Mov'it stopt waar standaardremmen verdergaan

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 19 apr 2007, 23:40

Dexter schreef:Had ik gezien Fabian, maar ik weet ook dat het gieten van remklauwen een zeer gespecialiseerd werkje is dat niet overal zomaar wordt gedaan.
Kort en goed komt het erop neer dat Brembo sinds een paar jaar eigenlijk altijd ergens een vinger in de pap heeft.
Zuigers en adapterstukken kan iedereen maken die een beetje met metaalbewerking uit de voeten kan.
Remschijven en klauwen maken is een vak apart.
Ik ben in ieder geval zéér benieuwd of Mov'it tegenwoordig zelf zijn remklauwen en schijven produceert of ze toch gewoon ergens in ruwe vorm inkoopt om ze daarna zelf af te werken tot een eindproduct.
Indien het eerste het geval is dan geeft dat in ieder geval een stukje meerwaarde aan hun producten. :wink:
Hoe Mov'it de remmen maakt is via deze reportage te zien:
http://www.movit.de/htm/dsf.htm

Mov'it doet tegenwoordig alles zelf.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 20 apr 2007, 00:56

Stéphane schreef:Hoe Mov'it de remmen maakt is via deze reportage te zien:
http://www.movit.de/htm/dsf.htm

Mov'it doet tegenwoordig alles zelf.
Ik hoopte al (voor Mov'it) dat ze ook monoblock maakten. Staat iig wel op hun website, maar komt niet in het filmpje voor. Apparatuur daarvoor schijnt nogal kostbaar en uniek te zijn.

Doen ze het gieten ook zelf? Daar komt zoveel specialisme bij kijken en voor een met, alle respect, klein bedrijf als Mov'it zou dat helemaal niet rendabel zijn. Dat kun je beter uitbesteden aan een gieterij die het volgens jouw specificaties doet.

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 20 apr 2007, 07:10

Mov'it is een zeer kleine fabrikant van hoogwaardige reminstallaties. Een gedeelte van de producten komt van elders. In het verleden mocht men graag gebruik maken van de productie-capaciteiten van derde. Brembo was inderdaad de hof leverancier van Mov'it. Deze remklauwen werden aangepast aan de wensen van Mov'it. Ook nu worden nog heel af en toe Brembo klauwen gebruikt. Het overgrote deel van de Mov'it remklauwen komen echter uit eigen productie. Het alu wordt elders gegoten in lange staven in een extreem hoge kwaliteit. Zowel bij die fabrikant als bij Mov'it worden deze staven röntgen gecontroleerd op zwakke plekken. Vervolgens worden de remklauwen in de eigen werkplaats met behulp van CNC machines gemaakt. De bewerking en de montage e.d. gebeurt allemaal met de hand. De schijven worden vanzelfsprekend buiten de deur gemaakt. Ook hiervoor heeft Mov'it een eigen ontwerp gemaakt en in samenwerking met een gieterij een eigen legering ontwikkeld. Lopende band werk, of automatisering van het arbeidsproces zul je dus bij Mov'it niet aantreffen. Alles is ouderwets handwerk. Omdat Mov'it heel klein is kunnen ze veel beter inspelen op de wensen van klanten en is het leverings programma ondertussen uitgegroeid tot bijna 1700 verschillende mogelijkheden. De klauwen kunnen bijvoorbeeld in elke kleur gespoten worden. Er ligt niets op de plank. Elke reminstallatie wordt op speciale bestelling gemaakt. Dat betekent ook dat er zaken aangepast kunnen worden naar een specifieke situatie.

De best verkochte producten van Mov'it zijn voor Porsche, Audi RS en BMW M. Een stuk specialiteit ligt op het vlak van de Amerikanen. De eigenaar van Mov'it heeft diverse Amerikanen zoals Vipers en Corvette C6. Maar ook de nieuwe Mustang is een hardloper. Bij mij zijn het vooral Subaru en BMW M.

Ik hoop zo een beetje het idee van Mov'it duidelijk te hebben gemaakt. Dat het product gehyped zou worden lijkt me overdreven. Het feit dat ik het ben gaan importeren is omdat ik er heel veel ervaringen mee heb op gedaan in de afgelopen jaren. Ook regelmatig iets anders gepakt omdat ik de prijs te hoog vond en er vervolgens achter kwam dat alleen de Mov'it installatie mijn manier van remmen aan kon. Het enthousiasme van mijn klanten zegt me dat ik de juiste keuze gemaakt heb om naast mijn fulltime job in de parketwereld toch mijn nek uit te steken zodat meer mensen kunnen ervaren wat het is om te weten dat je altijd een stuk toptechniek onder het middelste pedaal te hebben.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 20 apr 2007, 07:49

Duidelijk.

P.S. Je hebt een PB.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 20 apr 2007, 07:49

wjn schreef:
Stéphane schreef:Hoe Mov'it de remmen maakt is via deze reportage te zien:
http://www.movit.de/htm/dsf.htm

Mov'it doet tegenwoordig alles zelf.
Mov'it doet tegenwoordig alles zelf is wel wat kort door de bocht vind ik. Lees hieronder even waarom.

Ik hoopte al (voor Mov'it) dat ze ook monoblock maakten. Staat iig wel op hun website, maar komt niet in het filmpje voor. Apparatuur daarvoor schijnt nogal kostbaar en uniek te zijn.

Doen ze het gieten ook zelf? Daar komt zoveel specialisme bij kijken en voor een met, alle respect, klein bedrijf als Mov'it zou dat helemaal niet rendabel zijn. Dat kun je beter uitbesteden aan een gieterij die het volgens jouw specificaties doet.


Dat bedoelde ik dus ook. Niet alles kan door zo'n kleine fabrikant zelf worden gedaan en zal moeten worden uitbesteed aan derden die het dan volgens de opgegeven specificaties maken.
Wat in het filmpje te zien is, kan trouwens in een willekeurig fijnmetaal bewerkingsbedrijf in Nederland ook worden gedaan.
Ik was pasgeleden nog bij een revisiebedrijf waar ik een reportage moest schieten en daar stond deze machine, die je in kleinere uitvoering ook in het filmpje kunt zien.
[img:1024:681]http://www.creativephotoart.nl/MRV_33.jpg[/img]
Kijkend naar het filmpje, kun je kunt blijkbaar aan de slag met een bestaande remklauw van een gevestigde fabrikant als Brembo of Lucas, een dosis CAD om het geheel in oversizede vorm toepasbaar te maken, een blok aluminium en een freesbank en wat CAM, daarna nog even eloxeren (Eloxeren: Een oppervlakte behandeling voor v.n.l. aluminium. Het proces bestaat uit het afbeitsen van een bepaalde laagdikte, gevolgd door het elektrolytisch laten aangroeien van evenveel aluminium oxide. Eloxeer lagen kunnen in allerlei kleuren gemaakt worden. De meeste eloxeer-lagen zijn elektrisch isolerend.) en klaar is je ruwe remklauw.
Daarna de overige onderdelen (zuigers en o-ringen etc.) inbouwen en je hebt een eindprodukt.
Wat er dus eigenlijk is gebeurd, is dat de specs die Mov'it hanteerde m.b.t. hun sytemen voor een bepaald type auto niet steeds door Brembo gemaakt konden worden (vanwege de kleinschaligheid uiteraard) en dat ze dus daarom uit noodzaak overgeschakeld zijn op eigen produktie.
Wat dan meteen weer de pittige prijzen verklaart, want dat brengt uiteraard wel een veel grotere produktiekostenfactor met zich mee. :wink:
Al met al een prima produkt dat zeker niet zal onderdoen voor de Brembo produkten. Ik verwacht zelfs dat ze een beter produkt leveren, omdat ze zelf hun grondstoffen en specificaties kunnen kiezen en totaal niet meer gehinderd worden door de beperkingen van massaproduktie, tenzij het dus gaat om dingen die ze zelf echt niet kunnen maken.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 20 apr 2007, 07:59

Nou Dick, je was me zo te zien net te vlug af! :wink:
Duidelijk verhaal en inderdaad wat ik dus ook al dacht.
Dat er niets op de plank ligt heeft overigens alles te maken met het economische principe dat je geen grote hoeveelheden op voorraad moet hebben liggen, iets wat in de automobielindustrie inmiddels allang gemeengoed is.
Als je tegenwoordig een nieuwe auto wilt moet je hem eerst bestellen en dan pas wordt ie gemaakt. :wink:
Dat heeft als voordeel dat de klant altijd precies krijgt wat hij/zij wil en dat je als ondernemer geen liquide bedrijfsmiddelen vastzet voor langere tijd.
Mov'it heeft dat dus ook gezien en gewoon het goede voorbeeld gevolgd, waardoor ze dus nu in staat zijn om die bijna 1700 produkten te kunnen leveren.
Een mooi stukje ondernemerschap wat navolging verdient!

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 20 apr 2007, 08:57

dank Dick heb ik begin vorig jaar ook een Movít setje onder mijn e30 M

mijn ervaringen met deze stoppers zijn buiten gewoon goed!
nog nooit continu zoveel remkracht ter beschikking gehad x op x
of ik nu 10x van 250km/h naar 0 afrem maakt niks uit want die 11de x remt het nog net zo hard als de eerste x
dit geeft wel een veilig vertrouwen vooral op circuit waar ik nu dus echt laat in de ankers kan gaan en dit ook durf zonder te twijfelen over remfuntionaliteit!

in het gutachten wat erbij zit staat dat ik de standaard remblokken gemonteerd heb van de porsche 993 turbo van pagid geel! neem dan ook aan dat de klauw hier oorspronkelijk vanaf komt maar dat kan alleen Dick beantwoorden??

de movíts op mijn auto:

[img:648:486]http://www.sdmk2.nl/mpower/movit/movitcar2.JPG[/img]

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 20 apr 2007, 09:58

:D

Ik wilde net zo´n zelfde foto posten Sven.

[img:500:375]http://modulo6.rendered.hyves.org/40500 ... _jkjt.jpeg[/img]
HanZ06, je bent welkom om eens mee te rijden en het verschil met een standaard Subaru te voelen. :)

[img:500:333]http://modulo11.rendered.hyves.org/3545 ... _cPz8.jpeg[/img]
Gerrit Gaastra´s EVO 6,5 VLN-ringbrander. In die auto rijdt ie in z´n eentje de 4-uurs wedstrijden van de VLN en is podiumkandidaat in zijn klasse.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 20 apr 2007, 10:06

Tomaz schreef::D

Ik wilde net zo´n zelfde foto posten Sven.

[img:500:375]http://modulo6.rendered.hyves.org/40500 ... _jkjt.jpeg[/img]
HanZ06, je bent welkom om eens mee te rijden en het verschil met een standaard Subaru te voelen. :)

[img:500:333]http://modulo11.rendered.hyves.org/3545 ... _cPz8.jpeg[/img]
Gerrit Gaastra´s EVO 6,5 VLN-ringbrander. In die auto rijdt ie in z´n eentje de 4-uurs wedstrijden van de VLN en is podiumkandidaat in zijn klasse.
Ik hou me aanbevolen,maar ik reed op mijn sub met AP6 pot remmen.
Misschien als ik weer wat gespaard heb is het een leuke optie voor de corvette. :wink:

Grtz,Hanz06 :wink:

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 20 apr 2007, 11:13

Hans

De eigenaar van Mov'it heeft zelf ook een C6. En een C4 met 8.8Liter motor :shock:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2007, 12:52

8.8 liter?


Waar is smiley met een bek die tot op de grond valt?
Op basis van welk blok heeft 'ie dat gebouwd? Specs? Foto's?

Cool!

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 apr 2007, 13:35

Wat kosten movits voor een E90 335I bijvoorbeeld?

348mm voor 336mm achter schijven standaard.Ik heb 18" wiel, j weet ik ff niet.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 apr 2007, 14:11

Duizendje of 3 :?:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16599
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 20 apr 2007, 17:32

Zal inderdaad geen koopje zijn 8)

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 20 apr 2007, 18:54

Die Robin heeft zat geld joh....bij de Beier vertelde hij mij dat hij net de nieuwe M3 besteld had...maar ja, dat mag Rico niet weten he... :mrgreen: (oeps....)

Movit setje: misschien ook maar eens aan denken....alhoewel mij weer Wilwood werd aangeraden....

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 20 apr 2007, 23:39

Brembo=AP tegenwoordig als ik goed ben ingelicht

Zit te kijken voor bigbrakekit op de wrx, 330voor 300achter

6 post of 4pots voor ben ik nog niet uit, 6 pots AP of 4pots movit zal het wel worden.

Grtn

E

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 21 apr 2007, 00:15

Als het meezit krijg ik ze ook onder de Roadster S. Het is nogal problematisch om ze passend te maken vanwege de zeer beperkte ruimte tussen de spaken en de standaard remklauw, maar ik heb begrepen dat Dick alles in het werk zet om een passende set te regelen.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 21 apr 2007, 09:38

Dennis Cavallino schreef:8.8 liter?


Waar is smiley met een bek die tot op de grond valt?
Op basis van welk blok heeft 'ie dat gebouwd? Specs? Foto's?

Cool!
Gewoon een Big Block, is niet erg bijzonder in de usa.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 21 apr 2007, 09:51

TopFuel schreef:
Dennis Cavallino schreef:8.8 liter?


Waar is smiley met een bek die tot op de grond valt?
Op basis van welk blok heeft 'ie dat gebouwd? Specs? Foto's?

Cool!
Gewoon een Big Block, is niet erg bijzonder in de usa.
Dat het een big block is heeft niets te maken met de inhoud.
Die van mij is een 7 liter en wordt gezien als een small block.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 21 apr 2007, 10:32

HANZ06 schreef:
TopFuel schreef:
Dennis Cavallino schreef:8.8 liter?


Waar is smiley met een bek die tot op de grond valt?
Op basis van welk blok heeft 'ie dat gebouwd? Specs? Foto's?

Cool!
Gewoon een Big Block, is niet erg bijzonder in de usa.
Dat het een big block is heeft niets te maken met de inhoud.
Die van mij is een 7 liter en wordt gezien als een small block.

Grtz,Hanz06 :wink:
Wat is dan de definite van een big block of small block ?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 21 apr 2007, 11:41

Rico v Velzen schreef:Duizendje of 3 :?:
Lijkt me sterk voor voor en achter? :D
Hoor vaak wel dat het duur is Movit, maar welke orde van bedragen moet ik dan denken? 2-2,5k?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 21 apr 2007, 11:44

Tom van Hezewijk schreef:
HANZ06 schreef:
TopFuel schreef: Gewoon een Big Block, is niet erg bijzonder in de usa.
Dat het een big block is heeft niets te maken met de inhoud.
Die van mij is een 7 liter en wordt gezien als een small block.

Grtz,Hanz06 :wink:
Wat is dan de definite van een big block of small block ?
Volgens mij is het verschil de boring tot slag verhouding.
Big-block heeft een langere slag en kleinere boring en een small-block precies anders om.
Een big block komt langzamer op toeren en heef in de regel meer koppel en small block ook weer precies anders om.
Ik heb volgens mij ook weleens gelezen dat de afstand van het hart van de boring van b.v. cilinder 1 naar cilinder 2 ook bepalend is.

Grtz,Hanz06

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 21 apr 2007, 12:00

HANZ06 schreef:
Tom van Hezewijk schreef:
HANZ06 schreef: Dat het een big block is heeft niets te maken met de inhoud.
Die van mij is een 7 liter en wordt gezien als een small block.

Grtz,Hanz06 :wink:
Wat is dan de definite van een big block of small block ?
Volgens mij is het verschil de boring tot slag verhouding.
Big-block heeft een langere slag en kleinere boring en een small-block precies anders om.
Een big block komt langzamer op toeren en heef in de regel meer koppel en small block ook weer precies anders om.
Ik heb volgens mij ook weleens gelezen dat de afstand van het hart van de boring van b.v. cilinder 1 naar cilinder 2 ook bepalend is.

Grtz,Hanz06

http://en.wikipedia.org/wiki/Big-block

Ter informatie.

Gebruikersavatar
Gijzer
Berichten: 1339
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:51
Locatie: Elke bocht is een uitdaging.

Bericht door Gijzer » 21 apr 2007, 12:04

HANZ06 schreef:
Tom van Hezewijk schreef:
HANZ06 schreef: Dat het een big block is heeft niets te maken met de inhoud.
Die van mij is een 7 liter en wordt gezien als een small block.

Grtz,Hanz06 :wink:
Wat is dan de definite van een big block of small block ?
Volgens mij is het verschil de boring tot slag verhouding.
Big-block heeft een langere slag en kleinere boring en een small-block precies anders om.
Een big block komt langzamer op toeren en heef in de regel meer koppel en small block ook weer precies anders om.
Ik heb volgens mij ook weleens gelezen dat de afstand van het hart van de boring van b.v. cilinder 1 naar cilinder 2 ook bepalend is.

Grtz,Hanz06
Yep, http://en.wikipedia.org/wiki/Small_Block

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 21 apr 2007, 12:21

Vanaf 2295Euro voor de 304mm installatie.

Ik zal eens vragen naar de juiste specs van die motor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hielke en 1 gast