Probleem bij auto's uit de 100K klasse is dat zo op een gegeven moment op een punt komen dat ze qua prijs gelijkwaardig zijn aan een een model uit een lagere range.
Neem nou een e39 M5 van 7 jaar oud, die auto's zijn rond de 20K 25K waard, nieuwprijs dik over de ton, meesten werden voor rond de 125K verkocht. Een knappe 530i die 70K nieuw heeft gekost vind je nu 7 jaar oud voor rond de 15K. In absolute zin een veel hogere afschrijving op zo'n auto.
Een nieuwe M5 van 150K die levert na 2 jaar nog maar 80K op voor de handel. DIt zijn toch bedragen die helemaal nergens meer over gaan

Maar wat ik dan weer de verbazingwekkende kant van het verhaal vind is dat dit soort auto's over het algemeen worden gekocht door mensen met een stuk zakelijk inzicht, eigenlijk alleen maar grootverdieners, vrije jongens mensen die met slim zakendoen hun geld verdienen, en toch zijn die bereid om zulke grote bedragen in korte tijd in de sloot te flikkeren. Totaal tegenstrijdig zou je denken.
Hoeveel geld je ook hebt, 40K afschrijven in een jaar en dat ook accepteren door weer een nieuwe te kopen druist tegen al het gevoel van het met geld kunnen omgaan in.
Ik geef toe dat ik ook wel aardig wat afschrijving heb gepakt afgelopen jaren, maar dit was in een prijsklasse tot 50K euro en ook nog eens zakelijk.
De 325i touring heb ik 20K op afgeschreven in 3,5 jaar. Een bedrag van 7K per jaar, wel geld, maar niet schokkend veel ofzo. Heb er ook 3,5 jaar plezier van gehad en geen serieuze kosten. Nu heeft 120K gedraaid en 6 jaar oud ben wel een beetje bang dat er wat dingetjes aan gaan komen. Niks ergelijker dan een auto die om de haverklap bij de dealer staat met kosten. en veel rompslomp. Daarom wil ik die auto eigenlijk ook wel kwijt voor iets anders.
De zakelijke auto's zaten gemiddelde op een kleine 8 euro per jaar, die ik ook nog eens van de winst kon afboeken.
Al met al niet echte extreme bedragen.
Ik vind auto's tot 50K nog acceptabel wat betreft afschrijven. De M3 is een uitzondering geweest waar ik geen spijt van heb. Maar het is zo jammer dat zo'n auto zo weinig waard zal zijn op den duur. Wel leuk natuurlijk voor de mensen voor wie zo'n auto op een gegeven moment bereikbaar word.