sitechris schreef: 13 jul 2022, 09:41
Wat zijn je eerste ervaringen?
In het kort goed… Natuurlijk, was de Zed meesterlijk in het vermaak, maar ook als daily heb ik nauwelijks onhebbelijkheden opgemerkt. Klinkt wellicht gek, maar tot nu toe heb ik de Z4 nog niet echt heel erg gemist. Best knap van zo’n auto met een compleet ander concept. Nou speelt het weer ook wel een beetje mee, aangezien het met de volle zon op je koppie en 30 graden plus buiten ook niet echt heel lekker rijden is met een cabrio. Al was het ‘s ochtends wel lekker om open naar het werk te rijden, of als het minder warm is (tot aan vriespunt toe). Zo’n panoramadak bij de Touring is dan een leuke accessoire, maar haalt het nooit bij een echte open kap. Ik denk dat die niet echt heel vaak open gaat (tenzij de kleine het straks leuk vind om naar vogeltjes en andere dingen te kijken

)
Het gesjouw van de B58 motor is eigenlijk hetgeen je echt ‘mist’ als je in die termen wil blijven. Eén keer knipperen met je ogen en je rijdt al dik illegale snelheden, maar daar krijg je dan ook alles dubbel zoveel van mee in de Zed. De 330i is zeker een meer dan vlotte auto, maar dat dynamische deel ontbreekt wel. Voor een groot ook wel te wijden aan de koetsvorm en de grootte van de auto natuurlijk. Daarnaast is er wel zoveel geluidsisolatie aanwezig (let wel: ik heb bijna altijd met stijlloze ramen gereden, dus was er altijd wel enige vorm van windgeruis), die enerzijds comfort geeft, maar anderzijds je wel verder van de beleving af zet.
Nou heb ik het overgrote deel vooral op de snelweg afgelegd en ben ik er nog niet echt serieus mee weg geweest, zoals een rondje Eifel, Sauerland of nog mooier de Alpen. Iets dat ik normaal bij al mijn auto’s het eerst(e) (mogelijke) weekend na afleveren wel probeerde te doen om alleen de auto al volledig te leren kennen. Met de omstandigheden thuis (met de kleine op komst) zit dat er nu even niet in, maar desondanks heb ik vanaf de dealer naar huis (Breda - Veenendaal) de rit binnendoor laten verlopen, over bochtige dijk- en landweggetjes en heb ik al wel iets meer die weggetjes opgezocht om te zoeken naar het sportieve randje. Nu is dit model me niet vreemd, maar hij maakt zijn sportieve ambities prima waar, daar waar ik minimaal naar op zoek was als opvolger van de Zed.
Van de extra ruimte nog geen gebruik gemaakt, al heeft de maxi cosi reeds een plekje op de achterbank gekregen, maar die sjouw ik nu nog ‘voor niets’ mee. Die past op zich prima, maar ik zag al wel dat je ook niet heel al te lang moet zijn als dat ding achterstevoren staat, want anders wordt het toch nog wel wat passen en meten. Nu is mijn vriendin niet al te lang, dus dat gaat prima. Zeker voor die eerste 4 maanden, daarna is er genoeg plek op de tweede zitrij en hoef je (gelukkig) ook echt geen grotere auto te hebben.
Merkbaar is wel dat de 330i een stuk zuiniger is dan de Z4. Niet gek met twee cilinders minder, maar ik hoef er geen moeite voor te doen, met min of meer dezelfde rijstijl. De Z4 nodigde eigenlijk iedere rit wel uit, waar ik vervolgens ook wel naar reed. De Touring doet dat veel minder, al kun je er prima mee een bocht om en dat gaat vervolgens ook met gemak en in alle rust. 1 op 10 vind ik al lang prima, ten opzichte van de gemiddelde 1 op 8 (over de hele looptijd) bij de Zed. Tanken is wel even slikken met die grotere tank van 59L.: 130eu aftikken is de normaalste zaak nu…

Wel weer een voordeel dat je minder vaak bij de pomp staat overigens. Met 300-350km ging het lampje al aan en stond je met de Zed al weer vrolijk te tanken als je ‘m niet al te ver leeg wilde rijden, zeker als het nog iets steviger ging dan anders… Is nu niet aan de orde.
Twee (ontbrekende) opties op de Touring die ik er even uit pik zijn de headup display en de comfort access, waarvan ik de openingspost al melding van maakte. De eerste mis ik totaal niet, zoals ik al verwacht had. Nu is de snelheidsaanduiding op de niet M-modellen al groter en beter afleesbaar en bovendien is alle info al goed afleesbaar op het scherm.
De comfort access was wel even wennen en omschakelen, zeker gezien je de sleutel ook niet nodig hebt om te starten, moet je toch even om zoek naar het ‘knopje’… Ik moet zeggen: het went wel snel en ik heb er inmiddels ook wel een modus in gevonden.