Torque Vectoring
- Bert ///M3
Re: Torque Vectoring
PTV is volgens mij gewoon een aanvulling op het sperdiff wat er op zit. Als die het dus even niet trekt dan remt hij wat extra bij. Een BMW M doet dit ook gewoon als je DSC niet uitschakelt. PTV is gewoon een nieuwe interessante naam als aanvulling voor hun PSM programma. Alleen vind ik het raar dat het in een auto ala de GT4 niet volledig uit te schakelen is. Op de website staat namelijk dat het in 2 standen volledig uit te schakelen is maar die PTV blijft blijkbaar actief.
-
Yep PTV is niet uit te schakelen ook niet op een gt3 en gt3 rs.
Ik dacht altijd dat Porsche een auto voor puristen was. De marketing afdeling heeft dat inmiddels al de kop ingedrukt.
Ik dacht altijd dat Porsche een auto voor puristen was. De marketing afdeling heeft dat inmiddels al de kop ingedrukt.
- Dennis Cavallino
Verklaart mij meteen waarom de 991 GT3 harder dan verwacht uitbreekt tijdens trailbraken tov oudere GT3's. Zelfs op relatief lage snelheid (Strubben bijv.). Eerder rem loslaten dus en het systeem het laatste zetje laten geven. Nu koos ik ervoor om het op te lossen door een andere lijn te rijden. Niet dat de GT3 niet op te vangen is, maar je verwacht het niet dat ie uitbreekt als je bijna bij de apex bent en feitelijk al eindigt met trailbraken en begint met uitsturen en accelereren. Dan gooit ie dus kennelijk aan de binnenkant nog even de rem erbij. Ik dacht dat dat het ESP was, maar dat is dus een vorm van torque vectoring?
-
Toch niet helemaal, dit komt van de site van McLaren af:Bert ///M3 schreef: Wat jij brake steer noemt doet haast elke fabrikant, gewoon een eigenschap van 4 kanaals ABS en ESP.
BMW heeft als onderdeel van hun DSC gebeuren bijvoorbeeld CBC, cornering brake control. Die zorgt ervoor dat je gewoon je voet op de remmen kunt houden en in kan sturen waardoor trail braking makkelijker word. Als je gewoon instuurt zonder remmen of gas kan ESP nog ingrijpen op de remmen als het systeem denkt dat je de bocht uit vliegt.
"McLaren Brake Steer
First developed for our Formula 1™ championship winning MP4-13, Brake Steer was swiftly banned in the sport because of the advantage it gave our cars. The innovative Brake Steer technology manages traction, minimises mid-corner understeer and controls oversteer when cornering at speed. This ground-breaking technology is now applied to our road cars.
Factoring speed and steering angle, this system works out the perfect cornering trajectory. It then applies the exact amount of braking force required to the rear inside wheel as you corner – allowing the car to effectively pivot around the desired path."
Het gaat bij brake steer dus echt om het ronden van de bocht dat effectiever kan door het binnenwiel af te remmen en staat, zoals ik het begrijp, los van torque vectoring of een systeem waarmee trail braking makkelijker wordt gemaakt.
-
Mooi geschreven van de marketing afdeling. Nog even F1 erbij en iedereen slikt het als zoete koek.
Het remmen van het binnenste wiel zal altijd onnatuurlijk aanvoelen.
Dit soort marketing verhalen zijn gemaakt om het goed te lullen.
Ik geloof zeker in torque vectoring maar dan wel op de manier zoals BMW M dat doet. In de aandrijving en niet in het remmen.
Het remmen van het binnenste wiel zal altijd onnatuurlijk aanvoelen.
Dit soort marketing verhalen zijn gemaakt om het goed te lullen.
Ik geloof zeker in torque vectoring maar dan wel op de manier zoals BMW M dat doet. In de aandrijving en niet in het remmen.
-
Geen idee of het onnatuurlijk aanvoelt, nooit in een auto met dergelijk systeem gereden. De volgende vraag is dan natuurlijk of het ook sneller is, ik kan me goed voorstellen dat het toch een voordeel is. Er hoeft mijns inziens dus ook niks goed geluld te worden. Je kan aan mij niet verslijten dat bv een McLaren dit soort systemen aanbrengt om alleen de purist te pesten, het gaat om de rondetijden en daar helpt dit bij. Wellicht dat het voor degene die op het randje kunnen rijden deze systemen niet fijn aanvoelen, maar ze zullen er niet langzamer van gaan zodra je er mee leert te rijden.
Torque Vectoring moet inderdaad met een fatsoenlijk diff.
Torque Vectoring moet inderdaad met een fatsoenlijk diff.
- Bert ///M3
Dat ik CBC aanhaal is gewoon een voorbeeld. Het helpt bij trail braking maar ook in bochten. Het betekend niets anders dat het systeem de wielen individueel afremmen kan in bochten.
Wat McLaren omschrijft is gewoon een stabiliteitsprogramma. Eigenlijk niks revolutionairs, het vervuld dezelfde functies alleen word het nu in plaats van een vangnet als een performance item verkocht. Al die systemen werken met een stuurhoek sensor en een G meter plus wielsnelheden, en die rekenen dus ook gewoon uit welk traject de auto rijd
Verder denk ik zeker wel dat het auto's sneller maakt. Alleen André gooit het allemaal op 1 hoop. Ik denk dat het in feite een heel groot verschil maakt of je bijvoorbeeld een GT3 neemt waar gewoon een goed mechanisch differentieel op zit en die systemen het laatste beetje corrigeren of dat je een hothatch neemt waar alles electronisch door de remmen geregeld word.
Waar ik alleen wel benieuwd naar ben is hoe zo'n systeem bijvoorbeeld reageert op aftermarket remblokken bijvoorbeeld race remblokken. Dan kan je wel rare effecten krijgen omdat de mate waarop het systeem ingrijpt misschien niet berekend is op de hogere frictiefactor. Ik weet niet of de Porsche GT3 welke Dennis reed ook race remblokken had. Maar ik weet bijvoorbeeld wel van BMW DSC en hun M track mode dat je de maat van de remmen veranderen moet als je aftermarket remmen op zo'n auto zet, of het systeem gebruiken wilt op een andere auto als origineel. Die Cayman GT4 raceversie heeft ook een andere ABS/ESP/noem het maar op programma.
Wat McLaren omschrijft is gewoon een stabiliteitsprogramma. Eigenlijk niks revolutionairs, het vervuld dezelfde functies alleen word het nu in plaats van een vangnet als een performance item verkocht. Al die systemen werken met een stuurhoek sensor en een G meter plus wielsnelheden, en die rekenen dus ook gewoon uit welk traject de auto rijd
Verder denk ik zeker wel dat het auto's sneller maakt. Alleen André gooit het allemaal op 1 hoop. Ik denk dat het in feite een heel groot verschil maakt of je bijvoorbeeld een GT3 neemt waar gewoon een goed mechanisch differentieel op zit en die systemen het laatste beetje corrigeren of dat je een hothatch neemt waar alles electronisch door de remmen geregeld word.
Waar ik alleen wel benieuwd naar ben is hoe zo'n systeem bijvoorbeeld reageert op aftermarket remblokken bijvoorbeeld race remblokken. Dan kan je wel rare effecten krijgen omdat de mate waarop het systeem ingrijpt misschien niet berekend is op de hogere frictiefactor. Ik weet niet of de Porsche GT3 welke Dennis reed ook race remblokken had. Maar ik weet bijvoorbeeld wel van BMW DSC en hun M track mode dat je de maat van de remmen veranderen moet als je aftermarket remmen op zo'n auto zet, of het systeem gebruiken wilt op een andere auto als origineel. Die Cayman GT4 raceversie heeft ook een andere ABS/ESP/noem het maar op programma.
- MParallel
- Auto: BMW
en "tested at the Nürburgring" als kers op de taart.Andre schreef:Mooi geschreven van de marketing afdeling. Nog even F1 erbij en iedereen slikt het als zoete koek. ...
. Dat is zo ongeveer ook het laatste modewoord geworden. Men heeft de Nürburgring ineens ontdekt ofzo (afdeling marketing).
TV....het afremmen van het wiel mét grip, ipv voorkomen dat het wiel met grip meer aandrijving grijpt.
-
Ja Bert inderdaad gooi een setje race blokken in je PTV porsche en hij zal nog agressiever het binnenste wieltje afremmen.
Nee dit moet ik echt niet. Moet je nagaan betaal je ook nog de hoofdprijs voor je GT3 of GT3 RS krijg je dit erbij.
Heel veel track rijders balen dus ook van het PTV systeem op hun porsche dat het niet uitschakelbaar is. Ik laat er daadwerkelijk een auto voor staan. En zoals de Focus RS, het gaat meteen in de verkoop. De groeten ermee.
En voor de fun hoef je al helemaal geen Henkie haldex VAG auto s te kopen dat is factor 346 keer zo erg. Die remmen zelfs het reserve wiel nog bij:)
Nee dit moet ik echt niet. Moet je nagaan betaal je ook nog de hoofdprijs voor je GT3 of GT3 RS krijg je dit erbij.
Heel veel track rijders balen dus ook van het PTV systeem op hun porsche dat het niet uitschakelbaar is. Ik laat er daadwerkelijk een auto voor staan. En zoals de Focus RS, het gaat meteen in de verkoop. De groeten ermee.
En voor de fun hoef je al helemaal geen Henkie haldex VAG auto s te kopen dat is factor 346 keer zo erg. Die remmen zelfs het reserve wiel nog bij:)
Laatst gewijzigd door Andre op 06 jul 2016, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ging je dat dan niet oplossen met dat andere diff? What happened to that plan?
Je scoort wel wat "held" punten,hoor. Gewoon even die gloednieuwe weer de verkoop in omdat het diff niet up to standard is.
Je scoort wel wat "held" punten,hoor. Gewoon even die gloednieuwe weer de verkoop in omdat het diff niet up to standard is.

- MartijnGizmo
Er staat alleen nergens wat het resultaat van die test was...MParallel schreef:en "tested at the Nürburgring" als kers op de taart.
. Dat is zo ongeveer ook het laatste modewoord geworden. Men heeft de Nürburgring ineens ontdekt ofzo (afdeling marketing).

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik had het ook op de CGTS, maar dat was niet de reden voor verkoop 

- Marius
Interessant topic. Ik moet zeggen, op de GT4 doet het zijn werk zo subtiel dat ik er niets van gemerkt heb. Ook niet aan rokende remblokken of hard slijtende remblokken. Dit zegt wellicht meer iets over mijn gevoel voor autorijden dan over het porsche systeem LOL. Ik rijd wel met alles wat uit kan uit qua knoppen van ESC e.d. , maar als ik het zo hier en daar lees op inet gaat men er vanuit dat PVT dan nog altijd aanstaat.
-
OnlineKasteel
Icm mechanisch sper werkt het volgens mij zo gek nog niet, als ie maar niet gebrek aan juiste hardware (bijv sper) probeert te corrigeren met remmen.Andre schreef:
Porsche kan wel roepen dat het beter instuurt en dat doet het ook maar je wilt nooit een auto daarvoor afremmen. Dat is niet efficiënt en kost natuurlijk ook remblokken.
Dat zullen ze bij Porsche ook nooit op hun race auto s monteren dan staan ze bij de 24h na een aantal ronden in de pits voor nieuwe remmerij.
In de V6 klasse van de VLN zijn de Cayman S en Carrera leidend (met ptv+mech sper), maar geen van beide heeft problemen met grote remslijtage, ook niet tijdens de 24h; zolang er maar niet met psm wordt gereden (dan kan het vrij snel klaar zijn...
Hoe verhoudt het nieuwe m2 sper zich tov e46 m3 sper of bijvoorbeeld je Drexler?
- MParallel
- Auto: BMW
exact!MartijnGizmo schreef:[Er staat alleen nergens wat het resultaat van die test was...
Maar dat boeit de domme consument ook niet. Die leest toch alleen "Nürburgring",
Fail of niet, hij is er toch getest.