Die mening kan ik toch niet helemaal met je delen. Wanneer je weet waar je mee bezig bent kun je het wel degelijk betrouwbaar houden. Je moet gewoon de grenzen van het blok weten. Zou ik uit m'n m40 blok 190 pk willen halen is dat idd niet verstandig. Een m42 kan dat makkelijk hebben zonder onbetrouwbaar te worden.
Voorts kan ook een auto z'n beperkingen hebben. Een v8 of 6 in lijn in een 1802 zal een hels karwei zijn. Zelfs een m42 past er niet vlekkeloos in. Om nog maar niet te spreken van het gewicht.
De toepassing van je auto kan ook nog wel invloed hebben op de keuze tussen bijv. een 8 kleps of 16 kleps viercilinder die wellicht wat meer gewicht bovenin heeft vanwege de kop.
Een fabrikant heeft geen blok perfect gemaakt. Er zal altijd wel ruimte zijn voor wat individuele aanpassingen.
Had ik al verteld dat het ook gewoon leuk kan zijn om iets anders te doen wat normaal gebruikelijk is? Wie gewoon saai en zuinig wil doen kan beter een Toyota met rentepunten aanschaffen. 8)
orgineel of niet?
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
En dat uitwringen van dat 1802-motortje is gratis zekerDamir Vukovic schreef:S14 is reteduur, maar wel leuk en toepasselijk.
M30 big six = rechtuitbrander conversie, als die bende al in de lengte in de motorruimte past.
318is tunen = peperduur, onbetrouwbaar.
200pk is denk ik overkill voor het 1802 chassis, zelf lijkt het me leuker om de auto echt op 800kg te krijgen inc een motortje dat uitgewrongen moet worden om er 150pk uit te krijgen. Hing dat niet standaard al in een 2002Tii?

M42 kost 4500 euro om er 190 pk uit te krijgen. Een standaard 1802 blokje met dubbele webers en dergelijke opfokken kost minstens eenzelfde bedrag.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
2002 blok koop je voor 200 euro
Dubbele carbs's heb je vanaf 150 voor dubbele 40mm van de 2002tii tot 700-800 euro voor Dubbele 45mm Webers. Met Webers is 150 pk wel mogelijk. Snelle nokkenas evt. Kop bewerken en grotere kleppen + sterkere veren kan altijd nog, maar dat zou ik niet doen.
150 pk in een auto die <900 kilo weegt is best fun. Zeker op kleine weggetjes.
Dubbele carbs's heb je vanaf 150 voor dubbele 40mm van de 2002tii tot 700-800 euro voor Dubbele 45mm Webers. Met Webers is 150 pk wel mogelijk. Snelle nokkenas evt. Kop bewerken en grotere kleppen + sterkere veren kan altijd nog, maar dat zou ik niet doen.
150 pk in een auto die <900 kilo weegt is best fun. Zeker op kleine weggetjes.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Dan zou ik 2x40mm pakken. Volgens mij is 45mm al overkill, afgezien van het stoere. Onder het rijden kijkt echter niemand 
Mocht je een ander blok aanslepen zou ik dat blok iig gelijk tunen naar wat je wilt bereiken. Gewoon gelijk uit elkaar halen, onderdelen checken en/of vervangen, uitliteren, kopje flowen etc.
Gewoon de auto helemaal perfect maken en daarna met dik verlies aan Allen verkopen.


Mocht je een ander blok aanslepen zou ik dat blok iig gelijk tunen naar wat je wilt bereiken. Gewoon gelijk uit elkaar halen, onderdelen checken en/of vervangen, uitliteren, kopje flowen etc.
Gewoon de auto helemaal perfect maken en daarna met dik verlies aan Allen verkopen.

