Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Wat een heerlijke Golf!

-
OnlineTurboClouseau
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Knappe Golf en zeer net knutselwerk! 
-
Davidlagendijk
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
- Auto: Golf 4 1.8T 20VT
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Zo, wat raakt zo'n topic snel vergeten. Door school en werk heb ik helaas heel erg weinig tijd gehad om wat te doen aan de auto. Gelukkig is dat nu in rustiger vaarwater gekomen en heb ik weer tijd om om wat te gaan doen aan de auto. Zoals ik in m'n intro schreef heb ik een extra motor gekocht voor de Golf om die in alle rust te kunnen opbouwen. Ik vond deze motor uit een schade Audi A3 met een geklapte koppakking en mocht de motor voor de oud ijzer prijs van 50 euro meenemen.
Foto bij aanschaf.

De motor is inmiddels compleet gedemonteerd en bewerkt. Dit heb ik laten doen bij Bjorn Pieper van BP Motorentechnik in Dortmund.
De volgende bewerkingen zijn daar uitgevoerd:
*De complete motor in een zuurbad reinigen zodat alle oude verf en roest en koolaanslag verdwijnt.
*Opboren en honen van de zuiger boringen van 81 naar 82,5mm met gebruik van een torqueplate.
*Krukaslager boringen honen, dit was noodzakelijk door het gebruik van ARP studs.
*Vlakslijpen van het cilinderdek.
*Vernieuwen van alle blindpluggen van de oliekanalen.
*Motorblok spuiten met VHT verf en afbakken op 90 graden.
Het eindresultaat is echt nog mooier dan ik had verwacht.



Omdat ik graag nauwkeurig werk heb ik ook eerst wat documentatie aangeschaft hoe het 1 en ander in elkaar steekt.

Inmiddels heb ik ook al wat onderdeeltjes aangeschaft om de motor mee te vullen:
CP Carillo stroker zuigers met versterkte pistonpennen.
Integrated Engineering Tuscan drijfstangen.

Ik vond nog wat RVS in de puinbak op het werk en verveelde me, plaatje gefreesd, gegraveerd en geslepen om het spruitstuk dicht te maken tegen stof etc. Had ik ducktape kunnen gebruiken? Natuurlijk, maar dit is gewoon een gevalletje "because I can".

De eindejaarsbonus is inmiddels ook al verbrast, volgende week verwacht ik een nieuwe TFSI krukas plus lagerschalen. Ik hoop dan ook komend weekend de eerste delen te kunnen monteren en jullie te verblijden met meer fotomateriaal.
Foto bij aanschaf.

De motor is inmiddels compleet gedemonteerd en bewerkt. Dit heb ik laten doen bij Bjorn Pieper van BP Motorentechnik in Dortmund.
De volgende bewerkingen zijn daar uitgevoerd:
*De complete motor in een zuurbad reinigen zodat alle oude verf en roest en koolaanslag verdwijnt.
*Opboren en honen van de zuiger boringen van 81 naar 82,5mm met gebruik van een torqueplate.
*Krukaslager boringen honen, dit was noodzakelijk door het gebruik van ARP studs.
*Vlakslijpen van het cilinderdek.
*Vernieuwen van alle blindpluggen van de oliekanalen.
*Motorblok spuiten met VHT verf en afbakken op 90 graden.
Het eindresultaat is echt nog mooier dan ik had verwacht.



Omdat ik graag nauwkeurig werk heb ik ook eerst wat documentatie aangeschaft hoe het 1 en ander in elkaar steekt.

Inmiddels heb ik ook al wat onderdeeltjes aangeschaft om de motor mee te vullen:
CP Carillo stroker zuigers met versterkte pistonpennen.
Integrated Engineering Tuscan drijfstangen.

Ik vond nog wat RVS in de puinbak op het werk en verveelde me, plaatje gefreesd, gegraveerd en geslepen om het spruitstuk dicht te maken tegen stof etc. Had ik ducktape kunnen gebruiken? Natuurlijk, maar dit is gewoon een gevalletje "because I can".

De eindejaarsbonus is inmiddels ook al verbrast, volgende week verwacht ik een nieuwe TFSI krukas plus lagerschalen. Ik hoop dan ook komend weekend de eerste delen te kunnen monteren en jullie te verblijden met meer fotomateriaal.
-
Mike R32
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Gaaf zeg, ben benieuwd.
- Tim N
- Berichten: 7753
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Nice werk. Resultaat wat je hebt weten te behalen met het onderblok is prachtig. Mooie glans en netjes zwart.
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Super gaaf! Hoe ga je het blok opbouwen en wat is je doel qua vermogen?
-
Davidlagendijk
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
- Auto: Golf 4 1.8T 20VT
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Een standaard 1.8T heeft een 86,4mm slag met 81mm zuigers. Deze motor krijgt een TFSI 92,8mm slag krukas. In combinatie met 82,5mm zuigers wordt het een 2 liter motor. Er komt een BorgWarner EFR6758 TFSI turbo op en het vermogen zal ongeveer op 450pk/500nm uitkomen. Iets meer kan ook wel maar dat doe ik liever niet ivm de versnellingsbak.Niels schreef: 29 dec 2018, 20:36 Super gaaf! Hoe ga je het blok opbouwen en wat is je doel qua vermogen?
- Knot
- Berichten: 41080
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Mooi blokje zeg, en ook fijn dat ie closed deck is, kan er lekker boost op straks!
-
Crookie
- Berichten: 4592
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Gaaf! Mooie meevaller zo’n 20v blok voor 50e.. welke versie 1.8t is dit? Zit daar nog verschil in sterkte in?
-
Davidlagendijk
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
- Auto: Golf 4 1.8T 20VT
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Dit is een AJQ onderblok en in de auto zit een AUM. In standaard trim zitten er wel wat verschillen in zoals VVT en de turbo. Het onderblok is identiek. De motor zelf was cheap ja, daarna liepen de kosten ineens hard op 
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
AJQ is 180pk standaard toch? Volgens mij had ik die in de TT. Voor zo'n project moet je basis ook wel zowat gratis zijn. Mooie plannen iig, en respect voor je aanpak 
-
OnlineTurboClouseau
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Dat gaat lekker hier! Onderblok ziet er weer lekker fris uit zo
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Mooi resultaat zo, dat onderblok. Wat gaat er aan de kop gebeuren?
Enne... nu moet je versnellingsbak ook aangepakt worden..
Enne... nu moet je versnellingsbak ook aangepakt worden..
-
Davidlagendijk
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
- Auto: Golf 4 1.8T 20VT
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Ik heb een nieuwe cilinderkop gekocht, deze is reeds voorzien van 20 nieuwe kleppen, zittingen, seals en stoters. Ook zijn de in en uitlaatpoorten CNC bewerkt door NG motorsport.Peric schreef: 30 dec 2018, 16:51 Mooi resultaat zo, dat onderblok. Wat gaat er aan de kop gebeuren?
Enne... nu moet je versnellingsbak ook aangepakt worden..![]()
De versnellingsbak heb ik in 2017 laten reviseren en is naast nieuwe lagers, syncromesh etc toen ook voorzien van een Wavetrac sperdifferentieel, ARP bouten en een VAP motorsports pinion shaft brace.
Cilinderkop:



- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Bak was al aangepast..

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Prachtige plaatjes zeg. Echt mooi werk zit er in dat onderblok, en het ziet eruit als of je ook goed hebt nagedacht over de internals.
Deze blijf ik effe volgen! Succes!
-
Mike R32
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Goedendag David, ben je tevreden over de Eibach Pro street S schroefset?
-
Davidlagendijk
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 23:12
- Auto: Golf 4 1.8T 20VT
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
Dat is opzicht een leuke set hoor voor sportief straatgebruik, het comfort was toen m'n auto nog voorzien van de Recaro bankstellen nog zelfs goed te noemen. Het is in feite een KW variant 1. Er zitten zelfs KW stickertjes op m'n achterdempers. Echter hebben m'n achterdempers laatst de geest gegeven. Ik ben nog even aan het sparen en dan ga ik ze vervangen voor een KW Clubsport 2 way set.
-
Jeffrey026
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Mijn VW Golf 4 1.8T 20V
waar blijven de updates van de rest van het projectDavidlagendijk schreef: 23 feb 2020, 19:31 Dat is opzicht een leuke set hoor voor sportief straatgebruik, het comfort was toen m'n auto nog voorzien van de Recaro bankstellen nog zelfs goed te noemen. Het is in feite een KW variant 1. Er zitten zelfs KW stickertjes op m'n achterdempers. Echter hebben m'n achterdempers laatst de geest gegeven. Ik ben nog even aan het sparen en dan ga ik ze vervangen voor een KW Clubsport 2 way set.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Kadett, L5S1, TomTomm, TurboClouseau, WillemBoer en 12 gasten
