Vanaf 2040 brandstofmotoren verboden!

Dit is ons algemene autoforum.

Wat als....

-Pech gehad, dan maar een elektrokar rijden
15
34%
-Circuitauto kopen en hopen dat het daar wel mag
14
32%
-Verhuizen naar een land waar het wel mag
9
20%
etc.
6
14%

Totaal aantal stemmen: 44

Mari Oh Oh!

Re: Vanaf 2040 brandstofmotoren verboden!

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 jul 2017, 19:19

sitechris schreef: 26 jul 2017, 17:31 Of rijden we zelf allang niet meer maar doet de techniek dat voor ons. Is dat laatste het geval dan boeit de aandrijflijn niet.
Dit. En dan hoef ik ook geen auto meer te bezitten denk ik.

En in de tussentijd zullen <hoger-dan-4>-cilinders snel uitsterven, en dan rijd ik net zo lief meteen elektrisch.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 jul 2017, 19:23

In het Duitse auto kartel draadje had ik reeds voorspeld dat er politiek sterk sturende krachten worden vrijgemaakt op basis van een starre, liegende en bedriegende automobiel bedrijfstak (CO2 emissies en gemanipuleerde software)

Analoog het terrorisme verhaal; angst zorgt er voor dat er op politiek niveau maatregelen kunnen worden doorgedrukt die zonder angst nooit een schijn van kans zouden hebben gehad. Kortom; inleveren privacy, controle dwang, alles onder het mom van een dreigende bom.

De Duitsers hebben het niet slim aangepakt, de vraag rest of damage control gaat lukken. Ik kan me tevens niet geheel aan de indruk onttrekken dat er externe partijen buiten Duitsland zijn die ook de zeer succesvolle Duitse auto industrie pootje willen lichten.

De gevolgen, zoals ik had beschreven in voornoemde draadje, zijn bij lange na niet te overzien. Inruilen en restwaarde van een benzine en diesel auto? Koop je nog een nieuwe? Die vragen gaan veel eerder spelen dan 2040. Wat doet de overheid? Tol, accijnzen, heffingen voor de vieze fossiele kar?? Of worden zoals vaker bij de onbetrouwbare overheid, de spelregels tijdens het spel gewijzigd in uw nadeel??

Veel vragen, weinig antwoorden, maximale onzekerheid; das een nieuwe crisis in een notendop.

Ik ben het eens met de mensen dat het hier en nu vigerend en ook leidend moet zijn; nu kan het nog, over een paar jaar is er niets meer met zekerheid over te zeggen.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 26 jul 2017, 19:24

Tegen 2040 zal het ook geen rijden meer zijn denk ik.
Je stapt in je eigen autonome boemeldingetje zonder enige emotie.

Alles met een verbrandingsmotor wordt onbetaalbaar/wegepest. Schrootwaarde.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 jul 2017, 19:29

Bram schreef: 26 jul 2017, 18:26 En we hebben het over 2040, dus het gaat over ruim 30 jaar...
Volgens mij zelfs ruim 20 jaar... :coffee:

Arthur

Bericht door Arthur » 26 jul 2017, 19:32

Mari Oh Oh! schreef: 26 jul 2017, 19:19
sitechris schreef: 26 jul 2017, 17:31 Of rijden we zelf allang niet meer maar doet de techniek dat voor ons. Is dat laatste het geval dan boeit de aandrijflijn niet.
Dit. En dan hoef ik ook geen auto meer te bezitten denk ik.

En in de tussentijd zullen <hoger-dan-4>-cilinders snel uitsterven, en dan rijd ik net zo lief meteen elektrisch.
Beetje dramatisch, niet? 4 cilinders, al dan niet met turbo, is nog prima te doen natuurlijk. Alsof we altijd alleen maar met 6-8-10-12 cilinders te maken hebben gehad...

Andre

Bericht door Andre » 26 jul 2017, 19:42

Ik ben 44 heb de mooie tijden meegemaakt. En koop nu nog steeds de dikste motoren. En maximaal genieten.

Als ik electrisch moet rijden dan besteed ik hier mijn geld niet meer. Ga ik lekker naar landen waar alles nog wel kan en race en rally daar mijn poen op!

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 jul 2017, 20:07

Arthur schreef: 26 jul 2017, 19:32
Beetje dramatisch, niet? 4 cilinders, al dan niet met turbo, is nog prima te doen natuurlijk. Alsof we altijd alleen maar met 6-8-10-12 cilinders te maken hebben gehad...
Dramatisch? Het is een mening. Ik vind het motorgeluid van zo'n ding eerder storend dan spannend. Dus dan maar gelijk zo'n elektro koppel beul. Tot die tijd houd ik het bij 6 :df:

Tom

Bericht door Tom » 26 jul 2017, 20:08

Mee eens Romo. Het hele kilometerheffingverhaal gaat uiteraard ook nog een staartje krijgen zodra men de kans krijgt het door te drukken. Eerste poging is afgewenteld, maar het gaat komen. Zodra je dat gps-kastje in de auto hebt is alles te volgen. Dus al rijden we dan in hybride M's/AMG's die ze met veel inspanningen zonder dikkere motoren leuk hebben weten te maken, op de weg zul je gevolgd worden en de straf verschijnt automatisch in je digitale berichtenbox van de overheid. Het verbieden van brandstofmotoren (en de weg daarnaartoe met vermoedelijk steeds minder leuke auto's) en het invoeren van kilometerheffing (eerst puur voor de kosten, later ook volgen en boetes) gaat elkaar ergens kruisen... op dat punt gaan veel autoliefhebbers definitief afhaken.

witje

Bericht door witje » 26 jul 2017, 20:27

Maar effe serieus, hoe gaan we al die barrels opladen? No way dat we 6 miljoen laadpalen en/of verlengsnoeren in dit land neer gaan leggen.

MarkS

Bericht door MarkS » 26 jul 2017, 20:33

Inductie / draadloos

dvh

Bericht door dvh » 26 jul 2017, 20:36

Pol toegevoegd
Allemaal even stemmen aub dankjewel

alt

Bericht door alt » 26 jul 2017, 20:51

Leuk mannen zoals jullie reageren.
Heb je wel eens in een Tesla gereden, dan lach om M5 ,AMG, enz.

Ik heb mijn Tesla verkocht, in de plaats een BMW X5 diesel van 2008.
Heb weer wat geld in mijn zak.
Reed verleden week op de Houtribdijk, wat een gekloot met die BMW om een auto in te halen.
Het lijkt wel een 2CV, geen koppel, gasrespons als een opa, gaat ook nog een schakelen.
Dan een Tesla, BAM, koppel & gaan.
Geen olie verversen, remmen gaan minimaal 2 x langer mee v.w. het regenereren.

Dat is het grote voordeel van elektrisch rijden.
Het nadeel van elektrisch rijden is het laden.
Niet iedereen heeft een laadpaal of 16 CEE stekker thuis, laat staan een oprijlaan.
Thuis laden is voor sommige mensen een optie, elke dag een volle accu .(elke dag een volle tank , welke ice heeft dat?)
Onderweg laden is een crime, je route plannen, van je directe route af moeten om te laden, half uur laden voor 80 % van de accu capaciteit.

De toekomst van elektrisch rijden kan enkel slagen als er zo wie zo een betere batterij is gekomen om de b-wegen & in de stad.
Contactloos laden tijdens het rijden op de doorgaande wegen.
Want als iedereen een half uur staat stroom te laden, dan moeten bijna alle wegen volgebouwd worden met laadstations.
Nu sta je met een Tesla al op je beurt te wachten bij een supercharger.
Dan hebben we nog het laden van de andere merken, deze hebben allemaal hun beperkingen.

De batterij.
De batterij laad slechts 80 % van de 100 % van het net.
De batterij ontlaad als je niet rijdt.
Een week niet rijden ben 10 tot 20 % van de energie kwijt.

Wil je toch met een ice rijden zal je een dure ontheffing moeten aanvragen, brandstoftoewijzing moeten aanvragen & vele €'s per liter moeten betalen.
Ook mag je niet sneller rijden dan 60 kmh v.w. de uitstoot.
Het tarief van elektra gaat naar meer dan €.1.- per kw.
Bingo voor de ruif waar de politici & ambtenarij uit eten.

Politici denken dat zij visionair zijn, maar zij zijn zo religieus als jehova getuigen.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 26 jul 2017, 20:56

Doe mij dan maar een ander land. Kom ik wel af en toe met zo'n kerosine verslindende kist familie bezoeken.

Maar wat ik wel bijzonder vind is dat voornamelijk automobilisten aangepakt worden. Motorrijden nog weinig milieu-ellendende van langs zien komen. Vliegtuigen en industrie ook geen issue voor de overheid. Maar owé als je een leuke auto wilt rijden.

Wat gaat er gebeuren met de banen die nu in de olie industrie zitten? Dat die niet wat harder lobbyen samen met de auto industrie snap ik niet. Of is dat stilletjes wel aan de gang?
Wind energie gaat ons reden, want geen vervuiling en niet zo gevaarlijk als kern energie. Oh wacht toch niet zo ideaal...https://www.geenstijl.nl/5137814/zeehon ... plus_veel/

Arthur

Bericht door Arthur » 26 jul 2017, 21:02

Ander land? Waar gaan ze dan niet over van fossiel naar electrisch etc? Ik weet het echt niet. Australië wordt geroepen, geen idee maar ligt wel aan de andere kant vd aardbol... Of 1 of ander duister Afrikaans land, willen "we" daar wonen?

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 26 jul 2017, 21:07

Ik maak me niet zo'n zorgen om elektrisch rijden. Zo'n Tesla heeft idd ook nog wel zijn charme (geef voorkeur aan benzine uiteraard). Ik maak me veel meer zorgen om twee ontwikkelingen;

1) Software die je auto automatisch afremt als je harder gaat dan toegestaan (techniek is er al). Dit alles vanwege het grote politieke EU doel om verkeersdoden naar beneden te halen. Dan kan je dus nooit meer even lekker doorrijden
2) Volledig autonoom rijden.

Nogmaals, is 1 of 2 het geval, dan heb je aan max 100 pk genoeg.

Geniet er nog maar even van nu het nog kan. Ons paradijsje is heel snel afgelopen.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 26 jul 2017, 21:20

Arthur schreef: 26 jul 2017, 19:29
Bram schreef: 26 jul 2017, 18:26 En we hebben het over 2040, dus het gaat over ruim 30 jaar...
Volgens mij zelfs ruim 20 jaar... :coffee:
Lekker suf van me Afbeelding

Eric Z

Bericht door Eric Z » 26 jul 2017, 21:30

Arthur schreef: 26 jul 2017, 21:02 Ander land? Waar gaan ze dan niet over van fossiel naar electrisch etc? Ik weet het echt niet. Australië wordt geroepen, geen idee maar ligt wel aan de andere kant vd aardbol... Of 1 of ander duister Afrikaans land, willen "we" daar wonen?
Electrisch heb ik opzich weinig moeite mee. Maar het verplichten/forceren tot wel.
Dus er is vast wel een land waar het soepeler/natuurlijker verloopt dan via hogere belasting etc. alles er door drukken.

Tom

Bericht door Tom » 26 jul 2017, 21:35

Een Tesla is snel, maar snel is niet per definitie leuk. Iets met laag gewicht, sportief, beetje driftbaar etc. kan ook met elektromotoren leuk gemaakt worden. Maar zo leuk als sommige benzinemotoren zie ik het niet worden om eerlijk te zijn. Geluid is voor mij toch wel erg belangrijk.

Verhuizen is voor mij altijd een optie. Qua werk ben ik niet gebonden dus blijven over tig afwegingen en dat is plussen en minnen. Liever niet natuurlijk want hier is veel goed geregeld, je roots liggen hier, cultuur gewend en familie.., maar als mij teveel tegen zou gaan staan (dat zal niet alleen autorijden zijn, maar ook privacy, Islamisering etc.) zou ik het wel overwegen.

Arthur

Bericht door Arthur » 26 jul 2017, 21:41

sitechris schreef: 26 jul 2017, 21:07 Ik maak me niet zo'n zorgen om elektrisch rijden. Zo'n Tesla heeft idd ook nog wel zijn charme (geef voorkeur aan benzine uiteraard). Ik maak me veel meer zorgen om twee ontwikkelingen;

1) Software die je auto automatisch afremt als je harder gaat dan toegestaan (techniek is er al). Dit alles vanwege het grote politieke EU doel om verkeersdoden naar beneden te halen. Dan kan je dus nooit meer even lekker doorrijden
2) Volledig autonoom rijden.

Nogmaals, is 1 of 2 het geval, dan heb je aan max 100 pk genoeg.

Geniet er nog maar even van nu het nog kan. Ons paradijsje is heel snel afgelopen.
Dat volledig autonome kan een voordeeltje hebben. Dan hoef je niet meer max 120-130, of langzamer te rijden. Dan kan alles gewoon met 300+ over een autosnelweg. Binnen het uur van Groningen naar Maastricht. Of 3 uurtjes en je bent in München. Zoiets :)

Toch vraag ik me af of het zo'n vaart zal lopen. Dikke 20 jaar en geen brandstofauto meer te bekennen? Iedereen aan iets electrisch? Wie betaalt dat? Alle infrastructuur omgebouwd? Ergens krijg ik het idee dat dat niet gaat lukken. Alleen, nu alvast beginnen te roepen en iedereen is er straks aan gewend. En dan gaat het natuurlijk alsnog gebeuren maar vast later dan nu geroepen.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 26 jul 2017, 21:52

Tom schreef: 26 jul 2017, 21:35 Een Tesla is snel, maar snel is niet per definitie leuk. Iets met laag gewicht, sportief, beetje driftbaar etc. kan ook met elektromotoren leuk gemaakt worden. Maar zo leuk als sommige benzinemotoren zie ik het niet worden om eerlijk te zijn. Geluid is voor mij toch wel erg belangrijk.

Verhuizen is voor mij altijd een optie. Qua werk ben ik niet gebonden dus blijven over tig afwegingen en dat is plussen en minnen. Liever niet natuurlijk want hier is veel goed geregeld, je roots liggen hier, cultuur gewend en familie.., maar als mij teveel tegen zou gaan staan (dat zal niet alleen autorijden zijn, maar ook privacy, Islamisering etc.) zou ik het wel overwegen.
Mbt de tesla helemaal mee eens. Snel maar saai.
Wij hebben thuis ook een peugeot ion, dat is saai en niet echt snel. Maar voor alles in de buurt ideaal. Volgas weg want het hoeft niet warm te draaien, maar dat is het dan ook wel. Verder emotieloos en veel te zwaar om een bochtje in te gooien.
Een leuke auto met weinig gewicht gaat voorlopig dan ook niet gebeuren denk ik. Die accu pakketten zijn nog te zwaar en de techniek nog niet ver genoeg dat autofabrikanten zich hier aan gaan wagen.

Eigenlijk eens een keer zo'n elektrische motor proberen ala Zero.
Maar ik denk niet dat een electrische motor wat voor mij is, op een Honda dct miste ik het schakelen al voor de beleving als je dan ook het geluid nog weg haalt...

Tom

Bericht door Tom » 26 jul 2017, 22:00

Arthur schreef: 26 jul 2017, 21:41
Dikke 20 jaar en geen brandstofauto meer te bekennen?
Het mag dan niet meer nieuw verkocht worden. Maar tegen die tijd zal de huidige trend natuurlijk ook doorzetten en alles wat leuk is zal tegen die tijd ook onbetaalbaar zijn.

Andre

Bericht door Andre » 26 jul 2017, 22:17

Inderdaad zoals Tom zegt. Het is een optel som van islamisering, elektrische auto troep. Dan zou ik ook kunnen overwegen om weg te gaan.

Eerst maar wat pk spul op voorraad. Desnoods een reserve motor erbij. En zo lang mogelijk vol houden!

Will F.

Bericht door Will F. » 26 jul 2017, 22:34

Zolang vliegen (veel vervuilender dan autorijden) nog vet gesubsidieerd wordt, hoeven ze bij mij niet met een co2 heffing per gereden km o.i.d aan te komen. Totaal krankjorem die beleidsmakers.
Laatst gewijzigd door Will F. op 26 jul 2017, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 26 jul 2017, 22:34

Misschien heeft Peter tegen die tijd wel een batterij i8's staan om op cpz mee te raggen. :df:

Joop

Bericht door Joop » 27 jul 2017, 00:06

Moet het allemaal nog maar zien hoor... Zeker in de tijd gezien. Dat we een keer volledig omgaan naar elektrisch rijden is denk iedereen het wel over eens. Of we dit met de huidige DF'ers nog gaan meemaken durf ik wel te betwijfelen, tenzij er drastische stappen worden genomen in subsidiëring, doorontwikkeling van de accutechniek en bewustwording van de mens hieromtrent.

Denk ook nog een aardig artikel in het licht van dit topic: https://www.ftm.nl/artikelen/elektrisch ... en?share=1

Op korte termijn schort er nog wel wat aan om het wagenpark (volledig) elektrisch te krijgen. Daar zal toch subsidiërend beleid van de/een overheid tegenover moeten staan om een ieder over te halen om elektrisch te gaan rijden. Al was het alleen al om er voor te zorgen dat er voldoende laadmogelijkheden beschikbaar zijn en de extra hoeveelheid elektrische energie die nodig om al die auto's te laten rijden. Onze huidige maatschappij kan immers niet meer zonder elektriciteit. Contactloos laden op doorgaande wegen zie ik niet echt zitten. Dan moet echt het hele wegennet op de schop, iets wat enkele decennia gaat kosten qua tijd, om over het financiële plaatje nog maar te zwijgen. Ook de prijs van de EV moet omlaag, om in ieder geval de massa een kans te geven om überhaupt een EV aan te schaffen.

Daarnaast vraagt het ook nog wel iets van ons adaptievermogen. Nu rij je vrolijk een tankstation binnen en na 2-3 minuten kun je weer vrolijk door. Zolang de laadtijd nog meer is dan het vullen van de tank zul je wanneer je vrij lange afstanden moet afleggen op een dag je dag toch op een hele andere manier indelen, wat Alt bijvoorbeeld ook al aanhaalde.

Verder: Wat heeft het voor zin om te elektrificeren als de stroom die de auto's moet aandrijven niet op een volledig groene wijze wordt opgewekt? Dan zijn we het probleem enkel aan het verschuiven, iets waar we in dit land ook wel heel goed in zijn, maar dat terzijde. Dit alles ook nog even volledig los in hoeverre de productie van een EV al dan niet milieu belastender is dan een auto zoals we die maar al te goed kennen.

Dit zijn op zich wel zaken die opgelost kunnen worden, maar heb wel mijn twijfels of dat binnen de gestelde termijnen lukt. Helemaal niet als je de ambitie van Noorwegen bekijkt, die dit al in 2025 voor elkaar wil hebben. Overigens is dat land ook zo hypocriet als de pest: zwarte goud verkopen aan de buurlanden om het subsidiëren van de elektrische auto mogelijk te kunnen maken. Dan kan de prijs van een EV wel omlaag ja.

Eens te meer blijkt maar weer dat de automobilist, of dat nu hier in Nederland of elders is, makkelijk is aan te pakken om zogenaamd aan de emissiedoelen te kunnen voldoen. Ook dit zal over de volledige linie (andersoortige transportwijzen, industrie, landbouw, etc.) aangepakt moeten worden.

Voorlopig blijf ik nog wel mijn zescilindertje voeden met Super Plus en genieten van iedere kilometer die ik er nog mee kan maken...

Plaats reactie