd heeft BMW een heel andere auto in petto die onder de 1 komt te staan.... :roll: :wink:

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 11 nov 2007, 13:37

Klopt wat je zegt robin.

Het is de combinatie power met een redelijk gewicht.

Voor mij zou dat ongeveer zijn 320pk en 1250kg. Dan heb ik de perfecte auto. Meer pk is lekker maar hier zou ik super tevreden mee zijn. Maar dit soort gewicht getallen kunnen we op onze buik schrijven.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 11 nov 2007, 13:42

Michel Pol schreef:
allen schreef:Zal ik dan maar de eerste zijn die baalt van het blok? Ik had gehoopt dat bmw dat blok van de 320si toch een keer in een 1 serie zou knallen. Die vervolgens naar 220-240 pk atmosferisch door te tunen en waarin je echt moest werken. Dan was hij voor mij hoogst waarschijnlijk betaalbaar en was m'n vierfapfetish vervuld.
Nu heb je een megavermogen wat op zich wel leuk is maar zal de prijs zo moeten zijn dat ik dat er nooit voor over zou hebben. Dan koop ik liever een boot.
+1 en dan alle kermis goodies weg aub!

...
Michel
+2 dikke 4 cylinder turbo zou helemaal top zijn qua bemotorisering in mijn ogen: heerlijk sturen en toch lekker koppel :D

@Andre: "Voor mij zou dat ongeveer zijn 320pk en 1250kg. " Helaas zie ook ik dat niet meer 1-2-3 gebeuren. Jammer eigenlijk. Is volgens mij best markt voor. Zeker in een aantal landen (UK zou dat ook super verkopen)

Robin
Berichten: 55112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 11 nov 2007, 14:02

Ach, ik weet 't ook niet, maar Rudolfs ex E30 M3 kon al met moeite bij m'n ex 330d 184pk wegrijden een jaar of 6 geleden. Dan kun je 't wel hebben over stuurmansauto(wat ie NO DOUBT is, de E30 M3), maar dat ding had ook 280/300pk bij 10.000rpm moeten hebben.LOL

Ik vond qua sturen een E30 M3 weergaloos top/skitterend, maar die standaardmotor kunnen ze beter achter een badkuip hangen en dan 't Snekermeer op, waterskieen erachter wordt nog net niks. :twisted:

chassis dit chassis dat. Auf die Dauer hilft nur Power. :twisted:

<<< avatar 650PS :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 22 gasten