wjn schreef:
Mov'it doet tegenwoordig alles zelf is wel wat kort door de bocht vind ik. Lees hieronder even waarom.
Ik hoopte al (voor Mov'it) dat ze ook monoblock maakten. Staat iig wel op hun website, maar komt niet in het filmpje voor. Apparatuur daarvoor schijnt nogal kostbaar en uniek te zijn.
Doen ze het gieten ook zelf? Daar komt zoveel specialisme bij kijken en voor een met, alle respect, klein bedrijf als Mov'it zou dat helemaal niet rendabel zijn. Dat kun je beter uitbesteden aan een gieterij die het volgens jouw specificaties doet.
Dat bedoelde ik dus ook. Niet alles kan door zo'n kleine fabrikant zelf worden gedaan en zal moeten worden uitbesteed aan derden die het dan volgens de opgegeven specificaties maken.
Wat in het filmpje te zien is, kan trouwens in een willekeurig fijnmetaal bewerkingsbedrijf in Nederland ook worden gedaan.
Ik was pasgeleden nog bij een revisiebedrijf waar ik een reportage moest schieten en daar stond deze machine, die je in kleinere uitvoering ook in het filmpje kunt zien.
[img:1024:681]
http://www.creativephotoart.nl/MRV_33.jpg[/img]
Kijkend naar het filmpje, kun je kunt blijkbaar aan de slag met een bestaande remklauw van een gevestigde fabrikant als Brembo of Lucas, een dosis CAD om het geheel in oversizede vorm toepasbaar te maken, een blok aluminium en een freesbank en wat CAM, daarna nog even eloxeren
(Eloxeren: Een oppervlakte behandeling voor v.n.l. aluminium. Het proces bestaat uit het afbeitsen van een bepaalde laagdikte, gevolgd door het elektrolytisch laten aangroeien van evenveel aluminium oxide. Eloxeer lagen kunnen in allerlei kleuren gemaakt worden. De meeste eloxeer-lagen zijn elektrisch isolerend.) en klaar is je ruwe remklauw.
Daarna de overige onderdelen (zuigers en o-ringen etc.) inbouwen en je hebt een eindprodukt.
Wat er dus eigenlijk is gebeurd, is dat de specs die Mov'it hanteerde m.b.t. hun sytemen voor een bepaald type auto niet steeds door Brembo gemaakt konden worden (vanwege de kleinschaligheid uiteraard) en dat ze dus daarom uit noodzaak overgeschakeld zijn op eigen produktie.
Wat dan meteen weer de pittige prijzen verklaart, want dat brengt uiteraard wel een veel grotere produktiekostenfactor met zich mee.

Al met al een prima produkt dat zeker niet zal onderdoen voor de Brembo produkten. Ik verwacht zelfs dat ze een beter produkt leveren, omdat ze zelf hun grondstoffen en specificaties kunnen kiezen en totaal niet meer gehinderd worden door de beperkingen van massaproduktie, tenzij het dus gaat om dingen die ze zelf echt niet kunnen maken.