mooi die heb ik ook op een 2 liter
BMW 02 touring: Como meer
- Luco
- Berichten: 29300
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar
Leuke verslagen allemaal 

- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar
Bij de vorige rally was mij al opgevallen dat de rechter voorvelg veel zwarter was dan de linker en aan het einde van deze rally voelde ik de auto iets naar rechts trekken. mmmmm waarschijnlijk een klauw die niet helemaal fris is.
Bij de vorige 02 ook al eens zelf gedaan, dus pakken we dat even op.
Omdat ik de auto rijdend wilde houden een extra setje laten komen en die aangepakt.


Omdat er inmiddels nog wat grotere plannen waren ontstaan mocht de klauw ook wel een kleurtje krijgen.

Eerst in de primer [ook vht] en daarna in de VHT remklauw lak goud
Volgens de voorschriften even afbakken. bij 120 graden geen probleem, maar bij 200....

De primer gaf gasvorming en het werd één fiasco.
Kon weer overnieuw beginnen.
Na het opnieuw stralen vandaag de delen weer opnieuw gespoten, dit keer met een ander merk en niet afbakken.
en de achter trommels ook maar direct meegenomen.

Een ander irritatie punt was de stance en de demping van de auto.
De auto hangt erg op de kont en de neus omhoog.

De auto is voorzien van Bilstein in combinatie met voor mij onbekende veren.
Voor op normaal asfalt zijn de Bilsteins top, maar over onverhard en de boerenweggetjes in de Ardennen is de demping te hard.
De 1600-2 was aan de weke kant, maar dit te hard.
In een eerder stadium met de specialist ook al eens gepsroken over het verbeteren van het onderstel waaronder de subframes.
Beide subframes op tatische plekken verstevigen, poedercoaten en in nieuwe rubbers. Alleen welke schokbrekers dan.....
Koni Geel is een veel geziene toepassing. Ik had zelf nog een GAZ schroefset gevonden, maar daar had de specialist daar wisselende ervaringen mee....
Toen las ik een artikel in een duits bmw blad met een artikel over een vader en zoon met elk een 02 touring. De vader had een Raab Motorsport Schroefset. Hey wat is dat ..
Via internet leerde ik dat het een een BMW specialist die met KW schroefsets samensteld specifiek voor klassieke BMW's waaronder de 02.
Contact opgenomen over wat ik aan demping zou mogen verwachten: antwoord harder dan OEM, zachter den Bilstein.
De set is ook nog eens voorzien van instelling in en uitgaande slag. Klinkt perfect. Met bijpassende prijskaartje. Maar ja het is duurder als je er iets onder zet waar je niet blij van wordt. Ondertussen volgde ik Raab Motorsport op Insta en kondigden zij een adventkalender kortings actie aan. Elke dag korting op één van hun producten. Ik moet wachten tot de laatste dag, maar toen verscheen de korting voor de 02 set op Insta. Bam. Bestelling geplaatst en wachten werd beloond met 300,- korting.
Paar weken later arriveerde dit:

Bij de vorige 02 ook al eens zelf gedaan, dus pakken we dat even op.
Omdat ik de auto rijdend wilde houden een extra setje laten komen en die aangepakt.
Omdat er inmiddels nog wat grotere plannen waren ontstaan mocht de klauw ook wel een kleurtje krijgen.
Eerst in de primer [ook vht] en daarna in de VHT remklauw lak goud

Volgens de voorschriften even afbakken. bij 120 graden geen probleem, maar bij 200....
De primer gaf gasvorming en het werd één fiasco.

Na het opnieuw stralen vandaag de delen weer opnieuw gespoten, dit keer met een ander merk en niet afbakken.
en de achter trommels ook maar direct meegenomen.
Een ander irritatie punt was de stance en de demping van de auto.
De auto hangt erg op de kont en de neus omhoog.
De auto is voorzien van Bilstein in combinatie met voor mij onbekende veren.
Voor op normaal asfalt zijn de Bilsteins top, maar over onverhard en de boerenweggetjes in de Ardennen is de demping te hard.
De 1600-2 was aan de weke kant, maar dit te hard.
In een eerder stadium met de specialist ook al eens gepsroken over het verbeteren van het onderstel waaronder de subframes.
Beide subframes op tatische plekken verstevigen, poedercoaten en in nieuwe rubbers. Alleen welke schokbrekers dan.....
Koni Geel is een veel geziene toepassing. Ik had zelf nog een GAZ schroefset gevonden, maar daar had de specialist daar wisselende ervaringen mee....
Toen las ik een artikel in een duits bmw blad met een artikel over een vader en zoon met elk een 02 touring. De vader had een Raab Motorsport Schroefset. Hey wat is dat ..

Via internet leerde ik dat het een een BMW specialist die met KW schroefsets samensteld specifiek voor klassieke BMW's waaronder de 02.
Contact opgenomen over wat ik aan demping zou mogen verwachten: antwoord harder dan OEM, zachter den Bilstein.
De set is ook nog eens voorzien van instelling in en uitgaande slag. Klinkt perfect. Met bijpassende prijskaartje. Maar ja het is duurder als je er iets onder zet waar je niet blij van wordt. Ondertussen volgde ik Raab Motorsport op Insta en kondigden zij een adventkalender kortings actie aan. Elke dag korting op één van hun producten. Ik moet wachten tot de laatste dag, maar toen verscheen de korting voor de 02 set op Insta. Bam. Bestelling geplaatst en wachten werd beloond met 300,- korting.

Paar weken later arriveerde dit:
-
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar
Prachtig spul! En klinkt idd als precies waar je naar zocht.
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar
Leuk dit, mooi ook om de fiasco’s ook te delen, leren we er tenminste wat van
- De fiscalist
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar
Als ik mij goed herinner gebruik je geen grondverf onder hittebestendige lak....er is vast iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten.
Heb je zelf het motortje gebouwd?
Heb je zelf het motortje gebouwd?
- Luco
- Berichten: 29300
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar
vht schrijft wel hittebestendige primer voor.
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar
Idd schrijft vht dit wel voor
Mogelijk had ik die eerst moeten afbakken en daarna pas t goud er op. Ik heb vht een mailtje gestuurd om te vragen wat ik fout heb gedaan. Geen reactie gehad. T zal geen rommel zijn
Maar heb t maar gelaten voor wat t is.
Nu motip velgen lak. Kan iig tegen de elementen. We zullen zien wat de temperatuur gaat doen.
Blokkie zat er zo al in.
Buiten wat transpireren
loopt ie goed en trekt er lekker aan. Zit nog ruimte voor verbetering in.
Cilinder 3 heeft een lagere compressie dan de andere.
Komt op den duur wel een keer aan bod.
En als dan de bankrekening t trekt een s14 spec krukas er in en wordt t een 2.3
Mogelijk had ik die eerst moeten afbakken en daarna pas t goud er op. Ik heb vht een mailtje gestuurd om te vragen wat ik fout heb gedaan. Geen reactie gehad. T zal geen rommel zijn
Maar heb t maar gelaten voor wat t is.
Nu motip velgen lak. Kan iig tegen de elementen. We zullen zien wat de temperatuur gaat doen.
Blokkie zat er zo al in.
Buiten wat transpireren

Cilinder 3 heeft een lagere compressie dan de andere.
Komt op den duur wel een keer aan bod.
En als dan de bankrekening t trekt een s14 spec krukas er in en wordt t een 2.3

- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW 02 touring: de Inka navi rally kar
In dat kader:Roy RS schreef: 17 jan 2021, 18:34 Leuk dit, mooi ook om de fiasco’s ook te delen, leren we er tenminste wat van

Was mij bij de vorige revisie bij de 1600 ook al gebeurd, toen rustig met een hamertje vast getikt.
Dacht dat nu weer netjes rustig te doen, dus niet.
Tip de rand dikker in de het ate vet zetten, druk je het met vinger kracht er op.
Klaar voor montage

- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
BMW 02: Roest & Nieuw onderstel
In voorbereiding op de plannen om het onderstel aan te pakken, in de afgelopen periode ook goed gebruik gemaakt van de brug
door eens goed aan de onderkant van de auto te kijken en in de wielkuipen. Dan krijg je helaas altijd meer waar voor je geld dan dat je hoopte. Ik wist wel van een paar plekken, maar de redelijk krokante motordraagbalk was duidelijk minder.

Dus zo goed als kwaad ea ter voorbereiding schoongemaakt.

Dat vergt dus nog wat extra laswerk
Vorige week vrijdag was het dan zover, de auto kon naar Lupu race in Bolsward.
Een kleine 2h tuffen, maar na lange afwezigheid was de zon er om mij te vergezellen. Heerlijk.

Eenmaal daar wordt direct bevestigd waarom ik hier graag komt. De immer vriendelijke en rustige Jan die je verwelkomt en in de werkplaats stuk voor stuk uitdagende projecten, super gave en strakke race 02 met 220pk
E9 CSI voor motorrevisie etc etc.
Ook lagen de subframe onderdelen al klaar voor verwerking en stond er één op de brug met de onderdelen er al onder.

Ik kan niet wachten, maar het zal toch moeten.
door eens goed aan de onderkant van de auto te kijken en in de wielkuipen. Dan krijg je helaas altijd meer waar voor je geld dan dat je hoopte. Ik wist wel van een paar plekken, maar de redelijk krokante motordraagbalk was duidelijk minder.
Dus zo goed als kwaad ea ter voorbereiding schoongemaakt.
Dat vergt dus nog wat extra laswerk

Vorige week vrijdag was het dan zover, de auto kon naar Lupu race in Bolsward.
Een kleine 2h tuffen, maar na lange afwezigheid was de zon er om mij te vergezellen. Heerlijk.
Eenmaal daar wordt direct bevestigd waarom ik hier graag komt. De immer vriendelijke en rustige Jan die je verwelkomt en in de werkplaats stuk voor stuk uitdagende projecten, super gave en strakke race 02 met 220pk

Ook lagen de subframe onderdelen al klaar voor verwerking en stond er één op de brug met de onderdelen er al onder.
Ik kan niet wachten, maar het zal toch moeten.
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW 02 touring: Roest & Nieuw onderstel
Deze update heeft even op zich laten wachten, maar het is al met al ook een heel werkje geworden.
In januari heb ik de auto dus afgegeven bij Lupus racing.
Je weet dat bij een één pitter specialist het altijd even afwachten is hoe ea uitpakt in de planning.
Maar gezien corona zijn er toch geen rallies, dus grote haast buiten eigen nieuwschierigheid was er niet.
In maart ben ik even langs geweest voor wat werk aan E30 onderdelen en kon ik direct ook even zien hoe de 02 er bij stond.
Het had achter al even tegen gezeten door het nodige roest dat verder doorliep in dan gedacht.
Maar inmiddels zat het subframe achter er weer onder.

maar voor was het een roest drama en vergde heel veel werk voordat het opbouwen kon beginnen.
Het subframe lag al wel klaar, maar de omvang van het werk was duidelijk.
De voorstoelen zijn duidelijk zichtbaar



Naast de upgrade van het onderstel, is er ook een TII remberkrachtiger geplaatst, deze heeft een kleinere diameter dan een normale.
Dit geeft op termijn meer mogelijkheden voor de tuning van het blok / webers

Maar na noeste arbeid kon het afwerken en afstellen begonnen, de auto is uitgewogen

Begin mei was het dan zover:

Hééél speciaal om je auto zo afgeleverd te krijgen

de stance is een heel stuk beter

Maar het gaat natuurlijk om het rijden, of nog beter het sturen.
Wat een heerlijke auto is het hierdoor geworden. De auto is niet meer spijkerhard, maar gedempt. Stevig, maar wel gedempt.
Man wat een feest.
Nog een paar techniek foto's en de bescherming van het carter
Ik kreeg nog wel het advies om van 5 naar 10mm spacers te gaan

Uiteindelijk de auto achter nog wat hoger gezet en qua rebound alles op zijn soft. Ingaand achter ook op zijn softs en voor 3 of 4 klikjes zwaarder. Voor nu is dit em. Laatst zelfs een 500km op 1 dag, veel snelweg, maar ook de nodige achteraf wegen en belgische wegen. De auto voelde zich overal op zijn gemak, de bestuurder ook.

Nu nog de rallies, maar dat schijnt in het najaar ook weer goed te komen
In januari heb ik de auto dus afgegeven bij Lupus racing.
Je weet dat bij een één pitter specialist het altijd even afwachten is hoe ea uitpakt in de planning.
Maar gezien corona zijn er toch geen rallies, dus grote haast buiten eigen nieuwschierigheid was er niet.
In maart ben ik even langs geweest voor wat werk aan E30 onderdelen en kon ik direct ook even zien hoe de 02 er bij stond.
Het had achter al even tegen gezeten door het nodige roest dat verder doorliep in dan gedacht.
Maar inmiddels zat het subframe achter er weer onder.
maar voor was het een roest drama en vergde heel veel werk voordat het opbouwen kon beginnen.
Het subframe lag al wel klaar, maar de omvang van het werk was duidelijk.
De voorstoelen zijn duidelijk zichtbaar
Naast de upgrade van het onderstel, is er ook een TII remberkrachtiger geplaatst, deze heeft een kleinere diameter dan een normale.
Dit geeft op termijn meer mogelijkheden voor de tuning van het blok / webers

Maar na noeste arbeid kon het afwerken en afstellen begonnen, de auto is uitgewogen
Begin mei was het dan zover:
Hééél speciaal om je auto zo afgeleverd te krijgen

de stance is een heel stuk beter

Maar het gaat natuurlijk om het rijden, of nog beter het sturen.
Wat een heerlijke auto is het hierdoor geworden. De auto is niet meer spijkerhard, maar gedempt. Stevig, maar wel gedempt.
Man wat een feest.
Nog een paar techniek foto's en de bescherming van het carter
Ik kreeg nog wel het advies om van 5 naar 10mm spacers te gaan

Uiteindelijk de auto achter nog wat hoger gezet en qua rebound alles op zijn soft. Ingaand achter ook op zijn softs en voor 3 of 4 klikjes zwaarder. Voor nu is dit em. Laatst zelfs een 500km op 1 dag, veel snelweg, maar ook de nodige achteraf wegen en belgische wegen. De auto voelde zich overal op zijn gemak, de bestuurder ook.
Nu nog de rallies, maar dat schijnt in het najaar ook weer goed te komen

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28406
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW 02 touring: Roest & Nieuw onderstel
Wat een gave update! Geweldig zo’n 02 
- De fiscalist
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: BMW 02 touring: Roest & Nieuw onderstel
ziet er goed uit!!
Heb de mijne uiteindelijk op gele koni's gezet met de originele veren. Koni's één klik van de zachtste stand af en dan dempt het net wat mooier dan de bilsteins op de 02 van een vriend (vind ik).
Heb de mijne uiteindelijk op gele koni's gezet met de originele veren. Koni's één klik van de zachtste stand af en dan dempt het net wat mooier dan de bilsteins op de 02 van een vriend (vind ik).
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW 02 touring: Roest & Nieuw onderstel
Goed te horen!
De opstart strubbelingen ook achter je gelaten en er wel al van kunnen genieten?
De opstart strubbelingen ook achter je gelaten en er wel al van kunnen genieten?
- Luco
- Berichten: 29300
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW 02 touring: Roest & Nieuw onderstel
Lekker hoor, is alle roest nu aangepakt, of komt er een keer een grotere actie, alles demonteren en hele carros aanpakken?
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW 02 touring: Roest & Nieuw onderstel
Nee alle roest is te veel gevraagd
Helaas ontstaat er een blaasje op de deur = zichtwerk. En ik denk dat als je schermen gaat verwijderen dat je dan verschiet
Het hart zegt ja, maar de bankrekening zegt nee.
Eerst de e30 afmaken
Dan motor nog een keer een rebuild
Maar we zien dan wel hoe het leven er voor staat
En hij moet niet te mooi worden
Ik wil er ook schaamteloos door de blubber heen kunnen raggen
Helaas ontstaat er een blaasje op de deur = zichtwerk. En ik denk dat als je schermen gaat verwijderen dat je dan verschiet
Het hart zegt ja, maar de bankrekening zegt nee.
Eerst de e30 afmaken
Dan motor nog een keer een rebuild
Maar we zien dan wel hoe het leven er voor staat
En hij moet niet te mooi worden
Ik wil er ook schaamteloos door de blubber heen kunnen raggen
- De fiscalist
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: BMW 02 touring: Roest & Nieuw onderstel
Heb al wel wat gereden. De solexen zitten erop, de spaghetti met 2" uitlaatsysteem zit erop. Hij loopt er best al lekker mee ronkt goed iig.Milka schreef: 08 aug 2021, 20:39 Goed te horen!
De opstart strubbelingen ook achter je gelaten en er wel al van kunnen genieten?
Heb een heel mooi blok liggen wat ik ga opbouwen met hoge compressie zuigers, Schrick 304 graden nokkenas (heb er een liggen, die probeer ik wel gewoon om te kijken hoe dat functioneert), kop met de grote kleppen. Leuk projectje.
Misschien ooit eens ombouwen voor rally werk
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW 02 touring: Roest & Nieuw onderstel
Klinkt goed
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: BMW 02 touring: Roest & Nieuw onderstel
Prachtig! Die foto’s zijn dicht bij huis gemaakt of niet?
Hoop je een keer tegen te komen in de buurt, gelukkig valt deze wel op
Hoop je een keer tegen te komen in de buurt, gelukkig valt deze wel op

- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW 02 touring: Roest & Nieuw onderstel
Niet allemaal dicht bij huis
Maar rondom het huis ligt de posbank dus daar wil ie nog wel eens verschijnen
Maar rondom het huis ligt de posbank dus daar wil ie nog wel eens verschijnen
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
BMW 02 touring: Como meer
Nu we toch bezig zijn en het weer buiten te wensen over laat, maken we er maar een update Sunday van.
De 02 touring is ook nog steeds tot groot plezier in mijn bezit. Voor blokjes rondom het huis en in afwachting van de RDW afspraak om de m240i te importeren ook nog weer 2 weken als onze dagelijkse auto. En natuurlijk in de afgelopen jaren ook nog wel wat rally's gereden;
Altijd lekker om over het overhard een beetje door de modder te spelen

maar daarna is het altijd wel weer een klusje om de boel weer goed schoon te krijgen.
met een paar kilo zand als souvenir

Maar dit berichtje heeft de title Como meer gekregen, hoe zit dat dan?
De aanleiding hiervoor ligt in augustus vorig jaar. Op instagram volg ik het account van een paar duitse bmw liefhebbers onder de naam @hfmstrs wat staat voor Hofmeisters, genoemd naar de befaamde Hofmeister kink.
Hun homebase ligt voornamelijk in zuid duitsland maar af en toe organiseren ze ook een spontane meeting elders in Duitsland zo ook vorig jaar Augustus in Essen. Ik had die zaterdag niets te doen, dus hup me aangemeld en in de auto gestapt.

Via instagram zo af en toe nog wat contact gehad en zo kreeg ik eind maart een berichtje vanuit hun of ik hun bericht had gezien om Concours Villa d'Erba te bezoeken. Het het idd wel gezien, maar voor even een weekendje naar het Como meer te rijden en de 02 touring is eigenlijk de enige interessante om daar mee naar toe te gaan. Das een beetje te en de dag van de show is ook nog eens de verjaardag van mijn vrouw.
Ok, maar toch willen we je uitnodigen want we willen een opstelling maken met alle classic tourings van BMW en we missen nog een 02 touring en we dachten aan die van jou. Oei wat een leuke uitnodiging. Toch maar eens in de groep gooien. Nou daar had ik weinig overredingskracht voor nodig. Vroouwlief zag het wel zitten om met een wijntje aan de oever van het como meer haar verjaardag te vieren.
Meer had ik niet nodig, mijn komst bevestigd, snel een hotel geboekt en uitgezocht waar ik nu eigenlijk voor was uitgenodigd
Elk jaar vind Concours Villa d'Este plaats en wordt groot gesponsord / mogelijk gemaakt door BMW. Villa d'Este ligt in het plaatsje Cernobbio direct naast Como en dus aan het como meer. Dit is echt een mult miljoenen bal en komen de plus rijken.
Tof dus daar heb jij met de 02 tussen gestaan? Eeeuh nee.
Een 200m verder op ligt Villa Erba, ook een mooie villa en ook aan het como meer gelegen. Hier organiseerd BMW het voor de minder rijken en worden verschillende clubs ed uitgenodigd een evenement. Op zaterdag is het een open dag voor het publiek. Op de zondag is het een betaalde dag, is het niet meer voor de clubs maar dan komen de hele bijzonder autos vanaf Villa d'Este naar Villa Erba gereden.
Verder geen idee, maar het zal best tof worden.
Het weekend was mooi getimed omdat de donderdag hemelvaart er aan vooarf ging. Dus op die dag de auto gestart. Na natuurlijk de nodige voorbereidingen en het inslaan van de nodige onderdelen zoals een waterpomp, benzine pomp etc. en natuurlijk bijpassende vintage strandstoelen voor vrouwlief en haar wijnjte

Eerst dachten we met een tussenstop te gaan rijden, maar uiteindelijk toch gekozen het rustig aan te doen, maar wel in 1 ruk: 955km in een auto uit 1973.
Om het comfortabel te houden, beiden een grote kop telefoon op met noise canceling. Muziek er op en de herrie van de auto gaat ons niet vermoeien. De auto deed het goed.
Toen we al een tijdje door Zwitserland aan het rijden waren, vroeg ik hoe lang het nog was. Nog een 100km, nog 2 uur.
Wat?! 2h! Mijn vrouw wist wat ik nog niet wist: de Spluga pas; 30+ bochten om naar de top te komen en ook weer om aan de andere kant af te dalen.

De auto hield zich wonderbaarlijk goed, 50 jaar oud en gewoon over een berg pas knallen zonder in te houden.
Wat een prestatie en bijzonder om dat te kunnen doen.
Zonder enige problemen afgedaald aan de andere kant en kwam we aan aan de noord kan van het Como meer bij ons hotel.
Wat smaakt dat eerste biertje dan lekker
Op vrijdag via een mooie d tour afgezakt naar de zuid kant van het Como meer, naar Cernobbio.

Daar is het een komen en gaan van bijzondere auto's in alle soorten en maten.
Om zaterdag de auto bij Villa Erba neer te zetten.

laat de andere tourings maar komen

en wat een bijzondere touoring had BMW Classic meegenomen:

De enige echte E46 M3 touring
en hier en daar nog wat moois


En het was niet alleen BMW wat de klok sloeg hoor:


Hele toffe set up in een hele gave omgeving, maar zoals jullie aan de fotos al hebben kunnen zien met een wijntje in de zon aan de oever zitten was er niet bij. Het heeft de hele dag geregend
en dat helpt niet op een evenement als dit. Dus ja het was tof, maar het was het ook net niet. De voorspellingen waren de hele week al slecht, dus als een verrassing kwam het niet meer maar jammer was het wel.
De avond nog lekker in de stad afgesloten en de volgende dag rustig een stuk Zwitserland in getourd daar nog overnacht en op de maandag echt aan de terugreis begonnen. Die minder soepel ging, het was een lekkere zonnige dag en de koeling had het er moeilijk mee.
Nog nooit eerder met rally's problemen mee gehad en daar draait de auto toch ook de nodige toeren met weinig rijwind.
Maar nu had ie moeite met 100km per uur op de snelweg. De stomme was zodra de snelweg wat omhoog ging de temperatuur omhoog.
Ansich logisch, maar ook weer niet zo dat die paar honderd toeren meer zou mogen leiden tot het oplopen tot bijna het rode.
Dus met 25 graden buiten temperatuur, de kachel vol aan
Maar zo haalden we het wel en de laatste 2 uur was er niets meer aan de hand en kon de kachel uitblijven.
Buiten dit probleemje en een bescheiden 1 liter olie bijvullen kwam de auto na dik 2k km weer thuis aan.
Wat een prestatie wat een avontuur.
Mogelijk volgend jaar weer, maar dan wel zon aub.
De 02 touring is ook nog steeds tot groot plezier in mijn bezit. Voor blokjes rondom het huis en in afwachting van de RDW afspraak om de m240i te importeren ook nog weer 2 weken als onze dagelijkse auto. En natuurlijk in de afgelopen jaren ook nog wel wat rally's gereden;
Altijd lekker om over het overhard een beetje door de modder te spelen
maar daarna is het altijd wel weer een klusje om de boel weer goed schoon te krijgen.
met een paar kilo zand als souvenir

Maar dit berichtje heeft de title Como meer gekregen, hoe zit dat dan?
De aanleiding hiervoor ligt in augustus vorig jaar. Op instagram volg ik het account van een paar duitse bmw liefhebbers onder de naam @hfmstrs wat staat voor Hofmeisters, genoemd naar de befaamde Hofmeister kink.
Hun homebase ligt voornamelijk in zuid duitsland maar af en toe organiseren ze ook een spontane meeting elders in Duitsland zo ook vorig jaar Augustus in Essen. Ik had die zaterdag niets te doen, dus hup me aangemeld en in de auto gestapt.
Via instagram zo af en toe nog wat contact gehad en zo kreeg ik eind maart een berichtje vanuit hun of ik hun bericht had gezien om Concours Villa d'Erba te bezoeken. Het het idd wel gezien, maar voor even een weekendje naar het Como meer te rijden en de 02 touring is eigenlijk de enige interessante om daar mee naar toe te gaan. Das een beetje te en de dag van de show is ook nog eens de verjaardag van mijn vrouw.
Ok, maar toch willen we je uitnodigen want we willen een opstelling maken met alle classic tourings van BMW en we missen nog een 02 touring en we dachten aan die van jou. Oei wat een leuke uitnodiging. Toch maar eens in de groep gooien. Nou daar had ik weinig overredingskracht voor nodig. Vroouwlief zag het wel zitten om met een wijntje aan de oever van het como meer haar verjaardag te vieren.

Meer had ik niet nodig, mijn komst bevestigd, snel een hotel geboekt en uitgezocht waar ik nu eigenlijk voor was uitgenodigd

Elk jaar vind Concours Villa d'Este plaats en wordt groot gesponsord / mogelijk gemaakt door BMW. Villa d'Este ligt in het plaatsje Cernobbio direct naast Como en dus aan het como meer. Dit is echt een mult miljoenen bal en komen de plus rijken.
Tof dus daar heb jij met de 02 tussen gestaan? Eeeuh nee.
Een 200m verder op ligt Villa Erba, ook een mooie villa en ook aan het como meer gelegen. Hier organiseerd BMW het voor de minder rijken en worden verschillende clubs ed uitgenodigd een evenement. Op zaterdag is het een open dag voor het publiek. Op de zondag is het een betaalde dag, is het niet meer voor de clubs maar dan komen de hele bijzonder autos vanaf Villa d'Este naar Villa Erba gereden.
Verder geen idee, maar het zal best tof worden.
Het weekend was mooi getimed omdat de donderdag hemelvaart er aan vooarf ging. Dus op die dag de auto gestart. Na natuurlijk de nodige voorbereidingen en het inslaan van de nodige onderdelen zoals een waterpomp, benzine pomp etc. en natuurlijk bijpassende vintage strandstoelen voor vrouwlief en haar wijnjte
Eerst dachten we met een tussenstop te gaan rijden, maar uiteindelijk toch gekozen het rustig aan te doen, maar wel in 1 ruk: 955km in een auto uit 1973.
Om het comfortabel te houden, beiden een grote kop telefoon op met noise canceling. Muziek er op en de herrie van de auto gaat ons niet vermoeien. De auto deed het goed.
Toen we al een tijdje door Zwitserland aan het rijden waren, vroeg ik hoe lang het nog was. Nog een 100km, nog 2 uur.
Wat?! 2h! Mijn vrouw wist wat ik nog niet wist: de Spluga pas; 30+ bochten om naar de top te komen en ook weer om aan de andere kant af te dalen.
De auto hield zich wonderbaarlijk goed, 50 jaar oud en gewoon over een berg pas knallen zonder in te houden.
Wat een prestatie en bijzonder om dat te kunnen doen.
Zonder enige problemen afgedaald aan de andere kant en kwam we aan aan de noord kan van het Como meer bij ons hotel.
Wat smaakt dat eerste biertje dan lekker

Op vrijdag via een mooie d tour afgezakt naar de zuid kant van het Como meer, naar Cernobbio.
Daar is het een komen en gaan van bijzondere auto's in alle soorten en maten.
Om zaterdag de auto bij Villa Erba neer te zetten.

laat de andere tourings maar komen
en wat een bijzondere touoring had BMW Classic meegenomen:
De enige echte E46 M3 touring

en hier en daar nog wat moois
En het was niet alleen BMW wat de klok sloeg hoor:
Hele toffe set up in een hele gave omgeving, maar zoals jullie aan de fotos al hebben kunnen zien met een wijntje in de zon aan de oever zitten was er niet bij. Het heeft de hele dag geregend

De avond nog lekker in de stad afgesloten en de volgende dag rustig een stuk Zwitserland in getourd daar nog overnacht en op de maandag echt aan de terugreis begonnen. Die minder soepel ging, het was een lekkere zonnige dag en de koeling had het er moeilijk mee.
Nog nooit eerder met rally's problemen mee gehad en daar draait de auto toch ook de nodige toeren met weinig rijwind.
Maar nu had ie moeite met 100km per uur op de snelweg. De stomme was zodra de snelweg wat omhoog ging de temperatuur omhoog.
Ansich logisch, maar ook weer niet zo dat die paar honderd toeren meer zou mogen leiden tot het oplopen tot bijna het rode.
Dus met 25 graden buiten temperatuur, de kachel vol aan

Maar zo haalden we het wel en de laatste 2 uur was er niets meer aan de hand en kon de kachel uitblijven.
Buiten dit probleemje en een bescheiden 1 liter olie bijvullen kwam de auto na dik 2k km weer thuis aan.
Wat een prestatie wat een avontuur.
Mogelijk volgend jaar weer, maar dan wel zon aub.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28406
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW 02 touring: Como meer
Gave update post! Zonde van het weer inderdaad dat is wel echt een domper op zo’n mooie rit en collectie auto’s bij elkaar.
- Joop
- Berichten: 9054
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: BMW 02 touring: Como meer
Leuk verhaal… Evenement staat ook nog op mijn lijstje.
Mooi om te zien (en lezen) dat die 02er goed gebruikt wordt!
Mooi om te zien (en lezen) dat die 02er goed gebruikt wordt!

- Knot
- Berichten: 39974
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW 02 touring: Como meer
Mooi geregeld met die uitnodiging en meteen werk ervan maken!
- SvB
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
- Locatie: Utrecht
Re: BMW 02 touring: Como meer
Mooi man, mijn 1e BMW was een 2002 Touring.
De Touring vond ik (toen en nu nog eigenlijk) minder mooi dan de gewone 02.
Toen ik na een kleine 3 maanden een hele mooie 2002 Luxus kon kopen dat gedaan.
Heel veel plezier van de 02 gehad, een dikke 3 jaar gereden, ik ben er nog steeds verliefd op.
Mooie trip die je gemaakt hebt met een hele mooie Touring.
Ik zie op een foto dat een bekende van mij er ook op staat.
Hij rijdt een BMW E28 met een M motor, was eerst een 524TD.
Laat de verhalen en de plaatjes maar doorkomen, ik kan er niet genoeg van krijgen.
De Touring vond ik (toen en nu nog eigenlijk) minder mooi dan de gewone 02.
Toen ik na een kleine 3 maanden een hele mooie 2002 Luxus kon kopen dat gedaan.
Heel veel plezier van de 02 gehad, een dikke 3 jaar gereden, ik ben er nog steeds verliefd op.
Mooie trip die je gemaakt hebt met een hele mooie Touring.
Ik zie op een foto dat een bekende van mij er ook op staat.
Hij rijdt een BMW E28 met een M motor, was eerst een 524TD.
Laat de verhalen en de plaatjes maar doorkomen, ik kan er niet genoeg van krijgen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 3 gasten