Moet het allemaal nog maar zien hoor... Zeker in de tijd gezien. Dat we een keer volledig omgaan naar elektrisch rijden is denk iedereen het wel over eens. Of we dit met de huidige DF'ers nog gaan meemaken durf ik wel te betwijfelen, tenzij er drastische stappen worden genomen in subsidiëring, doorontwikkeling van de accutechniek en bewustwording van de mens hieromtrent.
Denk ook nog een aardig artikel in het licht van dit topic:
https://www.ftm.nl/artikelen/elektrisch ... en?share=1
Op korte termijn schort er nog wel wat aan om het wagenpark (volledig) elektrisch te krijgen. Daar zal toch subsidiërend beleid van de/een overheid tegenover moeten staan om een ieder over te halen om elektrisch te gaan rijden. Al was het alleen al om er voor te zorgen dat er voldoende laadmogelijkheden beschikbaar zijn en de extra hoeveelheid elektrische energie die nodig om al die auto's te laten rijden. Onze huidige maatschappij kan immers niet meer zonder elektriciteit. Contactloos laden op doorgaande wegen zie ik niet echt zitten. Dan moet echt het hele wegennet op de schop, iets wat enkele decennia gaat kosten qua tijd, om over het financiële plaatje nog maar te zwijgen. Ook de prijs van de EV moet omlaag, om in ieder geval de massa een kans te geven om überhaupt een EV aan te schaffen.
Daarnaast vraagt het ook nog wel iets van ons adaptievermogen. Nu rij je vrolijk een tankstation binnen en na 2-3 minuten kun je weer vrolijk door. Zolang de laadtijd nog meer is dan het vullen van de tank zul je wanneer je vrij lange afstanden moet afleggen op een dag je dag toch op een hele andere manier indelen, wat Alt bijvoorbeeld ook al aanhaalde.
Verder: Wat heeft het voor zin om te elektrificeren als de stroom die de auto's moet aandrijven niet op een volledig groene wijze wordt opgewekt? Dan zijn we het probleem enkel aan het verschuiven, iets waar we in dit land ook wel heel goed in zijn, maar dat terzijde. Dit alles ook nog even volledig los in hoeverre de productie van een EV al dan niet milieu belastender is dan een auto zoals we die maar al te goed kennen.
Dit zijn op zich wel zaken die opgelost kunnen worden, maar heb wel mijn twijfels of dat binnen de gestelde termijnen lukt. Helemaal niet als je de ambitie van Noorwegen bekijkt, die dit al in 2025 voor elkaar wil hebben. Overigens is dat land ook zo hypocriet als de pest: zwarte goud verkopen aan de buurlanden om het subsidiëren van de elektrische auto mogelijk te kunnen maken. Dan kan de prijs van een EV wel omlaag ja.
Eens te meer blijkt maar weer dat de automobilist, of dat nu hier in Nederland of elders is, makkelijk is aan te pakken om zogenaamd aan de emissiedoelen te kunnen voldoen. Ook dit zal over de volledige linie (andersoortige transportwijzen, industrie, landbouw, etc.) aangepakt moeten worden.
Voorlopig blijf ik nog wel mijn zescilindertje voeden met Super Plus en genieten van iedere kilometer die ik er nog mee kan maken...