Margreets ID.4: Game Changer?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22550
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Niels » 11 jan 2021, 10:46

Aandelen = emotie dus wat dat betreft kun je overwegen om VW aandelen te kopen :) . Over de kwaliteit van Tesla wordt nog wel eens gemopperd maar een kennis van me werkt als (EV) monteur bij VW en als er één merk/concern is waarvan ik prive geen E/PEHV koop dan is het VAG. Wat een elektronische ellende.... Te complex en onbetaalbaar eenmaal uit de garantie. Ben onlangs nog bijgepraat omtrent een 2015 Golf GTE die financieel totalloss was :gek:

Dat gezegd hebbende lijkt me de ID.4 wel een volwaardig gezinsauto waar de M3 me toch wat krap lijkt. Verder is het best gelikt, dat kunnen die Duitsers wel.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 41079
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Knot » 11 jan 2021, 11:30

Ik vind hem minder elegant dan de ID3 maar hij is wel ruimer, kofferbak is voor mij meer dan genoeg, boodschappen is zijn hooguit 2 tassen en neem verder bijna nooit wat mee.

Dat scherm achter het stuur en regeneratie zouden ze als optie pakket moeten bieden net zoals het rokerspakket, voor concervatieve rijders de oude setup en voor de rest weglaten en meer instellingen vrijschakelen. Zelfde voor de profielen, dat is met software te upgrade in de toekomst lijkt me (spiegels, radio, temp settings etc).

Hij wordt wel gebruikt zeg... ik sta al in de aanslag met de schoonmaakdoekjes voor de middenconsole en de stofzuiger voor de matten!

Gijzert
Berichten: 5510
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Gijzert » 11 jan 2021, 12:31

Martijn_bmw schreef: 10 jan 2021, 22:19 Leuk dat je hem zo uitgebreid topic geeft! En ik ben het met je eens die ID zet Volkswagen echt iets goeds neer. Tesla model S heeft het ook al volledig verloren van de Audi E-trons etc van de gevestigde orde ik denk dat de model 3 hetzelfde lot beschoren is nu de gevestigde orde op stoom komt
Model S gaat in deze vorm toch al mee sinds het jaar kruik.
Daar mogen ze wel een nieuw model voor laten uitkomen.
Deze ID4 is meer te vergelijken met het model Y denk ik.
Even wachten wat die gaat gaat doen wanneer leverbaar.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29133
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Martijn_bmw » 11 jan 2021, 12:33

^ik zeg toch ook dat de model S het heeft afgelegd tegen de Audi E-tron etc niet de ID3/ID4 idd dat is een ander segment maar wel een bedreiging voor de model 3 denk ik.
Maar we zullen het zien over een aantal jaar :)

Persoonlijk vind ik die model Y niet om aan te gluren nóg lelijker dan de model 3

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29656
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Luco » 11 jan 2021, 12:42

CRZ schreef: 11 jan 2021, 10:08 Mooie review! Ben benieuwd hoe die zich qua ruimte verhoudt tot een E-Tron. Scheelt nog 'maar' 10-15k.
Een e tron met vergelijkbare opties is toch al heel snel meer dan 20 k duurder
Hier natuurlijk sigarettengeld

Gijzert
Berichten: 5510
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Gijzert » 11 jan 2021, 13:02

Martijn_bmw schreef: 11 jan 2021, 12:33 ^ik zeg toch ook dat de model S het heeft afgelegd tegen de Audi E-tron etc niet de ID3/ID4 idd dat is een ander segment maar wel een bedreiging voor de model 3 denk ik.
Maar we zullen het zien over een aantal jaar :)

Persoonlijk vind ik die model Y niet om aan te gluren nóg lelijker dan de model 3
Snap ik. Bedoelde ook jouw vergelijk van de S met de Etron.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10930
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door tomgtr » 11 jan 2021, 13:04

Martijn_bmw schreef: 11 jan 2021, 12:33 ^ik zeg toch ook dat de model S het heeft afgelegd tegen de Audi E-tron etc niet de ID3/ID4 idd dat is een ander segment maar wel een bedreiging voor de model 3 denk ik.
Maar we zullen het zien over een aantal jaar :)

Persoonlijk vind ik die model Y niet om aan te gluren nóg lelijker dan de model 3
Model x is nog wel koploper qua abolute lelijkheid toch? Wat is modl Y, heb ik iets gemist?

Wimo
Berichten: 2752
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Wimo » 11 jan 2021, 13:04

Mooi ding!

Ik wacht nog even op de eerste BMW EV's.. tot die tijd nog geen reden om te wisselen.

Gijzert
Berichten: 5510
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Gijzert » 11 jan 2021, 13:07

tomgtr schreef: 11 jan 2021, 13:04
Martijn_bmw schreef: 11 jan 2021, 12:33 ^ik zeg toch ook dat de model S het heeft afgelegd tegen de Audi E-tron etc niet de ID3/ID4 idd dat is een ander segment maar wel een bedreiging voor de model 3 denk ik.
Maar we zullen het zien over een aantal jaar :)

Persoonlijk vind ik die model Y niet om aan te gluren nóg lelijker dan de model 3
Model x is nog wel koploper qua abolute lelijkheid toch? Wat is modl Y, heb ik iets gemist?
https://www.tesla.com/nl_be/modely?redirect=no

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11657
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Hielke » 11 jan 2021, 13:13

Vind de M3 een mooie auto om te zien. Zie qua buitenkant tussen ICE en elektrische auto's eigenlijk geen verschillen.

Dat Tesla ervoor gekozen heeft ipv een normaal dashboard met een snelheidsmeter en nog wat info, een plint te monteren, is keuze voor (wan)smaak. Dat kale (op gevoel af naakte) waar je normaal denkt wat info te kunnen halen, vind ik persoonlijk waardeloos. Vind de M3 een heel prettig te rijden auto, maar door het gebrek van dashboardinfo waar je het als verkeersdeelnemer verwacht zou het nooit de mijne kunnen worden.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10930
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door tomgtr » 11 jan 2021, 13:18

Gijzert schreef: 11 jan 2021, 13:07
tomgtr schreef: 11 jan 2021, 13:04
Martijn_bmw schreef: 11 jan 2021, 12:33 ^ik zeg toch ook dat de model S het heeft afgelegd tegen de Audi E-tron etc niet de ID3/ID4 idd dat is een ander segment maar wel een bedreiging voor de model 3 denk ik.
Maar we zullen het zien over een aantal jaar :)

Persoonlijk vind ik die model Y niet om aan te gluren nóg lelijker dan de model 3
Model x is nog wel koploper qua abolute lelijkheid toch? Wat is modl Y, heb ik iets gemist?
https://www.tesla.com/nl_be/modely?redirect=no
Dus Model Y is de BMW X4 van Tesla als Model X de X6 van Tesla is?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29133
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Martijn_bmw » 11 jan 2021, 13:25

tomgtr schreef: 11 jan 2021, 13:18
Gijzert schreef: 11 jan 2021, 13:07
tomgtr schreef: 11 jan 2021, 13:04

Model x is nog wel koploper qua abolute lelijkheid toch? Wat is modl Y, heb ik iets gemist?
https://www.tesla.com/nl_be/modely?redirect=no
Dus Model Y is de BMW X4 van Tesla als Model X de X6 van Tesla is?
Exact! zo'n X4 vind ik ook niks, de verhoudingen van die dingen zijn compleet weg.

@Hielke, meen je dat echt? een Model3 mooi van buiten? Die voorruit loopt bijna tot op de straat, het is net een etalage waar je in zit vind ik en dan de rest van de neus compleet kaal en fantasieloos.

CRZ
Berichten: 625
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door CRZ » 11 jan 2021, 14:23

Luco schreef: 11 jan 2021, 12:42
CRZ schreef: 11 jan 2021, 10:08 Mooie review! Ben benieuwd hoe die zich qua ruimte verhoudt tot een E-Tron. Scheelt nog 'maar' 10-15k.
Een e tron met vergelijkbare opties is toch al heel snel meer dan 20 k duurder
Hier natuurlijk sigarettengeld
Ah wacht, was uitgegaan van mijn E-Tron 50 en niet van de 55, terwijl die meer een vergelijkbare range heeft.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29656
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Luco » 11 jan 2021, 15:09

CRZ schreef: 11 jan 2021, 14:23
Luco schreef: 11 jan 2021, 12:42
CRZ schreef: 11 jan 2021, 10:08 Mooie review! Ben benieuwd hoe die zich qua ruimte verhoudt tot een E-Tron. Scheelt nog 'maar' 10-15k.
Een e tron met vergelijkbare opties is toch al heel snel meer dan 20 k duurder
Hier natuurlijk sigarettengeld
Ah wacht, was uitgegaan van mijn E-Tron 50 en niet van de 55, terwijl die meer een vergelijkbare range heeft.
ik ook van een 50 met wat opties, was 83k

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7288
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Fabian » 11 jan 2021, 15:11

sitechris schreef: 11 jan 2021, 07:36 Ik heb wel een keer al de ID4 in showroom gezien. Echt een ruime auto en qua materialen gelukkig stuk beter dan ID3. Dat is echt een aldi-auto.
amen!

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5087
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Roy RS » 11 jan 2021, 15:48

Kijk dat is volledige info👍

Ik wist niet eens hoe het eruit zag voorheen

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door E36-italia » 11 jan 2021, 20:00

CRZ schreef: 11 jan 2021, 10:14 Is dit niet een logisch gevolg van het feit dat je geen grille meer nodig hebt voor koeling, velgen vlakker worden tbv meer range, etc etc.
Ik las laatst ergens dat ze juist de auto's er nog een beetje op laten lijken om de consument te laten wennen.
deels waar, het accupakket heeft ook een vloeistof koeling nodig.
ik ben niet op de hoogte van de gebruikte techniek maar ik kan mij voorstellen dat die koeling al aanslaat bij het snelladen... op maar te zwijgen over 3 opeenachtereenvolgende stoplicht sprintjes.

ps: mijn voorstelling is gebaseerd op jaren lang met modelautootjes racen. er was een tijd dat die autootjes letterlijk uitbranden omdat er teveel vermogen uit het accuutje werd getrokken. (te hoge ontlading)

Gebruikersavatar
Jaapi
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 feb 2011, 19:45

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Jaapi » 11 jan 2021, 20:44

Zo dan , auto review 2.0, mooi en duidelijk verhaal zeg. Ziet er beter uit als de id3.

Misschien had iemand de vraag al gesteld maar in de deur zitten maar twee raamschakelaars. Hoe bedien je ze alle vier als bestuurder ?

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 5065
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door sitechris » 11 jan 2021, 21:04

Moet je eerst op rear drukken en dan zijn schakelaars voor achterramen. Bezuinigingsdingetje van VW. Scheelt weer 2 knopjes.

Gebruikersavatar
Jaapi
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 feb 2011, 19:45

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Jaapi » 11 jan 2021, 21:33

Ahh zo...want handig ...
Eigenlijk een besparing van 1 knopje want je moet wel op rear drukken

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Shakes » 11 jan 2021, 22:07

Vandaag voor het eerst zijn rijden. Ziet er prima uit.

CRZ
Berichten: 625
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door CRZ » 12 jan 2021, 08:58

E36-italia schreef: 11 jan 2021, 20:00
deels waar, het accupakket heeft ook een vloeistof koeling nodig.
ik ben niet op de hoogte van de gebruikte techniek maar ik kan mij voorstellen dat die koeling al aanslaat bij het snelladen... op maar te zwijgen over 3 opeenachtereenvolgende stoplicht sprintjes.

ps: mijn voorstelling is gebaseerd op jaren lang met modelautootjes racen. er was een tijd dat die autootjes letterlijk uitbranden omdat er teveel vermogen uit het accuutje werd getrokken. (te hoge ontlading)
De koeling bij het snelladen komt vanuit de slang waarmee je het aansluit, dit is volgens mij alleen de slang die gekoeld wordt (iemand andere tips/tricks?). Bij regulier laden (tot 20Kw) wordt dit niet gebruikt.

Tom
Berichten: 22510
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Tom » 12 jan 2021, 09:34

Feli!

Forza
Berichten: 1017
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door Forza » 12 jan 2021, 09:41

CRZ schreef: 12 jan 2021, 08:58
E36-italia schreef: 11 jan 2021, 20:00
deels waar, het accupakket heeft ook een vloeistof koeling nodig.
ik ben niet op de hoogte van de gebruikte techniek maar ik kan mij voorstellen dat die koeling al aanslaat bij het snelladen... op maar te zwijgen over 3 opeenachtereenvolgende stoplicht sprintjes.

ps: mijn voorstelling is gebaseerd op jaren lang met modelautootjes racen. er was een tijd dat die autootjes letterlijk uitbranden omdat er teveel vermogen uit het accuutje werd getrokken. (te hoge ontlading)
De koeling bij het snelladen komt vanuit de slang waarmee je het aansluit, dit is volgens mij alleen de slang die gekoeld wordt (iemand andere tips/tricks?). Bij regulier laden (tot 20Kw) wordt dit niet gebruikt.
Bij snelladen kan inderdaad de slang gekoeld worden, maar dan hebben we het over DC charging van 200-300kW+. Het accupakket zelf wordt gekoeld tijdens het bijladen, zeker bij hoge buitentemperaturen. Het vermogen dat uit de accu wordt getrokken bij een sprintje is flink hoger maar relatief kort, de sustained load van enkele tientallen kW moet wel gekoeld worden. Daarbij worden de DCDC converters actief gekoeld, ook de onboard AC charger wordt actief gekoeld bij thuisladen.

De totale heatload is wel flink lager dan bij een auto met verbrandingsmotor, daarom zijn de grill openingen een stuk kleiner bij EV's.
Laatst gewijzigd door Forza op 12 jan 2021, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5

Re: Margreets ID.4: Game Changer?

Bericht door E36-italia » 12 jan 2021, 12:33

Forza schreef: 12 jan 2021, 09:41 Bij snelladen kan inderdaad de slang gekoeld worden, maar dan hebben we het over DC charging van 200-300kW+. Het accupakket zelf wordt gekoeld tijdens het bijladen, zeker bij hoge buitentemperaturen. Het vermogen dat uit de accu wordt getrokken bij een sprintje is flink hoger maar relatief kort, de sustained load van enkele tientallen kW moet wel gekoeld worden. Daarbij worden de DCDC converters actief gekoeld, ook de onboard AC charger wordt actief gekoeld bij thuisladen.
Volgens mij had Racecar Engineering een heel stuk over de Taycan, waarom de ontwikkeling langer duurde en waarom in hun ogen de Taycan beter is dan de Tesla.
Wat ik mij daaruit herinner is dat de Taycan hun accucellen radiaal koelt t.o.v.. axiaal van de Tesla.. ergo de cellen in de porsche hebben een groter koeloppervlak.
Bij een te grote ontlading (lading kan ook volgens mij, omgekeerd process) kan je een "Thermal Runaway" krijgen in de cellen, dit krijg je vooral als de cellen te heet worden met onvoldoende koeling: fikse brand die niet zomaar uit gaat.
Een accu die in een thermal runaway is geraakt en ontbrand is bijna het zelfde als een vlamboog (zonnepanelen) of met elektrode lassen.

Vandaar dat de brandweer die I8 in een met water gevulde container dompelde toen die bij de dealer in de brand vloog... en een week liet staan. ;-)
Laatst gewijzigd door E36-italia op 12 jan 2021, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Kocheler, Marc Sierra, MarcH, MF1994CS en 3 gasten