SEAT LEON II CUPRA

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 26 aug 2007, 00:36

En er zijn nog een aantal onderdelen "verzwaard" zodat ze foolproof zijn voor een langere duur ivm het hogere vermogen.
Dit is al eens ter sprake gekomen in het tuningdraadje van Tristan's 2.0TFSI motor.

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 26 aug 2007, 03:13

Niels schreef:
Rebel schreef:Ik meen gelezen te hebben op een engels forum dat de S3 nog enkele andere aanpassingen heeft tav het draaiende gedeelte, in vergelijk met de Cupra. Motorische dus, ivm het hogere vermogen.
Cupra is een standaard TFSI-blok getuned.
Klopt. De cilinderkop van een S3 is van een andere legering gemaakt voor het aan kunnen van een hogere thermische belasting. De Cupra heeft dit zo ver ik weet niet.
Ik ben het er niet helemaal mee eens mbt "Cupra is een standaard TFSI-blok getuned! Als ik het artikel moet geloven in de autoweek 18e jaargang nr 10 van 7-14 maart staat:

"De extra 40 pk in de CUPRA worden door dezelfde motor aan de voorwielen doorgegeven als in de Audi S3. Deze laatste beschikt weliswaar over 265 pk en de S3 heeft dan ook vier wielen om al dat geweld over uit te storten. Het tweeliter TFSI blok in de CUPRA is dus GEEN gekietelde versie van het GTI / FR (TFSI: 200pk)-aggregaat, maar een iets teruggeschroefde versie van de S3 motor".

O.a de zuigers, lagers, drijfstangen en de koeling zijn verstevigd en verbeterd!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 26 aug 2007, 09:31

Dat zou ideaal zijn, dan is er zelfs nog een beetje ruimte om verder te gaan!

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 26 aug 2007, 09:54

Zoals gezegd heeft de cupra ook de twinscroll turbo,die de golf niet heeft :roll: .

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 26 aug 2007, 10:05

Zover ik weet heeft de Cupra wel meer aanpassingen dan de GTI alleen niet de cilinderkop van de S3 maar ik moet daarbij toegeven dat ik me er niet in heb verdiept behalve het lezen van een paar rij impressies e.d. :wink: Als je kijkt wat de Leon van Tristan doet dan haal je met een Cupra zo rond de 300pk lijkt me 8)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 26 aug 2007, 10:11

Cupra gaat met een JD kuurtje naar 330pk (met Milltek uitlaat).

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 26 aug 2007, 10:26

Maik schreef:Cupra gaat met een JD kuurtje naar 330pk (met Milltek uitlaat).
:shock:

:mrgreen:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 26 aug 2007, 10:28

Maik schreef:Cupra gaat met een JD kuurtje naar 330pk (met Milltek uitlaat).

Hoeveel had die Golf GTI ook alweer van Jeroen Dik?

+340 hp meen ik ...

Wat dan weer wel minder was, is dat hij op Zandvoort linea recta de grindbak instoof ...

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 26 aug 2007, 10:35

De GTI van Jeroen zelf heeft dacht ik 400pk.

En wat weer meer was is dat hij 3de werd met de autovisie time attack met een 2.06 op straatbanden....

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 26 aug 2007, 10:42

Rebel schreef:
Hoeveel had die Golf GTI ook alweer van Jeroen Dik?

+340 hp meen ik ...
Maar daar zal ook meer aan gebeurd zijn dan alleen een uitlaat en een chippie om het allemaal een beetje heel te houden. JD mag dan in software gespecialiseerd zijn ook van mechanica snapt de beste man wel het een en ander 8)

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 26 aug 2007, 10:49

Shit Niels, verpest nou dat momentje niet. Ik zat net na te genieten van Maik zijn inkopper :wink:


Both way's.... ik denk dat Luca een prima auto heeft gekocht.
En nog veel belangrijker, hij blijft lid van de VAG-clan :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 26 aug 2007, 10:52

Rebel schreef: Both way's.... ik denk dat Luca een prima auto heeft gekocht.
+1
Rebel schreef: En nog veel belangrijker, hij blijft tot de VAG-clan horen :wink:
+1 :D

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 26 aug 2007, 10:56

Maik schreef:Cupra gaat met een JD kuurtje naar 330pk (met Milltek uitlaat).
VAG 2.0 TFSI stage 4 Turbokit compleet incl. Powercontroller en montage + Compleet 70mm uitlaatsysteem (met metaalkat) 315 pk 400Nm
€ 6190,-

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 26 aug 2007, 11:10

Luca schreef:
Niels schreef:
Rebel schreef:Ik meen gelezen te hebben op een engels forum dat de S3 nog enkele andere aanpassingen heeft tav het draaiende gedeelte, in vergelijk met de Cupra. Motorische dus, ivm het hogere vermogen.
Cupra is een standaard TFSI-blok getuned.
Klopt. De cilinderkop van een S3 is van een andere legering gemaakt voor het aan kunnen van een hogere thermische belasting. De Cupra heeft dit zo ver ik weet niet.
Ik ben het er niet helemaal mee eens mbt "Cupra is een standaard TFSI-blok getuned! Als ik het artikel moet geloven in de autoweek 18e jaargang nr 10 van 7-14 maart staat:

"De extra 40 pk in de CUPRA worden door dezelfde motor aan de voorwielen doorgegeven als in de Audi S3. Deze laatste beschikt weliswaar over 265 pk en de S3 heeft dan ook vier wielen om al dat geweld over uit te storten. Het tweeliter TFSI blok in de CUPRA is dus GEEN gekietelde versie van het GTI / FR (TFSI: 200pk)-aggregaat, maar een iets teruggeschroefde versie van de S3 motor".

O.a de zuigers, lagers, drijfstangen en de koeling zijn verstevigd en verbeterd!

Klopt, is overigens dezelfde motor als in de Golf edition 30.

Ook een teruggetunde S3 motor.

k33z
Berichten: 2889
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 26 aug 2007, 11:11

Gewone 2.0tfsi (uit normale GTI bijvoorbeeld) haalt ongeveer 270pk met complete uitlaat en chip. Motor van de S3 / cupra / GTI 30ed haalt ongeveer 320pk met complete uitlaat en chip.

Door deze waarden denk ik dus dat de motor van de S3, de cupra en de GTI 30ed gelijk zijn.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 26 aug 2007, 11:20

Luca gaat de auto toch niet tunen.
Over zes maanden rijdt hij in een V R32 :lol:

Bovendien is een Golf V GTI veel mooier dan een Leon II....... :wink:

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 26 aug 2007, 11:49

Test tussen de:

-Opel Astra OPC
-Ford Focus ST
-Audi S3
-Mazda 3 MPS
en
-LEON II CUPRA

allround winnaar: SEAT LEON CUPRA II :D


Erg leuk om alles te lezen over de CUPRA.

Hebben jullie tips over div artikelen over de CUPRA op internet, dan hoor ik het graag.

B.v.d.

k33z
Berichten: 2889
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 26 aug 2007, 11:53

Tests zijn heel erg wisselend over de Cupra, daar verbaas ik me vaak over. Soms komt hij als winnaar uit de bus en soms als allerlaatste.

Vreemde is dat in bijna alle tests hij het aflegt tegen de standaard GTI. Heel erg vreemd, want standaard zal een Cupra neem ik aan net wat beter rijden (door de 40pk extra).

Ik zou het toch nog eens overwegen om hem zo snel mogelijk te laten tunen hoor Luca. Het is gewoon zonde als je het niet doet. De auto gaat er natuurlijk harder van lopen, maar daarnaast ook veel soepeler. Zeker met het S3 blok is het doodzonde er niets mee te doen.

Alles het behoud van garantie natuurlijk. Geef anders Edwin eens een belletje.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 26 aug 2007, 11:55

Luca schreef:Test tussen de:

-Opel Astra OPC
-Ford Focus ST
-Audi S3
-Mazda 3 MPS
en
-LEON II CUPRA

allround winnaar: SEAT LEON CUPRA II :D


Erg leuk om alles te lezen over de CUPRA.

Hebben jullie tips over div artikelen over de CUPRA op internet, dan hoor ik het graag.

B.v.d.

Bof je dat er geen TT meedeed aan die test.
Hockenheim en Nordschleife tijden van een standaard TT zijn sneller dan de Cupra :wink:

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 26 aug 2007, 12:00

k33z schreef:Tests zijn heel erg wisselend over de Cupra, daar verbaas ik me vaak over. Soms komt hij als winnaar uit de bus en soms als allerlaatste.

Vreemde is dat in bijna alle tests hij het aflegt tegen de standaard GTI. Heel erg vreemd, want standaard zal een Cupra neem ik aan net wat beter rijden (door de 40pk extra).

Ik zou het toch nog eens overwegen om hem zo snel mogelijk te laten tunen hoor Luca. Het is gewoon zonde als je het niet doet. De auto gaat er natuurlijk harder van lopen, maar daarnaast ook veel soepeler. Zeker met het S3 blok is het doodzonde er niets mee te doen.

Alles het behoud van garantie natuurlijk. Geef anders Edwin eens een belletje.

Mbt de tests, klopt natuurlijk. In de GTO moet hij zeer zeker op bepaalde onderdelen bepaalde auto,s voor laten gaan. Maar prijs-kwaliteit verhouding (en meer) speelt dan een zeer grote rol waardoor de CUPRA de winnaar wordt in de test. (ST werd 2e)

Heel veel auto voor "weinig" geld. :wink:

Mbt het tunen; ik ben daar nog niet over uit. Kijk het de aankomende maanden wel even aan. (voordat ik hem weer inruil :wink: :D )

k33z
Berichten: 2889
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 26 aug 2007, 12:12

Nadeel van tunen naar 300+pk is alleen dat het niet blijft bij je motortuning.

Je zal minimaal andere remblokken nodig hebben (schijven zijn al stuk groter dan die van de GTI) en een ander onderstel is nodig.

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 26 aug 2007, 12:18

k33z schreef:Nadeel van tunen naar 300+pk is alleen dat het niet blijft bij je motortuning.

Je zal minimaal andere remblokken nodig hebben (schijven zijn al stuk groter dan die van de GTI) en een ander onderstel is nodig.

Als ik het bovenstaande lees mbt onderstel, remmen e.d. krijg ik al de kriebels. Niks voor mij denk ik.

Daarnaast zou ik veel geld moet investeren in de auto wat ik zeker niet meer terug krijg icm de maanden dat ik in een auto rij. Dit is ook de reden waarom ik een andere auto heb gekocht. Ik wilde eerst xenon (orgineel), detroit velgen en chip in/op de GTI zetten. Maar gezien dit "verloren" geld is heb ik dit "geinvesteerd" in een nieuwe auto.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 26 aug 2007, 15:56

Niks andere remmen en onderstel.
Gewoon chippen en klaar.
Als je niet het uiterst gaat vergen, en dat doe jij toch niet, is dat nergens voor nodig.
Chippen is voor jouw ook weggooid geld met je drang naar een andere auto.
Veel plezier met je Cupra!

Ik zag gisteren nog een zwarte staan bij ons en ik moest 6x kijken of het er echt een was.
Dit is echt de saaiste topper van een model.
Maar goed, smaken verschillen.
:wink:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 26 aug 2007, 16:11

Gefeliciteerd ! Maar je kunt inderdaad toch alleen chippen? Dat blok sméékt er gewoon op, en kost geen drol.

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 26 aug 2007, 17:43

Verschil FR en CUPRA is idd minimaal:

-+40 pk
-interieur
-er staat CUPRA op de kont
-voor lip midden is bij de CUPRA zwart

Maar een FR TFSI was geen optie gezien dit wel op 1 lijn stond met de GTI. De CUPRA R viel idd meer op

Enige optie is misschien ooit een chip

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten