mijn integra type r turbo
-
- Tommy
een turbo motor maakt toch ook meer warmte? Meer dan bv een motor met supercharger. Ik weet verder niks van geblazen motoren behalve dat er een omgedraaide stofzuiger op je motor zit hoor, dus een vraag. Meer niet.
Maar aangezien jij cosworth in je sig heet kan jij hopelijk een hoop uitleggen waar we wat van kunnen leren.
Maar aangezien jij cosworth in je sig heet kan jij hopelijk een hoop uitleggen waar we wat van kunnen leren.
-
Nou, het feit hoe je jezelf opstelde in dit topic deed er anders op lijken dat je er verstand van zou hebben
Een geblazen motor produceert inderdaad meer warmte, maar heeft weinig direct te maken met de thermische belasting van de turbo, maar meer door de thermische belasting van de motor zelf door de turbo.
En een turbomotor draait origine altijd op een lagere compressie als een atmo motor.
Een turbo wordt gewoon gekoeld door de koelvloeistof van de motor zelf. Dit vereist uiteraard wel wat aanpassingen aan de std atmo motor om ergens een aanvoer en retour te maken voor circulatie van koelvloeistof over de turbo. Dit geldt uiteraard ook voor de olie aanvoer en retour.
De Core van een turbo heeft 4 aansluitingen, 2 voor de olie en 2 voor de koeling. Olie is uiteraard hoofdzakelijk om te smeren, en neemt ook een klein deel van de koeling van het draaiende gedeelte op zich.
Dus extra koeling of iets in die geest waar jij het over had ( begrijp nog steeds niet hoe jij het bedoelde) voor de turbo is niet nodig.
Groeten,
Bas

Een geblazen motor produceert inderdaad meer warmte, maar heeft weinig direct te maken met de thermische belasting van de turbo, maar meer door de thermische belasting van de motor zelf door de turbo.
En een turbomotor draait origine altijd op een lagere compressie als een atmo motor.
Een turbo wordt gewoon gekoeld door de koelvloeistof van de motor zelf. Dit vereist uiteraard wel wat aanpassingen aan de std atmo motor om ergens een aanvoer en retour te maken voor circulatie van koelvloeistof over de turbo. Dit geldt uiteraard ook voor de olie aanvoer en retour.
De Core van een turbo heeft 4 aansluitingen, 2 voor de olie en 2 voor de koeling. Olie is uiteraard hoofdzakelijk om te smeren, en neemt ook een klein deel van de koeling van het draaiende gedeelte op zich.
Dus extra koeling of iets in die geest waar jij het over had ( begrijp nog steeds niet hoe jij het bedoelde) voor de turbo is niet nodig.
Groeten,
Bas
- Tommy
mij best bas, wat je maar wil. Dat die turbo heet wordt zal me een worst wezen. Lijkt me wel duidelijk dat het ging om thermische belasting van de motor door de turbo en niet dat de turbo een graadje warmer zou worden. Waarom de vraag? Niet om leon af te zeiken maar omdat je vaak genoeg eea op internet ziet over verschillen van turbo en supercharger. Gewoon benieuwd of het heel blijft.
overigens net een stukje doorgekregen. Een ITR op 0.6 bar met 293 pk aan de wielen. Totaal niet misselijk. Op 0.6 bar blijft het wel heel natuurlijk.
overigens net een stukje doorgekregen. Een ITR op 0.6 bar met 293 pk aan de wielen. Totaal niet misselijk. Op 0.6 bar blijft het wel heel natuurlijk.
- VLA
Ehm het is best haalbaar hoor. Er zijn ook 1.6 vtec blokjes met turbo die 400 pk produceren. En die B18 blokjes van honda zijn ook erg sterk, helemaal als je ze aanpast. 400+ pk is te halen. Er is zelfs iemand die 600 + pk heeft gehaald ermee.Tommy schreef:500 WHP dus pak em beet 560-570 krukas pk's?
Da's wel heel erg veel voor 1800 cc. Lijkt me dat dat op 0.6 bar niet haalbaar is. Uitdraai van de afstelsessie is op zich wel interessant. Benieuwd hoe het mengsel is bij 500 pk op de rol.
Kan me nog wel een flink getunede ITR van TCC herinneren, maar die kwam niet tot zoveel pk's zonder ontzettend veel last van detonatie te hebben.
Hier een filmpje van een B18 blok in een civic : 480 HP
http://www.youtube.com/watch?v=JKYvAz6DpuE
En dezelfde civic op de dragstrip :
http://www.youtube.com/watch?v=kx5PnI9kKG8
En nog een filmpje van een 1.6 civic met turbo:
http://www.youtube.com/watch?v=FdijTTxWwWk
Dus....
-
- Sander S.
-
Was met Loes net even over de afsluitdijk geweest om een zonnebank op te halen... Kom ik vlak voorbij Leeuwarden een Type R tegen... Even ernaast rijden en meneer reageert direct. Ik dacht nog "die wil vast wel vooruit". Ik reed vol gas weg en lette even meer op wat er voor me gebeurde dan achter me. Komt meneer opeens volgas voorbij. Wat een geluid!
Verderop even met wat meer ruimte gesprint. Elke keer maakte ik het startschot door te gaan rijden (ofwel ik begon eerder) maar meneer raast mij voorbij alsof ik in een lada rij
Ik had al een vermoeden dat het Leon was, die zich in dit topic voorstelt dus even de auto op een parkeerplaats gezet en hij volgt. Even snel gepraat en al gauw bleek, ja hoor, het is Leon
Respect voor je wagen 8)

Verderop even met wat meer ruimte gesprint. Elke keer maakte ik het startschot door te gaan rijden (ofwel ik begon eerder) maar meneer raast mij voorbij alsof ik in een lada rij

Ik had al een vermoeden dat het Leon was, die zich in dit topic voorstelt dus even de auto op een parkeerplaats gezet en hij volgt. Even snel gepraat en al gauw bleek, ja hoor, het is Leon

- RVV
Rene / Hazze schreef:Was met Loes net even over de afsluitdijk geweest om een zonnebank op te halen... Kom ik vlak voorbij Leeuwarden een Type R tegen... Even ernaast rijden en meneer reageert direct. Ik dacht nog "die wil vast wel vooruit". Ik reed vol gas weg en lette even meer op wat er voor me gebeurde dan achter me. Komt meneer opeens volgas voorbij. Wat een geluid!![]()
Verderop even met wat meer ruimte gesprint. Elke keer maakte ik het startschot door te gaan rijden (ofwel ik begon eerder) maar meneer raast mij voorbij alsof ik in een lada rij![]()
Ik had al een vermoeden dat het Leon was, die zich in dit topic voorstelt dus even de auto op een parkeerplaats gezet en hij volgt. Even snel gepraat en al gauw bleek, ja hoor, het is LeonRespect voor je wagen 8)

-
hey rene was wel even leuk sprintje ja
maar die van jou gaat ook goed hard ook een mooie auto om te zien
heet jou vriendin trouwens loes b?
en maurice klopt we hebben met elkaar gepraat bij de tango ja
jij zei nog teggen mij meld je even aan op df
heet jou vriendin trouwens loes b?
Laatst gewijzigd door leon op 21 okt 2007, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Auto: Prius+
-
Hey Leon, ja dat klopt. Ze dacht jouw vriendin al te kennen dus daar heb je de naam vast vandaanleon schreef:hey rene was wel even leuk sprintje ja
heet jou vriendin trouwens loes b

Moeten es afspreken! Wil die wagen nog een keer in actie zien

- Nero_Serpente
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
-
haha ja is goed ik ken zelf haar broer wel goed wouterRene / Hazze schreef:Hey Leon, ja dat klopt. Ze dacht jouw vriendin al te kennen dus daar heb je de naam vast vandaanleon schreef:hey rene was wel even leuk sprintje ja
heet jou vriendin trouwens loes b
jij zei nog teggen mij meld je even aan op dfIlse
![]()
Moeten es afspreken! Wil die wagen nog een keer in actie zien
maar we spreken wel even en keer wat af gaan we even knallen met de itr als het goed wordt hij dit weekend afgesteld op 1.2 bar