Om eventuele misverstanden te voorkomen, want diverse stellingen zijn inmiddels bovenstaand voorbij gekomen:
- sommige mensen gaan er van uit dat het om proefrijden met een reeds bij mij bekende versie gaat en dat is nu juist het punt: ik weet helemaal nog niet of dit een auto voor mij is!
Uiterlijk, ja, maar dat hangt ook in hoge mate af van hoe de rijervaring zal zijn, ik heb direct heel open aangegeven dat zowel de 5 touring alsook de X5 mijn interesse hebben, ik daarom beide wil proefrijden.
In het verleden ook wel eens verkopers opmerkingen horen maken in de trant van: de auto rijdt goed, dus dat is het punt niet, daar zakt mijn broek dan van af. Een verkoper kan niet inschatten wat mijn eerdere ervaringen met andere auto's zijn geweest en wat ik wel of niet fijn/prettig zal vinden kwa rij-eigenschappen, dat maak ik voor mijzelf wel uit! Slechte auto's bestaan vrijwel niet meer, maar rijden kan HEEL verschillende beleving zijn.
- er hoefde (neem ik aan) niet vooraf iets in overeenkomst vorm getekend te worden, maar prijs moesten we wel uit zijn voordat er proef gereden kon worden, dat doe ik dus pertinent niet, ik gan niet in onderhandeling over iets waarvan ik nog niet eens weet of ik wel wil kopen, tijdverspilling.
Vandaag ook een heel andere ervaring bij BMW Breeman in Gouda.
Ik reed daar toevallig langs en dacht: kom, laat ik de 5 touring en X5 eens goed gaan bekijken, want interieurs e.d. nog niet eens echt goed gezien.
Na binnenkomst direct netjes begroet door verkoper die vroeg of / wat hij voor mij kon betekenen.
Ik heb aangegeven dat er bij mij mogelijk interesse bestaat voor een 5 touring of X5 met de 500d/50d motor van bouwjaren 11/13, ik daarom eens deze auto's van nabij binnen en buiten wilde bekijken.
Verkoper vertelde dat zij deze bouwjaar/motor versies niet hadden, maar wel van de 5 touring en X5 beide de nieuwe hadden staan en ik deze uiteraard kon bekijken, wilde ik dit zelfstandig of met uitleg door hem...
Heb beide modellen bekeken met uitgebreide uitleg door de verkoper. Hij ging zelfs nog even voor mij op internet kijken wat er in de door mij aangegeven versies te koop staat en gaf aan eventueel via contacten in duitsland jahreswagen in gewenste versie te kunnen zoeken.
Indien ik er uit was wat ik eventueel wilde, zij graag ter beschikking stonden, ook eventuele technische uitleg door mensen van de werkplaats geen probleem was.
En dit alles dus terwijl duidelijk was dat ik niet geïnteresseerd was in een nieuwe en zij de door mij aangegeven gebruikte versie niet hebben, dus niet konden verkopen.
Ik ben er van overtuigd dat indien zij de gewenste versie hadden gehad, een vrijblijvende proefrit geen probleem geweest was.
Met een prettig gevoel vertrokken, zo kan het dus ook.