Leuke artikelen over JD Engineering

Dit is ons algemene autoforum.
Michel P

Bericht door Michel P » 24 jan 2007, 09:22

Het garantieverhaal is natuurlijk altijd het grote probleem. JD kan die niet geven, simpel omdat er dan A heel veel cash voor calamiteiten en/of ontwikkeling dient te zijn. Of een dikke verzekering die schade aan het blok door tuning dekt, welke behoorlijk prijzig lijkt IMO.

Ik vraag me dan ook af hoe v/d Velden dit risico afdekt. Door zoals Rebel insinueerd grijze gebied (originele sofware terug of iets dergelijks) en dan melden bij PON, of dat er een aparte verzekering is welke in de prijs van de aanpassingen is inbegrepen. Stel namelijk dat blijkt dat er op enig moment wat meer dan gemiddeld wat blokjes ploffen kan het een dure aangelegenheid worden. JD zal voornamelijk veel 2e hands auto's welke buiten de fabrieksgarantie vallen tunen. De GTI V die hij heeft lopen is een rijdend reclamebord/test voertuig. Hij zal een relatief beperkt budget hebben t.o.v. ABT, goed voorbeeld daarvoor is de GTI welke hij zelf 2e hands uit Duitsland heeft gehaald.

Ik geloof dus zeker in de kennis bij JD, maar neem van mij aan dat de klant bij de kleine tuner het risico loopt, zeker als er geen garantie van de tuner word gegeven. Een tuner aansprakelijk stellen lijkt me ook een lastige klus.

Graag input van de vd Velden of mensen die met dat fraaie vd Velden pakket rijden. Want het is wel een super deal. Ben benieuwd naar de kleine lettertjes.

Michel

Tristan

Bericht door Tristan » 24 jan 2007, 11:10

@Rebel: JD is bekende dan jij denkt. Vanuit Engeland, Duitsland, Belgie en Scandinavie komen er mensen naar JD.

Zelfs op de Amerikaanse VWVortex kennen ze JD, vooral door zijn Golf I 16v G60 en Corrado.

JD werkt o.a samen met Jabba, een zeer gerenomeerde tuner in Engeland. Dus dingen die jij zegt, klopt van geen kant.

Je kent DSG alleen maar van horen zeggen en lezen. Hetzelfde geldt over motorisch. Jij hebt geen enkele benul daarvan, blijkt uit je posts.

Daarom neem ik jou verhaal met oceanen vol met zout! :wink:

Rebel

Bericht door Rebel » 24 jan 2007, 18:28

Je kent DSG alleen maar van horen zeggen en lezen
??? Rij er dagelijks mee :wink:

Tristan, je speelt wederom op de man en geeft geen enkel antwoord op mijn vragen c/q post.
Ik ben al 3 jaar lid van het grootste audi forum van europa met 17228 leden uit diverse landen. Ben ook lid van een groot duits audi forum, maar op beide forum's kent niemand JD. En op beide forum,s heb ik genoeg verhalen gelezen over tunen en DSG.
Je hebt geen idee hoeveel TT's (alleen TT's) in europa rondrijden met een ABT chip. En dan heb ik het nog niet over de A4's , de A3', de rest van de Audi Range, maar ook de VW range, Skoda, etc, enig idee hoeveel auto's er door ABT getuned worden?
Macboy rijdt een A3 met ABT chip, niet zonder reden.
Maar nogmaals je hoort mij nergens zeggen dat JD niks kan of rommel aflevert. Toch schuif je me die woorden telkens toe. Mijn bezwaren liggen op een ander gebied, en hebben niks met zijn kennis te maken. Ik heb dit al diverse keren proberen uit te leggen, maar je wilt het gewoon niet lezen omdat je er geen antwoorden op kan geven.
Geeft ook niet, maar op deze wijze is het wel voor de andere duidelijk, waarom ik en Macboy en andere rijders niet gekozen hebben voor JD.

Je zou er beter aan doen, om me met feiten te pareren.
Ik denk dat Michel heel goed heeft samengevat wat ik ook al aangaf, en wat ieder normaal denkend mens zelf kan beredeneren.
Dat Edwin iets kan declareren door in samenwerking met JD de software terug te zetten kan ik me best voorstellen. Niks mis mee.
Maar mijn dealer kan JD niet en mijn dealer zal dus ook niet snel meewerken aan dit soort praktijken.

En ik vind het voorbeeld van Rico zijn S3 nog steeds een voorbeeld van perfecte schade-afhandeling door ABT.

En nogmaals ik ben er heilig van overtuigd dat ze bij ABT hetzelfde als niet nog meer vermogen uit dezelfde motor kunnen persen, maar ze hebben daar gekozen voor betrouwbaarheid.

Overigens is de "ABT-IS" technologie inderdaad zuiniger, want mijn auto gebruikt nu minder (met meer vermogen) dan voorheen.
Of de oorspronkelijke afstelling was niet optimaal.

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2007, 20:45

Eh Rob dat er een ABT chip inzat daar wilde die duitse dealer helemaal niks van weten anders had audi duitsland de motorschade helemaal niet willen vergoeden. Audi duitsland wil helemaal niks van chippen weten. er is ook geen samenwerking tussen ABT en Audi duitsland. dus als je toch nog een keer je motor laat klappen op de ring. auto af laten slepen naar koblenz en mondje dicht over je chip want PON laat je toch zitten in die heimat.

Rebel

Bericht door Rebel » 24 jan 2007, 23:41

Maar goed, ik denk dat Audi in duitsland je ook laat zitten met een JD chip......slecht voorbeeld Rico :wink:
Was die S3 nieuw gekocht ? En had je dit voorval binnen de de 2 jaar fabrieksgarantie? Of was het destijds nog 1 jaar?
Feit is wel dat ABT het netjes heeft opgelost.

Maar ik was niet van plan om de motor te laten klappen op de Ring, vandaar dat ik de veilige marge heb gekozen van "maar" 40 hp extra, die ik trouwens terdege voel ten opzichte van ervoor. :wink:

Achteraf was dit een veel goedkopere oplossing dan te kiezen voor de veel zwaardere 3.2 met een hoger verbruik en een ander rijkarakter, omdat hij ondanks het quattro systeem toch minder scherp stuurt als de 2.0 TFSI. In diverse testen zeggen ze dat de zwaardere motor voorin hiervan de de oorzaak is.

Maar mijn mening tov tunen is inderdaad bijgedraait, en ik vind het bijzonder lovenswaardig dat een importeur deze mogelijkheid biedt met behoud van volledige garantie.

RVV

Bericht door RVV » 25 jan 2007, 00:01

Rob ABT was geen partij in het oplossen. S3 was nieuw en na 2 jaar knapte de handel. 1 jaar garantie toen maar chip was 9 maand oud. coulance kreeg ik niet van PON, die liet me gewoon zitten in duitsland of van ABT maar van Audi duitsland. allemaal top natuurlijk. ik had ook slechts 40 pk extra. garantie en vooral coulance afhandeling blijkt per land te verschillen.
dit staat los van het ABT VS JD verhaal. verder zou ik ook weer dezelfde weg bewandelen en gewoon een BMW kopen ;-)

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 25 jan 2007, 00:20

Rebel,
Je moet je toch eens meer verdiepen in turbo benzine techniek.
Eerste wat gedaan wordt bij chippen is je wagen iets armer laten lopen, meer lucht iets minder benzine, gevolg motor vermogen stijgt, thermische belasting neemt toe, verbruik neemt af.
Oorspronkelijk liep hij dus rijker, koeler en minder zuinig.
Zo is het en niet anders.
Een ABT chip die *maar* 240pk levert kan in essentie veel beroerder zijn dan een JD chip die daar nog eens 40pk bovenop doet, puur en alleen om de AFR (Air Fuel Ratio). Dat is geen boekjes kennis maar realiteit.

Kijken naar die vermogens is leuk voor aan de borreltafel maar het zegt geen hol over de betrouwbaarheid van je chip. Dat zal elke chipper in NL, JD, REVO, RICA, EMS noem ze maar op, beamen. Een std chip icm een wastegate aansturing die van de leg is bijv, levert snel en vakkundig onherstelbare motorschade op. DAT is reden no 1 waarom chippers op maat eerst een nul meting verrichten (en heel goed naar drukcurves kijken) en dan pas gaan kietelen.

Dat is nu net eventjes dat stukje inzicht dat je nodig zou moeten hebben voordat je roept "mijn chip is beter want abt want maar 240pk want want"

Dan geef je aan dat je geen hol begrijpt van tuning en zou je ook van een ABT chip af moeten blijven m.i.

E

DDX

Bericht door DDX » 25 jan 2007, 00:39

Rebel schreef:In het buitenland heeft nog nooit iemand van JD gehoord, ik heb deze vraag als een gesteld op een audi forum.
op seatcupra.net is JD iig wel bekend
(en nee niet alleen omdat er ook nederlanders op dat forum komen)

en dat JD (en Revo ook trouwens) niet erg bekend in duitsland is komt ook doordat er geen TUV goedkeuring is

Rebel

Bericht door Rebel » 25 jan 2007, 00:56

Erik je zou voor de aardigheid eens mijn posten moeten doorlezen. Ik geef niet af op de kennis van JD, tis alleen dat ik het tunen tot exteme hoge vermogens zoals hij doet niet mijn keuze is.
Ik pretendeer ook niet dat ABT vele malen beter is dan wie dan ook.
Als de importeur zaken had gedaan met Rica, had ik nu een Rika-chip in mijn auto.
Ik denk alleen niet dat de importeur volledige garantie zou geven als Rica een tuning zou doen met een vermogenstoename van 1/3 van het oude vermogen.
Dit blijkt uit het feit dat er alleen een volledige fabrieksgarantie word gegeven op : Fase 1 (+40 hp)
Abt heeft voor de 2.0 TFSI ook nog een tuning van 270 en 300 hp, echter gaat de importeur hierin niet mee met garantie.
Simpeler kan ik het helaas niet uitleggen. Ik hoop dat de anderen die er iets objectiever tegenaan kijken dit wel begrijpen.

Het enige waar ik diverse keren om antwoord vraag blijft onbeantwoord, namelijk: Garantie

Waarom geeft JD geen volledige garantie op de motor van nieuwe auto's?

Tristan of een ander kan dit niet toelichten en zwijgt of begint te mopperen. Ik draag mijn punten aan en geef reactie op jullie punten.
Zou duidelijker zijn als jullie dit ook zouden doen.
Michel gaf dit eerder ook al aan in een post hierboven, omtrent garantie, en het "grijze" gebied....
Mensen willen graag duidelijkheid......Ik ben hier niet anders in denk ik.

Als je de moeite neemt om op mijn website te kijken zie je dat ik het merendeel van mijn auto's afgelopen 15 jaar 2 jaar heb gereden en dan weer inruil.

DDX

Bericht door DDX » 25 jan 2007, 01:03

Rebel schreef:Het enige waar ik diverse keren om antwoord vraag blijft onbeantwoord, namelijk: Garantie

volgens mij doet Jeroen dit wel
als je met een auto van 2jaar of ouder komt krijgt je volgens mij nml 100 euro korting nml
gewoon via een verzekering dus oid

op de site van jd staat alleen niet super veel info (maar al beter dan jaar geleden)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 jan 2007, 01:04

Erik schreef:Rebel,
Je moet je toch eens meer verdiepen in turbo benzine techniek.
Eerste wat gedaan wordt bij chippen is je wagen iets armer laten lopen, meer lucht iets minder benzine, gevolg motor vermogen stijgt, thermische belasting neemt toe, verbruik neemt af.
Oorspronkelijk liep hij dus rijker, koeler en minder zuinig.
Zo is het en niet anders.
Een ABT chip die *maar* 240pk levert kan in essentie veel beroerder zijn dan een JD chip die daar nog eens 40pk bovenop doet, puur en alleen om de AFR (Air Fuel Ratio). Dat is geen boekjes kennis maar realiteit.

Kijken naar die vermogens is leuk voor aan de borreltafel maar het zegt geen hol over de betrouwbaarheid van je chip. Dat zal elke chipper in NL, JD, REVO, RICA, EMS noem ze maar op, beamen. Een std chip icm een wastegate aansturing die van de leg is bijv, levert snel en vakkundig onherstelbare motorschade op. DAT is reden no 1 waarom chippers op maat eerst een nul meting verrichten (en heel goed naar drukcurves kijken) en dan pas gaan kietelen.

Dat is nu net eventjes dat stukje inzicht dat je nodig zou moeten hebben voordat je roept "mijn chip is beter want abt want maar 240pk want want"

Dan geef je aan dat je geen hol begrijpt van tuning en zou je ook van een ABT chip af moeten blijven m.i.

E
Dan snap je ook dat niet elke chip het in elke omgeving lekker doet, en dat gaat niet op voor alleen turbo motoren.

Als jij in duitsland woont en continu met 220 over de autobahn plankt dan heb je het over veel meer belasting als dat je in NL met 100 rondtuft en af en toe eens een sprintje trekt naar 170.

Trek dat nog verder door naar een auto die op het circuit te vinden is en dan zit je soms helemaal niet op een paar PK extra te wachten. Heb er al meerdere gezien die er na softwaretuning aan de kant stonden omdat het op de weg wel werkt maar bij extremere belasting allerlei problemen opleverde, motormanagmentsystemen die in noodloop vliegen, olietemp die veel te hoog oploopt enz.

VW/VAG/whatever zijn standaard software is binnen bepaalde limieten geschreven, toerental, denk aan maximale EGT in combinatie met de turbo's die je gebruikt, efficiency van de turbo, toerental van de turbo, olietemperatuur, capaciteit van je koelsysteem, beschikbare benzine, uitstootnormen enz. Die mannen zijn daar slimmer als dit forum bij elkaar dus dat is ook zo afgesteld om een reden, ze kunnen zelf ook wel verder als ze willen.

Komt vervolgens de chiptuner langs die kan deze limieten oprekken voor zover de situatie toestaat, maar de 1 gaat daar veel verder in als de andere.

Dan heb je nog dat AFR verhaal, die afstellen is misschien nog wel het makkelijkste wat er is, afhankelijk van de ECU. Bij sommigen vul je gewoon een target AFR bij een bepaald toerental in bij open loop en de ECU regelt het verder zelf. Veel lastiger is het om de part throttle maps goed te krijgen, en dat kost ook de meeste tijd, voornamelijk omdat daar veel meer variabelen aan hangen (load%, RPM, spark advance, AFR terugkoppeling enz enz) plus dat het gedrag van de bestuurder daarin onvoorspelbaar is.

Je zal ook zien dat een cheapass tuner een hoop PK's uit een blok tovert maar een hoop gaten laat vallen in het half gas gebied. Bij een race applicatie is dat van minder belang, kost alleen maar een hoop tijd om het precies goed te krijgen.

Wil dus in weze niet zeggen dat JD de auto's beter tuned als ABT of andersom, JD legt alleen de lat een stuk hoger omdat JD misschien denkt dat ze er mee wegkomen en ABT misschien niet, who knows.

Verder heb ik bij beiden geen belang omdat ik niet van plan ben om VAG te gaan rijden :mrgreen: Ik ben het alleen niet met de stelling eens dat je een betere tuner bent alleen omdat je meer PK's haalt als de concurrentie.

Rebel

Bericht door Rebel » 25 jan 2007, 01:18

Ik heb dan minder verstand van het technische gedeelte maar heb mijn ogen en oren wel goed te kost gegeven laatste jaren.
Bert kan het dan beter verwoorden, omdat hij die kennis wel bezit.

Ik wil als voorbeeld aangeven:

Ik heb met mijn vorige TT in 2005 meegedaan aan de Scuderia op de Ring.
3 dagen lang vanaf s'morgens 8.00 op de baan (zie klok boven de baan op foto beneden) tot s'avonds 7 uur met de auto onderweg op het F-1 circuit en de Nordschleife.
Meer van te zien op : http://www.ringrebel.nl
Enkel en alleen een paar pauze's om te tanken en een lunch.
Tijdens die drie dagen belast je een auto vele malen zwaarder dan af en toe eens pieken op de autosnelweg om te tonen hoe hard hij wel niet gaat na chiptuning. De belasting die dagen is niet te vergelijken met een zondag op zandvoort of de TF op de Ring alwaar je 6 of 7 rondjes rijdt op zo een dag.
Ik heb totaal geen enkel probleem gehad met mijn vorige TT, en heb er afgelopen 3 jaar meer dan 250 rondjes op de Ring mee gereden met totaal geen enkele reparatie van betekenis.

Ik hoef geen auto met een extreem hoog vermogen, ik wil een betrouwbare auto. En het feit dat zowel ABT als de importeur mij dit zwart op wit hebben gezet, geeft mij het vertrouwen in het product.
En aangezien de TT nu wederom als een soort tweede auto fungeert, ondanks ik hem nu de eerste maanden wel dagelijks gebruik, juist omdat hij nieuw is, hoop ik er weer evenveel plezier mee te beleven op de Ring als mijn vorige.

Ik neem aan dat Tristan, zijn 270 paardjes op zandvoort zal uitlaten komend jaar. Of misschien ook met regelmaat op de Ring te vinden is, want op de nederlandse snelwegen heb je er tegenwoordig niet veel meer aan.

[img:900:600]http://www.ringrebel.nl/SC2/25.JPG[/img]

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 jan 2007, 09:59

JD is een topper no doubt about it. ABT is gewoon een goed produkt :wink:

Het grootste voordeel van JD is dat hij de auto bij hem tip top kan afstellen waardoor je het meeste vermogen haalt. ABT is wat dat betreft een schaalprodukt en blijft in de veilige marge waardoor ze via de dealer met garantie worden geleverd.

Niks moelijks en niemand twijfelt hier ook aan de prestaties van JD maar als het om een nieuwe auto gaat kan ik me voorstellen dat je het garantie geval zwart op wit wilt.

Mocht ik voor een gebruikte auto gaan dan blader ik btw wel eerst het gechipte spul voorbij :D

k33z

Bericht door k33z » 25 jan 2007, 10:16

Dat ABT 'maar' een vermogensstijging heeft van 40pk met hun standaard (door PON ondersteunde) chip heeft mijns inziens niet veel te maken met een veilig marge maar puur met MARKETING.

Als ABT 250+ pk in een chip stopt (veel meer dan 250 zal niet haalbaar zijn zonder aangepaste uitlaat) dan komt het vermogen boven dat van de 3.2 te liggen. Dat willen ze niet, dus het vermogen moet mooi onder die 250pk blijven.

Marketing zal DE voornaamste reden zijn van de 240pk die ABT levert willen ze zaken met de fabrikant/importeur blijven doen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 jan 2007, 10:38

k33z schreef:Dat ABT 'maar' een vermogensstijging heeft van 40pk met hun standaard (door PON ondersteunde) chip heeft mijns inziens niet veel te maken met een veilig marge maar puur met MARKETING.

Als ABT 250+ pk in een chip stopt (veel meer dan 250 zal niet haalbaar zijn zonder aangepaste uitlaat) dan komt het vermogen boven dat van de 3.2 te liggen. Dat willen ze niet, dus het vermogen moet mooi onder die 250pk blijven.

Marketing zal DE voornaamste reden zijn van de 240pk die ABT levert willen ze zaken met de fabrikant/importeur blijven doen.
Vind ik geen gekke conclusie maar dan zou ik persoonlijk als dealer helemaal geen chip willen ondersteunen. Chiptuning is behoorlijk kanibalisme binnen het wagenaanbod. Een vriend van me rijdt in een Golf V TDI gechipt naar 140pk. Weliswaar heb je de zesbak niet (ook niet nodig mee dat koppel) en het scheelt je gewoon $$

Ik denk toch dat het een veiligheid marge is in een "grootschalig" product waar b.v. JD dit product wel op maat kan afleveren.

RVV

Bericht door RVV » 25 jan 2007, 10:52

Even een paar dingen, heb nu sterk het idee dat men langs mekaar heen zit te discusiëren.

Jeroen Dik ken ik niet persoonlijk maar ik heb wel vroeger wel eens met hem gesproken, maar in mijn tijd, zeg maar toen ik 18 jaar was, was hij bij ons in Emmen en omgeving al bijna een legende met zijn getunde golf die de schrik was van iedere Porsche en BMW. Die jongen was al langer met schroefjes en boutjes bezig als ik met legosteentjes bij wijze van spreke.

Hij heeft van zijn hobby zijn beroep gemaakt en is een gerespecteerde tuner geworden in het wereldje. Eigenlijk twijvelt niemand aan zijn kwaliteit, zelfs Rob niet als ik dat zo lees.

JD verhoud zich tot ABT als de plaatselijke spar tov Ahold holding, of in mijn straatje te blijven meditras tov de Beterbed group (beursgenoteerd 5 landen in Europa)
Dat JD internationaal niet de bekendheid geniet zoals ABT lijkt me niet meer dan normaal, met een kleine toko werk je lokaal en niet internationaal.

Maar bij een kleine ondernemer gaat het niet om keiharde garantieafspraken, 3 cijfers achter de komma op 4 contracten. Nee het gaat om hele andere zaken, het belangrijkste is vertrouwen en reputatie. Mond op mond reclame moet mensen nieuwsgierig maken. En lokken naar zijn geleverde kwaliteit. Customizing kan een kleine onderneming toepassen, ook kan die nog daadwerkelijk luisteren naar een klant en inspringen op de wensen en behoeften van de klant. Kies je voor JD dan kies je voor een stuk gemoedelijkheid, lekker op zaterdagmiddag met een bak koffie in de hand je auto op de bank zien draaien, waarbij het geleverde resultaat ook daadwerkelijk word getoond. Ben je ontevreden dan ga je met hem om de tafel zitten en dan word het probleem opgelost, kleine ondernemers zijn dat aan hun reputatie verplicht, daarmee onderscheiden zij zich van de grote lompe (internationale) organisatie's die het moeten hebben van een massaprodukt waarvan iedereen denkt goh dat zal gezien de naam en grote van het bedrijf wel goed zitten. Slagvaardigheid en daadkracht ontbreekt vaak bij grote organisaties. Maar wat ze wel kunnen leveren is een kant en klaar produkt afgedekt met optimale garantie condities die iedereen kan verkopen. Voor een leek en daar schaar ik jou maar ook mezelf onder Rob is dat natuurlijk prima. Onbezorgd weet je dat je geen problemen hoef te verwachten binnen een garantieperiode.

Over ABT is genoeg ellende bekend, maar ook heel veel tevredenheid. Als je 100000 chipproducten verkoopt en het gaat in 2000 gevallen fout is de massa wel die het opvangt. Geen haan die er naar kraait, want garantie blablabla goed dichtgetimmerd.

Stel dat JD 1000 chipproducten verkoopt dan kan hij zich echt geen 20 fouten gevallen permiteren, dat gaat als een lopend vuurtje rond en binnen de kortste keren kan hij zijn winkeltje opdoeken, vooral in deze branch waar alles om vertrouwen en reputatie draait. Ikzelf loop al weer een jaartje op 7 op i net mee, heb vele zaken al over JD gelezen, maar ik heb nog niet eerder een negatief bericht over hem gelezen, en dan bedoel ik een echt negatief bericht zoals een opgeblazen motor waar JD niks mee aan kon en de klant in liet stikken. JD kan zich dat gewoon niet permiteren.

Verhalen over iaangepaste nternals van bv een S3 motorblok, DSG bak wel of niet zoveel koppel aankunnen zijn m.i. niet relevant als je voor een customized product van JD kiest, op zijn kwaliteit kun je blind vertrouwen kan iets niet doet ie het niet.

VAG group zelf staat helemaal niet achter tuning. Dat de importeur er wel achter staat, staat in dezelfde verhouding als bv Edwin van der Velde achter JD staat. Is er een probleem dan word het intern opgelost want in beide gevallen staat VAG group er niet achter. PON is een private importeur daarom kan hij een waterdicht garantieverhaal aanbieden en ze vangen zelf de klappen op als het fout gaat, maar in andere landen is er sprake van fabrikantsimporteuren of de fabrikant zelf zoals in Duitsland. In duitsland zelf heb je helemaal geen flikker aan de waterdichte garantie van PON. En als je auto klapt in duitsland ga je in eerste instantie verder met de fabrikant/importeur in dat land, (vul ieder willekeurig land maar in) Alternatief is de auto laten afslepen naar Nederland, maar die kosten zijn voor eigen rekening die dekt PON dus niet. Zo zit enemaal het internatationale service systeem in elkaar bij VAG, maar ook BMW en Mercedes.

Dus zo heel waterdicht is het garantieverhaal niet, tenminste niet zo makkelijk als je denkt, ik heb het allemaal megemaakt. Werd uiteindelijk goed opgelost, maar dat voornameijk te maken met de meewerkende duitse audi dealer, die had me netzo goed in de stront kunnen laten zakken nadat ik vermelde dat ik een ABT chip onder garantie er in had zitten.

Anyway het hoeft allemaal niet zo zwaar en moeilijk te zijn.

Rob kiest voor de veilige weg in zijn ogen en laat zijn keuze voor ABT voornamelijk afhangen van een goede delaer relatie en duidelijke garantie afspraken. Daar is niks mis mee, ikzelf kies ook al snel voor die weg.

Andere zoals Tristan kiezen voor hun eigen ervaring en de kwaliteit en reputatie van een vakbekwame tuner die veel te verliezen heeft als het mis gaat en juist daarom aan zijn stand verplicht is om een perfect tuningsproduct te leveren.

Ik herken heel veel van de manier van werken van JD in mijn eigen manier van werken met mijn klanten. Als draait om geloofwaardigheid en vertrouwen wil je als kleine ondernemer iets in de markt kunnen betekenen.

k33z

Bericht door k33z » 25 jan 2007, 11:05

Ook in vermogen zit weinig verschil tussen ABT en JD. Als ik op de site van JD kijk staat daar ook gewoon voor een chip op een 2.0T een vermogen van 245pk.

Het grote verschil in vermogen tussen de auto van Rebel en Tristan wordt veroorzaakt door de complete andere uitlaatlijn. Met de andere uitlaatlijn kan JD weer meer met de software doen omdat een beperking weg is.

Maar ik blijf erbij dat de voornaamste reden voor de 240pk van ABT marketing vanuit de fabrikant/importeur is. Een 2.0T mag natuurlijk nooit meer vermogen hebben dan het vlaggeschip, de 3.2.

RVV

Bericht door RVV » 25 jan 2007, 11:09

Daar heb je gelijk in Kees.

wjn

Bericht door wjn » 25 jan 2007, 12:30

Rebel schreef:Het enige waar ik diverse keren om antwoord vraag blijft onbeantwoord, namelijk: Garantie

Elke leverancier, tenzij het expliciet is uitgesloten, moet gewoon problemen oplossen. En het ligt meer bij de leverancier hoe die dat doet, dan aan min of meer expliciete garantievoorwaarden. En gevoelsmatig zit dat bij JD wel goed. (Zie verhaal Rico.)

Ik denk wel dat je goed gekozen hebt met een nieuwe auto, omdat je bij tuning via de dealer gewoon met alle eventuele problemen bij hun kunt aankloppen. En geen gezeur of wijzende vingers naar een andere partij.

Harrie

Bericht door Harrie » 25 jan 2007, 13:54

De discussie Abt gaat nog veel verder dan wat Rebel hier aangeeft. Abt kan exact hetzelfde als wat JD kan. Je kan daar ook je motor volledig op de rollenbank laten tunen. Ook Abt levert pakketten met meer vermogen dan het standaard chippie wat Rebel bedoelt. In het geval van het extra vermogen meer dan dat standaard chippie geeft ook Abt GEEN garantie meer, behalve op wat ze geleverd hebben. In feite dus exact hetzelfde als wat er met Edwin/JD gebeurd.

Daarbij vergeten we hier ook nog eens dat garantie vervalt wanneer er circuitgebruik is. Lees je kleine lettertjes er maar eens op na. Dat geld voor de standaard garantie alsook de aanvullende garantie (dus ook bij Abt) van welke tuner dan ook.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 jan 2007, 13:58

Tristan of een ander kan dit niet toelichten en zwijgt of begint te mopperen.
Rob, ff een onbeduidend stukkie van mij :wink:
Ik had 2 nieuw gekochte, door JD getunede, auto's bij huis staan (nu nog 1, want de Ibiza FR is weg voor een Focus ST).
Over de garantie; ik heb werkelijk geen id. Voor de Alhambra was er destijds nog geen Abt-chip (net even een ander motorcode ofzo(??).
Ik kon kiezen tussen Oettinger en JD. Keuze is bekend.
Ik kreeg gewoon fabrieksgarantie op die auto maar ik heb geen id hoe het afgelopen zou zijn als er echt iets gebeurde met die auto. Dealer zal het gewoon declareren bij de importeur en kijken waar het schip strandt, denk ik zo.
Hij rijdt zelf ook met JD getunede auto's (niet vdV).
Ik had gewoon niets zwart op wit alleen de toezegging van de 2jaar (fabrieks) garantie. Op het koopcotract staat gewoon 2 jaar fabrieksgarantie en ook dat er een (JD) chip inzit.
Ik ken m'n dealer erg goed en heb er gewoon vertrouwen in, zo moet je het maar zien. Dat heb ik ook in JD overigens.
Voordeel van JD tov Abt (heb ik ook gehad in een Golf4 GTi) vind ik het maatwerk wat hij levert en daardoor betrouwbaar meer pk's levert dan het standaard Abt progje waarvoor alleen de computer opgstuurd wordt.
En betrouwbaar noem ik het omdat mijn (van 01-2004) SEAT Alhambra 1.8T (om en nabij de 200pk/300Nm, nooit "gerold") nu 155kkm heeft gereden zonder problemen (zoekt blank hout om af te kloppen).
De beide SEAT's 1.8T met chip van JD rijden gewoon fijner dan die Golf 1.8T met Abt chip die ik had.
Ze zijn ook krachtiger, dus dan vind je dat misschien al gauw :wink:
Eigenlijk moeten we iemand zoeken met een 2.0TFSI, standaard, met alleen een JD chip en die vergelijken met jou 2.0TFSI met alleen een Abt chip. Die ontlopen elkaar niet veel en zouden we het verschil kunnen ervaren.
Maar goed, ik dwaal ook weer af.
Wat de garantie betreft weet ik het dus niet voor 100%, kwestie van vertrouwen.

Daarom is mijn Focus ST ook niet getuned omdat er geen tuner is die de fabrieksgarantie wil overnemen en ik geen dealer kan vinden die het wil overnemen na tuning. En ik heb nog 2 jaar garantie...
Was het een VAG dan wist ik het WEL :wink:

Erik

Bericht door Erik » 25 jan 2007, 16:17

Ik snap ff iets niet

V/d Velden tuned gebruikmakende van JD met behoud van fabrieksgarantie mits in onderhoud bij v/d Velden.

Dat is toch een duidelijke afspraak en werkt in praktijk ook zo.

Bel anders ff met Edwin. Gewoon om het uit zijn mond te horen. Hij bijt niet hoor.

Over tunen an sich.
Afgaan op de stelling "abt heeft minder vermogen dus zal wel betrouwbaarder zijn" is onjuist. Dat wilde ik zeggen.

Denk zelf dat een hele lange rechtse doordraaier op volle Power in je TT met dat onderstel zowieso niet gezond is met een abt chip erin.................(smering en injectie onder invloed van G-krachten)

Maar das het met geen enkele chip (subaru's gaan er zelfs van naar de klote)

E

Erik

Bericht door Erik » 25 jan 2007, 16:24

Ok we zijn het dus eens dat zowel abt als jd het zelfde zouden moeten kunnen presteren (ik vind zelf van niet maar dat terzijde, de woordkeuze is heel bewust trouwens)

Dat je bij de 1 bij 275pk wel garantie hebt bij de ander niet laten we even achterwege............(dus wel beetje manke vergelijking maar goed je moet wat

Dan wil ik weleens weten waarom je ABT financieel lek gaat en bij JD niet.

:roll:

E

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 jan 2007, 16:31

Naam enz.

Waarom kost een Carly Motors chip voor een M3 maarlieftst 1600 euro terwijl je bij een ander met een custom remap voor 500 klaar bent. Zelfde verhaal.

RVV

Bericht door RVV » 25 jan 2007, 16:43

Bert heeft gelijk, uiteindelijk zijn mensen bereid om veel geld voor naam en naamsbekendheid te betalen.

Plaats reactie