BMW E36 325

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 04 mei 2007, 11:46

Denk dat wij eerst alleen de blokken vervangen en voor koeling zorgen. Of mis ik dan nog iets?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9358
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 mei 2007, 11:49

Ja, vloeistof. Daar zou ik even 5.1 in gooien. Kost je maar een tientje of zo.

Zolang je trouwens op straatbanden rijd kan het best wel lang aan met alleen andere blokken, bijvoorbeeld Hawk HT10.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 mei 2007, 12:31

Bert, over die handrem gesproken. Die telt voor de APK als "parkeerrem" en hoeft dus niet bruikbaar te zijn onder het rijden.

Nu komt de gein, je hebt namelijk ventielen voor het remsysteem die je met een hendeltje dicht kan zetten. Je legt je remleidingen binnendoor en klust er ter hoogte van je bestuurdersstoel zo´n terugloop ventiel op. Is meer dan handrem genoeg.

Wat je dan steeds moet doen is druk geven op het remsysteem, ventiel dicht zetten en dan staan de achterwielen geblokkeerd. :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 04 mei 2007, 13:56

Bert ///M3 schreef:Ligt er aan of je je handrem wil houden of niet.

Als je dat wel wil moet je ook de M3 naaf en ophanging hebben. Als je geen handrem meer gebruikt past de schijf en klauw er zo op volgens mij. Ik ga dat laatste doen omdat ik toch van kenteken af ga. Maar ik denk dat je hem voor de APK wel hebben moet.

Het enige is dat je misschien met M3 remmen/AP/Movit voor en M3 achter ook een grotere hoofdremcilinder nodig hebt. Ik ga die ook van een M3 gebruiken.

Trouwens ook een goede is de E36 330i swap, dan heb je 325mm voor. Maar dan heb je een beetje dezelfde problemen, dat je achter geen handrem meer hebt en waarschijnlijk een andere hoofremcilinder nodig hebt. Volgens mij kan je er wel een 2 delige geperforeerde schijf voor krijgen bij de dealer (E36 M3 3.2/E46 M3 stijl), maar die kosten ook nogal wat.

Nog iets anders met deze conversies is je maat wielen, je moet eigenlijk minstens 17 inch hebben. M3 voor past net aan in 16" maar houd absoluut niet over.
Bas Roos zet momenteel de 330i remmen op de voorkant en een 325i as op de achterkant. Hoofdremcilinder zal wel vervangen moeten worden. Het is even gokken hoe de rembalans wordt. Vraag me wel af wat de makkelijkste oplossing is mocht de achterkant straks te licht worden bij het remmen. De achterkant is dus doorgaans wat minder makkelijk aan te passen? Schijven heb ik voorlopig gewoon standaard uit het bmw rek. Wil eerst even kijken hoe dat blijft werken.
Wielen heb ik 17", dat zal geen probleem vormen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9358
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 mei 2007, 14:50

Wat bedoel je, dat Bas de schijf + klauw van een E46 325i gebruikt?

Achterkant die licht word & rembalans heb je legio oplossingen voor. Maar als je voelt dat hij licht word moet je het imho in de gewichtsverplaatsing zoeken, daar kan rembalans niet heel veel aan doen. Behalve achter druk/remkracht verminderen zodat je minder snel blokkeert.

Ik ben niet echt geinterresseerd in de extra remkracht op de achteras, maar wel in de mogelijkheid om een geventileerde schijf te gebruiken ivm warmte. Gaat meer om dikte zeg maar, normaal zit er op een E36 325i al een 280mm schijf wat qua diameter wel genoeg moet zijn denk ik. Het is wat dat betreft voor mij ook vissen wat het handigste is, omdat je meerdere combinaties gebruiken kan.

@Tomaz: Dat is een hele goeie :) Ik zou zo niet parkeren maar om door de APK te gaan is het een leuke truuc :)

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 mei 2007, 14:58

@ Bert, je kan zo prima parkeren hoor. Ze zijn bedoeld om de druk op het achterste remsysteem vast te houden zodat je je auto veilig op een (schuine) trailer kan zetten.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9358
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 mei 2007, 15:04

Ah ja maar ik bedoel meer als je net van de baan komt de pits in oid. Voor op een trailer is het geen probleem nee.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 04 mei 2007, 15:45

@Bert: hij zet de schijven en klauwen van een e46 330i op m'n e36. Die passen 1 op 1. Hoofdremcilinder moet waarschijnlijk wel vervangen worden maar dat zie ik dan wel. Normaal gesproken staan er van die verhoudingscijfers op een klauw zodat je toch de juiste combi voor en achter kan pakken? Om die reden maakte ik me wat zorgen dat het wellicht niet zou kloppen straks.

Ga de auto voornamelijk gebruiken voor op de landwegen. Toeren en zo nu en dan een potje ravotten. De huidige remmen waren daar niet altijd even blij mee.
Maar goed, nog even geduld. Absoluut geen idee wanneer m'n auto klaar is en m'n wensenlijst blijft ondertussen maar groeien. 8)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12760
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 04 mei 2007, 16:27

Tomaz schreef:@ Bert, je kan zo prima parkeren hoor. Ze zijn bedoeld om de druk op het achterste remsysteem vast te houden zodat je je auto veilig op een (schuine) trailer kan zetten.
En dan ook een ventiel voor de voorremmen, voor de betere burnouts. ;)

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 04 mei 2007, 18:19

Martijn Koevoets schreef:
Tomaz schreef:@ Bert, je kan zo prima parkeren hoor. Ze zijn bedoeld om de druk op het achterste remsysteem vast te houden zodat je je auto veilig op een (schuine) trailer kan zetten.
En dan ook een ventiel voor de voorremmen, voor de betere burnouts. ;)
Wat moeten al die fotolui toch met hun burn-outs?!

:D :wink:

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 02 jul 2007, 11:46

Nog twee week en hij wordt "ontmaagd" op het circuit.

Vandaag of morgen moet de remmerij dus echt besteld worden. Best lastig als je geen ervaring met welk merk dan ook hebt, maar ik blijf zoeken.

Mensen ervaringen met online shops? Prijzen en levertijden?

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 02 jul 2007, 12:33

www.sandtler.de

of de NL versie daarvan Dutch Power Trading. Die heb ik een tijdje geleden gemaild over remblokken & remschijven maar nog niets terug ontvangen. :(

Als je remschijven gaat kopen kan je het beste meteen schijven kopen die een thermische behandeling hebben gehad. Die trekken niet zo snel krom en dus heb je er langer plezier van. :)

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 02 jul 2007, 13:07

We gaan voor DF King of Track alleen de blokjes doen eerst.

Moeten ook nog een stoel hebben. Ga maandag naar Hillegom (pro-racing.nl). Daar hebben ze een XL staan, kan ik ff passen.

Verder moeten we nog ff naar de motor kijken van de Beemer. Wordt nog steeds te warm zo nu en dan en toerental schommelt soms in stationair :? 't Moet ook allemaal weer op het laatste moment :lol:

O ja: Verlagingsveren helpen voor de wegligging. Lijkt me een mooie/goedkope oplossing om te beginnen. Iemand een aanrader (merk)?

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 09 jul 2007, 16:50

Wss toch de kop lek. Gaat niet meer voor zondag lukken maar hij overleeft het wel (hoeft er niet heen gereden te worden).

Vandaag mijn stoel opgehaald. Sparco Evo XL. Echt gaaf, een kuip waar ik lekker in zit :D 8)

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 09 jul 2007, 16:54

Rene / Hazze schreef:O ja: Verlagingsveren helpen voor de wegligging. Lijkt me een mooie/goedkope oplossing om te beginnen. Iemand een aanrader (merk)?

HSR
Berichten: 5299
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 09 jul 2007, 17:09

Rene / Hazze schreef:
Rene / Hazze schreef:O ja: Verlagingsveren helpen voor de wegligging. Lijkt me een mooie/goedkope oplossing om te beginnen. Iemand een aanrader (merk)?
Nee. Niet alleen veren kopen. Mijn ervaring is dat je dan wel een stuggere auto krijgt maar niet persee een beter sturende wagen. Als je het doet, doe het dan goed. Schaf een set gele koni's aan en een set veren die daar heel goed bij gaan, Intrax o.i.d.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 09 jul 2007, 21:09

Hm dan moet dat later maar.

EBC Red Stuff remblokken gaan we waarschijnlijk proberen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12760
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 09 jul 2007, 21:31

Rene / Hazze schreef:Vandaag mijn stoel opgehaald. Sparco Evo XL. Echt gaaf, een kuip waar ik lekker in zit :D 8)
Tss, niks mis met echte mannen! 8) :lol:

Paul

Bericht door Paul » 10 jul 2007, 05:48

EBC is hoerebende..


Ferrodo DS2500 , of de 3000 voor circuitgebruik.. E36 M3 remmerij scoren bij Holtrop in Oudehaske + naven voor 150 euro.. remt HARD!!!!!!! of Carbon metallics remblokjes.....


Of klauwen van een E46 330i of D , Zimmerman 325x25 schijven voor 125 de set, goede blokjes... standaard 325i hoofdremcylinder werkt prima... Been there done that..

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 10 jul 2007, 13:07

Hm EBC konden we rechtstreeks inkopen. Ferodo niet. Maar gezien de vele aanraders toch maar voor Ferodo gekozen. Bij Dutch Power Trading besteld.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 10 jul 2007, 19:40

Kut. Koppaking eruit of zoiets. Geen BMW zondag.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12760
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 10 jul 2007, 23:13

Rene / Hazze schreef:Kut. Koppaking eruit of zoiets. Geen BMW zondag.
Nieuwe koppakking is toch niet zo extreem veel werk?

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 11 jul 2007, 10:26

Paar uur geloof ik. Probleem is dat dit een nieuw probleem is en bij de bestaande todo-list op komt.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 13 feb 2008, 14:56

Gister de E36 om 23:00 opgehaald. Draait nu weer lekker. Is nog iets mis met de koppeling en de rubbers achter zijn gaar, maar dat overleven we op CPZ wel morgen.

Opgehaald, meer groen dan zwart :lol: :
[img:800:533]http://www.hazze.nl/bs/325/vies1.jpg[/img]

[img:800:606]http://www.hazze.nl/bs/325/vies2.jpg[/img]

[img:800:532]http://www.hazze.nl/bs/325/vies3.jpg[/img]

[img:800:532]http://www.hazze.nl/bs/325/vies4.jpg[/img]

Mequiars:

[img:800:532]http://www.hazze.nl/bs/325/IMG_3760.jpg[/img]

[img:800:532]http://www.hazze.nl/bs/325/IMG_3764.jpg[/img]


Hier is goed te zien wat de schade (vorige eigenaar) met de auto heeft gedaan. We hebben de bumper vervangen, de rest moet nog recht:
[img:800:532]http://www.hazze.nl/bs/325/IMG_3768.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22282
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 feb 2008, 18:58

Veel plezier morgen :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten