Wat nou 5 EURO-NCAP sterren is onzin?
- Mari Oh Oh!
@Tom: Natuurlijk levert het wat op. Ontken ik toch nergens? Alleen is ten eerste de vraag wat het oplevert: Veiligheid of NCAP sterren(net als met de verbruikscyclus zijn het een aantal tests waar de auto's op gebouwd worden) en bovendien of ze de zaken niet iets rooskleuriger probeert voor te doen dan ze zijn(zo'n grote 'zware' Volvo tegen zo'n inkydinky doet het optisch errug goed). Zoals ik zei kan het weleens vervelend worden als het object waar de Renault tegenaanknalt helemaal niks meegeeft. En dat is maar één voorbeeld.
-
M'n laatste reactie was voor Rico (jouw reactie stond er nog niet).
Maar het is niet alleen Renault dat miljoenen in research steekt. Elke andere moderne auto hadden ze ervoor in de plaats kunnen zetten. Zelfs een Smart komt er niet slecht vanaf.
Als het allemaal geen nut had zouden ze niet zoveel geld in research steken, kwam mooi ten goede van de winst.
Dat het slechter af zou lopen als de auto tegen een boom komt zou kunnen. Aan de andere kant laten ze in het filmpje juist zien dat de gehele voorkant de klap opvangt, en niet alleen een bepaalde hoek zoals bij oude auto's het geval.
Verder komt niet elke auto tot stilstand tegen een boom of gebouw, dus bij alles wat wel meegeeft kun je levens redden lijkt me.
Ik vind jullie maar achterdochtig. Er zijn complete afdelingen bezig met veiligheid waar jaarlijks miljoenen heengaan, en jullie nemen dat zonder onderzoek in twijfel. Beetje vertrouwen mag je wel hebben, het is niet zo dat al die afdelingen onder leiding staan van de marketingafdeling. Natuurlijk maakt de marketingafdeling er handig gebruik van en het zal best zijn dat er soms gemakkelijk NCAP-sterren gescoord kunnen worden, maar er zal echt wel vooruitgang zijn.
Maar het is niet alleen Renault dat miljoenen in research steekt. Elke andere moderne auto hadden ze ervoor in de plaats kunnen zetten. Zelfs een Smart komt er niet slecht vanaf.
Als het allemaal geen nut had zouden ze niet zoveel geld in research steken, kwam mooi ten goede van de winst.
Dat het slechter af zou lopen als de auto tegen een boom komt zou kunnen. Aan de andere kant laten ze in het filmpje juist zien dat de gehele voorkant de klap opvangt, en niet alleen een bepaalde hoek zoals bij oude auto's het geval.
Verder komt niet elke auto tot stilstand tegen een boom of gebouw, dus bij alles wat wel meegeeft kun je levens redden lijkt me.
Ik vind jullie maar achterdochtig. Er zijn complete afdelingen bezig met veiligheid waar jaarlijks miljoenen heengaan, en jullie nemen dat zonder onderzoek in twijfel. Beetje vertrouwen mag je wel hebben, het is niet zo dat al die afdelingen onder leiding staan van de marketingafdeling. Natuurlijk maakt de marketingafdeling er handig gebruik van en het zal best zijn dat er soms gemakkelijk NCAP-sterren gescoord kunnen worden, maar er zal echt wel vooruitgang zijn.
- RVV
Nee ik trek het niet twijfel, en dat die auto's een stuk veiliger zijn geworden zie ik ook als vooruitgang. Waar het omgaat is hoe het vermarkt word.Ik vind jullie maar achterdochtig. Er zijn complete afdelingen bezig met veiligheid waar jaarlijks miljoenen heengaan, en jullie nemen dat zonder onderzoek in twijfel. Beetje vertrouwen mag je wel hebben, het is niet zo dat al die afdelingen onder leiding staan van de marketingafdeling. Natuurlijk maakt de marketingafdeling er handig gebruik van en het zal best zijn dat er soms gemakkelijk NCAP-sterren gescoord kunnen worden, maar er zal echt wel vooruitgang zijn.
- SteV6
- Stéphane
Grootste deel van de ongevallen gebeurt door niet opletten van de bestuurder/ster. Niemand is altijd 100% geconcentreerd in de auto, door wat voor reden dan ook. Dan is het wel fijn als er iets van veiligheid in je auto ingebouwd is.SteV6 schreef:NCAP sterren zijn er voor als het al veel te laat is ... en een alerte bestuurder![]()
SteV6
Als het gebeurt door een slecht onderstel of remmen is dat meestal ook omdat de bestuurder gewoon te hard rijdt.
-
- RVV
- frankv
vond het wel een mooi opgezet item
het doet er voor mij niet toe dat de modus zwaarder is dan mensen denken en de volvo lichter dan mensen denken
punt is dat de volvo in deze situatie minder veilig is dan de modus en dat botstechnologie een grote stap voorwaarts heeft gemaakt, beide door simulatie- en modelleringstechnieken en door sterkere staalsoorten
frank
het doet er voor mij niet toe dat de modus zwaarder is dan mensen denken en de volvo lichter dan mensen denken
punt is dat de volvo in deze situatie minder veilig is dan de modus en dat botstechnologie een grote stap voorwaarts heeft gemaakt, beide door simulatie- en modelleringstechnieken en door sterkere staalsoorten
frank
- Ar
- Auto: Prius
Er is flink vooruitgang geboekt in de veiligheid van auto's. Op Discovery was gisteren een programma, die ging over zijdelingse aanrijdingen. Iemand van Volvo vertelde over de onderzoeken en er waren een aantal botsproeven te zien van o.a. een 850. Vanaf de jaren '90 hebben ze de aandacht gelegd om energie zo gelijkmatig mogelijk over de zijkant te verdelen. De auto liep veel meer beschadiging op dan voorheen, maar de inzittenden liepen minder schade op.
Het filmpje laat de vooruitgang zien in de veiligheid. Een andere leuke vergelijking zou zijn om weer een modus te nemen en een 2e handse grote auto die je kunt kopen voor dat geld en dan die twee te vergelijken. De grote auto is natuurlijk wel duurder in het gebruik.
Vb nieuwe Modus vs s320 '99.
Vb modus vs e38 728i. In dit geval is de grote auto goedkoper, zodat je geld overhoud voor de hogere lasten.
Het filmpje laat de vooruitgang zien in de veiligheid. Een andere leuke vergelijking zou zijn om weer een modus te nemen en een 2e handse grote auto die je kunt kopen voor dat geld en dan die twee te vergelijken. De grote auto is natuurlijk wel duurder in het gebruik.
Vb nieuwe Modus vs s320 '99.
Vb modus vs e38 728i. In dit geval is de grote auto goedkoper, zodat je geld overhoud voor de hogere lasten.
- Stéphane
Zoiets meegemaakt?SteV6 schreef:Helaas hoeven jullie me dat niet uit te leggen. Ik word al ruim 3 jaar elke dag herinnerd aan het feit dat iemand achter mij niet goed genoeg oplette![]()
SteV6
[img:500:333]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/roco5.jpg[/img]
Hier achterop geklapt:
[img:500:333]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/roco1.jpg[/img]
[img:500:333]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/roco3.jpg[/img]
Mijn auto heeft trouwens 0 (nul) NCAP sterren, maar is wel een jaar of 10 jonger dan die Corolla. Bestuurster had trouwens ook niets zelf.
P.S. Na paar weken fysio en rustig aan doen nergens meer last van gelukkig...
- SteV6
Ik stopte, na in de binnenspiegel gekeken te hebben om de afstand tussen mij en de achterligger in te schatten, netjes voor oranje-rood. Mevrouw achter mij gaf vol gas om rood te halen op de 80 km/h weg in plaats van te stoppen. Pas op het allerlaatste moment heeft ze geremd en een ruk aan het stuur gegeven. Gevolg een klap van linksachter met tussen de 70 en 90 km/h, vastgesteld door technisch onderzoek van de politie.
In een fractie van een seconde veranderde mijn leven. Nu na bijna 3,5 jaar ondervind ik nog steeds dagelijks de gevolgen. Ik werk zeer beperkte uren, heb vaak pijn enz. enz. En het herstel gaat zeer langzaam.
Kortom ik heb de pech een zware whiplash te hebben gekregen door deze harde klap van achteren. Vandaar dat ik liever oplettende bestuurders heb ...
SteV6
In een fractie van een seconde veranderde mijn leven. Nu na bijna 3,5 jaar ondervind ik nog steeds dagelijks de gevolgen. Ik werk zeer beperkte uren, heb vaak pijn enz. enz. En het herstel gaat zeer langzaam.
Kortom ik heb de pech een zware whiplash te hebben gekregen door deze harde klap van achteren. Vandaar dat ik liever oplettende bestuurders heb ...
SteV6
- Stéphane
Vergelijkbaar met wat ik meegemaakt heb. Ik stopte ook voor rood en de bestuurster achter me had dat niet gezien. Remde ook op het laatste moment en is met 50-60 km/u achterop mijn auto geklapt. Ik had (gelukkig) een lichte whiplash en op aanraden van o.a. Cavallino ben ik daar gelukkig meteen mee naar de dokter gegaan. Die verwees me door naar de fysio. Toen een paar weken niet/weinig gewerkt, geen auto gereden en gelukkig is dat goed en ook vrij snel hersteld. Ik heb dat jaar trouwens niet meer op circuit kunnen rijden, omdat ik daar nog wel wat last van had. Wat dat betreft heb ik dan geluk gehad, want ik heb ook verhalen gehoord van situaties zoals jij nu helaas hebt.SteV6 schreef:Ik stopte, na in de binnenspiegel gekeken te hebben om de afstand tussen mij en de achterligger in te schatten, netjes voor oranje-rood. Mevrouw achter mij gaf vol gas om rood te halen op de 80 km/h weg in plaats van te stoppen. Pas op het allerlaatste moment heeft ze geremd en een ruk aan het stuur gegeven. Gevolg een klap van linksachter met tussen de 70 en 90 km/h, vastgesteld door technisch onderzoek van de politie.
SteV6
Ik hoop voor je dat het nog goed herstelt. Sterkte!
- wooter
Terug over die Volvo en Renault... Diegenen die menen dat zo'n Volvo het veel beter gaat doen tegen een boom dan zo'n Modus, zullen van een koude reis terugkomen: de Modus zal zwaar gehavend worden maar z'n eigen kreukelzone activeren, terwijl de Volvo geen weerstand zal geven en de boom lekker in de bestuurderscabine zal plaatsen, met nog wat modificaties aan het hele dashboard. Hoe dunner de boom, hoe dieper deze in de wagen kan binnendringen. En als je dan a la Modus geen verstevigde balk hebt die de hele kreukelzone activeert, snijdt zo een boom dus als een mes door warme boter doorheen je wagen.
- RVV
Wooter dat was het punt niet, die Volvo vouwt ook als een natte krant om een boom heen, welke auto niet ? Elke auto..
Alleen het punt was, hoe komen de gewonden dummy's uiit de Modus ALS die wel om een boom heen zit.. dat vind ik veel waardevollere informatie dan een spot on reclame filmpje over veligheid in een gesponsorde reclame item.
Bomen zijn gewoon de grootste vijanden van auto's en auto's klappen daar toch wel heel vaak op.
Alleen het punt was, hoe komen de gewonden dummy's uiit de Modus ALS die wel om een boom heen zit.. dat vind ik veel waardevollere informatie dan een spot on reclame filmpje over veligheid in een gesponsorde reclame item.
Bomen zijn gewoon de grootste vijanden van auto's en auto's klappen daar toch wel heel vaak op.
- Mari Oh Oh!
@Wooter: Zoiets? [img:800:600]http://www.egmcartech.com/wp-content/up ... rash_4.jpg[/img]
Kan de beste overkomen hoor
(man is ongedeerd uitgestapt wat overigens weer eens aangeeft dat een visuele check lang niet alles zegt over de staat van de inzittenden)
Kan de beste overkomen hoor

- Roman
- Daniel
- Dennis van der Schoot
- hengelr
Het is niet zo alleen de technische ontwikkeling dan wel dat veiligheid en de NCAP een mooi marketing instrument is. Met name Renault: 10 jaar geleden kon je beter in een kartonnen doos van het dak af pleuren dan met een Renault tegen een paaltje rijden. En nu opeens maken ze de veiligste auto's. Heeft in die 10 jaar iemand een geniale ingeving gehad? Of intereseerde het ze 10 jaar geleden geen reet (excuus derierre) hoe veilig een auto was?
- Ahmed
-
Ik sprak op de IAA met de Audi TT testdummy, en die gast vertelde dat hij een echt luizenbaantje had. Het kon hem niet hard genoeg gaan.
Enige minpuntje was, dat tijdens de frontale crashtesten de cd-speler van het "Bose Soundsystem" wel eens af en toe happerde.
[img:800:600]http://img218.imageshack.us/img218/4768/dumeb4.jpg[/img]
Enige minpuntje was, dat tijdens de frontale crashtesten de cd-speler van het "Bose Soundsystem" wel eens af en toe happerde.
[img:800:600]http://img218.imageshack.us/img218/4768/dumeb4.jpg[/img]