Mensen met een rolkooi zijn gek?!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Jorrit

Bericht door Jorrit » 27 jul 2007, 19:47

Ik had ook een kooi in m'n E30.
Ben ook al eens door de politie van Koln aan de kant gezet op de A1. Ik had een koplamp kapot maar ze vonden het ook erg vreemd dat ik een helm op had :roll: :roll:
Dat was dan weer niet voor de veiligheid maar omdat ik oordoppen vergeten was en koppijn kreeg van het geluid. Ze vonden het allemaal maar vreemd. Een NL auto, rolkooi, reed maar 130, helm op, geen tuv pappieren voor de kooi.

Reed 90% op circuit met helm en 10% van en naar het circuit zonder helm. Gebruikte wel altijd de voledige 6 punts gordel die ik strak aan trok. De B stijl kon ik niet raken omdat de stoel er voor(tegen) zat. A stijl lijkt me sterk omdat de kuipstoel maximaal naar achteren stond.

Ben op een driftdag (als passagier) wel eens met m'n koppie tegen de kooi gekomen. En dat was bij het van links naar rechts omgooien van de auto. Dat deed zeer.

Ook met helm op al eens met m'n kop, met helm, tegen de Bstijl van een auto zonder kooi. Dat deed ook zeer.
Dat was ook wel een mooi verhaal eigenlijk. Kon een rondje mee rijden op de ring. Even snel een helm geleend en instappen. Helm pasde voor geen meter. Bij Tiergarten deed ik hem weer af om het bandje wat loser te zetten. Uitgang T13 klikte ik de helm weer vast. Bij de ingang Hatzenbach grapte ik dat ik er klaar voor was. Uitgang Hatzenbach stonden we in de vangrail. Schade viel gelukkig mee. Alleen die vangrail is zo verrekte duur :(

HSR

Bericht door HSR » 27 jul 2007, 20:57

Ok, het is dus echt duidelijk dat een kooi heel veel schade kan berokken. Echter, mijn alfa heeft plaatwerk van papiermache en als ik met 60 tegen een boom glij dan zit de A stijl in de kofferbak en ben ik zo goed als zeker dood. Een rolkooi kan in dit geval toch wel veiligheid bieden?

Let wel, ik heb het dus over oude wagens.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 03 aug 2007, 15:52

hugo schreef:Ok, het is dus echt duidelijk dat een kooi heel veel schade kan berokken. Echter, mijn alfa heeft plaatwerk van papiermache en als ik met 60 tegen een boom glij dan zit de A stijl in de kofferbak en ben ik zo goed als zeker dood. Een rolkooi kan in dit geval toch wel veiligheid bieden?

Let wel, ik heb het dus over oude wagens.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik rij ook een oudere wagen, zonder al teveel veiligheidsfeatures; geen airbags, serieuze kooiconstructies etc. Een kooi hierin bouwen leek mij altijd een goed idee, alleen ging het hier dan wel om een kooi die ik over wilde bouwen uit een andere wagen. Hierbij moet de kooi hoogstwaarschijnlijk op 2 punten doorgeslepen worden, anders krijg ik 'm niet overgezet. Uit voorgaande berichten maak ik op dat dit eigenlijk een slecht idee is.

Dus; wel/geen kooi inbouwen in een straat-legale, oude auto zonder airbags e.d.? :roll:

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 03 aug 2007, 22:22

Interessante discussie.

Ik trek hem dan even naar de historische rallysport.
In deze sport hebben de serieuze deelnemers wel een rolkooi, soms een 4-poter (ook wel halve kooi genoemd), maar meestal een 6 poter, zonder side-bars en met alleen de diagonaal achterin.

Probleem bij ons is dat helm-gebruik niet op prijs gesteld wordt, het zijn namelijk regelmatigheidswedstrijden (geen snelheidsvedstrijden) over de openbare weg, zo gauw iedereen met een helm op rijdt zullen er allerlei problemen met vergunningen gaan komen. FIA spul is bij ons strikt verboden, tenminste als je de FIVA-rallies rijdt.

Wel heeft iedereen die verwarmingsisolatie om de rolkooi zitten, en de meesten hebben 4-puntsgordels.

Met de Ascona ga ik dat ook zo doen. Wel de stoelen zo laag mogelijk monteren.

Dus Cav, dilemma man, hoe ga je dat doen als we bijvoorbeeld volgend jaar of in 2009 de Horneland doen?

:evil:

Plaats reactie