BPM hoe zit het nou?

Dit is ons algemene autoforum.
duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 17 aug 2007, 09:15

Niels, gewoon een stapje harder doen als de rest, en wij verdienen wel geld op gebruikt de meeste dealerbedrijven niet. Hoe dat komt heel simpel ik koop heel aktief in oftewel als je een auto inkoopt kun je iets meer verdienen dan inruilen :-)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 17 aug 2007, 09:17

ps. van mij mogen ze de BPM afschaffen, laat het wel ff. van te voren weten dan breng ik de voorraad naar 0 8)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 aug 2007, 10:44

Peter Tunissen schreef:Hallo, even wakker worden jongens! :lol:
Wat maakt het uit dat je auto 10.000 euro minder waard is geworden als je vervolgens een nieuwe auto voor 15.000 euro minder koopt?
Precies, helemaal niks.
Dat dacht ik eigenlijk ook.
Je bent wel spekkoper als je vandaag je auto wegdoet en morgen schaffen ze de BPM af :D
Koop je vandaag zonder inruil een auto en morgen schaffen ze de BPM af dan ben je wel de lul;.
Had je toch wat mooiers kunnen kopen :o

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 17 aug 2007, 10:48

Men moet wel hier in Nederland. BPM is gewoon een idiote belasting, Europa zal er vast niet vrolijk van worden als we dat behouden hier.

Maar ach, die centen zullen ze ongetwijfeld wel weer ergens anders vandaan terug willen harken, zo'n automobilist blijft natuurlijk een ideale melkkoe.

Als mijn vijfentwintigjarige auto maar BPM-vrij ingevoerd kan worden volgend jaar April, straks moet ik 1 of andere gekke BPMvervanger gaan betalen voor die auto.

Andre

Bericht door Andre » 17 aug 2007, 10:57

Gewoon elk jaar een percentage bpm eraf halen. Zodat je niet te veel waardevermindering hebt op al je leaseauto s en voorraad. Voor mijn part 5% per jaar.

Arthur

Bericht door Arthur » 17 aug 2007, 11:00

Zou dan juist de handel niet stilvallen?
Nu je auto verkopen, oud gebakkie rijden.
En een paar jaar wachten en de BPM is eraf.
Als iedereen dat doet gaat ook de 1 of ander op de fles?

Joop

Bericht door Joop » 17 aug 2007, 11:10

Als je de BPM in een aantal stappen afschaft moet je daar als overheid zijnde zo min mogelijk over loslaten/bekend maken. Op deze manier schaf je het af terwijl de eventuele dip in verkopen tot een minimum beperkt blijft. Dit blijft een psychisch verhaal. De auto blijven een waarde immers houden. Ik vraag me af of de handel wel inzakt. De mensen die om de één/twee/drie jaar een andere nieuwe auto kopen doen dit straks dan ook nog. Het grootste risico is de tweedehands markt, waarbij de voorraad straks enkel toeneemt omdat het loont om een nieuwe of nieuwere auto te kopen ivm de lagere of afgeschafte BPM. Het risico ligt dus meer bij de handelaartjes op de hoek dan bij de dealerbedrijven.

De waarde van de auto's blijft, want de BPM is enkel het extraatje dat je als consument moet betalen, de handelaar moet deze immers afdragen aan de overheid en houd daar niets aan over. Volgens mij is uiteindelijk iedereen gebaat met afschaffing van de BPM. Het geld dat je normaal aan BPM uitgeeft kun je nu uitgeven aan een duurdere auto, de dealer/handelaar kan over dat extra bedrag ook winst pakken; zgn. win-win-situatie.

Feit blijft dat de overheid wel weer een ander potje moet vinden om de verlies in inkomsten te compenseren en je kunt er op rekenen dat dit ook weer keihard bij de automobilist vandaan moet komen. Is immers de makkelijkste oplossing.

Zelfde met de accijnzen op brandstoffen. Enerzijds wil de overheid milieuvriendelijke brandstoffen stimuleren en zelfs subsidieren, maar is iedereen over, dan wordt deze brandstof wel weer flink belast of wordt er wel weer een ander potje verzonnen.

RVV

Bericht door RVV » 17 aug 2007, 11:16

duifjes.com schreef:Rico, rendement??? hoeveel winst er dan op BPM als garage 0,0

Uiteraard wel rendement voor de overheid.

Duif, wat ik bedoel is dat de consument wel die BPM moet financieren. 95% van de auto's word immers op krediet gekocht. garages verkopen ook financieringen, en bij Toyota zal het minder zijn omdat de hardwerkende sparende arbeider met eigen centjes een auto komt aftikken. Maar bij merken als BMW/Porsche/Mercedes/VW/Audi gaat bijna geen auto de de deur uit zonder een dikke lening danwel leaseconstructie.

Veel dealers verdienen meer op financieringen dan op auto's.. als elke auto 22 procent goedkoper word betekend dat er 22% minder geleend word. betekend 15% mislopen op 22% van de waarde, kan met aanzienlijke verkoopaantallen flink in de papieren lopen.

Fabian

Bericht door Fabian » 17 aug 2007, 11:49

Joop schreef:Als je de BPM in een aantal stappen afschaft moet je daar als overheid zijnde zo min mogelijk over loslaten/bekend maken. Op deze manier schaf je het af terwijl de eventuele dip in verkopen tot een minimum beperkt blijft. Dit blijft een psychisch verhaal. De auto blijven een waarde immers houden. Ik vraag me af of de handel wel inzakt. De mensen die om de één/twee/drie jaar een andere nieuwe auto kopen doen dit straks dan ook nog. Het grootste risico is de tweedehands markt, waarbij de voorraad straks enkel toeneemt omdat het loont om een nieuwe of nieuwere auto te kopen ivm de lagere of afgeschafte BPM. Het risico ligt dus meer bij de handelaartjes op de hoek dan bij de dealerbedrijven.

De waarde van de auto's blijft, want de BPM is enkel het extraatje dat je als consument moet betalen, de handelaar moet deze immers afdragen aan de overheid en houd daar niets aan over. Volgens mij is uiteindelijk iedereen gebaat met afschaffing van de BPM. Het geld dat je normaal aan BPM uitgeeft kun je nu uitgeven aan een duurdere auto, de dealer/handelaar kan over dat extra bedrag ook winst pakken; zgn. win-win-situatie.

Feit blijft dat de overheid wel weer een ander potje moet vinden om de verlies in inkomsten te compenseren en je kunt er op rekenen dat dit ook weer keihard bij de automobilist vandaan moet komen. Is immers de makkelijkste oplossing.

Zelfde met de accijnzen op brandstoffen. Enerzijds wil de overheid milieuvriendelijke brandstoffen stimuleren en zelfs subsidieren, maar is iedereen over, dan wordt deze brandstof wel weer flink belast of wordt er wel weer een ander potje verzonnen.
je slaat de plank echt helemaal mis Joop.

handelaar draagt alleen BPM af bij een nieuwe. Gebruikt niet (marge of BTW maakt daar niets uit) , dus verlies van de handelaar. Juist bij de dealers, daar staat de jongste auto´s met dus het grootste verlies op BPM.

marge op een nieuwe voor een dealer heeft niets met de BPM te maken.

Stilhouden kun je een afschaffing van de BPM natuurlijk niet. Hoe zie je dat voor je? De grootste melkkoe wordt afgeschaft en dat zou de overheid moeten kunnen stilhouden, terwijl de automotive-NL falliet gaat.

Er wordt wel heel simpel tegenaan gekeken door een aantal mensen hier.

Voor de duidelijkheid, dit is in automotice-NL op dit moment zo´n beetje het zwaarste onderwerp wat er speelt op alle niveau´s. Er wordt een lobby bedreven waar je U tegen zegt tot hele hoge niveau´s, juist omdat dit een heel gevoelig onderwerp is waar heeeeel goed naar gekeken moet worden.

Enige oplossing is dat de overheid je de rest-BPM terugbetaald bij verkoop/inruil. Net zoals dat nu werkt bij export. En dat zullen/kunnen ze nooit doen. Dan is de overheid falliet.

Harrie

Bericht door Harrie » 17 aug 2007, 11:53

Vergeten we hier niet 1 aspect. Omdat wij hier BPM betalen is de netto prijs van een auto ook lager dan in de omringende landen. Zo gauw hier de BPM eraf gaat gaan de fabrikanten de prijzen van de auto's verhogen.

En natuurlijk verzint de overheid een ander woord voor BPM.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 aug 2007, 11:57

Harrie schreef:Vergeten we hier niet 1 aspect. Omdat wij hier BPM betalen is de netto prijs van een auto ook lager dan in de omringende landen. Zo gauw hier de BPM eraf gaat gaan de fabrikanten de prijzen van de auto's verhogen.

Das nie waar :) Dr zit nog snel 1 tot 2000 euro verschil tussen (waarschijnlijk zit hem dat in de transport etc.).

www.audi.nl www.audi.de

Prijslijsten staan gewoon online.

RVV

Bericht door RVV » 17 aug 2007, 12:01

Harrie schreef:Vergeten we hier niet 1 aspect. Omdat wij hier BPM betalen is de netto prijs van een auto ook lager dan in de omringende landen. Zo gauw hier de BPM eraf gaat gaan de fabrikanten de prijzen van de auto's verhogen.

Harrie goed punt, maar hadden de grote fabrikanten al niet een Europese prijsharmonisatie doorgevoerd ? Waardoor het prijsniveau voor belasting bijna hetzelfde is ?

Gemiddeld zijn autoprijzen afgelopen paar jaar een paar duizend euro omhoog gegaan.

Een ander woord voor BPM.. ja natuurlijk.. en dat is kilometerkosten verhoging, heel simpel in te voeren door hogere accijnzen op de brandstof.

liter benzine een euro verhogen ofzo, betaal je voor het gebruik en niet voor het bezit/aanschaf van de auto. lijkt me vrij fair.

Voor wat betreft een schadeloosstelling van de autrobedrijven, de overheid zou belastingvoordelen kunnen invoeren waardoor deze niet omflikkeren, en die wel omflikkeren die hadden de zaakjes sowieso niet goed voor elkaar :twisted:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 aug 2007, 12:03

BPM...hopelijk komen we er vanaf, evenals wegenbelasting en al die moeilijke gebruikersbelastingen/rekeningrijden, immers al die poorten en electronica en onzin kost allemaal weer extra geld.

Betalen voor gebruik van wegen/auto/vrachtwagens enz enz kan "simpel" opgelost worden...

Een deel daarvan is op te lossen door dus al dat gedoe als rekeningrijden en of wegenbelasting enz enz om te zetten in een percentage op de brandstof, immers een zwaardere auto verbruikt meer dus betaald automatisch meer.
Een zuinige auto wordt beloont en betaald automatish minder.
Een scheurpiloot betaald automatisch meer immers verbruik schiet omhoog.
Alle brandstof gebruikers/verbruikers betalen automatisch de kosten, en hoe meer je rijd en dus gebruik maakt van, des te meer belasting betaal je en das fair en heb je dus eigenlijk zelf in de hand 8)

Dus een percentage op de brandstoffen en de gebruiker betaald, rij je niet? betaal je niks, geen moeilijk gedoe meer en je hebt alles zelf in de hand.
Zo zou je zelfs een WA verzekering erin kunnen bouwen, immers een voertuig moet verzekerd zijn(op een circuit niet maarja) en dan kun je zelf extra bij verzekeren bij de grote maatschappijen.

Joop

Bericht door Joop » 17 aug 2007, 12:11

Fabian schreef:
Joop schreef:Als je de BPM in een aantal stappen afschaft moet je daar als overheid zijnde zo min mogelijk over loslaten/bekend maken. Op deze manier schaf je het af terwijl de eventuele dip in verkopen tot een minimum beperkt blijft. Dit blijft een psychisch verhaal. De auto blijven een waarde immers houden. Ik vraag me af of de handel wel inzakt. De mensen die om de één/twee/drie jaar een andere nieuwe auto kopen doen dit straks dan ook nog. Het grootste risico is de tweedehands markt, waarbij de voorraad straks enkel toeneemt omdat het loont om een nieuwe of nieuwere auto te kopen ivm de lagere of afgeschafte BPM. Het risico ligt dus meer bij de handelaartjes op de hoek dan bij de dealerbedrijven.

je slaat de plank echt helemaal mis Joop.

handelaar draagt alleen BPM af bij een nieuwe. Gebruikt niet (marge of BTW maakt daar niets uit) , dus verlies van de handelaar. Juist bij de dealers, daar staat de jongste auto´s met dus het grootste verlies op BPM.

marge op een nieuwe voor een dealer heeft niets met de BPM te maken.

Stilhouden kun je een afschaffing van de BPM natuurlijk niet. Hoe zie je dat voor je? De grootste melkkoe wordt afgeschaft en dat zou de overheid moeten kunnen stilhouden, terwijl de automotive-NL falliet gaat.

Er wordt wel heel simpel tegenaan gekeken door een aantal mensen hier.

Voor de duidelijkheid, dit is in automotice-NL op dit moment zo´n beetje het zwaarste onderwerp wat er speelt op alle niveau´s. Er wordt een lobby bedreven waar je U tegen zegt tot hele hoge niveau´s, juist omdat dit een heel gevoelig onderwerp is waar heeeeel goed naar gekeken moet worden.

Enige oplossing is dat de overheid je de rest-BPM terugbetaald bij verkoop/inruil. Net zoals dat nu werkt bij export. En dat zullen/kunnen ze nooit doen. Dan is de overheid falliet.
Ik zit idd even niet op te letten; sorry! BPM is bij de nieuwe al betaald en anders zou de overheid dubbel kunnen incasseren... :oops: . Dan is de oplossing die jij onderaan je verhaal aandraagt wel een hele mooie, maar ja het gevolg is dan ook duidelijk.

Wat betreft dat stilhouden: dat wordt idd niet makkelijk, maar de overheid zal dit zeker nooit van de daken gaan lopen schreeuwen dat ze een melkkoe overboord gaan gooien. Tot nu mag iedere lidstaat van de EU zelf hun belastingregeltjes samenstellen, maar de druk wordt ieder jaar wel hoger om de BPM toch een keer af te schaffen lijkt mij.
Maar wanneer het in stapjes afgeschaft wordt, gaat automotive-NL echt niet failliet, zo erg is het natuurlijk ook weer niet. Ik weet dat de marges niet heel groot zijn in de autobranche (wat betreft bij verkoop, op en bij onderhoud wordt doorgaands het meest verdient), maar ga nou niet zeggen dat er helemaal niets verdient wordt.

Als de BPM eraf gaat vind ik de beprijzing per kilometer en dat is het simpelste te regelen bij de pomp toch de meest logische oplossing.

Joop

Bericht door Joop » 17 aug 2007, 12:15

Overigens zit ik me te bedenken, dat beprijzen via de pomp werkt natuurlijk alleen voor de NL'ers, buitenlanders die hier op doorreis zijn e.d. betalen dan wel buitensporig veel en kunnen hierdoor wellicht ook wel eens wegblijven, met alle bijkomende gevolgen vandien...

Het is gewoon geen simpel onderwerp (ook iets dat ik overigens nooit gezegd heb) en het feit dat het ook al zo lang speelt laat dit ook wel zien.

RVV

Bericht door RVV » 17 aug 2007, 12:16

Als ik al die dikke dealer paleizen zie.. die gebouwd worden op allerlei autoboulevards , dan kan IK geen greintje meelij opbrengen hoor. Miljoenpanden en niks meer verdienen yeah right...

Straks moeten we nog met de pet rond voor die arme automotive branche :wink:

RVV

Bericht door RVV » 17 aug 2007, 12:22

Joop schreef:Overigens zit ik me te bedenken, dat beprijzen via de pomp werkt natuurlijk alleen voor de NL'ers, buitenlanders die hier op doorreis zijn e.d. betalen dan wel buitensporig veel en kunnen hierdoor wellicht ook wel eens wegblijven, met alle bijkomende gevolgen vandien...

Het is gewoon geen simpel onderwerp (ook iets dat ik overigens nooit gezegd heb) en het feit dat het ook al zo lang speelt laat dit ook wel zien.
Ja Joop is ook weer zo, dan word de pompbranche in de grensgebieden weer onevenredig zwaar gestraft.

Dan maar via de wegenbelasting.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 aug 2007, 12:41

Joop schreef:Overigens zit ik me te bedenken, dat beprijzen via de pomp werkt natuurlijk alleen voor de NL'ers, buitenlanders die hier op doorreis zijn e.d. betalen dan wel buitensporig veel en kunnen hierdoor wellicht ook wel eens wegblijven, met alle bijkomende gevolgen vandien...

Shit, mijn idee :D Rekeningrijden kan prima dmv bijvoorbeeld een kastje in de auto. In de randstad maak je het duurder in een poging files te minderen. Extra inkomsten laat je direct naar het OV vloeien om vertragingen te reduceren.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 17 aug 2007, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur

Bericht door Arthur » 17 aug 2007, 12:41

Idd mensen in het grensgebied gaan dan ff snel de grens over.
Is allemaal lastiger dan we hier zo ff kunnen bedenken :wink:

RVV

Bericht door RVV » 17 aug 2007, 12:48

Maurice niet over kastjes beginnen... brrrrrr..

geen kastjes in de auto die dingen gaan bijhouden AUB, ook al zal dat de toekomst worden :cry:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 aug 2007, 12:48

Arthur schreef:Idd mensen in het grensgebied gaan dan ff snel de grens over.
Is allemaal lastiger dan we hier zo ff kunnen bedenken :wink:
maar met de EU kun je wel iets regelen, en zoveel hoeft er niet bij te komen, elke liter wordt immers afgerekend...en dus kunnen ze dit systeem ook in de omringende landen gebruiken...de gebruiker betaald via de brandstof...

RVV

Bericht door RVV » 17 aug 2007, 12:50

De overheid zou eventueel het gemis aan BPM ook kunnen compenseren met een algemene BTW verhoging op consumenten artikelen.

Geen 19% maar bv 25% BTW en geen BPM op auto's

(percentage even uit de losse pols geschud)

Joop

Bericht door Joop » 17 aug 2007, 12:51

Je hebt wel een heel los polsje Rico... :wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 aug 2007, 12:52

Rico v Velzen schreef:De overheid zou eventueel het gemis aan BPM ook kunnen compenseren met een algemene BTW verhoging op consumenten artikelen.

Geen optie, zo straf je de niet-auto gebruikers met elke aankoop die ze doen.

En rico, post jij nou gemiddeld 20 berichten per dag? :D 10000 berichten in 16 maanden tijd hehe.

RVV

Bericht door RVV » 17 aug 2007, 12:57

Maurice Graber schreef:
Rico v Velzen schreef:De overheid zou eventueel het gemis aan BPM ook kunnen compenseren met een algemene BTW verhoging op consumenten artikelen.

Geen optie, zo straf je de niet-auto gebruikers met elke aankoop die ze doen.

En rico, post jij nou gemiddeld 20 berichten per dag? :D 10000 berichten in 16 maanden tijd hehe.

[7.64% van het totaal / 18.10 berichten per dag]
:wink:

Je kunt het ook omdraaien, nu draait een onevenredig klein aantal consumenten op voor aanzienlijke belasting opbrengsten. is dat dan eerlijk ?

Als ik morgen een horloge koop van 30000 euro betaal ik ook slechts alleen BTW, wat is het verschil tussen een horloge van 30000 euro en een auto van 30000 euro ? qua belasting inning.

Plaats reactie