Dat gezegd hebbende lijkt me de ID.4 wel een volwaardig gezinsauto waar de M3 me toch wat krap lijkt. Verder is het best gelikt, dat kunnen die Duitsers wel.
Margreets ID.4: Game Changer?
- Niels
- Auto: Prius+
Re: Margreets ID.4: Game Changer?
Aandelen = emotie dus wat dat betreft kun je overwegen om VW aandelen te kopen
. Over de kwaliteit van Tesla wordt nog wel eens gemopperd maar een kennis van me werkt als (EV) monteur bij VW en als er één merk/concern is waarvan ik prive geen E/PEHV koop dan is het VAG. Wat een elektronische ellende.... Te complex en onbetaalbaar eenmaal uit de garantie. Ben onlangs nog bijgepraat omtrent een 2015 Golf GTE die financieel totalloss was
Dat gezegd hebbende lijkt me de ID.4 wel een volwaardig gezinsauto waar de M3 me toch wat krap lijkt. Verder is het best gelikt, dat kunnen die Duitsers wel.
- Knot
Ik vind hem minder elegant dan de ID3 maar hij is wel ruimer, kofferbak is voor mij meer dan genoeg, boodschappen is zijn hooguit 2 tassen en neem verder bijna nooit wat mee.
Dat scherm achter het stuur en regeneratie zouden ze als optie pakket moeten bieden net zoals het rokerspakket, voor concervatieve rijders de oude setup en voor de rest weglaten en meer instellingen vrijschakelen. Zelfde voor de profielen, dat is met software te upgrade in de toekomst lijkt me (spiegels, radio, temp settings etc).
Hij wordt wel gebruikt zeg... ik sta al in de aanslag met de schoonmaakdoekjes voor de middenconsole en de stofzuiger voor de matten!
Dat scherm achter het stuur en regeneratie zouden ze als optie pakket moeten bieden net zoals het rokerspakket, voor concervatieve rijders de oude setup en voor de rest weglaten en meer instellingen vrijschakelen. Zelfde voor de profielen, dat is met software te upgrade in de toekomst lijkt me (spiegels, radio, temp settings etc).
Hij wordt wel gebruikt zeg... ik sta al in de aanslag met de schoonmaakdoekjes voor de middenconsole en de stofzuiger voor de matten!
-
Gijzert
Model S gaat in deze vorm toch al mee sinds het jaar kruik.Martijn_bmw schreef: 10 jan 2021, 22:19 Leuk dat je hem zo uitgebreid topic geeft! En ik ben het met je eens die ID zet Volkswagen echt iets goeds neer. Tesla model S heeft het ook al volledig verloren van de Audi E-trons etc van de gevestigde orde ik denk dat de model 3 hetzelfde lot beschoren is nu de gevestigde orde op stoom komt
Daar mogen ze wel een nieuw model voor laten uitkomen.
Deze ID4 is meer te vergelijken met het model Y denk ik.
Even wachten wat die gaat gaat doen wanneer leverbaar.
-
OnlineMartijn_bmw
^ik zeg toch ook dat de model S het heeft afgelegd tegen de Audi E-tron etc niet de ID3/ID4 idd dat is een ander segment maar wel een bedreiging voor de model 3 denk ik.
Maar we zullen het zien over een aantal jaar
Persoonlijk vind ik die model Y niet om aan te gluren nóg lelijker dan de model 3
Persoonlijk vind ik die model Y niet om aan te gluren nóg lelijker dan de model 3
- Luco
Een e tron met vergelijkbare opties is toch al heel snel meer dan 20 k duurderCRZ schreef: 11 jan 2021, 10:08 Mooie review! Ben benieuwd hoe die zich qua ruimte verhoudt tot een E-Tron. Scheelt nog 'maar' 10-15k.
Hier natuurlijk sigarettengeld
-
Gijzert
Snap ik. Bedoelde ook jouw vergelijk van de S met de Etron.Martijn_bmw schreef: 11 jan 2021, 12:33 ^ik zeg toch ook dat de model S het heeft afgelegd tegen de Audi E-tron etc niet de ID3/ID4 idd dat is een ander segment maar wel een bedreiging voor de model 3 denk ik.
- tomgtr
Model x is nog wel koploper qua abolute lelijkheid toch? Wat is modl Y, heb ik iets gemist?Martijn_bmw schreef: 11 jan 2021, 12:33 ^ik zeg toch ook dat de model S het heeft afgelegd tegen de Audi E-tron etc niet de ID3/ID4 idd dat is een ander segment maar wel een bedreiging voor de model 3 denk ik.
-
Wimo
Mooi ding!
Ik wacht nog even op de eerste BMW EV's.. tot die tijd nog geen reden om te wisselen.
Ik wacht nog even op de eerste BMW EV's.. tot die tijd nog geen reden om te wisselen.
-
Gijzert
https://www.tesla.com/nl_be/modely?redirect=notomgtr schreef: 11 jan 2021, 13:04Model x is nog wel koploper qua abolute lelijkheid toch? Wat is modl Y, heb ik iets gemist?Martijn_bmw schreef: 11 jan 2021, 12:33 ^ik zeg toch ook dat de model S het heeft afgelegd tegen de Audi E-tron etc niet de ID3/ID4 idd dat is een ander segment maar wel een bedreiging voor de model 3 denk ik.
- Hielke
Vind de M3 een mooie auto om te zien. Zie qua buitenkant tussen ICE en elektrische auto's eigenlijk geen verschillen.
Dat Tesla ervoor gekozen heeft ipv een normaal dashboard met een snelheidsmeter en nog wat info, een plint te monteren, is keuze voor (wan)smaak. Dat kale (op gevoel af naakte) waar je normaal denkt wat info te kunnen halen, vind ik persoonlijk waardeloos. Vind de M3 een heel prettig te rijden auto, maar door het gebrek van dashboardinfo waar je het als verkeersdeelnemer verwacht zou het nooit de mijne kunnen worden.
Dat Tesla ervoor gekozen heeft ipv een normaal dashboard met een snelheidsmeter en nog wat info, een plint te monteren, is keuze voor (wan)smaak. Dat kale (op gevoel af naakte) waar je normaal denkt wat info te kunnen halen, vind ik persoonlijk waardeloos. Vind de M3 een heel prettig te rijden auto, maar door het gebrek van dashboardinfo waar je het als verkeersdeelnemer verwacht zou het nooit de mijne kunnen worden.
- tomgtr
Dus Model Y is de BMW X4 van Tesla als Model X de X6 van Tesla is?Gijzert schreef: 11 jan 2021, 13:07https://www.tesla.com/nl_be/modely?redirect=notomgtr schreef: 11 jan 2021, 13:04Model x is nog wel koploper qua abolute lelijkheid toch? Wat is modl Y, heb ik iets gemist?Martijn_bmw schreef: 11 jan 2021, 12:33 ^ik zeg toch ook dat de model S het heeft afgelegd tegen de Audi E-tron etc niet de ID3/ID4 idd dat is een ander segment maar wel een bedreiging voor de model 3 denk ik.
-
OnlineMartijn_bmw
Exact! zo'n X4 vind ik ook niks, de verhoudingen van die dingen zijn compleet weg.tomgtr schreef: 11 jan 2021, 13:18Dus Model Y is de BMW X4 van Tesla als Model X de X6 van Tesla is?Gijzert schreef: 11 jan 2021, 13:07https://www.tesla.com/nl_be/modely?redirect=notomgtr schreef: 11 jan 2021, 13:04
Model x is nog wel koploper qua abolute lelijkheid toch? Wat is modl Y, heb ik iets gemist?
@Hielke, meen je dat echt? een Model3 mooi van buiten? Die voorruit loopt bijna tot op de straat, het is net een etalage waar je in zit vind ik en dan de rest van de neus compleet kaal en fantasieloos.
-
CRZ
Ah wacht, was uitgegaan van mijn E-Tron 50 en niet van de 55, terwijl die meer een vergelijkbare range heeft.
- Luco
ik ook van een 50 met wat opties, was 83kCRZ schreef: 11 jan 2021, 14:23Ah wacht, was uitgegaan van mijn E-Tron 50 en niet van de 55, terwijl die meer een vergelijkbare range heeft.
- Fabian
amen!sitechris schreef: 11 jan 2021, 07:36 Ik heb wel een keer al de ID4 in showroom gezien. Echt een ruime auto en qua materialen gelukkig stuk beter dan ID3. Dat is echt een aldi-auto.
- Roy RS
Kijk dat is volledige info
Ik wist niet eens hoe het eruit zag voorheen
Ik wist niet eens hoe het eruit zag voorheen
- E36-italia
- Auto: Laro Discovery TD5
deels waar, het accupakket heeft ook een vloeistof koeling nodig.CRZ schreef: 11 jan 2021, 10:14 Is dit niet een logisch gevolg van het feit dat je geen grille meer nodig hebt voor koeling, velgen vlakker worden tbv meer range, etc etc.
Ik las laatst ergens dat ze juist de auto's er nog een beetje op laten lijken om de consument te laten wennen.
ik ben niet op de hoogte van de gebruikte techniek maar ik kan mij voorstellen dat die koeling al aanslaat bij het snelladen... op maar te zwijgen over 3 opeenachtereenvolgende stoplicht sprintjes.
ps: mijn voorstelling is gebaseerd op jaren lang met modelautootjes racen. er was een tijd dat die autootjes letterlijk uitbranden omdat er teveel vermogen uit het accuutje werd getrokken. (te hoge ontlading)
- Jaapi
Zo dan , auto review 2.0, mooi en duidelijk verhaal zeg. Ziet er beter uit als de id3.
Misschien had iemand de vraag al gesteld maar in de deur zitten maar twee raamschakelaars. Hoe bedien je ze alle vier als bestuurder ?
Misschien had iemand de vraag al gesteld maar in de deur zitten maar twee raamschakelaars. Hoe bedien je ze alle vier als bestuurder ?
-
Onlinesitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Moet je eerst op rear drukken en dan zijn schakelaars voor achterramen. Bezuinigingsdingetje van VW. Scheelt weer 2 knopjes.
- Jaapi
Ahh zo...want handig ...
Eigenlijk een besparing van 1 knopje want je moet wel op rear drukken
Eigenlijk een besparing van 1 knopje want je moet wel op rear drukken
-
Shakes
Vandaag voor het eerst zijn rijden. Ziet er prima uit.
-
CRZ
De koeling bij het snelladen komt vanuit de slang waarmee je het aansluit, dit is volgens mij alleen de slang die gekoeld wordt (iemand andere tips/tricks?). Bij regulier laden (tot 20Kw) wordt dit niet gebruikt.E36-italia schreef: 11 jan 2021, 20:00
deels waar, het accupakket heeft ook een vloeistof koeling nodig.
ik ben niet op de hoogte van de gebruikte techniek maar ik kan mij voorstellen dat die koeling al aanslaat bij het snelladen... op maar te zwijgen over 3 opeenachtereenvolgende stoplicht sprintjes.
ps: mijn voorstelling is gebaseerd op jaren lang met modelautootjes racen. er was een tijd dat die autootjes letterlijk uitbranden omdat er teveel vermogen uit het accuutje werd getrokken. (te hoge ontlading)
-
Tom
-
Forza
Bij snelladen kan inderdaad de slang gekoeld worden, maar dan hebben we het over DC charging van 200-300kW+. Het accupakket zelf wordt gekoeld tijdens het bijladen, zeker bij hoge buitentemperaturen. Het vermogen dat uit de accu wordt getrokken bij een sprintje is flink hoger maar relatief kort, de sustained load van enkele tientallen kW moet wel gekoeld worden. Daarbij worden de DCDC converters actief gekoeld, ook de onboard AC charger wordt actief gekoeld bij thuisladen.CRZ schreef: 12 jan 2021, 08:58De koeling bij het snelladen komt vanuit de slang waarmee je het aansluit, dit is volgens mij alleen de slang die gekoeld wordt (iemand andere tips/tricks?). Bij regulier laden (tot 20Kw) wordt dit niet gebruikt.E36-italia schreef: 11 jan 2021, 20:00
deels waar, het accupakket heeft ook een vloeistof koeling nodig.
De totale heatload is wel flink lager dan bij een auto met verbrandingsmotor, daarom zijn de grill openingen een stuk kleiner bij EV's.
Laatst gewijzigd door Forza op 12 jan 2021, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- E36-italia
- Auto: Laro Discovery TD5
Volgens mij had Racecar Engineering een heel stuk over de Taycan, waarom de ontwikkeling langer duurde en waarom in hun ogen de Taycan beter is dan de Tesla.Forza schreef: 12 jan 2021, 09:41 Bij snelladen kan inderdaad de slang gekoeld worden, maar dan hebben we het over DC charging van 200-300kW+. Het accupakket zelf wordt gekoeld tijdens het bijladen, zeker bij hoge buitentemperaturen. Het vermogen dat uit de accu wordt getrokken bij een sprintje is flink hoger maar relatief kort, de sustained load van enkele tientallen kW moet wel gekoeld worden. Daarbij worden de DCDC converters actief gekoeld, ook de onboard AC charger wordt actief gekoeld bij thuisladen.
Wat ik mij daaruit herinner is dat de Taycan hun accucellen radiaal koelt t.o.v.. axiaal van de Tesla.. ergo de cellen in de porsche hebben een groter koeloppervlak.
Bij een te grote ontlading (lading kan ook volgens mij, omgekeerd process) kan je een "Thermal Runaway" krijgen in de cellen, dit krijg je vooral als de cellen te heet worden met onvoldoende koeling: fikse brand die niet zomaar uit gaat.
Een accu die in een thermal runaway is geraakt en ontbrand is bijna het zelfde als een vlamboog (zonnepanelen) of met elektrode lassen.
Vandaar dat de brandweer die I8 in een met water gevulde container dompelde toen die bij de dealer in de brand vloog... en een week liet staan.
Laatst gewijzigd door E36-italia op 12 jan 2021, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.