E achter B
- yorick
Re: E achter B
Soms kom je met B niet helemaal uit. Dan kun je het gewicht op kenteken, dus de toegestane max massa van de trailer terug zetten.
Technisch mag mijn kar 2 ton wegen, maar terug gekeurd naar 1425. Dat gewicht plus het trekkend voertuig precies 3,5 ton. Dat is een administratieve handeling, kostte iets van 50 euro.
Technisch mag mijn kar 2 ton wegen, maar terug gekeurd naar 1425. Dat gewicht plus het trekkend voertuig precies 3,5 ton. Dat is een administratieve handeling, kostte iets van 50 euro.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Maar dat van die verzekering is toch heel belangrijk? Niet alleen voor de kosten van de lading. Maar stel je rijdt iemand invalide door een foutje waardoor je aanhanger schaart en op verkeerde weghelft belandt waar net een jong gezinnetje rijdt. Die kosten wil je niet dragen lijkjt mij, als de verzekering niet thuis geeft...matthyssie schreef: 04 jul 2024, 15:15 Maareh Looney, ik weet niet hoe ver je moet rijden naar Spa en misschien komen er nu allemaal reacties over verzekering, wat als er wat gebeurt enzo; maar voor een keer zou ik gewoon die kar erachter knopen en naar Spa rijden. Als je combi er degelijk uit ziet en je je aan de overige verkeersregels houdt hoe groot is dan de kans dat je gecontroleerd wordt?
- JdBn
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Terugkeuren is de enige legale optie als je geen EB hebt inderdaad, maar dat gaat in dit geval niet lukken.yorick schreef: 04 jul 2024, 16:38 Soms kom je met B niet helemaal uit. Dan kun je het gewicht op kenteken, dus de toegestane max massa van de trailer terug zetten.
Trekkende auto max gewicht 2140kg
Blijft er dus 1360kg over voor maximale totaalgewicht aanhanger.
Auto die op de aanhanger moet is al 1250kg ongeveer, dan blijft er maar 100kg over voor het leeggewicht van de aanhanger.
Heb zelf wel een paar keer zo gereden, maar had dan het voordeel dat de auto die op de aanhanger moest maar 700kg woog. Enige vervelende is dan om een aanhanger te zoeken om te huren die teruggekeurd is naar in mijn geval 1300kg. Die vind je niet veel.
-
- Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
Zoals hierboven al een paar keer vermeld:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
Voor B geldt (los van de parallel eis: max trekgewicht auto):
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Een moderne auto zit leeg & laadvermogen al heel snel ruim boven de 2000 kg.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
Voor B geldt (los van de parallel eis: max trekgewicht auto):
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Een moderne auto zit leeg & laadvermogen al heel snel ruim boven de 2000 kg.
-
- Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro
Nou, inmiddels afgelopen week het BE rijbewijs gehaald. Helemaal niet verkeerd om gedaan te hebben, zoals iemand anders hier al zei krijg je wel wat handigheidjes mee. Ik heb er geen spijt van in ieder geval
-
Gefeliciteerd, goed om te hebben. Wat kostte het en hoe lang duurde het?looney16v schreef: 24 feb 2025, 20:42 Nou, inmiddels afgelopen week het BE rijbewijs gehaald. Helemaal niet verkeerd om gedaan te hebben, zoals iemand anders hier al zei krijg je wel wat handigheidjes mee. Ik heb er geen spijt van in ieder geval
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Wij hebben het beide ook gepland staan.
Verschrikkelijk burgerlijke reden, want caravan aangeschaft.
Had iets goedkoper gekund als we beide een duo cursus konden doen, maar daarvoor hebben we te weinig ervaring. Is bedoelt voor mensen die al met regelmaat met een aanhanger rijden.
Dus nu beide een losse dagopleiding, met afsluitend examen. Kost 580eu.
Geen idee of het goedkoper kan, gewoon de rijschool gebeld waar ik 10 jaar geleden mijn motorrijbewijs heb gehaald.
In januari al gebeld, maar pas in juni examen vanwege drukte bij het CBR.
En ohja, nog even 47eu voor een nietszeggende gezondheidsverklaring aftikken…..
Verschrikkelijk burgerlijke reden, want caravan aangeschaft.
Had iets goedkoper gekund als we beide een duo cursus konden doen, maar daarvoor hebben we te weinig ervaring. Is bedoelt voor mensen die al met regelmaat met een aanhanger rijden.
Dus nu beide een losse dagopleiding, met afsluitend examen. Kost 580eu.
Geen idee of het goedkoper kan, gewoon de rijschool gebeld waar ik 10 jaar geleden mijn motorrijbewijs heb gehaald.
In januari al gebeld, maar pas in juni examen vanwege drukte bij het CBR.
En ohja, nog even 47eu voor een nietszeggende gezondheidsverklaring aftikken…..
-
- Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro
Hier hetzelfde
Ik heb wel wat ervaring met een lichte aanhanger dus dat scheelde misschien iets. Ik had 5 uurtjes les en dan afrijden. Totaal 685€.
Ik heb wel wat ervaring met een lichte aanhanger dus dat scheelde misschien iets. Ik had 5 uurtjes les en dan afrijden. Totaal 685€.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Is dat nieuw?Richardt. schreef: 24 feb 2025, 21:45 En ohja, nog even 47eu voor een nietszeggende gezondheidsverklaring aftikken…..
(Ik hoefde dat niet maar voor mij is het ook 10 jaar terug)
- JP
Blijkbaar iets van de laatste jaren, maar klinkt als geldklopperij van het CBR, want zie er de meerwaarde niet van. Onlangs voor mijn C/CE ook een verklaring moeten invullen/ondergaan, beetje ogen testen en controle op suiker. €60 voor een 10min werk. Oh en alleen cash aftikken.
-
Zal nieuw zijn en is pure geldklopperij. Kort vragenlijstje waar je alles met nee moet beantwoorden, 47eu aftikken en je ontvangt de verklaring in de mail.
Antwoord je ergens ja? Dan mag je langs een arts voor verklaring. Ja hoef je alleen te antwoorden als je ook serieus iets mankeert, als in gehandicapt of serieus slecht zicht.
Antwoord je ergens ja? Dan mag je langs een arts voor verklaring. Ja hoef je alleen te antwoorden als je ook serieus iets mankeert, als in gehandicapt of serieus slecht zicht.
- bartb
Ik heb e achter b gehaald in okt 2023. Toen was dat ook al. Beetje bijzonder indd.
Ik vind dat er allemaal heel spannend over gedaan wordt door rijschool houders( niet allemaal over 1 kam scheren
) als je een beetje voertuigbeheersing en inzicht hebt kun je prima een dagcurus volgen.
Ik vind dat er allemaal heel spannend over gedaan wordt door rijschool houders( niet allemaal over 1 kam scheren

-
Ik schat zo in dat als je nog nooit met een aanhanger hebt gereden een dagcursus pittig gaat worden. Recht vooruit is natuurlijk appeltje eitje, maar netjes een bochtje achteruit rijden is een heel ander verhaal.bartb schreef: 25 feb 2025, 21:42 als je een beetje voertuigbeheersing en inzicht hebt kun je prima een dagcurus volgen.
- D20VT
Mijn zoon van 16 was met zijn bromfiets rijbewijs bezig. Daar hebben we heel netjes ingevuld dat hij ADHD had.Richardt. schreef: 25 feb 2025, 16:54 Antwoord je ergens ja? Dan mag je langs een arts voor verklaring. Ja hoef je alleen te antwoorden als je ook serieus iets mankeert, als in gehandicapt of serieus slecht zicht.
Dan kost het dus €47 + € 220,- voor een gezondheidsverklaring.
En als je dan durft om de door hun gemaakte afspraak te verzetten, (omdat het midden in je geplande zomervakantie valt) dan betaal je (achteraf) nog eens € 40 extra voor het verzetten.( Ze vertellen namelijk niet dat dit geld kost, ze laten je eerst ter plekke alles afrekenen en daarna sturen ze niets door. Totdat de RDW in de lucht komt en zegt dat ze niets hebben ontvangen. Dan ga je bellen met de keuringsinstantie en blijkt er nog een bonnetje open te staan voor het verzetten van de afspraak
Al met al om max 15 min met 2 mensen te mogen gaan praten bij zo’n instantie. (En als ik heel eerlijk ben, vraag ik me af of ze voor die mensen die dat gesprek voeren geen subsidie krijgen
- Martijn_bmw
Bizar zeg! Vooral die kosten idd voor het verplaatsen…D20VT schreef: 26 feb 2025, 06:31Mijn zoon van 16 was met zijn bromfiets rijbewijs bezig. Daar hebben we heel netjes ingevuld dat hij ADHD had.Richardt. schreef: 25 feb 2025, 16:54 Antwoord je ergens ja? Dan mag je langs een arts voor verklaring. Ja hoef je alleen te antwoorden als je ook serieus iets mankeert, als in gehandicapt of serieus slecht zicht.
Dan kost het dus €47 + € 220,- voor een gezondheidsverklaring.
En als je dan durft om de door hun gemaakte afspraak te verzetten, (omdat het midden in je geplande zomervakantie valt) dan betaal je (achteraf) nog eens € 40 extra voor het verzetten.( Ze vertellen namelijk niet dat dit geld kost, ze laten je eerst ter plekke alles afrekenen en daarna sturen ze niets door. Totdat de RDW in de lucht komt en zegt dat ze niets hebben ontvangen. Dan ga je bellen met de keuringsinstantie en blijkt er nog een bonnetje open te staan voor het verzetten van de afspraak. Het was ook niet zo dat we niet op kwamen dagen, de afspraak komt binnen, we zien dat we dan in het buitenland zitten en hebben direct dezelfde dag de afspraak verzet)
Al met al om max 15 min met 2 mensen te mogen gaan praten bij zo’n instantie. (En als ik heel eerlijk ben, vraag ik me af of ze voor die mensen die dat gesprek voeren geen subsidie krijgen)
- bartb
Ja dan wens ik je veel succes.Elise schreef: 25 feb 2025, 23:17Ik schat zo in dat als je nog nooit met een aanhanger hebt gereden een dagcursus pittig gaat worden. Recht vooruit is natuurlijk appeltje eitje, maar netjes een bochtje achteruit rijden is een heel ander verhaal.bartb schreef: 25 feb 2025, 21:42 als je een beetje voertuigbeheersing en inzicht hebt kun je prima een dagcurus volgen.
Maar waar ik vooral op doel, is dat er altijd wordt gedaan alsof je elke dag met een aanhanger gereden moet hebben om in aanmerking te komen voor een dagcursus.
- Miesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Ik heb ook BCE en mag elke 5 jaar verlengen. Ik had met de eerste medische keuring iets te hoge glucose waarden in urine. Resultaat ; u bent diabeet. Leef al jaren zonder medicijnen met waardes ruim onder de streefwaarden. Ik kan dan ook geen hypo's krijgen. Maar voor CBR ben en blijf je dan diabeet. Kost telkens bijna 250,- voor het verlengen en duurt 4-6 maanden.JP schreef: 25 feb 2025, 15:53 Blijkbaar iets van de laatste jaren, maar klinkt als geldklopperij van het CBR, want zie er de meerwaarde niet van. Onlangs voor mijn C/CE ook een verklaring moeten invullen/ondergaan, beetje ogen testen en controle op suiker. €60 voor een 10min werk. Oh en alleen cash aftikken.
-
Dagcursus kan inderdaad wel prima als je enige ervaring hebt.bartb schreef: 26 feb 2025, 07:54 Ja dan wens ik je veel succes.
Maar waar ik vooral op doel, is dat er altijd wordt gedaan alsof je elke dag met een aanhanger gereden moet hebben om in aanmerking te komen voor een dagcursus.
mdv hier heeft in 2022 haar E gehaald (ook toen was er al sprake van gezondheidsverklaring). Voor haar had ik de MTM van de FJ naar beneden aangepast zodat ze rustig op d'r gemak legaal met B en aanhanger kon rijden om zo wat ervaring op te doen naast de lessen die ze bij de rijschool had. Geloof dat ze in totaal 5 of 6 lesjes heeft gehad en in 1 keer geslaagd.
Voordeel hiervan was dat ze op d'r gemak het geleerde van de rijschool zelf thuis weer kon oefenen.
Als je E achter B niet op stel en sprong nodig hebt en je de mogelijkheid hebt om naast rijlessen privé wat te oefenen zou ik dat aanraden.
-
Wij hebben beide een dagcursus geboekt ipv een duo dagcursus.
Maand ervoor nog een proefles, mocht dan blijken dat het niveau echt belabberd is kunnen we nog een paar lessen extra doen voor de dagcursus.
Moet goed komen. In elk geval voor één van ons, anders wordt de vakantie naar Kroatië met sleurhut wel een dingetje
Maand ervoor nog een proefles, mocht dan blijken dat het niveau echt belabberd is kunnen we nog een paar lessen extra doen voor de dagcursus.
Moet goed komen. In elk geval voor één van ons, anders wordt de vakantie naar Kroatië met sleurhut wel een dingetje

- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Kan Eeuwe achterin de trailer gooien en voor je daar afleveren, geen probleem.
- bartb
Vaak ben je te bang.Richardt. schreef: 26 feb 2025, 08:36 Wij hebben beide een dagcursus geboekt ipv een duo dagcursus.
Moet goed komen. In elk geval voor één van ons, anders wordt de vakantie naar Kroatië met sleurhut wel een dingetje![]()
- JP
Vaak rijden ze dan te langzaam…..
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Heb ik vorig jaar gedaan, maar was geen probleem. Enkele ervaring was de aanhanger achter mijn skelter 25 jaar geleden.Elise schreef: 25 feb 2025, 23:17Ik schat zo in dat als je nog nooit met een aanhanger hebt gereden een dagcursus pittig gaat worden. Recht vooruit is natuurlijk appeltje eitje, maar netjes een bochtje achteruit rijden is een heel ander verhaal.bartb schreef: 25 feb 2025, 21:42 als je een beetje voertuigbeheersing en inzicht hebt kun je prima een dagcurus volgen.
-
OnlineLuco
met een dagcursus moet het als je een beetje kan rijden en inzicht hebt niet zo moeilijk zijn.
-
Ik zie toch met grote regelmaat mensen enorm stuntelen met iets aan de de trekhaak, dus zo eenvoudig is het niet voor iedereen.
Netjes een bochtje achteruit in één keer, zonder te steken, en goed uitkomen? Dat zie ik niet zo vaak, de meesten moeten meermalen steken en/of komen enorm belabberd uit.
Ik vind het echt een ervaringsdingetje, waarbij de grootte van de aanhanger (lengte dissel tot aan de as) ook enorm veel uitmaakt.
Netjes een bochtje achteruit in één keer, zonder te steken, en goed uitkomen? Dat zie ik niet zo vaak, de meesten moeten meermalen steken en/of komen enorm belabberd uit.
Ik vind het echt een ervaringsdingetje, waarbij de grootte van de aanhanger (lengte dissel tot aan de as) ook enorm veel uitmaakt.