Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Riceaux » 23 aug 2018, 21:13

Wat een heerlijke Golf! :df: :thumbup:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door TurboClouseau » 24 aug 2018, 13:35

Knappe Golf en zeer net knutselwerk! 😉

Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 29 dec 2018, 19:23

Zo, wat raakt zo'n topic snel vergeten. Door school en werk heb ik helaas heel erg weinig tijd gehad om wat te doen aan de auto. Gelukkig is dat nu in rustiger vaarwater gekomen en heb ik weer tijd om om wat te gaan doen aan de auto. Zoals ik in m'n intro schreef heb ik een extra motor gekocht voor de Golf om die in alle rust te kunnen opbouwen. Ik vond deze motor uit een schade Audi A3 met een geklapte koppakking en mocht de motor voor de oud ijzer prijs van 50 euro meenemen.

Foto bij aanschaf.
Afbeelding

De motor is inmiddels compleet gedemonteerd en bewerkt. Dit heb ik laten doen bij Bjorn Pieper van BP Motorentechnik in Dortmund.
De volgende bewerkingen zijn daar uitgevoerd:

*De complete motor in een zuurbad reinigen zodat alle oude verf en roest en koolaanslag verdwijnt.
*Opboren en honen van de zuiger boringen van 81 naar 82,5mm met gebruik van een torqueplate.
*Krukaslager boringen honen, dit was noodzakelijk door het gebruik van ARP studs.
*Vlakslijpen van het cilinderdek.
*Vernieuwen van alle blindpluggen van de oliekanalen.
*Motorblok spuiten met VHT verf en afbakken op 90 graden.

Het eindresultaat is echt nog mooier dan ik had verwacht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik graag nauwkeurig werk heb ik ook eerst wat documentatie aangeschaft hoe het 1 en ander in elkaar steekt.
Afbeelding

Inmiddels heb ik ook al wat onderdeeltjes aangeschaft om de motor mee te vullen:

CP Carillo stroker zuigers met versterkte pistonpennen.
Integrated Engineering Tuscan drijfstangen.
Afbeelding

Ik vond nog wat RVS in de puinbak op het werk en verveelde me, plaatje gefreesd, gegraveerd en geslepen om het spruitstuk dicht te maken tegen stof etc. Had ik ducktape kunnen gebruiken? Natuurlijk, maar dit is gewoon een gevalletje "because I can".
Afbeelding

De eindejaarsbonus is inmiddels ook al verbrast, volgende week verwacht ik een nieuwe TFSI krukas plus lagerschalen. Ik hoop dan ook komend weekend de eerste delen te kunnen monteren en jullie te verblijden met meer fotomateriaal.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Mike R32 » 29 dec 2018, 20:01

Gaaf zeg, ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Tim N » 29 dec 2018, 20:32

Nice werk. Resultaat wat je hebt weten te behalen met het onderblok is prachtig. Mooie glans en netjes zwart.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Niels » 29 dec 2018, 20:36

Super gaaf! Hoe ga je het blok opbouwen en wat is je doel qua vermogen?

Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 29 dec 2018, 20:42

Niels schreef: 29 dec 2018, 20:36 Super gaaf! Hoe ga je het blok opbouwen en wat is je doel qua vermogen?
Een standaard 1.8T heeft een 86,4mm slag met 81mm zuigers. Deze motor krijgt een TFSI 92,8mm slag krukas. In combinatie met 82,5mm zuigers wordt het een 2 liter motor. Er komt een BorgWarner EFR6758 TFSI turbo op en het vermogen zal ongeveer op 450pk/500nm uitkomen. Iets meer kan ook wel maar dat doe ik liever niet ivm de versnellingsbak.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39973
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Knot » 29 dec 2018, 21:27

Mooi blokje zeg, en ook fijn dat ie closed deck is, kan er lekker boost op straks!

Crookie
Berichten: 4530
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Crookie » 29 dec 2018, 21:59

Gaaf! Mooie meevaller zo’n 20v blok voor 50e.. welke versie 1.8t is dit? Zit daar nog verschil in sterkte in?

Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 29 dec 2018, 22:22

Dit is een AJQ onderblok en in de auto zit een AUM. In standaard trim zitten er wel wat verschillen in zoals VVT en de turbo. Het onderblok is identiek. De motor zelf was cheap ja, daarna liepen de kosten ineens hard op :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Niels » 30 dec 2018, 00:27

AJQ is 180pk standaard toch? Volgens mij had ik die in de TT. Voor zo'n project moet je basis ook wel zowat gratis zijn. Mooie plannen iig, en respect voor je aanpak :thumbup:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door TurboClouseau » 30 dec 2018, 16:17

Dat gaat lekker hier! Onderblok ziet er weer lekker fris uit zo

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Peric » 30 dec 2018, 16:51

Mooi resultaat zo, dat onderblok. Wat gaat er aan de kop gebeuren?
Enne... nu moet je versnellingsbak ook aangepakt worden.. :verveeld:

Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 30 dec 2018, 19:12

Peric schreef: 30 dec 2018, 16:51 Mooi resultaat zo, dat onderblok. Wat gaat er aan de kop gebeuren?
Enne... nu moet je versnellingsbak ook aangepakt worden.. :verveeld:
Ik heb een nieuwe cilinderkop gekocht, deze is reeds voorzien van 20 nieuwe kleppen, zittingen, seals en stoters. Ook zijn de in en uitlaatpoorten CNC bewerkt door NG motorsport.
De versnellingsbak heb ik in 2017 laten reviseren en is naast nieuwe lagers, syncromesh etc toen ook voorzien van een Wavetrac sperdifferentieel, ARP bouten en een VAP motorsports pinion shaft brace.

Cilinderkop:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Peric » 30 dec 2018, 22:50

Bak was al aangepast.. :lol: :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door ///Joost » 30 dec 2018, 22:58

Prachtige plaatjes zeg. Echt mooi werk zit er in dat onderblok, en het ziet eruit als of je ook goed hebt nagedacht over de internals. ;) Deze blijf ik effe volgen! Succes!

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Mike R32 » 07 feb 2020, 17:00

Goedendag David, ben je tevreden over de Eibach Pro street S schroefset?

Davidlagendijk
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
Auto: Golf 4 1.8T 20VT

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Davidlagendijk » 23 feb 2020, 19:31

Dat is opzicht een leuke set hoor voor sportief straatgebruik, het comfort was toen m'n auto nog voorzien van de Recaro bankstellen nog zelfs goed te noemen. Het is in feite een KW variant 1. Er zitten zelfs KW stickertjes op m'n achterdempers. Echter hebben m'n achterdempers laatst de geest gegeven. Ik ben nog even aan het sparen en dan ga ik ze vervangen voor een KW Clubsport 2 way set.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V

Bericht door Jeffrey026 » 24 feb 2020, 13:03

Davidlagendijk schreef: 23 feb 2020, 19:31 Dat is opzicht een leuke set hoor voor sportief straatgebruik, het comfort was toen m'n auto nog voorzien van de Recaro bankstellen nog zelfs goed te noemen. Het is in feite een KW variant 1. Er zitten zelfs KW stickertjes op m'n achterdempers. Echter hebben m'n achterdempers laatst de geest gegeven. Ik ben nog even aan het sparen en dan ga ik ze vervangen voor een KW Clubsport 2 way set.
waar blijven de updates van de rest van het project :hungry:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bleu_dust, Joël D. en 14 gasten