Bericht
door RVV » 18 apr 2007, 00:27
Stationwagons hot ?
Wat is er dan hot aan ? Een RS4 station is hot omdat het een RS4 is een 335i turbo touring is hot omdat het een 335i is, een e60 M5 station is hot omdat het een M5 is.
Maar geen van deze auto's is hot omdat het een station is.
3,5 jaar geleden kocht ik de 325i touring nadat ik een 323i sedan onvrijwillig weg deed, de enige reden waarom ik voor de touring koos was omdat er een kleintje aan kwam.
Een station is makkelijk als je veel zooi moet meeslepen, nooit passen en meten, praktisch als je een keer iets langs moet meenemen. Maar dat zijn ook echt de enige voordelen van een station.
Ze rijden niet beter dan sedans, coupe's. Zijn altijd zwaarder tot soms wel 100 kilo aan toe. Zijn altijd ontwerp/technische compromissen. Want de basis is altijd een sedan, altijd trager, minder dynamisch kortom er mankeert nogal wat aan het station concept. De achterzijde is er qua constructie gewoon letterlijk aan geplakt.
Heel soms zijn ze mooier, maar dat alleen als een sedan foute (detail) stylings kenmerken heeft.
Een Skoda fabia station is echt niet hot, waarom niet ? omdat de sedan/hatch dat ook niet is. Vul voor die Fabia maar ieder willekeurig mainstream merk/model in.
Ik heb veel praktisch nut van de station met 2 kindertjes, maar dat is voor mij ook zijn enige rechtvaardiging. De volgende auto word zeker weer een sedan of een hatchback.