SEAT LEON II CUPRA
- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Ik ben het er niet helemaal mee eens mbt "Cupra is een standaard TFSI-blok getuned! Als ik het artikel moet geloven in de autoweek 18e jaargang nr 10 van 7-14 maart staat:Niels schreef:Klopt. De cilinderkop van een S3 is van een andere legering gemaakt voor het aan kunnen van een hogere thermische belasting. De Cupra heeft dit zo ver ik weet niet.Rebel schreef:Ik meen gelezen te hebben op een engels forum dat de S3 nog enkele andere aanpassingen heeft tav het draaiende gedeelte, in vergelijk met de Cupra. Motorische dus, ivm het hogere vermogen.
Cupra is een standaard TFSI-blok getuned.
"De extra 40 pk in de CUPRA worden door dezelfde motor aan de voorwielen doorgegeven als in de Audi S3. Deze laatste beschikt weliswaar over 265 pk en de S3 heeft dan ook vier wielen om al dat geweld over uit te storten. Het tweeliter TFSI blok in de CUPRA is dus GEEN gekietelde versie van het GTI / FR (TFSI: 200pk)-aggregaat, maar een iets teruggeschroefde versie van de S3 motor".
O.a de zuigers, lagers, drijfstangen en de koeling zijn verstevigd en verbeterd!
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Zover ik weet heeft de Cupra wel meer aanpassingen dan de GTI alleen niet de cilinderkop van de S3 maar ik moet daarbij toegeven dat ik me er niet in heb verdiept behalve het lezen van een paar rij impressies e.d.
Als je kijkt wat de Leon van Tristan doet dan haal je met een Cupra zo rond de 300pk lijkt me 8)

-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Maar daar zal ook meer aan gebeurd zijn dan alleen een uitlaat en een chippie om het allemaal een beetje heel te houden. JD mag dan in software gespecialiseerd zijn ook van mechanica snapt de beste man wel het een en ander 8)Rebel schreef:
Hoeveel had die Golf GTI ook alweer van Jeroen Dik?
+340 hp meen ik ...
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Luca schreef:Ik ben het er niet helemaal mee eens mbt "Cupra is een standaard TFSI-blok getuned! Als ik het artikel moet geloven in de autoweek 18e jaargang nr 10 van 7-14 maart staat:Niels schreef:Klopt. De cilinderkop van een S3 is van een andere legering gemaakt voor het aan kunnen van een hogere thermische belasting. De Cupra heeft dit zo ver ik weet niet.Rebel schreef:Ik meen gelezen te hebben op een engels forum dat de S3 nog enkele andere aanpassingen heeft tav het draaiende gedeelte, in vergelijk met de Cupra. Motorische dus, ivm het hogere vermogen.
Cupra is een standaard TFSI-blok getuned.
"De extra 40 pk in de CUPRA worden door dezelfde motor aan de voorwielen doorgegeven als in de Audi S3. Deze laatste beschikt weliswaar over 265 pk en de S3 heeft dan ook vier wielen om al dat geweld over uit te storten. Het tweeliter TFSI blok in de CUPRA is dus GEEN gekietelde versie van het GTI / FR (TFSI: 200pk)-aggregaat, maar een iets teruggeschroefde versie van de S3 motor".
O.a de zuigers, lagers, drijfstangen en de koeling zijn verstevigd en verbeterd!
Klopt, is overigens dezelfde motor als in de Golf edition 30.
Ook een teruggetunde S3 motor.
-
- Berichten: 2889
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
-
- Berichten: 2889
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Tests zijn heel erg wisselend over de Cupra, daar verbaas ik me vaak over. Soms komt hij als winnaar uit de bus en soms als allerlaatste.
Vreemde is dat in bijna alle tests hij het aflegt tegen de standaard GTI. Heel erg vreemd, want standaard zal een Cupra neem ik aan net wat beter rijden (door de 40pk extra).
Ik zou het toch nog eens overwegen om hem zo snel mogelijk te laten tunen hoor Luca. Het is gewoon zonde als je het niet doet. De auto gaat er natuurlijk harder van lopen, maar daarnaast ook veel soepeler. Zeker met het S3 blok is het doodzonde er niets mee te doen.
Alles het behoud van garantie natuurlijk. Geef anders Edwin eens een belletje.
Vreemde is dat in bijna alle tests hij het aflegt tegen de standaard GTI. Heel erg vreemd, want standaard zal een Cupra neem ik aan net wat beter rijden (door de 40pk extra).
Ik zou het toch nog eens overwegen om hem zo snel mogelijk te laten tunen hoor Luca. Het is gewoon zonde als je het niet doet. De auto gaat er natuurlijk harder van lopen, maar daarnaast ook veel soepeler. Zeker met het S3 blok is het doodzonde er niets mee te doen.
Alles het behoud van garantie natuurlijk. Geef anders Edwin eens een belletje.
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Luca schreef:Test tussen de:
-Opel Astra OPC
-Ford Focus ST
-Audi S3
-Mazda 3 MPS
en
-LEON II CUPRA
allround winnaar: SEAT LEON CUPRA II![]()
Erg leuk om alles te lezen over de CUPRA.
Hebben jullie tips over div artikelen over de CUPRA op internet, dan hoor ik het graag.
B.v.d.
Bof je dat er geen TT meedeed aan die test.
Hockenheim en Nordschleife tijden van een standaard TT zijn sneller dan de Cupra

- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
k33z schreef:Tests zijn heel erg wisselend over de Cupra, daar verbaas ik me vaak over. Soms komt hij als winnaar uit de bus en soms als allerlaatste.
Vreemde is dat in bijna alle tests hij het aflegt tegen de standaard GTI. Heel erg vreemd, want standaard zal een Cupra neem ik aan net wat beter rijden (door de 40pk extra).
Ik zou het toch nog eens overwegen om hem zo snel mogelijk te laten tunen hoor Luca. Het is gewoon zonde als je het niet doet. De auto gaat er natuurlijk harder van lopen, maar daarnaast ook veel soepeler. Zeker met het S3 blok is het doodzonde er niets mee te doen.
Alles het behoud van garantie natuurlijk. Geef anders Edwin eens een belletje.
Mbt de tests, klopt natuurlijk. In de GTO moet hij zeer zeker op bepaalde onderdelen bepaalde auto,s voor laten gaan. Maar prijs-kwaliteit verhouding (en meer) speelt dan een zeer grote rol waardoor de CUPRA de winnaar wordt in de test. (ST werd 2e)
Heel veel auto voor "weinig" geld.

Mbt het tunen; ik ben daar nog niet over uit. Kijk het de aankomende maanden wel even aan. (voordat ik hem weer inruil


- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
k33z schreef:Nadeel van tunen naar 300+pk is alleen dat het niet blijft bij je motortuning.
Je zal minimaal andere remblokken nodig hebben (schijven zijn al stuk groter dan die van de GTI) en een ander onderstel is nodig.
Als ik het bovenstaande lees mbt onderstel, remmen e.d. krijg ik al de kriebels. Niks voor mij denk ik.
Daarnaast zou ik veel geld moet investeren in de auto wat ik zeker niet meer terug krijg icm de maanden dat ik in een auto rij. Dit is ook de reden waarom ik een andere auto heb gekocht. Ik wilde eerst xenon (orgineel), detroit velgen en chip in/op de GTI zetten. Maar gezien dit "verloren" geld is heb ik dit "geinvesteerd" in een nieuwe auto.
- Arthur
- Berichten: 43104
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Niks andere remmen en onderstel.
Gewoon chippen en klaar.
Als je niet het uiterst gaat vergen, en dat doe jij toch niet, is dat nergens voor nodig.
Chippen is voor jouw ook weggooid geld met je drang naar een andere auto.
Veel plezier met je Cupra!
Ik zag gisteren nog een zwarte staan bij ons en ik moest 6x kijken of het er echt een was.
Dit is echt de saaiste topper van een model.
Maar goed, smaken verschillen.

Gewoon chippen en klaar.
Als je niet het uiterst gaat vergen, en dat doe jij toch niet, is dat nergens voor nodig.
Chippen is voor jouw ook weggooid geld met je drang naar een andere auto.
Veel plezier met je Cupra!
Ik zag gisteren nog een zwarte staan bij ons en ik moest 6x kijken of het er echt een was.
Dit is echt de saaiste topper van een model.
Maar goed, smaken verschillen.

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten