Brandstofprijs

Dit is ons algemene autoforum.
Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mei 2007, 12:04

Bert ///M3 schreef: Kijk je naar de prijsopbouw dat is dan wel weer belachelijk natuurlijk, dat accijnsen en BTW goed zijn voor zo'n 70%. Alsof je hier nog niet genoeg betaald aan belasting en aan de gezondheidsmaffia.
Als je het echt goed uitrekent, krijgt de overheid via aandelen/obligaties etc in o.a. Shell + de diverse overige (winst)belastingen die bij brandstofleveranciers etc. vandaan komen nog meer in handen dan die 70%. Dat er nog nooit rellen zijn uitgebroken snap ik niet. :lol:

Ik lig er niet echt wakker van, maar ik zit af en toe wel te kijken om volgend jaar een nieuwe kleine leuke zuinige auto te kopen voor de dagelijkse ritjes. Duurt nog even tot ze op de markt komen. Zo'n loremo lijkt me wel wat, maar liever een Fiat 500 Abarth. 8) Bij die keuze speelt het brandstofverbruik best mee. Want in 3 jaar tijd ben ik aan vaste lasten + brandstof minder kwijt dan met de 535. Enige wat ik met de 535 niet heb is afschrijving, maar daar staat wel onderhoud + wegenbelasting tegenover. Kortom, het is een keuze/optie. Als benzine straks 1.70 euro per liter kost, dan ben ik er snel uit hoor. Dan levert een Fiat 500 Abarth me meer lol dan de 535 denk ik. :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 mei 2007, 12:07

1,568 vannacht voor V-power benzine :shock:
ook de V-power diesel kostte daar 1,135

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 03 mei 2007, 12:07

Wat ik nu helemaal niet snap ik het volgende. Tegenwoordig worden vele grote bedrijven aangeklaagd voor kartelvorming door die heks van een Neelie Kroes. Maar waarom doen ze dat nu niet tegen de brandstofleveranciers?? Die houden de prijzen al jaren kunstmatig hoog. Ze zullen er wel een te groot belang in hebben of ze gooien het op de nieuwe melkkoe CO2.

Arthur

Bericht door Arthur » 03 mei 2007, 12:08

De leveranciers??
Vadertje staat komt eerst.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mei 2007, 12:25

Precies, dat is de grootste monopolist. Die overal haar belangen tot diep in de wortels heeft weten te nestelen.

Energiebedrijven, Shell, etc. de overheid zit er té diep in en is teveel afhankelijk van de omzetten/winsten die dit soort bedrijven maken, om 'neutraal' met dit soort bedrijven te praten over Co2 reductie ed..

Daarom rijdt nog lang niet iedereen op het relatief schone aardgas of lpg. Bijna iedereen wil wel volgens mij, maar je wordt er teveel voor gestraft. Als ik minder wegenbelasting had hoeven te betalen met een lpg tank in mijn kofferbak, had ik het allang gedaan.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 mei 2007, 12:25

Idd de accijns telt het hardst.

Maar vergeet ook de BTW niet. De staat lacht zich dood als Shell de prijzen verhoogd. Als het aan de pomp 10 cent duurder word zit daar 2 cent voor de staat bij in de vorm van BTW.

De gewone accijns is een vast bedrag. Maar word wel elke jaar (met uitzondering 2006) verhoogd onder het motto inflatiecorrectie. Dus zelfs al houd Shell zijn prijs gelijk dan nog stijgt de prijs in de loop der jaren. Voor dit jaar is dat geloof ik 1,07 cent, niet echt schokkend dus maar is er wel.

Tom

Bericht door Tom » 03 mei 2007, 12:25

Dennis Cavallino schreef: Als je het echt goed uitrekent, krijgt de overheid via aandelen/obligaties etc in o.a. Shell + de diverse overige (winst)belastingen die bij brandstofleveranciers etc. vandaan komen nog meer in handen dan die 70%. Dat er nog nooit rellen zijn uitgebroken snap ik niet. :lol:
Hoe groot is het aandeel dan van de overheid in Shell? Heb daar al es naar zitten zoeken maar kon er weinig over vinden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mei 2007, 12:31

http://nl.wikipedia.org/wiki/Royal_Dutch_Shell

Hier staat een stukje over het belang van het koninklijk huis, maar ik zie idd weinig over de overheid an sich. Dat van die meldingsplicht is wel heel vaag. Als Bea 4.99% heeft en Wimlex ook 4.99, dan hoeven ze dat dus niet te melden.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 mei 2007, 12:32

Shell is sowieso zeer discutabele brandstof. Mijn zus rijdt elke dag Dortmund op en neer, met een tank diesel van Shell rijdt ze een kwart minder ver dan een tank vol van Avia.
Ze zweert bij Avia, iemand ook deze ervaring?

BBVW
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon

Bericht door BBVW » 03 mei 2007, 12:35

me tante makt ook dat soort vergelijkingen, ik weet alleen dat me auto met v-power 100 harder gaat.

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 03 mei 2007, 12:36

romo schreef:Shell is sowieso zeer discutabele brandstof. Mijn zus rijdt elke dag Dortmund op en neer, met een tank diesel van Shell rijdt ze een kwart minder ver dan een tank vol van Avia.
Ja alleen rijd ik met BP ultimate diesel. Scheelt een stuk kwa km' s dan Shell V-power diesel. Daarnaast rijd mijn wagen een stuk soepeler en pakt hij eerder op met BP ultimate brandstof. Hoor van meerdere mensen dat ze met shell brandstof een mindere actieradus hebben,

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mei 2007, 13:25

Met BP Ultimate Ron98 benzine rijd ik ook verder dan met welke andere benzine ook. Niet dat mijn auto daarmee opeens zúinig is, nee dat dan weer niet. :lol:

Arthur

Bericht door Arthur » 03 mei 2007, 13:37

Ik heb geen id, heb er altijd V-power in.
Krijg dan ook 20% korting dus maakt niet uit dat ik iets minder ver kom :wink:

BBVW

Bericht door BBVW » 03 mei 2007, 13:43

Pverstuivers van VW rijden ook een stuk minder van V-power diesel. Das een enorm verschil. Ik geloof dat het op ouderwetse diesels weer wel heel erg goed werkt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mei 2007, 13:49

Raar, want v-power is samen met VAG ontwikkeld. Maar dat geldt zeker alleen voor de RON100 variant die je in Duitsland kunt tanken?

Arthur

Bericht door Arthur » 03 mei 2007, 13:49

Is de 2.0TDI een pompverstuiver?
Mijn collega, en die weet wel van doorrijden haalt daar ook gerust 1:19 tot 20 mee.
Die vind het niet "minder".
Maar goed, ik heb geen id.
Zoals gezegd heb ik altijd Shell in.
Weet dus geen verschil met anderen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 03 mei 2007, 15:01

volvoc30 schreef:
romo schreef:Shell is sowieso zeer discutabele brandstof. Mijn zus rijdt elke dag Dortmund op en neer, met een tank diesel van Shell rijdt ze een kwart minder ver dan een tank vol van Avia.
Ja alleen rijd ik met BP ultimate diesel. Scheelt een stuk kwa km' s dan Shell V-power diesel. Daarnaast rijd mijn wagen een stuk soepeler en pakt hij eerder op met BP ultimate brandstof. Hoor van meerdere mensen dat ze met shell brandstof een mindere actieradus hebben,
Ik heb als test enkele tanks V-power diesel in m'n Golf gegooid. Kon er absoluut 0,0 van merken. De actieradius was geen meter meer en de prestaties heb ik zelfs met GPS gemeten, reed geen kilometer harder. Juist bij zo'n slome diesel als die van mij (60 pk) zou je iets betere prestaties anders gelijk merken. Laatst volgens mij ook ergens een onderzoek dat V-power diesel geen aantoonbaar betere prestaties of langere actieradius bood. Dus ja, zonde van het geld wat mij betreft.

BBVW

Bericht door BBVW » 03 mei 2007, 15:21

Arthur schreef:Is de 2.0TDI een pompverstuiver?
Mijn collega, en die weet wel van doorrijden haalt daar ook gerust 1:19 tot 20 mee.
Die vind het niet "minder".
Maar goed, ik heb geen id.
Zoals gezegd heb ik altijd Shell in.
Weet dus geen verschil met anderen.
Ja, dat is een pompverstuiver.

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 03 mei 2007, 15:25

Wouter81 schreef:
volvoc30 schreef:
Ik heb als test enkele tanks V-power diesel in m'n Golf gegooid. Kon er absoluut 0,0 van merken. De actieradius was geen meter meer en de prestaties heb ik zelfs met GPS gemeten, reed geen kilometer harder. Juist bij zo'n slome diesel als die van mij (60 pk) zou je iets betere prestaties anders gelijk merken. Laatst volgens mij ook ergens een onderzoek dat V-power diesel geen aantoonbaar betere prestaties of langere actieradius bood. Dus ja, zonde van het geld wat mij betreft.
Probeer voor de gein BP ultimate is. Wel 2 of 3 tanks zodat hij puiur op die brandstof rijdt. Als je dan geen verschil merkt gewoon de goedkoopste diesel tanken!

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 05 mei 2007, 07:12

Moest gister even tanken.. €1,58 :shock: (per liter) zijn ze helemaal gek geworden :evil: dit was ergens op de A1 met BP ultimate.. wat een prijs zeg..

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 mei 2007, 12:10

De top 3 grootste aandeelhouders in de AEX (bron:wiki):

1. Royal Dutch Shell (15%), (RDSA)
2. ING (14,5%), (ING)
3. ABN AMRO (10,4%), (ABN)

Oftewel gaat het minder met Shell dan gaat het minder met de economie :wink:

Vervolgens vraag ik me af wanneer Woutertje Bos zich gaat bemoeien met de overname van ABN AMRO voor het behoud van "zijn" economie maar dat is weer een andere discussie.

Btw. ik rijd op V-power en daar loopt mijn oude TDI gewoon mooier op (stiller en hikt :? minder). Ik reed altijd ergens in de 1 op 19 en dat is met V-power net zo met uitschieters naar 1 op 22 :wink:

Voor het verbruik hoef je het dus niet te doen 8)

wimwerf

Bericht door wimwerf » 05 mei 2007, 12:37

Gisteren op de radio....overheid verplicht de benzine station om de prijzen duidelijk neer te zetten...zodat ze meer kunnen concurreren..

Wat een hypocriete bende...als de overheid nou eens die 70% accijns eens naar 50% zet...scheelt ook een boel...

Hans

Bericht door Hans » 05 mei 2007, 12:51

inderdaad, pot en ketel.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 05 mei 2007, 12:56

Toen ik in de UK woonde (2004) tankte ik daar altijd Optimax van Shell, RON100. Daarmee was mijn vorige A4 (iets) sneller, maar als ik gewoon normaal reed ook (iets) zuiniger.

Anyway, in de Emiraten betaal je maar 0,25 euro voor een litertje peut...

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 05 mei 2007, 13:53

Ligt niet alleen aan de overheid maar vooral aan de prijsafspraken. Kan me herinneren dat er een maand of 2 geleden besloten is de olieproductie terug te schroeven vanwege de lagere olieprijs. Logisch natuurlijk als je met je ass op dat goedje zit want niemand kan zonder en als men dan naar hun zin niet krijgt dan zul je natuurlijk gek zijn het te verkopen.

In luxemburg is het overigens de laatste maanden ook 'gewoon' 18% duurder geworden (laatste keer was 1.16/l bleifrei 95, zat in de winter nog onder de euro). Hoorde collega's al klagen dat het weer zo achterlijk duur aan het worden was (vorig zomer lag het ook op 1.20 ofzo).

Desondanks boert de staat er niet slecht op nee. Maar was het niet zo dat men vorig jaar besloten heeft die accijnzen te bevriezen of zoiets?

Plaats reactie