De motor begon aardig te rammelen en te walmen en hier en op termijn zou de roest ook groter probleem worden.
We gebruiken de auto vooral voor het rijden van navigatie rally's, waarbij de auto ontzettend betrouwbaar bleek.
Bij één rally was het zelfs zo dat we van uit - thuis, 600km in één dag hadden gereden, waarbij die niet gespaard wordt.
Hij heeft ons eigenlijk nooit in de steek gelaten.
Maar zoals vermeld de motor begon erg te walmen en de behoefte aan net even wat meer power was er regelmatig.
Dus in 2019 het plan opgevat om een 2.0 blok te kopen en proberen deze zo veel mogelijk zelf te reviseren en dan de blokken te wisselen.
Zou de auto ook weinig uit de running zijn. Dat plan nam een aparte wending.
Al zoekende naar onderdelen voor de motor op MP, viel mijn oog op een advertentie voor een motorblok met daar omheen nog een hele auto en een gave

In mijn zoektocht van 2014 wilde ik eigenlijk een touring maar kreeg er geen gevonden en vond een goede sedan sneller.
Had wel een leuke oranje 02 touring gezien, met leuke turbo verbreding en dikke 13 inch velgen. Maar dat was een automaat.
Niet geschikt voor rally's en het ombouwen daarvoor had ik het budget niet.
Nu 5 jaar later keek ik naar een zelfde soort uitvoering, Inka oranje, turbo verbreding er op, dikke velgen maar deze was voorzien van een 5 versnellingshandbak. Beter

De specs werden na het lezen van de advertentie nog beter, naast de 5 bak was de auto voorzien van een sper diff

Maar ik zou daarvoor mijn 67-er daarvoor nooit verkopen, die is mij te dierbaar.
Dus met tegenzin stapte ik de eerste zaterdag van mijn zomervakantie naar de verkoper van deze 02. Toch even kijken, mss leer ik er nog wat van voor de opbouw van mijn auto. Maar mijn huidige 1600-2 zou ik nooit verkopen, de 2.0 blok staat al in de garage en ben al begonnen met de demontage.
De auto pakte mij niet echt, waar de 1600-2 lief oogt is de touring allemaal schreeuwerig en stoer.
Nee, de 1600-2 is een blijvertje.
Een week later stond de Inka touring op de oprit

Ik had de rekensom gemaakt als ik het budget voor de revisie nou eens optel bij de verkoopwaarde van 67-er dan kan ik de touring kopen en heb ik ook nog eens een 5bak [67er is een 4bak], sper, lampen etc etc.
De business case was dus te goed om te laten lopen en ben ik gaan houden van de looks.
En het toeval wil, toen ik vertelde dat ik 5 jaar geleden op MP een vergelijkbare had gezien maar dan een automaat. Was het antwoord, dat is deze want ik heb deze 5 jaar geleden gekocht en van automaat omgebouwd naar een 5 bak incl. sper. Kortom deze auto was voor mij bestemd.
De 1600-2 ontdaan van de rally voorzieningen en de recaro's weer vervangen door de originele stoelen.
Binnen twee dagen verkocht aan de eerste kijker, de business case was rond.
De Inka touring was voorzien van verschrikkelijk zittende stoelen, dus de recaro's vonden weer snel een nieuwe plek, idem voor de gordels.
Na een eerste avond rally werden de eerste verbeterpunten al wel merkbaar.
Dus kort daarna ging de auto naar Lupu race in bolsward, ervaren in het preparen van klassieke bmw's voor op het circuit of historische rally's.
- de rvs uitlaat was te luid dus die werd vervangen voor een oem pijpje
- dorpel rechts achter was slecht, wist ik bij aankoop
- diff zong een beetje
- remmen gaven ook weinig gevoel.
Daarmee was de auto bijna klaar voor de volgende rally, onze allereerste 2 daagse rally en dat in een prachtig gebied namelijk de Ardennen. Het was echter inmiddels december dus kans op sneeuw in de ardennen kon er zijn en dan wel je niet aan de start verschijnen op zomerbandjes. Helaas op 13 inch geen goede set kunnen vinden en na een miskoop op MP van een gebruikte set [te veel afwijkingen om te herstellen] Dus op het allerlaatste moment een set 15 inch gevonden die de wielkasten voldoende zou opvullen.
klaar voor de eerste serieuze test
Het werd een hele gave rally en we namen de bekers van de tweede plaats mee naar huis
....
Zo dit is de eerste deel van de introductie van deze auto, binnenkort het vervolg en de aanstaande update