Video: Euro95 vs BP Ultimate (M3 vs M3)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 16 mar 2007, 16:56

Ik rij tango 98. Zit er echt verschil tussen bv Shell 98 en Tango 98?

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 16 mar 2007, 17:00

Vaak oude voorraden.. heb mijn Mini wel eens op de bank gehad met tango 98 en ik was ineens 7pk kwijt.. :roll: dus tank alleen nog V-power

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13436
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 16 mar 2007, 17:01

Ik merk tussen merkloze 98 en BP98 een degelijk verschil. Net ff wat soepeler.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 16 mar 2007, 17:05

Tango 98 is idd verouder en is geloof ik nog niet eens Ron98

Octaan gehalte verhogers kan je krijgen van Wynns of hoe dat ook mag heten.
Kan je wel kopen bij automaterialenzaken e.d.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9073
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 16 mar 2007, 17:45

Robin schreef:
Joop schreef:
volvoc30 schreef:misschien een stomme vraag maar moderne auto's rijden toch ook gewoon op 95. laats zag ik namenlijk dat de nwe mercedes S221 600 ook 98 nodig heeft. Lekker als je in USA woont daar komen ze geloof ik niet hoger dan RON 91
De motoren zijn ook aangepast voor de amerikaanse markt. Bijvoorbeeld de 328i en de 335i die zij daar hebben zijn varianten op het 330i en 335i blok welke wij hier in Europa kennen.

Overigens lopen de motoren ook op RON91 hier, maar kans dat de motoren hier niet echt heel lekker lopen is wel heel groot, tenzij je er iedere keer heel erg rustig mee rijdt. Laat die auto daar nou net niet voor bedoedt zijn :wink:
De 328i is daaro idd de variant op onze '325i' en '330i', maar de 335i's zijn gelijk, in de USA en in EU.100%
Dacht dat de 335i ook op basis van een ander blok was, ik denk dat ik me vergist heb in de nummering van de blokken, goed dat je het even recht zet we willen geen fouten maken in onze info natuurlijk :wink:

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55765
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 16 mar 2007, 18:41

Joop schreef:
Robin schreef:
Joop schreef: De motoren zijn ook aangepast voor de amerikaanse markt. Bijvoorbeeld de 328i en de 335i die zij daar hebben zijn varianten op het 330i en 335i blok welke wij hier in Europa kennen.

Overigens lopen de motoren ook op RON91 hier, maar kans dat de motoren hier niet echt heel lekker lopen is wel heel groot, tenzij je er iedere keer heel erg rustig mee rijdt. Laat die auto daar nou net niet voor bedoedt zijn :wink:


De 328i is daaro idd de variant op onze '325i' en '330i', maar de 335i's zijn gelijk, in de USA en in EU.100%
Dacht dat de 335i ook op basis van een ander blok was, ik denk dat ik me vergist heb in de nummering van de blokken, goed dat je het even recht zet we willen geen fouten maken in onze info natuurlijk :wink:
No worries brummelenj :)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7210
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 16 mar 2007, 19:24

Ik heb ooit eens een lijst gezien van div. europese landen m.b.t. octaan getallen en daar stond Nederland toch op 97.
Er staat 95 op de pomp zodat mensen geen vraagtekens gaan zetten zo van "kan dat wel in mijn auto" dan krijgt Shell of veel vragen en/of niemand die het afneemt.

Moet ook zeggen dat ik zeker met mijn vorige auto wel wat verschil merkte, zelfs toen Shell 98(tankte ik voorheen altijd) nog beschikbaar was, Op V-power sloeg de motor enthousiaster aan. Qua vermogen geen verschil.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9073
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 16 mar 2007, 19:29

Van de vraag en antwoord pagina op de Shell site:
shell schreef:
Is Shell V-Power geschikt voor alle voertuigen?



Shell V-Power is geschikt voor alle auto's die Euro 95 gebruiken.
Zelfs gebruikers van Super Plus 98 kunnen in de meeste gevallen
probleemloos Shell V-Power tanken.
Een beperkt aantal oudere auto's heeft echter een minimale octaanbehoefte
van 98.

Indien uw auto een octaanbehoefte heeft van minimaal 98, adviseren wij u
Super Plus 98 te blijven gebruiken. Raadpleeg in geval van twijfel uw instructieboekje of uw garage.
Oude auto's op RON98? Voor bijna alle nieuwe BMW's adviseert BMW het rijden op minimaal RON98 (Super Plus, dus ivm Valvetronic, moderne electronica e.d.). Dus geen V-Power tanken dus... :D

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9073
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 16 mar 2007, 19:32

ErikKramer schreef:Ik heb ooit eens een lijst gezien van div. europese landen m.b.t. octaan getallen en daar stond Nederland toch op 97.
Er staat 95 op de pomp zodat mensen geen vraagtekens gaan zetten zo van "kan dat wel in mijn auto" dan krijgt Shell of veel vragen en/of niemand die het afneemt.

Moet ook zeggen dat ik zeker met mijn vorige auto wel wat verschil merkte, zelfs toen Shell 98(tankte ik voorheen altijd) nog beschikbaar was, Op V-power sloeg de motor enthousiaster aan. Qua vermogen geen verschil.
Op de homepage van Shell Nederland blijven ze wel enorm om de brij (het hoe en waarom V-Power) heen draaien. M.a.w.: verwacht dus geen RON97 bij de Nederlandse pompen, gewoon RON95.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7210
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 16 mar 2007, 19:34

Tank ook bijna altijd BP Ultimate.
Simpelweg omdat bij mij in de buurt BP de goedkoopste 'verbeterde' brandstof aanbied aan de onbemande pomp en ik inderdaad zeker weet dat het 98 is :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 16 mar 2007, 20:04

Dit haalde ik van een ander forum iemand die bij shell werkt;

>>>Laat ik het voorzichtich uitleggen, Ik werk op een afdeling voor shell waar we de benzine blenden, en ook de spec's van de v-power onder ogen krijgen.
De V-power heeft in de praktijk ron 97.

iemand anders;>>>bedankt voor de uitleg analist Steve-O

wat we dus op kunnen maken uit jouw uitleg is dat het GEEN RON 98 benzine is.. EN daar ging het volgens mij om?

Steve weer>>>Klopt want voor de de super 98 benzine is de MINIMALE spec. RON 98.
Maar is uiteraard ook wel eens wat hoger

greetz


Dus daar het antwoord, moet trouwens zeggen dat mijn ex Z3 M coupe super liep op de V-power, maarja daar mocht ook ron 95 zelfs in(S54) maar de Hartge ploft een beetje in de uitlaat bij gas loslaten, denk dat ik bij deze op Ron 98 van BP ga , dat staat ook in mijn tankklepje:D

greets RS

HSR
Berichten: 5523
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 16 mar 2007, 20:09

De ex-E30 320i reeser liep op 98 van shell een heel stuk lekkerder dan op 98 van tango of tinq.

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 16 mar 2007, 20:29

Hans GP1630 schreef:Goed idee.. waar haal je die octaan verhogers? gewoon bij de pomp?
tja octaanboosters werken volgens mij alleen op papier

zie bijvoorbeeld deze :
http://www.millersoils.net/M3_cgi/mille ... VL%20TURBO
CVL turbo will increase the octane of commercially available pump fuel by up to 4 RON (40 octane points).
goedkope flesjes die je in nederland wel eens tegenkomt bij pomp/makro (wyns) leveren 10 punten (dus max 1 RON omhoog)

alleen dan komt de grote maar :
Use as received, 1 bottle [250 mls] to 20 litres [maximum] unleaded petrol for all motorsport applications.
beetje auto zou je dus 3 flesjes nodig hebben dus...

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7210
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 16 mar 2007, 20:49

Wordt een dure grap die flesjes zijn al snel rond de 10euro.

Online
MarcF
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2007, 22:34

Bericht door MarcF » 16 mar 2007, 20:59

Is octaangehalte eigenlijk limitatief? Tot welk gehalte heeft het nog toegevoegde waarde?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 17 mar 2007, 12:07

In de racerij rijden ze met octaan 120.

OMdat dat continu volbelasting is moet je gewoon een goed gecontroleerde verbranding hebben omdat je anders je blok in de soep draait en het vermogen gauw verdwijnt.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 17 mar 2007, 15:51

Hans GP1630 schreef:Goed idee.. waar haal je die octaan verhogers? gewoon bij de pomp?
Verfwinkel heeft ze ook :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 mar 2007, 08:13

Mja dan zit je meestal met tolueen, welke een octaangetal van 104 heeft volgens mij. Dan moet je al 1:1 mengen om op 101 te komen :?

Je kan ipv octane boosters ook een drum met racefuel bestellen, zit je meteen op 114 :mrgreen:
http://www.sunocoracing.nl/benzine-sunoco-supreme.php

Prijzen zijn wel lachen met 4 euro per liter :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40550
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 21 mar 2007, 19:58

Eltjo schreef:Mensen, dat is gewoon een reclame filmpje. Hoe kan je nou een écht vergelijk tussen brandstoffen doen met sowieso 2 verschillende auto's... :?

Wel humor dat het van de site van EVO komt want die hebben het eens een keer getest met een E60 M5 en een Golf V GTI. Ja, er was verschil. Op papier. In theorie merkte men er eigenlijk niks van...
En nu dan even de tankjes en slangen leeghalen en filters vervangen enz en dan andersom aftanken.. DAT doen ze dan weer niet :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EmielS60, Google [Bot], k33z, RJK, Will F. en 2 gasten