Rumoured New Toyota AE86 - more details

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 aug 2007, 10:28

Hoe kun je als grote autofabrikant overleven zonder een paar sportieve modellen (en succes in de autosport?).

Juist de autosport is een toonaangevend marketinginstrument, maar ook de rallysport. Toyota heeft een mooi autosportverleden, met veel successen in diverse takken van sport. Daaruit vloeien automatisch een paar modellen voort die het sportwagen imago versterken. Dat Toyota afgelopen 10 jaar behoorlijk lelijke auto's (in de ogen van iemand als ik die van klassieke lijnen houdt) heeft geproduceerd, die nooit de 'hebbe-hebbe' drang wisten op te wekken bij velen, zou geen reden moeten zijn om hiermee te stoppen. Maak ze net even iets mooier en spannender en je weet zoonlief binnen een gezin te prikkelen om zijn ouders naar de Toyotadealer te sturen, waar ze vervolgens een saaie Avensis kopen.

Misschien werk ik daarom niet op een marketingafdeling, maar ik geloof heilig in dat soort simpele dingen.

De opvolger van een AE86 zou wat mij betreft morgen mogen worden geproduceerd. Ze zouden enorm goed gebruik maken van de enorme populariteit van de AE86 op dit moment, nog nooit waren er zoveel fans. Ik heb al weleens gedacht, waarom neemt één of ander chinees bedrijf de licentie niet over en gaan ze die oude AE86's weer gewoon nieuw bouwen. Meteen met wat lichte aanpassingen, zoals roestpreventie, maar gewoon wel als standaard auto. Geen opties, gewoon raamzwengels, maar wel RWD en sper. Verkoop dat ding voor iets meer dan 10000 euro (de prijs van een gemiddeld Chinees koekblik) en mensen gaan vanzelf tunen. Je zult er nooit miljoenen van verkopen, maar een paar duizend zou toch moeten lukken wereldwijd. Ik denk dat niet alleen driftfans ze kopen, maar ook bedrijven die in die markt actief zijn. Meteen een leuke cupklasse voor Huub Vermeulen.

Ik zou weleens willen weten wat zo'n licentie kost bij Toyota. Of hoe dat illegaal klonen van die Chinezen werkt. Verkoop gewoon via internet, distributie = meeliften met 'succes' van een Chinees autoconcern. :lol:

Het was maar een idee-tje, maar wie doet er mee? :)

Bastiaan Olij

Bericht door Bastiaan Olij » 23 aug 2007, 10:49

Hey Dennis,

Het probleem met Toyota is dat hun marketing op dit moment helemaal ingestelt is om hun reputatie van betrouwbare, zuinige, mileu vriendelijke, voor de modale man geschikte wagens te maken. Niks spannends, niks uitdagends.

Toyota is actief weer in de F1, en er wordt met name in de US nog leuk gespeeld in een aantal race klassen maar met name met oudere modellen. Als Toyota eerdaags weer eens met een productie "sport" wagen op de proppen komt dan zal dat een sportief uitziende wagen zijn maar zal performance vrees ik onderdoen aan de veiligheids en verbruiks eisen.

Om een oud model weer nieuw leven in te blazen op de manier dat jij zegt, dat moet dan wel weer goed kunnen. Nu vraag ik mij af of je echt met iets op de markt wil komen wat met zulk achterhaalde techniek werkt al is het wel lekker dat je met een proven platform met een goede reputatie begint. Let wel op dat je een hoop problemen op je hals haalt met importeren. De wetgeving in de EU loopt aardig uit de hand. Een nieuw gebouwde hachi roku moet al zodanig geupgrade worden om aan de huidige eisen te voldoen dat het al een heel andere wagen wordt. Immers wordt een nieuw gebouwde wagen aan de eisen van vandaag getoetst.

Om dit 'legaal' te doen ligt mischien nog dichter in the realm of possibilities dan je denkt. Het AE86 platform is namelijk al onder licentie nagebouwd.

Diahatsu Charmant GT :)

De Diahatsu Charmant is voledig gebouwd op het onderstel van de hachiroku, voor ophanging, motor, bak, cardan, achteras, tis allemaal AE86. Enige verschil is dat ie 4 deuren heeft ipv 2 en dat er een Diahatsu voorkant op zit.
Laatst gewijzigd door Bastiaan Olij op 23 aug 2007, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel P

Bericht door Michel P » 23 aug 2007, 10:50

Dennis Cavallino schreef:De opvolger van een AE86 zou wat mij betreft morgen mogen worden geproduceerd. Ze zouden enorm goed gebruik maken van de enorme populariteit van de AE86 op dit moment, nog nooit waren er zoveel fans. Ik heb al weleens gedacht, waarom neemt één of ander chinees bedrijf de licentie niet over en gaan ze die oude AE86's weer gewoon nieuw bouwen. Meteen met wat lichte aanpassingen, zoals roestpreventie, maar gewoon wel als standaard auto. Geen opties, gewoon raamzwengels, maar wel RWD en sper. Verkoop dat ding voor iets meer dan 10000 euro (de prijs van een gemiddeld Chinees koekblik) en mensen gaan vanzelf tunen. Je zult er nooit miljoenen van verkopen, maar een paar duizend zou toch moeten lukken wereldwijd. Ik denk dat niet alleen driftfans ze kopen, maar ook bedrijven die in die markt actief zijn. Meteen een leuke cupklasse voor Huub Vermeulen.

Ik zou weleens willen weten wat zo'n licentie kost bij Toyota. Of hoe dat illegaal klonen van die Chinezen werkt. Verkoop gewoon via internet, distributie = meeliften met 'succes' van een Chinees autoconcern. :lol:

Het was maar een idee-tje, maar wie doet er mee? :)
Ik wil wel een nieuwe voor 10k kleur, wit, met klaplampjes uiteraard.

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 aug 2007, 11:09

Veiligheidseisen etc. zijn bagger om zo'n plan van de grond te tillen.
En een 4 deurs schiet niet op. Je moet er één hebben zoals de Sprinter Trueno GT Apex was. Dat is hét model dat je moet herproduceren, omdat er gewoon te weinig goede koetsen over zijn. Volgens mij is er vast wel ergens een mogelijkheid om die auto's via de UK op kenteken te krijgen, want klassieke auto's worden daar ook gewoon voorzien van nieuwe koetsen. Ook Superformance heeft in de VS en via een omweg in de EU de mogelijkheid gekregen om nieuwe auto's te bouwen met als bouwjaar 1963.

Wellicht wordt het dan een duurder geintje dan een restauratie, maar liefhebbers willen vast wel een nieuwe koets ipv een opgelapte. Toch?

Maar goed, het is maar een idee. Zo heb ik veel ideeen... zucht :lol:

Bastiaan Olij

Bericht door Bastiaan Olij » 23 aug 2007, 11:29

Dennis,

Gaat erom dat Diahatsu dus de rechten al in handen heeft voor het platform, dus er moet wat mee te doen zijn.

Maar ik moet eerlijk zeggen, als ik geld had om te investeren in een Chinees auto bedrijf zodat ze een leuke sportwagen voor weinig op de markt konden brengen, dat ik wel wat anders zou doen dan een copy van de ae86.

Ja ik ben weg van die wagens, maar als ik wat nieuws wil hebben wil ik toch wat anders :D

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 23 aug 2007, 11:31

Bastiaan,

Ik weet het niet zeker, maar is het niet zo dat een auto ontworpen en in productie genomen voor een bepaalde regelgeving gewoon doorgeproduceerd en geïmporteerd mag worden?

Dat zou de uitvlucht kunnen zijn voor het chinese avontuur.

Ik vind al die onzin met NOG veiliger (lees zwaarder, duurder en baggerveel electronica) ook uit de hand lopen. Vraag me af waarom een moterfiets gewoon mag rondrijden en auto's aan zo'n strenge regelgeving moeten voldoen. :cry:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 aug 2007, 14:28

Autoindustrie is meer geld mee te verdienen?

Tim Kloes

Bericht door Tim Kloes » 06 feb 2008, 00:05

Bastiaan Olij schreef:Dennis,

Gaat erom dat Diahatsu dus de rechten al in handen heeft voor het platform, dus er moet wat mee te doen zijn.

Maar ik moet eerlijk zeggen, als ik geld had om te investeren in een Chinees auto bedrijf zodat ze een leuke sportwagen voor weinig op de markt konden brengen, dat ik wel wat anders zou doen dan een copy van de ae86.

Ja ik ben weg van die wagens, maar als ik wat nieuws wil hebben wil ik toch wat anders :D
Daihatsu is 100% eigendom van Toyta

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 01 mar 2008, 16:07

Hier nog wat informatie over de nieuwe achterwielaangedreven Toyota, waar al langer geruchten over rondgaan. Deze info komt van de webmaster van Club4AG, die afgelopen week een meeting had met de projectgroep van Toyota. Zij waren afgereisd naar de US of A om aldaar wat inspiratie op te doen. Een van hun projecten was om te peilen wat men nou drijft om een bepaald type auto te koesteren, zoals de AE86 bijvoorbeeld. Vanwege de cult om deze auto hebben zij contact opgenomen met Moto-P (webmaster Club4AG) en hem gevraagd om eens op papier te zetten wat volgens de Club4AG-leden nou zo mooi aan de AE86 is..en wat zij graag willen zien als dé nieuwe budget-sportauto van Toyota. Hier is het topique te vinden : http://forums.club4ag.com/zerothread?id=20897

En hier is het resultaat na de meeting tussen Moto-P en de projectgroep :

"Well, I’m back from the meeting…

I met one Toyota chief engineer for this product, and also the man behind the product planning overseeing the project, both visiting from Japan.

I have printed all of the post replies and gave it to them in print.

First of all, the officials from Toyota thanks all of the members replies to this thread, and all of those here who are genuinely showing interest on this matter as well as coveting Toyota products in general.

Now to the point.

The officials were not at freedom to discuss the details of this product planning matters but hinted at the following points which will very likely be the case.

• The compact rear-drive car will be inexpensive, though target figure is undisclosed, aiming WELL BELOW $30,000 mark.
• The car will likely make it’s preview concept within 2 years, and product in 3 years time.
• The car will feature both manual standard clutch 6 speed transmission and automatic in one form or another. (I did add to them that it would be nice to have a very close meshed 1-5th like a MRS with a ultra-tall 6th gear for commuting efficiency in long US resident commutes and long range travels)
• They are seeking the chassis design to be as light-weight as possible within bounds of technology, given pricing and regulations requirements.
• The car will target US and Japan Market as this is critical to success of the cars elsewhere and sustained volume pricing.
• They have NOT identified if this is to be a 2 or 2+2 Seating car nor coupe form or hatchback form. Though likely be more spacious and usable than cars such as MR2.

The bottom line therefore, I would imagine, is that they are gauging feedback of what we presented to them and hundreds of others, as well as other studies throughout the USA they have traveled for last 10 days in the USA, coast to coast.

They are serious, and ready, and from what I can gather, these people are very much in touch with what we want, what they can make, and what is feasible with resources at Toyota. Also, they are very friendly, caring, and enthusiastic group of engineers and product planners. It also seems they have been given a great amount of freedom to make this product appeal to smaller group of people rather than the mass.

Having said that, and with limited information I did gather, we are REALLY in good hands! I say save your dimes and nickels! The compact Toyota Sports car will again surface in a few years and this time, we all need to get behind it so it will never disappear from product lineup ever again. They will try their best, so let us be ready and welcome the return with a huge applaud and appreciation from enthusiasts like us!

I’ll update this as I receive more information that we are at liberal to report without breaking their confidentiality. So far, I am very grateful...and delighted. And I'm very honored to communicate on behalf of all of you here at Club4AG. And I do appreciate the lunch, dinner and the full day's time they took to listen and take home what we had to say.

Andre

Bericht door Andre » 01 mar 2008, 16:26

Als er zo iets komt van toyota. Dan claim ik de eerste testrit en optie op koop.

Kooi en 2 recaro s erin en ik heb mijn drift machine klaar.

:)

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 01 mar 2008, 17:31

Andre schreef:Als er zo iets komt van toyota. Dan claim ik de eerste testrit en optie op koop.

Kooi en 2 recaro s erin en ik heb mijn drift machine klaar.

:)
Dan biedt ik me vast aan voor die 130 of die 135 ;)......al moet ik nog even sparen :P

Knot

Bericht door Knot » 01 mar 2008, 17:33

Beetje de celica lijnen met de civic sedan (alleen in japan) neus idd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2008, 15:50

Dit staat dus echt nog helemaal in de kinderschoenen. Van mij mogen ze 'm hypend en al op de markt dumpen zoals de Fiat 500 en Mini Cooper. Maar dan wel met RWD, duh. :lol:

Dat ze meteen buiten Japan kijken en het dus uiterst serieus nemen om de auto in een grotere markt dan die van hunzelf te plaatsen is erg positief te noemen.

Klapkoplampjes zullen we wel niet meer terugzien. De rare hoofdsteunen mogelijk ook niet. Hopelijk wel het gewicht, een fijne motor en de balans met RWD en 60% sper.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 03 mar 2008, 23:25

Reken er maar niet op. Wie tussen de regels doorleest ziet dat het verhaal VOL staat met typisch Japanse meepraat zinnen.

We maken hem lichtgewicht...maar wel gegeven de beperkingen van packaging, veiligheid, moderne blah blah blah. Weggooi zinnen. Het wordt gewoon de nieuwe celica..en Toyota kennende zal het weer een FWD worden. Gewoon een betere buisiness case.

Plaats reactie