Juist de autosport is een toonaangevend marketinginstrument, maar ook de rallysport. Toyota heeft een mooi autosportverleden, met veel successen in diverse takken van sport. Daaruit vloeien automatisch een paar modellen voort die het sportwagen imago versterken. Dat Toyota afgelopen 10 jaar behoorlijk lelijke auto's (in de ogen van iemand als ik die van klassieke lijnen houdt) heeft geproduceerd, die nooit de 'hebbe-hebbe' drang wisten op te wekken bij velen, zou geen reden moeten zijn om hiermee te stoppen. Maak ze net even iets mooier en spannender en je weet zoonlief binnen een gezin te prikkelen om zijn ouders naar de Toyotadealer te sturen, waar ze vervolgens een saaie Avensis kopen.
Misschien werk ik daarom niet op een marketingafdeling, maar ik geloof heilig in dat soort simpele dingen.
De opvolger van een AE86 zou wat mij betreft morgen mogen worden geproduceerd. Ze zouden enorm goed gebruik maken van de enorme populariteit van de AE86 op dit moment, nog nooit waren er zoveel fans. Ik heb al weleens gedacht, waarom neemt één of ander chinees bedrijf de licentie niet over en gaan ze die oude AE86's weer gewoon nieuw bouwen. Meteen met wat lichte aanpassingen, zoals roestpreventie, maar gewoon wel als standaard auto. Geen opties, gewoon raamzwengels, maar wel RWD en sper. Verkoop dat ding voor iets meer dan 10000 euro (de prijs van een gemiddeld Chinees koekblik) en mensen gaan vanzelf tunen. Je zult er nooit miljoenen van verkopen, maar een paar duizend zou toch moeten lukken wereldwijd. Ik denk dat niet alleen driftfans ze kopen, maar ook bedrijven die in die markt actief zijn. Meteen een leuke cupklasse voor Huub Vermeulen.
Ik zou weleens willen weten wat zo'n licentie kost bij Toyota. Of hoe dat illegaal klonen van die Chinezen werkt. Verkoop gewoon via internet, distributie = meeliften met 'succes' van een Chinees autoconcern.

Het was maar een idee-tje, maar wie doet er mee?