
BPM hoe zit het nou?
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Arthur
- Berichten: 43050
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Dat dacht ik eigenlijk ook.Peter Tunissen schreef:Hallo, even wakker worden jongens!
Wat maakt het uit dat je auto 10.000 euro minder waard is geworden als je vervolgens een nieuwe auto voor 15.000 euro minder koopt?
Precies, helemaal niks.
Je bent wel spekkoper als je vandaag je auto wegdoet en morgen schaffen ze de BPM af

Koop je vandaag zonder inruil een auto en morgen schaffen ze de BPM af dan ben je wel de lul;.
Had je toch wat mooiers kunnen kopen :o
- Jurriaan
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
- Locatie: Rotterdam
Men moet wel hier in Nederland. BPM is gewoon een idiote belasting, Europa zal er vast niet vrolijk van worden als we dat behouden hier.
Maar ach, die centen zullen ze ongetwijfeld wel weer ergens anders vandaan terug willen harken, zo'n automobilist blijft natuurlijk een ideale melkkoe.
Als mijn vijfentwintigjarige auto maar BPM-vrij ingevoerd kan worden volgend jaar April, straks moet ik 1 of andere gekke BPMvervanger gaan betalen voor die auto.
Maar ach, die centen zullen ze ongetwijfeld wel weer ergens anders vandaan terug willen harken, zo'n automobilist blijft natuurlijk een ideale melkkoe.
Als mijn vijfentwintigjarige auto maar BPM-vrij ingevoerd kan worden volgend jaar April, straks moet ik 1 of andere gekke BPMvervanger gaan betalen voor die auto.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Als je de BPM in een aantal stappen afschaft moet je daar als overheid zijnde zo min mogelijk over loslaten/bekend maken. Op deze manier schaf je het af terwijl de eventuele dip in verkopen tot een minimum beperkt blijft. Dit blijft een psychisch verhaal. De auto blijven een waarde immers houden. Ik vraag me af of de handel wel inzakt. De mensen die om de één/twee/drie jaar een andere nieuwe auto kopen doen dit straks dan ook nog. Het grootste risico is de tweedehands markt, waarbij de voorraad straks enkel toeneemt omdat het loont om een nieuwe of nieuwere auto te kopen ivm de lagere of afgeschafte BPM. Het risico ligt dus meer bij de handelaartjes op de hoek dan bij de dealerbedrijven.
De waarde van de auto's blijft, want de BPM is enkel het extraatje dat je als consument moet betalen, de handelaar moet deze immers afdragen aan de overheid en houd daar niets aan over. Volgens mij is uiteindelijk iedereen gebaat met afschaffing van de BPM. Het geld dat je normaal aan BPM uitgeeft kun je nu uitgeven aan een duurdere auto, de dealer/handelaar kan over dat extra bedrag ook winst pakken; zgn. win-win-situatie.
Feit blijft dat de overheid wel weer een ander potje moet vinden om de verlies in inkomsten te compenseren en je kunt er op rekenen dat dit ook weer keihard bij de automobilist vandaan moet komen. Is immers de makkelijkste oplossing.
Zelfde met de accijnzen op brandstoffen. Enerzijds wil de overheid milieuvriendelijke brandstoffen stimuleren en zelfs subsidieren, maar is iedereen over, dan wordt deze brandstof wel weer flink belast of wordt er wel weer een ander potje verzonnen.
De waarde van de auto's blijft, want de BPM is enkel het extraatje dat je als consument moet betalen, de handelaar moet deze immers afdragen aan de overheid en houd daar niets aan over. Volgens mij is uiteindelijk iedereen gebaat met afschaffing van de BPM. Het geld dat je normaal aan BPM uitgeeft kun je nu uitgeven aan een duurdere auto, de dealer/handelaar kan over dat extra bedrag ook winst pakken; zgn. win-win-situatie.
Feit blijft dat de overheid wel weer een ander potje moet vinden om de verlies in inkomsten te compenseren en je kunt er op rekenen dat dit ook weer keihard bij de automobilist vandaan moet komen. Is immers de makkelijkste oplossing.
Zelfde met de accijnzen op brandstoffen. Enerzijds wil de overheid milieuvriendelijke brandstoffen stimuleren en zelfs subsidieren, maar is iedereen over, dan wordt deze brandstof wel weer flink belast of wordt er wel weer een ander potje verzonnen.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
duifjes.com schreef:Rico, rendement??? hoeveel winst er dan op BPM als garage 0,0
Uiteraard wel rendement voor de overheid.
Duif, wat ik bedoel is dat de consument wel die BPM moet financieren. 95% van de auto's word immers op krediet gekocht. garages verkopen ook financieringen, en bij Toyota zal het minder zijn omdat de hardwerkende sparende arbeider met eigen centjes een auto komt aftikken. Maar bij merken als BMW/Porsche/Mercedes/VW/Audi gaat bijna geen auto de de deur uit zonder een dikke lening danwel leaseconstructie.
Veel dealers verdienen meer op financieringen dan op auto's.. als elke auto 22 procent goedkoper word betekend dat er 22% minder geleend word. betekend 15% mislopen op 22% van de waarde, kan met aanzienlijke verkoopaantallen flink in de papieren lopen.
- Fabian
- Berichten: 7237
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
je slaat de plank echt helemaal mis Joop.Joop schreef:Als je de BPM in een aantal stappen afschaft moet je daar als overheid zijnde zo min mogelijk over loslaten/bekend maken. Op deze manier schaf je het af terwijl de eventuele dip in verkopen tot een minimum beperkt blijft. Dit blijft een psychisch verhaal. De auto blijven een waarde immers houden. Ik vraag me af of de handel wel inzakt. De mensen die om de één/twee/drie jaar een andere nieuwe auto kopen doen dit straks dan ook nog. Het grootste risico is de tweedehands markt, waarbij de voorraad straks enkel toeneemt omdat het loont om een nieuwe of nieuwere auto te kopen ivm de lagere of afgeschafte BPM. Het risico ligt dus meer bij de handelaartjes op de hoek dan bij de dealerbedrijven.
De waarde van de auto's blijft, want de BPM is enkel het extraatje dat je als consument moet betalen, de handelaar moet deze immers afdragen aan de overheid en houd daar niets aan over. Volgens mij is uiteindelijk iedereen gebaat met afschaffing van de BPM. Het geld dat je normaal aan BPM uitgeeft kun je nu uitgeven aan een duurdere auto, de dealer/handelaar kan over dat extra bedrag ook winst pakken; zgn. win-win-situatie.
Feit blijft dat de overheid wel weer een ander potje moet vinden om de verlies in inkomsten te compenseren en je kunt er op rekenen dat dit ook weer keihard bij de automobilist vandaan moet komen. Is immers de makkelijkste oplossing.
Zelfde met de accijnzen op brandstoffen. Enerzijds wil de overheid milieuvriendelijke brandstoffen stimuleren en zelfs subsidieren, maar is iedereen over, dan wordt deze brandstof wel weer flink belast of wordt er wel weer een ander potje verzonnen.
handelaar draagt alleen BPM af bij een nieuwe. Gebruikt niet (marge of BTW maakt daar niets uit) , dus verlies van de handelaar. Juist bij de dealers, daar staat de jongste auto´s met dus het grootste verlies op BPM.
marge op een nieuwe voor een dealer heeft niets met de BPM te maken.
Stilhouden kun je een afschaffing van de BPM natuurlijk niet. Hoe zie je dat voor je? De grootste melkkoe wordt afgeschaft en dat zou de overheid moeten kunnen stilhouden, terwijl de automotive-NL falliet gaat.
Er wordt wel heel simpel tegenaan gekeken door een aantal mensen hier.
Voor de duidelijkheid, dit is in automotice-NL op dit moment zo´n beetje het zwaarste onderwerp wat er speelt op alle niveau´s. Er wordt een lobby bedreven waar je U tegen zegt tot hele hoge niveau´s, juist omdat dit een heel gevoelig onderwerp is waar heeeeel goed naar gekeken moet worden.
Enige oplossing is dat de overheid je de rest-BPM terugbetaald bij verkoop/inruil. Net zoals dat nu werkt bij export. En dat zullen/kunnen ze nooit doen. Dan is de overheid falliet.
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Das nie waarHarrie schreef:Vergeten we hier niet 1 aspect. Omdat wij hier BPM betalen is de netto prijs van een auto ook lager dan in de omringende landen. Zo gauw hier de BPM eraf gaat gaan de fabrikanten de prijzen van de auto's verhogen.
En natuurlijk verzint de overheid een ander woord voor BPM.

www.audi.nl www.audi.de
Prijslijsten staan gewoon online.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Harrie schreef:Vergeten we hier niet 1 aspect. Omdat wij hier BPM betalen is de netto prijs van een auto ook lager dan in de omringende landen. Zo gauw hier de BPM eraf gaat gaan de fabrikanten de prijzen van de auto's verhogen.
En natuurlijk verzint de overheid een ander woord voor BPM.
Harrie goed punt, maar hadden de grote fabrikanten al niet een Europese prijsharmonisatie doorgevoerd ? Waardoor het prijsniveau voor belasting bijna hetzelfde is ?
Gemiddeld zijn autoprijzen afgelopen paar jaar een paar duizend euro omhoog gegaan.
Een ander woord voor BPM.. ja natuurlijk.. en dat is kilometerkosten verhoging, heel simpel in te voeren door hogere accijnzen op de brandstof.
liter benzine een euro verhogen ofzo, betaal je voor het gebruik en niet voor het bezit/aanschaf van de auto. lijkt me vrij fair.
Voor wat betreft een schadeloosstelling van de autrobedrijven, de overheid zou belastingvoordelen kunnen invoeren waardoor deze niet omflikkeren, en die wel omflikkeren die hadden de zaakjes sowieso niet goed voor elkaar :twisted:
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
BPM...hopelijk komen we er vanaf, evenals wegenbelasting en al die moeilijke gebruikersbelastingen/rekeningrijden, immers al die poorten en electronica en onzin kost allemaal weer extra geld.
Betalen voor gebruik van wegen/auto/vrachtwagens enz enz kan "simpel" opgelost worden...
Een deel daarvan is op te lossen door dus al dat gedoe als rekeningrijden en of wegenbelasting enz enz om te zetten in een percentage op de brandstof, immers een zwaardere auto verbruikt meer dus betaald automatisch meer.
Een zuinige auto wordt beloont en betaald automatish minder.
Een scheurpiloot betaald automatisch meer immers verbruik schiet omhoog.
Alle brandstof gebruikers/verbruikers betalen automatisch de kosten, en hoe meer je rijd en dus gebruik maakt van, des te meer belasting betaal je en das fair en heb je dus eigenlijk zelf in de hand 8)
Dus een percentage op de brandstoffen en de gebruiker betaald, rij je niet? betaal je niks, geen moeilijk gedoe meer en je hebt alles zelf in de hand.
Zo zou je zelfs een WA verzekering erin kunnen bouwen, immers een voertuig moet verzekerd zijn(op een circuit niet maarja) en dan kun je zelf extra bij verzekeren bij de grote maatschappijen.
Betalen voor gebruik van wegen/auto/vrachtwagens enz enz kan "simpel" opgelost worden...
Een deel daarvan is op te lossen door dus al dat gedoe als rekeningrijden en of wegenbelasting enz enz om te zetten in een percentage op de brandstof, immers een zwaardere auto verbruikt meer dus betaald automatisch meer.
Een zuinige auto wordt beloont en betaald automatish minder.
Een scheurpiloot betaald automatisch meer immers verbruik schiet omhoog.
Alle brandstof gebruikers/verbruikers betalen automatisch de kosten, en hoe meer je rijd en dus gebruik maakt van, des te meer belasting betaal je en das fair en heb je dus eigenlijk zelf in de hand 8)
Dus een percentage op de brandstoffen en de gebruiker betaald, rij je niet? betaal je niks, geen moeilijk gedoe meer en je hebt alles zelf in de hand.
Zo zou je zelfs een WA verzekering erin kunnen bouwen, immers een voertuig moet verzekerd zijn(op een circuit niet maarja) en dan kun je zelf extra bij verzekeren bij de grote maatschappijen.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Ik zit idd even niet op te letten; sorry! BPM is bij de nieuwe al betaald en anders zou de overheid dubbel kunnen incasseren...Fabian schreef:je slaat de plank echt helemaal mis Joop.Joop schreef:Als je de BPM in een aantal stappen afschaft moet je daar als overheid zijnde zo min mogelijk over loslaten/bekend maken. Op deze manier schaf je het af terwijl de eventuele dip in verkopen tot een minimum beperkt blijft. Dit blijft een psychisch verhaal. De auto blijven een waarde immers houden. Ik vraag me af of de handel wel inzakt. De mensen die om de één/twee/drie jaar een andere nieuwe auto kopen doen dit straks dan ook nog. Het grootste risico is de tweedehands markt, waarbij de voorraad straks enkel toeneemt omdat het loont om een nieuwe of nieuwere auto te kopen ivm de lagere of afgeschafte BPM. Het risico ligt dus meer bij de handelaartjes op de hoek dan bij de dealerbedrijven.
De waarde van de auto's blijft, want de BPM is enkel het extraatje dat je als consument moet betalen, de handelaar moet deze immers afdragen aan de overheid en houd daar niets aan over. Volgens mij is uiteindelijk iedereen gebaat met afschaffing van de BPM. Het geld dat je normaal aan BPM uitgeeft kun je nu uitgeven aan een duurdere auto, de dealer/handelaar kan over dat extra bedrag ook winst pakken; zgn. win-win-situatie.
Feit blijft dat de overheid wel weer een ander potje moet vinden om de verlies in inkomsten te compenseren en je kunt er op rekenen dat dit ook weer keihard bij de automobilist vandaan moet komen. Is immers de makkelijkste oplossing.
Zelfde met de accijnzen op brandstoffen. Enerzijds wil de overheid milieuvriendelijke brandstoffen stimuleren en zelfs subsidieren, maar is iedereen over, dan wordt deze brandstof wel weer flink belast of wordt er wel weer een ander potje verzonnen.
handelaar draagt alleen BPM af bij een nieuwe. Gebruikt niet (marge of BTW maakt daar niets uit) , dus verlies van de handelaar. Juist bij de dealers, daar staat de jongste auto´s met dus het grootste verlies op BPM.
marge op een nieuwe voor een dealer heeft niets met de BPM te maken.
Stilhouden kun je een afschaffing van de BPM natuurlijk niet. Hoe zie je dat voor je? De grootste melkkoe wordt afgeschaft en dat zou de overheid moeten kunnen stilhouden, terwijl de automotive-NL falliet gaat.
Er wordt wel heel simpel tegenaan gekeken door een aantal mensen hier.
Voor de duidelijkheid, dit is in automotice-NL op dit moment zo´n beetje het zwaarste onderwerp wat er speelt op alle niveau´s. Er wordt een lobby bedreven waar je U tegen zegt tot hele hoge niveau´s, juist omdat dit een heel gevoelig onderwerp is waar heeeeel goed naar gekeken moet worden.
Enige oplossing is dat de overheid je de rest-BPM terugbetaald bij verkoop/inruil. Net zoals dat nu werkt bij export. En dat zullen/kunnen ze nooit doen. Dan is de overheid falliet.

Wat betreft dat stilhouden: dat wordt idd niet makkelijk, maar de overheid zal dit zeker nooit van de daken gaan lopen schreeuwen dat ze een melkkoe overboord gaan gooien. Tot nu mag iedere lidstaat van de EU zelf hun belastingregeltjes samenstellen, maar de druk wordt ieder jaar wel hoger om de BPM toch een keer af te schaffen lijkt mij.
Maar wanneer het in stapjes afgeschaft wordt, gaat automotive-NL echt niet failliet, zo erg is het natuurlijk ook weer niet. Ik weet dat de marges niet heel groot zijn in de autobranche (wat betreft bij verkoop, op en bij onderhoud wordt doorgaands het meest verdient), maar ga nou niet zeggen dat er helemaal niets verdient wordt.
Als de BPM eraf gaat vind ik de beprijzing per kilometer en dat is het simpelste te regelen bij de pomp toch de meest logische oplossing.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Overigens zit ik me te bedenken, dat beprijzen via de pomp werkt natuurlijk alleen voor de NL'ers, buitenlanders die hier op doorreis zijn e.d. betalen dan wel buitensporig veel en kunnen hierdoor wellicht ook wel eens wegblijven, met alle bijkomende gevolgen vandien...
Het is gewoon geen simpel onderwerp (ook iets dat ik overigens nooit gezegd heb) en het feit dat het ook al zo lang speelt laat dit ook wel zien.
Het is gewoon geen simpel onderwerp (ook iets dat ik overigens nooit gezegd heb) en het feit dat het ook al zo lang speelt laat dit ook wel zien.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ja Joop is ook weer zo, dan word de pompbranche in de grensgebieden weer onevenredig zwaar gestraft.Joop schreef:Overigens zit ik me te bedenken, dat beprijzen via de pomp werkt natuurlijk alleen voor de NL'ers, buitenlanders die hier op doorreis zijn e.d. betalen dan wel buitensporig veel en kunnen hierdoor wellicht ook wel eens wegblijven, met alle bijkomende gevolgen vandien...
Het is gewoon geen simpel onderwerp (ook iets dat ik overigens nooit gezegd heb) en het feit dat het ook al zo lang speelt laat dit ook wel zien.
Dan maar via de wegenbelasting.
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Shit, mijn ideeJoop schreef:Overigens zit ik me te bedenken, dat beprijzen via de pomp werkt natuurlijk alleen voor de NL'ers, buitenlanders die hier op doorreis zijn e.d. betalen dan wel buitensporig veel en kunnen hierdoor wellicht ook wel eens wegblijven, met alle bijkomende gevolgen vandien...
Het is gewoon geen simpel onderwerp (ook iets dat ik overigens nooit gezegd heb) en het feit dat het ook al zo lang speelt laat dit ook wel zien.

Laatst gewijzigd door Maus335i op 17 aug 2007, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
maar met de EU kun je wel iets regelen, en zoveel hoeft er niet bij te komen, elke liter wordt immers afgerekend...en dus kunnen ze dit systeem ook in de omringende landen gebruiken...de gebruiker betaald via de brandstof...Arthur schreef:Idd mensen in het grensgebied gaan dan ff snel de grens over.
Is allemaal lastiger dan we hier zo ff kunnen bedenken
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Geen optie, zo straf je de niet-auto gebruikers met elke aankoop die ze doen.Rico v Velzen schreef:De overheid zou eventueel het gemis aan BPM ook kunnen compenseren met een algemene BTW verhoging op consumenten artikelen.
Geen 19% maar bv 25% BTW en geen BPM op auto's
(percentage even uit de losse pols geschud)
En rico, post jij nou gemiddeld 20 berichten per dag?

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Maurice Graber schreef:Geen optie, zo straf je de niet-auto gebruikers met elke aankoop die ze doen.Rico v Velzen schreef:De overheid zou eventueel het gemis aan BPM ook kunnen compenseren met een algemene BTW verhoging op consumenten artikelen.
Geen 19% maar bv 25% BTW en geen BPM op auto's
(percentage even uit de losse pols geschud)
En rico, post jij nou gemiddeld 20 berichten per dag?10000 berichten in 16 maanden tijd hehe.
[7.64% van het totaal / 18.10 berichten per dag]

Je kunt het ook omdraaien, nu draait een onevenredig klein aantal consumenten op voor aanzienlijke belasting opbrengsten. is dat dan eerlijk ?
Als ik morgen een horloge koop van 30000 euro betaal ik ook slechts alleen BTW, wat is het verschil tussen een horloge van 30000 euro en een auto van 30000 euro ? qua belasting inning.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten