Pagina 2 van 9
Geplaatst: 02 aug 2007, 21:45
door E60 M5
Bedankt iedereen voor de tips met betrekking tot de helm en ook voor de link!

Geplaatst: 02 aug 2007, 23:11
door Stéphane
Goed verhaal en ook goede tips onderling. Wij zullen helmen meenemen, hadden we sowieso al afgesproken.
Geplaatst: 02 aug 2007, 23:15
door Peter Tunissen
Nog een kleine tip: het maximaal aantal dB's die dag is 88 (vonden ze denk ik wel passend op 8/8

).
Geen idee hoe fanatiek ze het meten en vanaf welke afstand, maar jullie zijn bij deze in ieder geval gewaarschuwd.
Desnoods even de voet van het gas langs een bocht waar de geluidsmeting staat. 
Geplaatst: 02 aug 2007, 23:23
door Stéphane
Ik zal voor de zekerheid de staalwol (links op het papier), demper (rechts onderin) en sleutel 10 meenemen
[img:500:333]
http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/IMG_8776.jpg[/img]
Geplaatst: 02 aug 2007, 23:34
door Downforce Hans
Opa schreef:Misschien nog een nuttige tip voor mensen met geen/weinig ervaring op Zandvoort: Als je de pits uit komt blijf dan aan de binnenkant van de Tarzanbocht, totdat je daar doorheen bent en genoeg gang hebt om de normale lijnen te gaan rijden.
Vergeet niet dat er zat auto's zijn die met meer dan 200 km/h aan komen denderen op 't punt waar jij uit de pits vandaan de baan op gaat.

Sommige wel met 240 8)
Maar is inderdaad een goede regel die bij andere track days ook wordt aan gehouden.
Grtz,Hanz06

Geplaatst: 02 aug 2007, 23:47
door Miesjel
Stéphane schreef:Ik zal voor de zekerheid de staalwol (links op het papier), demper (rechts onderin) en sleutel 10 meenemen
LOL ja ik heb de dB-killer al gemonteerd maar ik twijfel of het wel genoeg helpt haha. Waar meten ze ergens ?
Geplaatst: 03 aug 2007, 00:09
door Opa
Ik heb weleens gehoord dat ze 't meten bij uitkomen Arie Luyendijk, maar zeker weten doe ik 't niet.
Volgens mij meten ze 't op een redelijk grote afstand, dus ik denk dat de meesten geen last hebben.

Geplaatst: 03 aug 2007, 00:17
door Bert ///M3
Laatste keer BDC was het ook daar volgens mij. Als je een beetje mazzel hebt met de stand van de wind valt het erg mee, er reden M3's met carbon airboxen rond toen en zelfs die bleven rijden
Maar ik weet het exacte verhaal met die regels ook niet meer, ik dacht dat het daar meer ging om totale geluidsproductie, geen piekgeluid

:
Geplaatst: 03 aug 2007, 01:36
door vipernl
Leuk, kreeg op Zolder al een zwarte vlag met 105 db, nog niet eens vol in de toeren,dat wordt leuk met 88 db.

Geplaatst: 03 aug 2007, 13:24
door Maik
gerard lubbe schreef:Duidelijk verhaal.
Hoop dat ik met helm op nog in de auto pas met dat grote hoofd van me.
Heb n.l. de hardtop er nog op.

Dat ga je niet redden Gerard, neem dat maar van mij aan. Zelfs onder mijn dunne stoffe dakje pas ik voor geen meter met helm op. Schroef dat ding er nou maar vanaf, het is ook fokking zomer man!!!

Geplaatst: 03 aug 2007, 13:39
door Hielke
Een helm is verplicht?
Waar komt die verplichting vandaan? Niet van Circuit Park Zandvoort lijkt me want tijdens de Gummen Zandvoort dag (ook van 17.00 tot 19.00 uur) was een helm niet verplicht. Persoonlijk vind ik een helm in een straatauto een onding gezien de weinige ruimte die je tot het dak hebt en het grotere gebrek aan geluidsinfo die in een straatauto met al die demping toch al niet optimaal is.
Geplaatst: 03 aug 2007, 14:05
door Bastiaan Olij
Zelfs al zou een helm niet verplicht zijn, op een circuit als Zandvoort met de snelheden die daar gereden worden moet je wel heel erg weinig waarde aan je gezondheid hechten wil je niet met een helm op rijden zeg.
Ja als iedereen netjes rijd is er heel erg weinig kans dat er wat mis gaat, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en is lang niet altijd de fout van de bestuurder (equipment failure anyone, zie foto van een gecrashde alfa nog niet zolang geleden) en dan is een helm toch heeeel heeeeeel heeeeeeeeeeel erg prettig.
Tis geen lelystad (en zelfs daar zet ik met plezier mijn helm op)
Geplaatst: 03 aug 2007, 14:21
door Erik K.
Het dragen van een helm kan voor mij in m'n auto ook nog wel eens probleem worden.
Zonder helm gaat het qua hoofdruimte net goed. Door het schuif/kanteldak komt dak toch wat lager dan normaal.
Vanmiddag maar even proberen.
Geplaatst: 03 aug 2007, 14:32
door Hielke
ErikKramer schreef:Het dragen van een helm kan voor mij in m'n auto ook nog wel eens probleem worden.
Zonder helm gaat het qua hoofdruimte net goed. Door het schuif/kanteldak komt dak toch wat lager dan normaal.
Vanmiddag maar even proberen.
Dit is er mede de reden van dat er ook bezwaren TEGEN het dragen van een helm in een straatauto aangedragen kunnen worden. Als je in een moderne auto met plofzakken zit, is de kans dat je met je hoofd bij een aanrijding met iets hards in aanraking komt, bijzonder klein. Als de auto gaat rollen zit je echter met een helm wel eerder in de gevarenzone omdat je nek dan eerder dan normaal de klap moet opvangen. Er vallen zowel argumenten voor als ook tegen het dragen van een helm aan te dragen. Een helm als onderdeel van een auto met rolkooi, waarbij je tijdens een crash een enorme kans loopt om met je hoofd met de rolkooi in aanraking te komen, vind ik niet meer dan logisch.
Vandaar dat ik graag wil weten of Circuit Park Zandvoort dit heeft verplicht of met klem heeft aangedragen als tip.
Geplaatst: 03 aug 2007, 14:51
door RVV
Hielke hele interessante materie, zo heb ik er inderdaad nog nooit tegen aangekeken. Een helm zou volgens jou aannemelijke theorie meer kwaad dan veiligheid opleveren.
Geplaatst: 03 aug 2007, 15:06
door Maik
Wat ik van Peter laatst begreep is dat Zandvoort na het alfa-rechtdoor-in-de-audi-S-bocht incident de regels wat aangescherpt heeft.
Ik kan mij voorstellen dat ze hierdoor de helmplicht hebben ingevoerd, maar ik ben het ook wel met Hielke eens dat dat niet altijd veiliger hoeft te zijn....
Geplaatst: 03 aug 2007, 15:37
door Pescatore
Mocht het verplicht zijn, ook voor auto's zonder rólkooi; waar haal je op zo'n korte termijn nog een helm vandaan? (voor een beetje schappelijke prijs

)
Geplaatst: 03 aug 2007, 15:51
door RVV
Pescatore schreef:Mocht het verplicht zijn, ook voor auto's zonder rólkooi; waar haal je op zo'n korte termijn nog een helm vandaan? (voor een beetje schappelijke prijs

)
Gewoon bij een motorzaak ?
Geplaatst: 03 aug 2007, 15:51
door Bastiaan Olij
Hmmm,
Dat is inderdaad een interesante gedachtegang. Doch, mijn toyotje heeft geen plofzakjes, een van de weinig nadelen van de wagen. Al wil ik tzt toch weer ooit aan de rolkooi en 4punts en dan hebben die dingen ook niet zoveel nut meer volgens mij.
Helm scoren, aldi, lidl, dat soort zaakjes hebben meestal helmpjes voor zo'n 50E liggen, ik zag ze geloof ik zelfs pas bij de kruitvat of all places. TUV approved en lelijk als de nete, maar et voldoet.
Geplaatst: 03 aug 2007, 16:27
door Hielke
Rico v Velzen schreef:Hielke hele interessante materie, zo heb ik er inderdaad nog nooit tegen aangekeken. Een helm zou volgens jou aannemelijke theorie meer kwaad dan veiligheid opleveren.
Het gaat me meer om het invoeren van de regel an sich Rico. Waarom in april niet en nu wel. Misschien valt er wel meer voor het verplicht stellen te zeggen dan ertegen. Belemmerend voor de rijbeleving vind ik een helm altijd.
Maar hoe zit dat nou, heeft Zandvoort het verplicht gesteld?
Ik vind dit topic trouwens erg goed. Zo vond ik dat er in april bij de Gummen meeting in de eerste ronden veel te veel auto's op de baan waren. Iedereen wilde direct om 17.00 uur rijden. Zowel de ervaren rijders als de nieuwelingen. Een uur of anderhalf uur later rijden er dan nog maar 5-10 auto's rond. Juist in je eerste ronden wil je wat ruimte hebben om ritme op te bouwen of de baan te leren kennen. Verdeel voor de eerste 20 minuten de deelnemers in twee even grote groepen (willekeurig) en laat ze ieder 10 minuten rijden. Na die 20 minuten laat je dan alles vrij.
Geplaatst: 03 aug 2007, 16:38
door Bert ///M3
Als je al de moeite neemt om aan kooien en 6 punts gordels etc te gaan beginnen dan zou ik als je toch nog een helm moet meteen een FIA gekeurde nemen. Die zijn van binnen namelijk ook brandwerend waar een gewone motorhelm dat niet is, heb je al voor iets van 200 euro.
Als je gewoon af en toe een rondje met een straatauto rijd dan is het natuurlijk onzin en kan je net zo goed een Lidl helm nemen.
Verder kan ik me wel in Hielke's verhaal vinden, maar ik denk dat je met een straatauto op straatbanden een veel hogere kans hebt op een ongeluk zonder rollover als met, en vanuit dat oogpunt zou ik toch een helm op zetten, zeker in een wat ouder model zonder 30 airbags.
Geplaatst: 03 aug 2007, 20:26
door Opa
Ik heb altijd m'n helm op op Zandvoort.
De Sub zitten ook geen plofzakken in en ik heb ruimte zat voor die helm.

Geplaatst: 03 aug 2007, 20:31
door Berthil
Ik ben ook geen voorstander van een helm.
Is dit daadwerkelijk verplicht vanuit Zandvoort want tijdens vrij rijden heb ik er nog nooit één op moeten hebben?
Geplaatst: 03 aug 2007, 22:17
door Maik
We zullen moeten wachten op een antwoord van Peter, maar zoals ik al zei, denk ik dat CPZ hun regels wat veranderd hebben sinds het ongeval met de alfa...
Ik rij ook eigenlijk altijd met helm op, maar dat is wel lekker als je open rijdt, dat gebulder van de wind heb je op een gegeven moment helemaal gehad

Geplaatst: 03 aug 2007, 22:56
door RVV
Een helm kan in deze ook een vals gevoel van veiligheid geven. Toen ik een paar keer over de kop ging met de e46 323i, knalde ook alle plofzakken rondom mijn hoofd uit elkaar, geen hoofd of nekletsel opgelopen, zelfs geen schrammen van glas in mijn gezicht. Dus die dingen helpen wel ! Met een helm die niet meegeeft en je nek de zwakste schakel is
Is er meer informatie over dit onderwerp bekend. ?