Dat gevoel zou ik er ook bij hebben denk ik...HANZ06 schreef:Een vriendin van me heeft een cabrio maar in die auto krijg ik altijd het idee zo van "kijk mij hier eens zitten in mijn cabrio".
Een beetje een ongemakkelijk gevoel,als of ik een beetje aan het patsen ben of zo.
Ik weet niet waart het vandaan komt en ik denk ook zeker niet zo over andere cabrio rijders,maar ik kom niet van dat gevoel af.
Daarom zal ik ook denk ik nooit een Cabrio voor mijzelf kopen denk ik.
Grtz,Hanz06
Waarom geen M3 cabrio?
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
-
Rnd
Dat gevoel komt me bekend voor en dat heb ik niet alleen met cabrio's, maar zo'n beetje met alle opzichtige auto's.Een vriendin van me heeft een cabrio maar in die auto krijg ik altijd het idee zo van "kijk mij hier eens zitten in mijn cabrio".
Een beetje een ongemakkelijk gevoel,als of ik een beetje aan het patsen ben of zo.
Ik weet niet waart het vandaan komt en ik denk ook zeker niet zo over andere cabrio rijders,maar ik kom niet van dat gevoel af.
Grtz,Hanz06
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Niet bepaald lijkt me, je hebt niets gemist........................Rico v Velzen schreef:Moet ik me schamen als ik zeg dat ik nog nooit in een cabrio heb gereden, sterker nog, nog nooit als pasagier mee ben geweest?!
En alles wat auto rijden appart maakt.......................nou daar rijd je zelf al mee, vooral zo houden IMO.............
-
Tom
Een oudere Golf is totaal niet te vergelijken met een normale hedendaagse roadster. Mits je voor het juiste model gaat is stijfheid GEEN issue.Dinomi schreef:Een cabrio is leuk om lekker mee te touren op een warme dag, maar de meeste cabrio's zijn niet echt gemaakt om te 'rijden'. De koets is veel minder stijf en dat merk je wel degelijk (uitzonderingen daar gelaten).
Heb in het verleden gelijktijding een Golf GTI en cabrio gehad en de cabrio was echt een dweil, beide standaard auto's.
Dat is inderdaad wel een nadeel. Ik had dat gevoel in het begin ook eventjes. Ben van nature ook niet iemand die graag wil opvallen maar ben op dat gebied wel veranderd, 't is even een drempel die je overmoet. Ik heb gewoon schijt aan wat anderen denken, zolang ik er verder niet echt last van heb.HANZ06 schreef:Een vriendin van me heeft een cabrio maar in die auto krijg ik altijd het idee zo van "kijk mij hier eens zitten in mijn cabrio".
Bij een volgende meeting stap je dus een keer bij Femme in! Geweldige roadster heeft ie, los dat ie niet praktisch is is het een auto die je 200% zal aanspreken.Rico v Velzen schreef:Moet ik me schamen als ik zeg dat ik nog nooit in een cabrio heb gereden, sterker nog, nog nooit als pasagier mee ben geweest?!
Leukste is natuurlijk wat leuke binnenwegen te pakken.
- volvoc30
thuis hebben wij een mini cooper S cabrio staan. Ik ken idd ook het gevoel van zie mij hier eens zitten. het pluspunt is dat je het geluid van de compressor veel beter hoort, en natuurlijk de knallen uit de uitlaat bij het terugschakelen.
Anderzijds ben ik geen type die (buiten vakanties dan) in de tuin ga liggen zonnen. En dan is cabrio rijden een hele functionele manier om een lekker bruine/rooie kop te krijgen
Anderzijds ben ik geen type die (buiten vakanties dan) in de tuin ga liggen zonnen. En dan is cabrio rijden een hele functionele manier om een lekker bruine/rooie kop te krijgen
- Henk Jan
Tom schreef:Mits je voor het juiste model gaat is stijfheid GEEN issue.
Ik geloof zeker dat de hedendaagse cabrio's er stukken op vooruit gegaan zijn t.o.v vroegûh, maar ik denk dat ze qua stijfheid (nog) niet kunnen tippen aan hun dichte zusjes. Het dak is toch een heel belangrijk (dragend) deel van de carosserie.
Verder zal het mij worst zijn wat andere denken van mij in een cabrio. Als ik me daar nog druk om zou maken dan had ik zeker geen Evo gekocht...
- Tommy
roadster, 6 cyl, lange motorkap, dak open, sterrenhemel boven je.... in het pikkedonker over de lekdijk langs kinderdijk... mooie galm langs de huizen. Open rijden is heerlijk. M'n vriendin vindt het weer niks. Klopt inderdaad wel van het aapje in kooi fenomeen. Eenmaal weer in de stad beland krijg je met name van scooterleeftijd figuren afgunstige opmerkingen te horen. In de kleine dorpjes juist weer zwaaiende mensen met duimpje in de lucht.
- david
waarom geen m3 cabrio?...
simpel...
met deze cabrio zul je meer plezier hebben
(of angstzweet
)
http://www.mobile.de/SIDZ5F4s9u6ojSfLsD ... 1240887528&
simpel...
met deze cabrio zul je meer plezier hebben
(of angstzweet
http://www.mobile.de/SIDZ5F4s9u6ojSfLsD ... 1240887528&
- Sander S.
Hans, je gaat me toch niet vertellen dat je bang bent dat mensen naar je kijken hehHANZ06 schreef:Een vriendin van me heeft een cabrio maar in die auto krijg ik altijd het idee zo van "kijk mij hier eens zitten in mijn cabrio".
Grtz,Hanz06
Of ben je bang dat ze je daadwerkelijk zien zitten
-
MikeM3
Ik vind een cabrio prachtig om naar te kijken maar niet om in te rijden.
Tot 80 km/h vind ik het leuk maar daarboven helemaal niks.
Ik hou niet van gesuis rond mijn oren en dat is ook de reden dat ik mijn ramen bij meer dan 80 ook dicht heb.
Is het warm heb ik daar een airco voor.
Allergrootste punt is natuurlijk dat bij een cabrio mijn haar in mijn ogen waait.
Tot 80 km/h vind ik het leuk maar daarboven helemaal niks.
Ik hou niet van gesuis rond mijn oren en dat is ook de reden dat ik mijn ramen bij meer dan 80 ook dicht heb.
Is het warm heb ik daar een airco voor.
Allergrootste punt is natuurlijk dat bij een cabrio mijn haar in mijn ogen waait.
- volvoc30
- Femme
Het is me al eerder opgevallen dat cabrio's hier niet echt gewaardeerd worden terwijl je zou denken dat het concept van vooral een roadster juist autoliefhebbers sterk zou moeten aanspreken.
Zoals Tom al heeft gezegd worden er in dit topic veel onterechte aannames en vooroordelen genoemd. De technische nadelen (hoger gewicht en lagere torsiestijfheid) van een cabrio hebben vooral betrekking op open vierzitters die zijn afgeleid van een coupé of sedan. Roadsters die van de grond af zijn ontwikkeld als open auto's en plaats hoeven te bieden aan twee personen kunnen een uitstekende stijfheid en een laag gewicht hebben. Ze hebben het voordeel dat er maar een klein kuipje voor twee personen in hoeft te zitten en makkelijker stijf is te maken dan het grote gat wat in het midden van een vierzitter wordt aangetroffen. Als je vervolgens van zo'n roadster een coupé maakt, zoals Porsche en BMW deden met respectievelijk de Boxster en de Z4, krijg je een nog veel stijvere auto. Ik vraag me af hoeveel je daar in de praktijk van merkt. Ik heb geen problemen met de stijfheid van mijn Z4. De M6 cabrio schijnt wel merkbaar zwakker te zijn dan de normale M6.
Er is dus een groot verschil tussen tweezitters en vierzitters. Niet alleen in gewicht en stijfheid maar ook het formaat. Roadsters zijn vaak compacte en wendbare auto's, die door hun lage gewicht snel goede prestaties bieden zonder dat er een enorm motorblok nodig is. Open rijden biedt een erg pure rijbeleving. Je bent je meer bewust van je omgeving, niet alleen als de vogeltjes fluiten in de lente maar ook als je aan het knallen bent in een tunnel of Cannonballrun. Het motor- en uitlaatgeluid wordt ongefilterd doorgegeven.
Ik lees op meer forums dat cabriorijden vooral wordt geassocieerd met boulevardcruisen en rustig toeren op een zonnige dag. Voor mij is het geen mooiweer of boulevardcruisen. Ik denk bij cabriorijden eerder aan knallen op buitenwegen met 6000rpm op de toerenteller. De kap heb ik altijd open als de omstandigheden het toelaten (geen vriendin naast me, geen of nauwelijks regen en een temperatuur van meer dan 6 graden, lager is ook mogelijk maar dan moet ik me er echt op gaan kleden). Ik heb het idee dat veel cabriorijders in Nederland niet echt liefhebbers van open rijden zijn. Vaak zijn het vrouwen in een 206 cc die de kap pas bij 25 graden open doen en het dak er weer op doen zodra zij zich op de snelweg begeven. Ik rij net zo graag 50 als 265 met kapje open. De eerste keer boven de 100 was wel even wennen.
Van het etalagerijden heb ik zelf niet zo'n last omdat ik in een dun bevolkte omgeving woon. In de stad kan ik me wel voorstellen dat je je er ongemakkelijk bij voelt, voorals als je net een actie gemaakt hebt en iedereen je onvriendelijk aanstaart bij het volgende stoplicht.
Met de Z4 ben dus erg tevreden, hoewel ik niet snel een open vierzitter zou kopen. Een paar weken geleden heb ik de nieuwe 3-serie cabrio gekeken en dat is een hele mooie auto met het dak dicht, maar het meergewicht van 200kg, het grote formaat en het discutabele open-boot-uiterlijk weerhouden mij ervan om een dergelijke wagen aan te schaffen.
Zoals Tom al heeft gezegd worden er in dit topic veel onterechte aannames en vooroordelen genoemd. De technische nadelen (hoger gewicht en lagere torsiestijfheid) van een cabrio hebben vooral betrekking op open vierzitters die zijn afgeleid van een coupé of sedan. Roadsters die van de grond af zijn ontwikkeld als open auto's en plaats hoeven te bieden aan twee personen kunnen een uitstekende stijfheid en een laag gewicht hebben. Ze hebben het voordeel dat er maar een klein kuipje voor twee personen in hoeft te zitten en makkelijker stijf is te maken dan het grote gat wat in het midden van een vierzitter wordt aangetroffen. Als je vervolgens van zo'n roadster een coupé maakt, zoals Porsche en BMW deden met respectievelijk de Boxster en de Z4, krijg je een nog veel stijvere auto. Ik vraag me af hoeveel je daar in de praktijk van merkt. Ik heb geen problemen met de stijfheid van mijn Z4. De M6 cabrio schijnt wel merkbaar zwakker te zijn dan de normale M6.
Er is dus een groot verschil tussen tweezitters en vierzitters. Niet alleen in gewicht en stijfheid maar ook het formaat. Roadsters zijn vaak compacte en wendbare auto's, die door hun lage gewicht snel goede prestaties bieden zonder dat er een enorm motorblok nodig is. Open rijden biedt een erg pure rijbeleving. Je bent je meer bewust van je omgeving, niet alleen als de vogeltjes fluiten in de lente maar ook als je aan het knallen bent in een tunnel of Cannonballrun. Het motor- en uitlaatgeluid wordt ongefilterd doorgegeven.
Ik lees op meer forums dat cabriorijden vooral wordt geassocieerd met boulevardcruisen en rustig toeren op een zonnige dag. Voor mij is het geen mooiweer of boulevardcruisen. Ik denk bij cabriorijden eerder aan knallen op buitenwegen met 6000rpm op de toerenteller. De kap heb ik altijd open als de omstandigheden het toelaten (geen vriendin naast me, geen of nauwelijks regen en een temperatuur van meer dan 6 graden, lager is ook mogelijk maar dan moet ik me er echt op gaan kleden). Ik heb het idee dat veel cabriorijders in Nederland niet echt liefhebbers van open rijden zijn. Vaak zijn het vrouwen in een 206 cc die de kap pas bij 25 graden open doen en het dak er weer op doen zodra zij zich op de snelweg begeven. Ik rij net zo graag 50 als 265 met kapje open. De eerste keer boven de 100 was wel even wennen.
Van het etalagerijden heb ik zelf niet zo'n last omdat ik in een dun bevolkte omgeving woon. In de stad kan ik me wel voorstellen dat je je er ongemakkelijk bij voelt, voorals als je net een actie gemaakt hebt en iedereen je onvriendelijk aanstaart bij het volgende stoplicht.
Met de Z4 ben dus erg tevreden, hoewel ik niet snel een open vierzitter zou kopen. Een paar weken geleden heb ik de nieuwe 3-serie cabrio gekeken en dat is een hele mooie auto met het dak dicht, maar het meergewicht van 200kg, het grote formaat en het discutabele open-boot-uiterlijk weerhouden mij ervan om een dergelijke wagen aan te schaffen.
- david
- markk
Tom en Femme snappen het helemaal.
Cabrio rijden geeft zoveel meer beleving. Meer beleving van snelheid, meer betrokkenheid, meer geluid. Op een zomerse dag in een lekkere roadster door de Eifel of Ardennen crossen, tunneltje doorblazen, picknicken en vervolgens weer in je cabrio een leuk bergweggetje pakken. Zonder helm, zonder moterpak, gewoon in je korte broek en gaan. Kan weinig tegen op zolang je je kleren aan moet houden
Zit, voor mn gevoel, wel een verschil idd tussen kleine compacte roadsters (S2000, BoxsterS, MX-5, SLK, etc.) en een CL cabrio of 6-serie cabrio. Cabrio's zijn sowieso leuk maar krijgen een extra dimensie als het ook nog een lekker klein gooi en smijt autootje is. CooperS cabrio lijkt me ook helemaal top.
Mark.
Cabrio rijden geeft zoveel meer beleving. Meer beleving van snelheid, meer betrokkenheid, meer geluid. Op een zomerse dag in een lekkere roadster door de Eifel of Ardennen crossen, tunneltje doorblazen, picknicken en vervolgens weer in je cabrio een leuk bergweggetje pakken. Zonder helm, zonder moterpak, gewoon in je korte broek en gaan. Kan weinig tegen op zolang je je kleren aan moet houden
Zit, voor mn gevoel, wel een verschil idd tussen kleine compacte roadsters (S2000, BoxsterS, MX-5, SLK, etc.) en een CL cabrio of 6-serie cabrio. Cabrio's zijn sowieso leuk maar krijgen een extra dimensie als het ook nog een lekker klein gooi en smijt autootje is. CooperS cabrio lijkt me ook helemaal top.
Mark.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Samengevat komt het er dus op neer dat de leukste, gaafste cabrio's degenen zijn die vanaf begin af aan zijn ontworpen als cabrio (roadsters met name), zoals de Z3, Z4, MX-5 enzovoorts.Femme schreef:Het is me al eerder opgevallen dat cabrio's hier niet echt gewaardeerd worden terwijl je zou denken dat het concept van vooral een roadster juist autoliefhebbers sterk zou moeten aanspreken.
De rest heeft toch vaak last van overgewicht, gebrek aan stijfheid enzovoorts...
-
Tom
Dat is niet altijd zo, maar wel een goede samenvatting. Ligt eraan hoeveel geld ze erin steken. Dak eraf en een paar verstevigingen is een goedkope manier om een cabrio te maken.Wouter81 schreef: Samengevat komt het er dus op neer dat de leukste, gaafste cabrio's degenen zijn die vanaf begin af aan zijn ontworpen als cabrio (roadsters met name), zoals de Z3, Z4, MX-5 enzovoorts.
De rest heeft toch vaak last van overgewicht, gebrek aan stijfheid enzovoorts...
Bij de 911 is dat absoluut niet het geval.. daar is veel meer aan vooraf gegaan en veel meer geld gestoken in de ontwikkeling.
- frank de jonge
- Macboy
Tom en Femme: mooi verwoord allebei ! Inderdaad onzin op het forum en Romo die niet eens meer kan reageren, behalve dan met "ieder zijn meug" haha.

Mooie afgang Remy: in de E30 M3 had je ook al een boordcomputer (misschien niet alle versies)Remy schreef:E36 en E46 zijn veel meer op comfort gericht. Ga dat nou niet ontkennenBegon in de E36 al met een automatische airco en die boordcomputer.
- Kasteel
Alle cabrio's die voor mij onwijs begeerlijk zijn, hebben geen coupe variant
. Ik zou dus ook bij de e36/e46 m3 100 keer liever de coupe hebben; ook al weet ik dat het volledig tussen me oren zit dat ie minder begeerlijk is, want het rijden maakt het 'mindere' uiterlijk ruimschoots goed.
Cabrio's die me echt aanspreken zijn s2000, Boxster, z4 (coupe en cabrio zijn behoorlijk van elkaar te onderscheiden, maar idd nog steeds liever de coupe
).
Cabrio's die me echt aanspreken zijn s2000, Boxster, z4 (coupe en cabrio zijn behoorlijk van elkaar te onderscheiden, maar idd nog steeds liever de coupe
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Tuurlijk kan ik wel reageren, ik ben geen cabrio liefhebber, en dat word ik ook niet.......................Macboy schreef:Tom en Femme: mooi verwoord allebei ! Inderdaad onzin op het forum en Romo die niet eens meer kan reageren, behalve dan met "ieder zijn meug" haha.
Mooie afgang Remy: in de E30 M3 had je ook al een boordcomputer (misschien niet alle versies)Remy schreef:E36 en E46 zijn veel meer op comfort gericht. Ga dat nou niet ontkennenBegon in de E36 al met een automatische airco en die boordcomputer.
-
Rebel
Heb ooit mijn nieuwe cabrio weer ingeruild na een jaar, omdat ik vaak last had van mijn oren.
Ik heb daarna dit euvel ook gehoord van een kennis van mijn vader die zijn nieuwe 3-serie cabrio ook weer had weggedaan.
Schijnt te maken te hebben met het klapperen van een stoffen dak, oftwel het zogenaamde "opblazen" van een cabrio.
Het dak gaat op de autobaan op een dusdanige manier vibreren, dat je hier last van kunt krijgen. Uiteraard is dit niet hoorbaar als geklapper, en ook niet iedereen heeft er last van.
Ik heb daarna dit euvel ook gehoord van een kennis van mijn vader die zijn nieuwe 3-serie cabrio ook weer had weggedaan.
Schijnt te maken te hebben met het klapperen van een stoffen dak, oftwel het zogenaamde "opblazen" van een cabrio.
Het dak gaat op de autobaan op een dusdanige manier vibreren, dat je hier last van kunt krijgen. Uiteraard is dit niet hoorbaar als geklapper, en ook niet iedereen heeft er last van.
- Femme
Ik heb daar in mijn auto geen last van. Wel is de afstelling van de ruiten erg gevoelig. Mijn auto werd door de Duitse dealer afgeleverd met een ruit in het rechterportier waar erg veel speling in zat (was ik niet zo blij mee). Dit is toen opgelost in Nederland maar daarbij is de ruit niet helemaal goed afgesteld waardoor deze onvoldoende tegen de rubbers aan drukt en er veel windgeruis ontstaat (eerst was dat pas boven 230km/h maar nadat een andere dealer wat aan de rubbers had geprutst al bij 120). Dit moet nu morgen definitief opgelost gaan worden. Het schijnt een vrij lastige klus te zijn om de juiste afstelling te vinden.