Politie mag niks

Dit is ons algemene autoforum.
JP

Re: Politie mag niks

Bericht door JP » 25 dec 2015, 11:11

Hoeveel adrenaline kan er nu vrijkomen bij het rijden met een VW ? :tooth:

Luco

Bericht door Luco » 25 dec 2015, 11:18

JP schreef:Hoeveel adrenaline kan er nu vrijkomen bij het rijden met een VW ? :tooth:
:lollerdelol: :lollerdelol:

Macboy

Re: Politie mag ni

Bericht door Macboy » 25 dec 2015, 13:08

Beetje makkelijk praten hier. Vergeet niet dat in het begin compleet onduidelijk is dat ie gestoord is. Hij rijdt alleen te hard en negeert een stopteken. Om dan meteen te schieten is misschien dan nog wat te vroeg. Na de terras actie natuurlijk niet meer, maar feit is dat in been schieten hem ook niet gestopt zou hebben. En het raam openbreken had natuurlijk ook helemaal niks uitgemaakt. Wel een goede les om zon ding als agent altijd bij je te hebben. Die zit ook wel in de auto maar het gaat allemaal zo snel. Nadat ie zich had klemgereden verwacht je ook niet dat ie nog zou ontsnappen natuurlijk.

Nee ik vind het best netjes opgelost allemaal. Dat naar links duwen over de berm was natuurlijk wel gevaarlijk (had andere kant op gemoeten) maar dat zal inderdaad aan de adrenaline gelegen hebben. Verwacht ook niet van elke agent dat ie dat zomaar kan doen zoals je in Amerika ziet.

En de meeste DF-ers kunnen dat natuurlijk wel maar die zijn dan weer geen agent ...

JP :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 25 dec 2015, 13:51

Ik heb er een tijd terug wel eens over gedacht om douane werk aan de grens te gaan doen, toen mocht je daadwerkelijk nog in actie komen maar anno 2015 moet je alles verantwoorden en mag je gewoon niks meer.

Ik rij ze wel klem hoor maar moet je me wel vrij spel geven.

dvh

Bericht door dvh » 25 dec 2015, 14:51

Om boeven te vangen moet je zelf ook een beetje boef zijn.
:police:

Geen bureaucratische politiek correcte dienstverlener.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Politie mag ni

Bericht door Eric Z » 25 dec 2015, 16:47

Macboy schreef:Beetje makkelijk praten hier. Vergeet niet dat in het begin compleet onduidelijk is dat ie gestoord is. Hij rijdt alleen te hard en negeert een stopteken. Om dan meteen te schieten is misschien dan nog wat te vroeg. Na de terras actie natuurlijk niet meer, maar feit is dat in been schieten hem ook niet gestopt zou hebben. En het raam openbreken had natuurlijk ook helemaal niks uitgemaakt. Wel een goede les om zon ding als agent altijd bij je te hebben. Die zit ook wel in de auto maar het gaat allemaal zo snel. Nadat ie zich had klemgereden verwacht je ook niet dat ie nog zou ontsnappen natuurlijk.

Nee ik vind het best netjes opgelost allemaal. Dat naar links duwen over de berm was natuurlijk wel gevaarlijk (had andere kant op gemoeten) maar dat zal inderdaad aan de adrenaline gelegen hebben. Verwacht ook niet van elke agent dat ie dat zomaar kan doen zoals je in Amerika ziet.

En de meeste DF-ers kunnen dat natuurlijk wel maar die zijn dan weer geen agent ...

JP :mrgreen:
Waarom maakt dat raam openen niets uit, is een manier om bij het contactslot te komen en daardoor het gevaar weg te nemen.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 dec 2015, 17:01

romo schreef: Zal wel weer schuivend over de voorwielen zijn gegaan met max ingedraaid stuur.......... :lol:
Hij lijkt van rechts te komen en slaat linksaf de brug over, althans dat wil die...bij 2.50 zie je dat.
Het kan zijn dat die te kort indraait (in alle 'hectiek') en met het achterwiel op de stoep komt in de bocht,
dan het kontje wat opzij gooit oid en het stuur nog wat verkeerd heeft staan, en z'n lot is bezegeld, tenminste ik
ga er vanuit dat het een FWD is.

Joy

Bericht door Joy » 25 dec 2015, 17:19

https://www.google.nl/maps/@52.0040457, ... 56!6m1!1e1" onclick="window.open(this.href);return false;

Het voorwiel heeft de stoep geraakt en het stuur slaat dan vol naar links tegen de paal.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 dec 2015, 17:32

owja, vrij ruime/flauwe stoeprandbocht en dan ineens vrij krap weg gedeelte, kan maar zo idd.

Knot

Bericht door Knot » 25 dec 2015, 22:43

Tsja, je kan rijden of je kan het niet..... als ik met 200km/u spinnende wielen een paar cm verkeerd inzet lig ik ook op zn dak, gewoon geconcentreerd blijven.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 25 dec 2015, 23:37

Die koekwous zwaar onder de verdovende drugs (en natuurlijk wel een loog die hem naderhand in een psychose lult) is gewoon een accuut levensbedreigend gevaar. Hebben geen pijngrens en zijn compleet knettergestoord. Die rijden je vrouw dood, je kind in een kinderwagen aan gort en als je pech hebt jou ook zomaar dood. Die moet je, als je dat gevaar wilt stoppen, drie keer in zijn hoofd schieten. Dat is de enige direct stoppende maatregel. Leuk hoor raampje inslaan, en dan ? Naar binnen met je bovenlichaam door dat raampje om de sleutel uit het contact te pakken ? Ja in de film, dit soort genetisch misdeelden bijten je, in het gunstigste geval in je arm, met een beetje pech in je hals. Of hij schrikt en geeft gas........ Zit jij tussen die Golf en de BMW, half uit een raampje hangend. Schieten op de benen, borst ? Geen idee of ie het zelfs maar door heeft dat ie geperforeerd is binnen een half uur........ Trouwens schieten op iets van metaal geeft ook nogal onvoorspelbare vuurlijnen, das weer niet handig voor omstanders en je collega's die om de auto rennen. Zonmaar een paar puntjes die het geheel toch wat lastiger maken.

Dit krijg je als de politieke correctheid doorslaat in een land. Zelf voor gekozen door de meerderheid van de burgers. Wel lekker voor die koekwous, die krijgt vast een mooi en duur begelijdingsprogramme met veel professionals, we zien hem over een tijdje wel weer in een BMW met runflatbanden, hij leert er ook van.

gr Ron

Macboy

Bericht door Macboy » 26 dec 2015, 00:02

Eric Z schreef:Waarom maakt dat raam openen niets uit, is een manier om bij het contactslot te komen en daardoor het gevaar weg te nemen.
Onder normale omstandigheden misschien maar deze vent konden ze met 4 man niet vasthouden en uit de auto krijgen dus hoe moet je in godsnaam bij het contactslot komen en de sleutel omdraaien en eruit halen ?

EDIT: wat Ron hierboven dus typt. Behalve dan over de psychose. Hitler stuurde gestoorden ook naar een concentratiekamp. Zullen we dat maar niet doen in een beschaafd land ? Stel dat jij een keer door medicatie helemaal flipt, moeten we je dan ook maar doodmaken en tegen je vrouw zeggen, goh het was zon aardige vent verder, jammer maar moest echt gebeuren want we hebben geen zin om geld te steken in hulp ? En dan kan je wel gaan roepen mij gebeurt dat niet want ik gebruik geen drugs ... das beetje kop in zand steken natuurlijk.

Buiten dat vind ik natuurlijk ook gewoon dat er geschoten mag worden op dit soort mensen als ze een gevaar vormen voor het verkeer/samenleving, laat dat duidelijk zijn. In deze zaak dus ná het terras incident.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 26 dec 2015, 01:12

Dat weet je van te voren toch niet dus lijkt mij nog steeds het proberen waard. Van mijn part ramt een agent de pook in de vijfde versnelling waardoor de auto afslaat ofzo als je niet bij de sleutel kan komen. Is hinderlijk en dus meer tijd voor definitieve uitschakeling.

Als die ruit eruit is kan je ook bij een volgend moment waarop hij stilstaat makkelijker ingegrepen worden want de auto kan je de auto proberen te ontgrendelen. Al zal dat ook per auto verschillen misschien.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 26 dec 2015, 02:28

Macboy schreef:
EDIT: wat Ron hierboven dus typt. Behalve dan over de psychose. Hitler stuurde gestoorden ook naar een concentratiekamp. Zullen we dat maar niet doen in een beschaafd land ? Stel dat jij een keer door medicatie helemaal flipt, moeten we je dan ook maar doodmaken en tegen je vrouw zeggen, goh het was zon aardige vent verder, jammer maar moest echt gebeuren want we hebben geen zin om geld te steken in hulp ? En dan kan je wel gaan roepen mij gebeurt dat niet want ik gebruik geen drugs ... das beetje kop in zand steken natuurlijk.
Die psychose krijgt ie niet door de zegels bij de Bona-boter. Hij neemt zelf die zooi en is derhalve ook verantwoordelijk voor de consequenties. Wordt wel eens een beetje appelig van dat achteraf maar rechtlullen wat in mijn ogen zo krom is als een hoepel. Volgens mij is ie helemaal niet gestoord of geestelijk gehandicapt of zielig of wat dan ook. Zijn klacht komt voor uit eigen handelen. Mag ie dan ook volledig opdraaien voor zijn eigen gedrag ? Wat mij betreft wel, heeft niets met medicatie te maken.

Medicatie kan, ondanks de waarschuwingen in de bijsluiter, en ervanuitgaande dat jij die ook op jouzelf van toepassing vind, en niet alleen op je buren en andere mede-landgenoten, verkeerd vallen. Dat zijn, mede gezien de nogal dure consequenties voor de fabrikant en daardoor/voor ingebouwde marges, uitzonderingen op de regel. Maar jij bent ff niet in staat om daarover met wie dan ook te communiceren. Dus hoe gaan ze daar achter komen ? Als je in het gunstige geval in de sloot beland............... of in een wandelend/fietsend/rijdend gezinnetje op weg naar oma ? Dat is een lastig dilemma, ben ik met je eens. Ook hier geld dat een keuze een consequentie heeft en je zal de keuze maar moeten maken.

Die dropveter die ff lekker doorsnuift of zich volspuit ? Zit ik vrij strak in. Ik zie geen dilemma om hem tot zijn 85'ste alles tot op de cent terug te laten betalen en hem geen rijbewijs meer te geven. Shit happens, jammer voor hem, verkeerd gegokt, next case. Daar hoeft geen vermogen in geinvesteerd te worden om hem dat maar niet te hoeven laten doen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 dec 2015, 05:55

Op een autoruit van gelaagd glas schieten helpt vaak niet zo veel, zit er een klein gat in en verder een dikke barst in de ruit. Op benen schieten is ook lastig en nog risicovol ook omdat een mens daar allerlei slagaderen heeft enz. Dus op zich niet gek dat ze niet zomaar schieten. Schot in het hoofd of torso in de terras scène kan altijd maar dat zou een rechter waarschijnlijk al als buitensporig geweld benoemen.

Later in de achtervolging hebben ze niet veel kans om te schieten. Pistoolschieten is lastiger als veel denken, nog lastiger als je doel beweegt en nog lastiger als jij zelf ook beweegt.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 dec 2015, 09:59

Zoals gezegd, het is allemaal niet zo gemakkelijk als agent. Je doet het niet snel goed.

Ik was vroeger ook meer van 'klote politie, ga flitsen' maar heb inmiddels toch wel respect voor politie. Voor een schamel salarisje wagen ze toch vaak hun eigen leven. Paar jaar geleden was ik als eerste bij een zwaar auto-ongeluk aanwezig, met trauma-heli erbij ed. Toen bewondering voor de hulpdiensten gekregen, voor hun professionaliteit en doortastendheid. En (blijkbaar trek ik het aan :)) was ik een week of 4 geleden ook weer als eerste bij een aanrijding. Auto die een fietser vol schepte. Op veel bloed (en flink wat werk voor de tandarts) na niet levensbedreigend (heb de ambu gebeld, die was er snel) maar ook daar weer bewondering gekregen voor de hulpdiensten. De agent daar belde me onlangs nog even op ook. Aardige, goeie en betrokken vent.

Denk alleen dat we in Nederland vooral een gezagsprobleem hebben. Politie heeft geen respect (niet vanuit politiek en (dus) ook niet vanuit de bevolking) en dan krijg je van dat half zachte gedrag. Politie zou van mij veel meer mogelijkheden mogen krijgen om ook vanuit eigen inzicht verregaande acties te mogen doen. De realiteit is hard, dat kun je niet allemaal van achter een stoffig bureau bepalen lijkt me. Die mensen zijn goed getraind, vertrouw dan ook op hun oordeel als er zich een uitzonderlijke situatie voordoet. En betaal ze ook wat beter, die agenten. Hoorde laatst wat een gemiddelde agent verdient, dat was niet veel.

350 Z

Bericht door 350 Z » 26 dec 2015, 10:18

Agenten hebben prima gehandeld. Langs de zijlijn roepen is oh zo gemakkelijk totdat je zelf in zo'n situatie zit met zo'n gestoorde malloot.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 26 dec 2015, 13:03

Opzich wel eens met wouter, maar bij sommige agenten ontbreekt ook de menselijke kant wel eens.

Bijvoorbeeld een bakker die vroeg in de ochtend wat spullen moet afleveren. Daar word die dag ook een markt gehouden en er staat dus een verkeersregelaar die de bakker tegenhoud. Dat leidt tot een discussie en de wijkagent word er bij gehaald. Uiteraard mogen ze er van hem ook niet door. In zo'n geval moet je als agent toch ook kunnen zeggen, prima als je met 15minuten weer weg bent is het geen probleem. Niemand die er last van heeft dan, iedereen blij.

Ook een keer zelf gehad dat er brand was dus ik loop over het terrein zo ver mogelijk langs het hek zodat ik zonder risico naar het pand van m'n pa kan lopen. Daar een hek van een meter over stappen en gewoon naar binnen kan. Komt uiteraard een agent naar me toe en vraagt wat ik aan het doen ben ik uitgelegd waar ik moet zijn en dat ik spullen kwam halen dus geen sensatie zoeker. Krijg ik een heel betoog over afgezet voor de veiligheid blabla en dat ik terug moest. Vervolgens gaat diezelfde agent weer terug naar z'n collega's die dichter bij het gevaar staan. Ze staan zelf ook niet achter het afzetlint, blijkbaar alleen gevaarlijk als je geen politiepak aan hebt. In zo'n geval vind ik agenten hypocriete sensatiezoekers.

Verder ook genoeg goede ervaringen met ze hoor, diverse keren zoals wouter ook afhandelingen van ongelukken meegemaakt. Toen ik een jaar of 8 was ofzo heeft m'n pa een stomdronken vent voor een bus vandaan getrokken en bezig gehouden tot de politie er was om hem af te voeren. Dat zijn dingen die je bij blijven en waar gewoon goed gehandeld is.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 dec 2015, 13:26

Hoe je handelt in dit soort situaties kan je nooit zeggen, ja, dan pas als je er mee wordt geconfronteerd, dan kan je achteraf er iets over zeggen.

Ik heb hier beslist geen oordeel over, ik hoop alleen echt dat ik nooit dit soort malloten tegenkom in het verkeer, de kans dat je daar wat aan over houdt is bepaald niet gering, dat het hier nog relatief goed ging is meer geluk dan wijsheid !

Macboy

Bericht door Macboy » 27 dec 2015, 00:13

@ Ron: goed verhaal, helemaal mee eens zoals je het nu verwoord hebt :thumbup:

Verder slaat Wouter de spijker op zijn kop denk ik :hammer:

WinstonWolff

Bericht door WinstonWolff » 27 jan 2016, 14:53

Uit de NRC van maandag:

"De zitting

Zwaar onder de coke tegen het verkeer in

Wie : Dadi

Kwestie : dollemansrit

Waar : rechtbank Utrecht

Door onze redacteur Folkert Jensma
Wegkomen, want ik was doodsbang. Dat was het enige wat Dadi (43) tegen de rechter kon zeggen over zijn dollemansrit, ruim een half jaar eerder. Dat hij zwaar in de war was en depressief. Zijn vrouw wilde scheiden, hij had schulden en zijn vader was net overleden. Zijn dochter ook, zeven jaar eerder. Dadi nam zijn medicijnen niet meer in. „Die hielpen toch niet.”

Dadi plaatst z’n vingertoppen boven zijn slapen en sluit z’n ogen. Als hij zóveel stress heeft, gaat hij pillen gebruiken. In zijn bloed zat een cocktail van medicijnen en cocaïne. Gebruikt u regelmatig, vraagt de rechter. Dadi knikt.

Vijf agenten moesten Dadi achter het stuur vandaan trekken. Pepperspray, arm- en nekklemmen – hij bleef weerstand bieden. Ik dacht dat ze me wilden vermoorden, zegt hij tegen de rechter.

Dadi is klein, tenger – Marokkaans accent, timide spreker. Groen leren jasje, opvallende slangeleren schoenen. Van de videobeelden schrikt hij. „Niet normaal, zeg!” In het dossier zaten alleen foto’s.

Op de tape zijn de agenten ook te horen, na een mislukte arrestatiepoging. „Hij heeft zúlke pupillen!” Het Golfje van Dadi scheurt als een skelter door een woonwijk, stuitert over verkeersdrempels, slalomt over de stoep, rakelings langs fietsers. Hij rijdt zich vast in een eenrichtingstraat – agenten rukken aan de portieren, proberen een zijruit in te slaan met een terrasstoel. Dadi knalt de stoep op, beschadigt een BMW station met daarin een moeder en 7-jarig kind, vernielt plantenbakken en terrasstoelen en ramt 100 meter verder frontaal een Volkswagen Polo.

Dan gaat het richting A27, met drie surveillanceauto’s achter zich aan. Rallycross door de berm, tegen het verkeer in. Tot een politieauto hem de snelweg aftikt.

De medische rapportages spreken over een zwaar psychotisch ziektebeeld met paranoïde wanen, in toom gehouden door medicijnen. Maar die nam hij dus niet meer. Dadi is zwakbegaafd; tijdens zijn rit was hij ontoerekeningsvatbaar. Dat hij zich weinig herinnert, behalve angst en „volledige focus op de weg”, vindt de psychiater aannemelijk. Dadi had wel uit ervaring kunnen weten dat bij drugs psychoses volgen. Hij was eerder opgenomen bij de GGZ. En overigens ook veroordeeld wegens diefstal en poging tot doodslag.

Reclassering en GGZ hebben nu een pakket aan langdurige maatregelen samengesteld: drugscontrole, detoxificatie, gedragsbeperking, dagbesteding, therapie, etcetera. De officier wil dat afdwingen met tbs. Als celstraf de termijn die hij in voorlopige hechtenis zat: 214 dagen. De proeftijd moet even lang duren als zijn behandeling, vijf jaar. Juridisch is de vraag of iemand die zó van de wereld is wel geacht kan worden met ‘opzet’ iets te doen. En of het aanrijden van de Polo een poging tot het toebrengen van zwaar letsel is.

De rechtbank veroordeelt Dadi tot 200 dagen cel en tbs met voorwaarden. Als zijn behandeling mislukt, kan dwangverpleging volgen. Hij is zijn rijbewijs kwijt voor de maximale duur van vijf jaar. De rechtbank acht hem schuldig aan zware mishandeling, vernielingen, bedreigingen, rijden onder invloed en cocaïnebezit. De aanrijding is geen poging tot doodslag."

Ik ben blij dat de hulpverleningsindustrie ("Reclassering en GGZ hebben nu een pakketaan langdurige maatregelen samengesteld: drugscontrole, detoxicatie, gedragsbeperking, dagbesteding, therapie, etcetera") klaar staat om deze stumper bij te staan. Your taxdollars at work.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 27 jan 2016, 15:51

Ja maar mag hij dus ooit weer een auto besturen of zullen we dat maar even niet meer toelaten?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 27 jan 2016, 17:19

Hij is zijn rijbewijs kwijt voor de maximale duur van vijf jaar.
Bizar. :kotsen:

Elmar

Bericht door Elmar » 27 jan 2016, 17:20

Sowieso knap dat je als zwakbegaafde je rijbewijs kan halen...

WinstonWolff

Bericht door WinstonWolff » 27 jan 2016, 18:04

Elmar schreef:Sowieso knap dat je als zwakbegaafde je rijbewijs kan halen...
Op zich niet zo uitzonderlijk, als ik in het verkeer om mij heen kijk, heb ik het idee dat de helft van de weggebruikers zwakbegaafd is.

Plaats reactie