Zo, wat raakt zo'n topic snel vergeten. Door school en werk heb ik helaas heel erg weinig tijd gehad om wat te doen aan de auto. Gelukkig is dat nu in rustiger vaarwater gekomen en heb ik weer tijd om om wat te gaan doen aan de auto. Zoals ik in m'n intro schreef heb ik een extra motor gekocht voor de Golf om die in alle rust te kunnen opbouwen. Ik vond deze motor uit een schade Audi A3 met een geklapte koppakking en mocht de motor voor de oud ijzer prijs van 50 euro meenemen.
Foto bij aanschaf.
De motor is inmiddels compleet gedemonteerd en bewerkt. Dit heb ik laten doen bij Bjorn Pieper van BP Motorentechnik in Dortmund.
De volgende bewerkingen zijn daar uitgevoerd:
*De complete motor in een zuurbad reinigen zodat alle oude verf en roest en koolaanslag verdwijnt.
*Opboren en honen van de zuiger boringen van 81 naar 82,5mm met gebruik van een torqueplate.
*Krukaslager boringen honen, dit was noodzakelijk door het gebruik van ARP studs.
*Vlakslijpen van het cilinderdek.
*Vernieuwen van alle blindpluggen van de oliekanalen.
*Motorblok spuiten met VHT verf en afbakken op 90 graden.
Het eindresultaat is echt nog mooier dan ik had verwacht.
Omdat ik graag nauwkeurig werk heb ik ook eerst wat documentatie aangeschaft hoe het 1 en ander in elkaar steekt.
Inmiddels heb ik ook al wat onderdeeltjes aangeschaft om de motor mee te vullen:
CP Carillo stroker zuigers met versterkte pistonpennen.
Integrated Engineering Tuscan drijfstangen.
Ik vond nog wat RVS in de puinbak op het werk en verveelde me, plaatje gefreesd, gegraveerd en geslepen om het spruitstuk dicht te maken tegen stof etc. Had ik ducktape kunnen gebruiken? Natuurlijk, maar dit is gewoon een gevalletje "because I can".
De eindejaarsbonus is inmiddels ook al verbrast, volgende week verwacht ik een nieuwe TFSI krukas plus lagerschalen. Ik hoop dan ook komend weekend de eerste delen te kunnen monteren en jullie te verblijden met meer fotomateriaal.