Event data recorder!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Event data recorder!

Bericht door Robin » 12 aug 2016, 08:27

RVV schreef:
romo schreef:De door Andte gestelde vraag; "wat kan en mag er juridisch" aangaande uitlezen door externe partijen als je dat als eigenaar helemaal niet wil.

Daar wil ik wel een antwoord op.

Daarbij; hoor je als koper niet van te voren te weten wat er opgeslagen wordt? Het niet weten, c.q. niet op de hoogte gebracht worden wat er opgeslagen wordt, geeft op zijn minst iets van een verborgen agenda aan IMO

Transparantie is ver te zoeken, das zeker niet wenselijk.
Als er sprake is van een strafrechtelijk onderzoek heb je helemaal niks te willen.

De laatste tijd zijn er de nodige (dodelijke) ongelukken gebeurd waarbij de chauffeur er relatief ongeschonden van af kwam maar wel een paar onschuldige slachtoffers vielen. Soms zelfs drank in het spel, onverantwoord en te hard rijden op wegen waar het niet kan. Geen mensen die de wagenbeheersing hebben zoals Andre (dit bedoel ik niet sarcastisch naar Andre toe) zulke randdebielen weten dankzij goede advocatuur ook nog eens de dans te ontspringen. Die mogen van mij dankzij zulke registratie wel eens goed de lul zijn.
Ja duidelijk, maar 't gaat om 't grote plaatje wat er allemaal gebeurt. Een handvol (en je weet dat dat zo is, breed uitgemeten in de media)teringlijers die dit veroorzaken (wat al sinds het automobiel bestaat niet anders is, kijk naar(dodelijke) ongelukken in de 50/60/70s)....en de maatschappij (wij)krijgt 't op z'n bord. Het lijkt wel Molenbeek:)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 aug 2016, 08:57

Andere kant is dat het ook in je voordeel werken kan. Een oud vrouwtje voegt voor je in en ramt jou van de weg af. Wijst vervolgens naar je M2 en zegt jij reed veel te hard. Dan verteld die EDR dus onomstotelijk de waarheid.

Robin

Bericht door Robin » 12 aug 2016, 09:14

Bert ///M3 schreef:Andere kant is dat het ook in je voordeel werken kan. Een oud vrouwtje voegt voor je in en ramt jou van de weg af. Wijst vervolgens naar je M2 en zegt jij reed veel te hard. Dan verteld die EDR dus onomstotelijk de waarheid.
Da's ook zo. En je hebt met zo'n ding niet bepaald het voordeel van de twijfel weet ik uit ervaring:)

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 12 aug 2016, 12:08

Dank voor het delen Eric Z. Jammer dat het artikel wel gebaseerd is op aannames en vermoedens. Die vermoeden van tuningsdata is wel een leuke als dat waar zou zijn.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 aug 2016, 12:27

Werpt idd wel een ander licht op het tunen. En wat ik er tot dusver van dacht. Het hangt er ook vanaf hoe lang de data erop blijft voordat, en/of, ze overschreven wordt. Doe je, bv, geen obd tuning maar via een externe ECU en je haalt die (ruim) van tevoren eraf dan heb je mss een kans dat ze het niet kunnen "lezen".
Het zijn idd aannames maar het lijkt er toch wel op dat je "de sjaak" bent als je tuned en het merk ondersteunt dit niet. Maar dit geldt dan natuurlijk alleen tijdens de garantieperiode. Er buiten moest je toch al voor de kosten opdraaien als er iets stuk zou gaan.

RVV

Bericht door RVV » 12 aug 2016, 12:35

Robin het is de "nieuwe" tijd. We geven ons er allemaal aan over. Sinds de invoering van de smartphone en de adaptie er van hebben we eigenlijk helemaal geen recht meer van spreken. We willen het namelijk zelf. Technologie staat niet stil de auto is ondertussen een hightech computer geworden. Een handbak klinkt dan nog wel "oldskool" maar hedendaagse auto's zijn dat al heel lang niet meer. Wil je dit niet? Dan moet je een oudere auto gaan rijden of blijven rijden. Wil je het nieuwste van het nieuwste dan krijg je vanzelf het hele pakket.

Robin

Bericht door Robin » 13 aug 2016, 08:19

En de verantwoording en ziektekiem zit bij de overheden.

Afbeelding

Wijze uitspraken die door de tijd ingehaald zijn.

veejay

Bericht door veejay » 13 aug 2016, 08:31

Arthur schreef:
Het zijn idd aannames maar het lijkt er toch wel op dat je "de sjaak" bent als je tuned en het merk ondersteunt dit niet. Maar dit geldt dan natuurlijk alleen tijdens de garantieperiode. Er buiten moest je toch al voor de kosten opdraaien als er iets stuk zou gaan.
Nou coulance rekening ik op als er iets na een ton al stuk is.. althans das voor mij nog de enige reden warrom ik de dealer nog laat onderhouden (oliebeurten).

Arthur

Bericht door Arthur » 13 aug 2016, 10:19

Dan ben je bij BMW verkeerd, heb ik aan den lijve ondervonden. Jaren geleden 1 of andere module stuk na goed 2 jaar en 13kkm (!). Gewoon 400,- dokken...

ErikS

Bericht door ErikS » 13 aug 2016, 11:47

Arthur schreef:Werpt idd wel een ander licht op het tunen. En wat ik er tot dusver van dacht. Het hangt er ook vanaf hoe lang de data erop blijft voordat, en/of, ze overschreven wordt. Doe je, bv, geen obd tuning maar via een externe ECU en je haalt die (ruim) van tevoren eraf dan heb je mss een kans dat ze het niet kunnen "lezen".
Er werd mij duidelijk verteld dat ze uit de ecu waarde de maximale koppel momenten ed allemaal kunnen halen, en dat dat niet over te schrijven is. Tunen is bij PON niet meer ondersteund, dus problemen en een dealer die er niet achter staat en je ben echt zelf de sjaak.

PeterB

Bericht door PeterB » 13 aug 2016, 14:22

Ik heb met de S de nodige problemen gehad met het veersysteem, schakelgedrag, motorloop, zelfs zo dat op een gegeven moment twijfels werden geuit aan mijn rijstijl maar door het uitlezen werd dit uitgesloten. De reactie was "keurige rijstijl" ;)
Overigens nooit meer goedgekomen met die auto( en rijdt inmiddels sinds een maand of 8 ergens in het buitenland rond)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 aug 2016, 14:38

ErikS schreef:
Arthur schreef:Werpt idd wel een ander licht op het tunen. En wat ik er tot dusver van dacht. Het hangt er ook vanaf hoe lang de data erop blijft voordat, en/of, ze overschreven wordt. Doe je, bv, geen obd tuning maar via een externe ECU en je haalt die (ruim) van tevoren eraf dan heb je mss een kans dat ze het niet kunnen "lezen".
Er werd mij duidelijk verteld dat ze uit de ecu waarde de maximale koppel momenten ed allemaal kunnen halen, en dat dat niet over te schrijven is. Tunen is bij PON niet meer ondersteund, dus problemen en een dealer die er niet achter staat en je ben echt zelf de sjaak.
De ECU meet geen koppel maar berekend het. E46 M3 ECU heeft bijvoorbeeld ook kenvelden voor maximaal koppel, hij berekend realtime hoeveel koppel er geleverd word aan de hand van brandstofinspuiting en als je daar overheen komt trekt hij timing terug. Als je een piggyback systeem gebruikt die injectie en onstekingswaarden kan simuleren, plus waarden voor turbodruk dan hoeft de ECU in principe geen te hoge koppel waarden te registreren.

Dus ja je kunt wel auto's tunen dmv piggyback zodat de dealer het niet ziet maar dat gaat niet meer lukken met een ouderwetse Powerbox :lol:

De meeste ECU's slaan dingen als maximaal toerental, turbodruk etc allemaal op. Plus andere gegevens over de rijstijl. Een E46 M3 slaat bijvoorbeeld zelfs op hoeveel tijd de stuurhoek afwijkt van de rijrichting, maw hoeveel tijd je aan het driften bent geweest. Ze kunnen dus precies zien hoe je er mee rijd.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 13 aug 2016, 16:10

En serieus elke stageloper bij de dealer met de juiste software en een laptop kan dat uitlezen? Dat zou ik wel opmerkelijk vinden :hmmm:

veejay

Bericht door veejay » 14 aug 2016, 22:21

Arthur schreef:Dan ben je bij BMW verkeerd, heb ik aan den lijve ondervonden. Jaren geleden 1 of andere module stuk na goed 2 jaar en 13kkm (!). Gewoon 400,- dokken...
Ik dacht meer aan zaken met nokkenassen, drijfstangen, versnellingsbakproblemen en andere enge dingen... Dingen waar je je rechtsbijstand voor kunt inschakelen.

Arthur

Bericht door Arthur » 14 aug 2016, 22:26

Als je al de sjaak bent voor 400,- zal het voor de zaken die jij opsomt al helemaal zo zijn. Hoop dat rechtsbijstand je kan helpen...
Overigens kreeg ik die rekening toen de auto al ingeruild/weg was, deed wel ff zeer. Ik vind 400,- wél geld nl.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 16 aug 2016, 20:58

Dit is toch oud nieuws.
Als ik in 2013 met ontplofte remschijven bij de BMW stealert kwam was het eerste wat ze deden kijken hoe vaak ik

1) 300+ had gereden
2) de LC had gebruikt
3) de ESP had uitgeschakeld
4) op een circuit was geweest

Toen werd mij al verteld dat dit soort data en veel meer, bij (ernstige) ongevallen opgevraagd kon worden door de Hermandad.
Zelfde bij garantie gevallen diff, bak, turbo's en spruitstukken die ze moesten vervangen. Auto in de werkplaats sleutel in uitlezer en wenkbrauen omhoog van de Werkstattmeister :tooth:

Dat 300+ rijden krijg je in Duitsland alleen maar complimenten over trouwens. Vooral als het 30+x was in de laatste twee weken ;)

Als bovenstaande in een privacy gevoelig land als Duitsland geoordloofd is gebeurt het in NL al zolang de mogelijkheden het toelaten.

Overigens wel een van de redenen waarom ik mijn dashcam eruit heb gehaald, dat wordt trouwens de volgende stap. Die gaan ook gewoon recorden zonder dat je het weet, moderne auto zit vol met cameras en sensoren.

:mrgreen:

Plaats reactie